بازدید 12595

تصاویر اولین فضاپیمای بخش خصوصی

کد خبر: ۱۳۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۵ 11 December 2010
اولین کپسول فضایی که توسط یک شرکت خصوصی ساخته شده است همراه با موشک «فالکن 9» پرتاب شد و در مدار قرار گرفت.

به گزارش مهر، کپسول دراگون (اژدها) همراه با موشک فالکن 9 محصول شرکت «اسپیس ایکس» از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب شد و پس از دو دور گردش در مدار اطراف زمین در اقیانوس آرام فرود آمد.

کپسول دراگون 10 دقیقه پس از پرتاب از موشک فالکن جدا شد و کمی بعد به مدار خود در فاصله 300 کیلومتری رسید. این کپسول پس از انجام مانور گردش خود به دور زمین عملیات فرود را آغاز کرد و پس از 3 ساعت 20 دقیقه همراه با سه چتر نجات در آبهای اقیانوس آرام در فاصله حدود 800 کیلومتری غرب خلیج مکزیک فرود آمد.



نتایج مثبت این آزمایش نشان داد که سرانجام بخش خصوصی وارد ماموریت‌های فضایی شد و بنابراین پس از بازنشستگی شاتلها می‌تواند رسما وارد خدمت شود.

«چارلز بولدن» رئیس ناسا در این خصوص اظهار داشت: «این اولین فضاپیمای ما از نسل جدید سیستم‌های پرتاب تجاری است که می‌تواند یک حامی مسلم برای ایستگاه فضایی بین المللی باشد و در آینده می‌تواند فضانوردان را به مدار ببرد. این پرواز موفق یک گام مهم در پیگیری اهدافی است که اوباما و کنگره دنبال می‌کنند و نشان می‌دهد که چگونه دولت و صنعت می‌توانند یک تجربه و منابع مالی را برای توسعه یک اقتصاد فضایی جدید و محرک ارائه دهند.»

رئیس شرکت SpaceX «الون ماسک» میلیاردر آمریکایی و بنیانگذار سرویس بانکی آنلاین PayPal است. هدف آینده «الون ماسک» و ناسا این است که موشک فالکن و کپسول دراگون را برای حمل مایحتاج به ایستگاه فضایی بین المللی برسانند.

فضاپیمای دراگون که در طول پرواز مداری خود در خلاء پرواز کرد به طور بالقوه از این قابلیت برخوردار است که حداکثر با 6 سرنشین پرواز کند. هرچند هنوز در این کپسول سیستم نجات سرنشینان نصب نشده است. این سیستم ظرف دو تا سه سال پس از امضای قرارداد میان «اسپیس ایکس» و ناسا آماده خواهد شد.

همچنین قرار است این شرکت خصوصی 12 فضاپیمای دیگر را برای انجام ماموریت‌های سفر به ایستگاه فضایی تا سال 2016 آماده کند. این فضاپیماها توانایی حمل حدود 20 تن بار را دارند.

براساس گزارش اینفورمیشین ویکز، ناسا تا تابستان 2011 دو پرتاب جدید را برای بهبود بخشیدن فناوری‌های این فضاپیما در برنامه دارد.






تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار