بازدید 19544
درسی که رفتار مختار به ما می دهد؛

تردید در «عمل به تکلیف» حاصلی جز خسران و پشیمانی ندارد

به نظر می‌رسد، محاسبات بیش از اندازه با عقول ناقص بشری برای محاسبه چگونگی نتیجه یک عمل، همان گونه که مختار را از عمل به وظیفه‌اش بازداشت، قطعا همه را در مقاطع گوناگون، دچار تردید در عمل به تکلیف خواهد کرد که بی‌شک تنها معرفت، بصیرت و اخلاص است که می‌تواند ما را از مهلکه‌ها به سلامت گذراند، تا علاوه بر این ‌که در جبهه باطل قرار نمی‌گیریم، با شناخت بموقع و بصیرت، آب هم به آسیاب دشمن نریزیم و فارغ از نتیجه، تنها به تکلیفمان رفتار کنیم.
کد خبر: ۱۳۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴ 20 November 2010
داستان قیام «ابو اسحاق مختار ثقفی» که ذیل قیام خونین اباعبدالله الحسین(ع) در عاشورای سال 60 هجری، با همت تحسین برانگیز جمعی از هنرمندان کشورمان به تصویر کشیده شده است، گام به گام که جلو می‌رود، شاید که نه، حتما بیش از گذشته ما را به خودشناسی وامی‌دارد تا با قرار گرفتن در فضای سیاسی ـ اجتماعی سال 60 هجری، دست‌کم حسابمان را با خودمان یکسره کنیم که آیا در مصاف حق و باطل، یزیدی خواهیم بود یا حسینی؟

به گزارش «تابناک»، داستان این هفته مجموعه «مختارنامه» که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد، شاید بیش از هر نکته دیگر، بر این مهم تأکید داشت که تردید در عمل به تکلیف در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز، حتی اگر انسان را در جبهه باطل قرار ندهد، اما ناخواسته راه را برای سلطه باطل، به گونه‌ای هموار می‌سازد که دست آخر نتیجه ای جز حسرت و پشیمانی نخواهد داشت.

بنا بر این گزارش، همان گونه که در تاریخ آمده و در بخش اخیر مجموعه «مختارنامه» نیز به تصویر درآمد، پس از آن‌که کوفیان یکی پس از دیگری، ناجوانمردانه و حقیرانه از یاری و همراهی فرستاده حسین(ع) خودداری کرده و او را در کام خونخوار پلیدی چون عبیدالله‌بن‌زیاد، یکه و تنها رها کردند، مسلم(ع) و پس از او، «هانی بن عروة» با مكر «ابن مرجانه» به شهادت رسیدند و «حبیب بن مظاهر» و «مسلم بن عوسجه» از کوفه گریختند تا به کاروان حسین بن علی(ع) بپیوندند.
در این میان، خبر به مختار ـ که اکنون به نزدیکی کوفه رسیده است ـ که می‌رسد، او هرچند با سینه‌ای پر از کینه و نفرت از آل اموی، رهسپار جنگ با عبیدالله و یاری مسلم بود، یکباره نظرش برمی‌گردد... اما دلیل این رفتار چیست؟

نکته مهم و اساسی ماجرا شاید همین جا باشد که البته بارها و بارها در طول تاریخ رخ داده و هیچ مسلمان شیعه‌ای، قطعا از قرار گرفتن بر سر این دو راهی در امان نخواهد بود، چراکه وعده الهی بر این قرار گرفته است تا مدعیان پیروی از امر، خود را با چنین آزمون‌هایی بیازماید.

در همین باره، مي توان نخبگان و بزرگانی چون «سليمان بن صرد خزاعي» را مثال زد که با تكيه بر هيجان و احساسات خويش، مردم را تشويق به نامه نگاري ها براي حضور امام در كوفه مي کند و به محض حضور نماينده امام، در سكوتي مرگبار فرو مي رود كه «من فقط در ركاب امام مي جنگم» و چه فرقي است بين اين جمله و عبارت معروف خوارج نااهل ـ «لا حكم الا لله» ـ كه هر دو سخن حقي بود، در حالی که باطل از آن استخراج كردند.

پس از حكايت سليمان و تحريك مردم و پا پس كشيدن مرگبار وي ـ كه تخم تفرقه و نفاق را كاشت و دیدیم که چگونه عبیدالله بر این کوتاهی سلیمان سوار شد و میوه مراد چید ـ نوبت به «مختار» مي رسد كه با ولايت، مشق سياست كند كه سياست اين است كه براي پيروزي مادي، علم جنگ بر باطل برافرازي و در غير اين صورت، خود را تسليم باطل نمايي تا روزي كه روز حسرت است، تيغ بر كشي و به انتقام برخيزي؛ آن هم هنگامی كه باطل غلبه تام و تمام يافته و قيام مختار، فقط التيام بخش زخم هاي درون خواهد بود و كمكي به جبهه حق نخواهد كرد.

در آن سو، اما «ميثم تمار» عامي ژنده پوش است كه با علي و خاندانش مشق سياست نمي كند و بر مسير ارادت ره مي جويد و دل و جان و سر و زبان را به هنگامه امتحان مي بازد كه البته او هم مي توانست و اگر مي خواست، ساكت بنشيند، اما ساكت ننشست كه از علي(ع) آموخته بود، سكوت به هنگام جور، نه سياست كه حماقت است براي همه تاريخ.

به هر روی، گویا محاسبات بیش از اندازه با عقول ناقص بشری برای محاسبه چگونگی نتیجه یک عمل، همان گونه که مختار را از عمل به تکلیف و وظیفه‌اش بازداشت و او را سر بزنگاه با این توجیه که من تنها برای پیروزی در جنگ آمده‌ام، نه شکست، از مبارزه با مأموران ابن زیاد منصرف کرد، قطعا همه را در مقاطع گوناگون دچار تردید در عمل به تکلیف خواهد کرد که بی‌شک، تنها معرفت، بصیرت و اخلاص است که می‌تواند ما را از مهلکه‌ها به سلامت بگذراند تا علاوه بر این‌که در سپاه دشمن و جبهه باطل قرار نمی‌گیریم، با شناخت بموقع و بصیرت، آب هم به آسیاب دشمن نریزیم و فارغ از نتیجه، تنها به تکلیفمان رفتار کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸۰
آقایون تابناک مختار با اون عده ی قلیل چه می توانست بکند؟معلوم بود که شکست می خورد
ولی انصافاً سریال فوق العاده ای است.بهترین اثر تاریخ سیما هست به نظر من
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ما مامور به انجام تکلیفیم.
ناشناس
| Spain |
۱۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ما عامل تکلیفیم ، نه ضامن نتیجه
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
امام حسین (ع) هم با عده ای قلیل آمد ولی خون آن بزرگواران باعث تنومند شدن درخت اسلام و احیا گر آن شد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
بحث نتیجه عمل وی نبود او اذن جهاد نداشت و نباید کاری میکرد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
این تعبیر تابناک و شما ناقص است چون داستان را از نیمه راه تعبیر می کنید. اگر از ابتدا تدبیر مختاری راهنما بود نه احساس سلیمانی آیا باز هم عاقبت این بود؟ چه چیز تدبیر را نا کارامد کرد؟ احساسات اولیه و خیانت و سست پیمانی! اتفاقا چون مختار واقعا اهل مبارزه و جان فشانی در راه امام بود، با تدبیر بودنش ارزشمند بود. تمام تاریخ اسلام و پیشوایان بر حقش از یاران بی تدبیر کوته بین ضریه خورده اند. عاشق بی تدبیر و بی فکر کجا مطلوب پیامبر و ائمه بوده است. ادای تکلیف بی چراغ تدبیر چه اثری دارد؟
این بار تابناک درست گفتی. انسان با دیدین این فیلم تکلیف اش را با خودش روشن می کند. با روشن شدن فضای آن زمان متوجه شدم که همان 72 یار برای امام غنیمتی بوده است. براستی در روزگاز زمان ما 72 مرد پیدا می شود که دین خدا را یاری کنند. آیا آزاد مردانی هستند که مردم را جهل فرورفته در آن باخبر کنند. هیهات
پاسخ ها
محمودي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
علي رغم اصل مطلب من معتقدم براي امور زمان حاضر نبايد به تشابه سازي تاريخي بپردازيم چون در اين تشابه سازي ها هر كسي مي تواند خود را طرف حق قرار دهد.
كما اينكه امروز هر دو گروه طرف منازعه خود را بر حق مي دانند و با تطبيق دادن بعضي از مشخصه هاي زماني خود را بر حق مي دانند.
هنوز کسانی هستند که گریه های شبانه حضرت علی (ع) در چاه و فریاد هل من ناصر ینصرنی را در موجهای زمان میشنوند و بعضی اوقات با موجهای این صدا ها زمزمه میکنند قیام کربلا تمام نشده است هنوز امید داریم امام زمان ما بیاید و حضرت ابوالفضل و سربازان امام بیایند و قسمت آخر نبرد را ادامه دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
یادم ز وفای اشجع الناس آید
وز چشم ترم سوده الماس آید
آید به جهان اگر حسین دگری
هیهات! برادری چو عباس آید...
(منسوب به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، به نقل از حاج شیخ جعفر مجتهدی علیه الرحمه)
متاسفانه در اين سريال به صحنه ها به طور كامل پرداخت نشده است و ناقص هستند . چرا صحنه قتل مسلم و هاني كامل به نمايش در نيامد؟ چرا صحنه هاي جنگ اين قدر بي حال است؟ چرا شمشيرها كوتاه است؟ اما در كل خوبه
ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند
مختـــــارنامــــه
اثبات "تاریخ درس است" رابه نمایش میگذارد
پس همواره میبایست هوشیاربود وبرای هرفرد
مومن "غفلت ممنوع"
تاریخ را باید در زمانه خود تفسیر کرد. برداشت از یک موضوع درست نیست چه بسا نویسنده اگر در آن دوران بود معلوم نبود که در سپاه عمر بن سعد بود یا نه. پس تاریخ را نمی شود محاکمه کرد.شاید شرایط باعث شد مختار با اختیار اقدام نماید. همین که در سپاه حکومت رسمی نبوده و منتقد خیلی شجاع بوده. دیگر اینکه شاید مختار نمی دانسته است که حسین علیه السلام را خواهند کشت.
مدیر پایگاه اولا مطلب ما در اینجا به تفسیر تاریخ نپرداخته بلکه گزارشی از یک واقعیت است، ضمن اینکه نویسنده نخواسته خود را حق جلوه دهد و تاریخ را محاکمه کند بلکه هدف این بوده که با شناخت درست گذرگاه های تاریخی، از آن اتفاقات برای امروز خود بهره ای بیاندوزیم و در پایان اینکه دقیقا به همین دلیل که بعدها شایدها و... گریبانمان را نگیرد باید به تکلیف خود سوای نتیجه عمل کنیم تا در محضر خداوند سربلند باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
با این گونه قضاوت ها ، تاریخ را کل هم باید زیر سوال برد و فقط آن قسمت از آن را پذیرفت که در نظر شما عمل به تکلیف شده است. اما نه فیلم به اتمام رسیده و نه تاریخ مسلمانان تا در این خصوص که تکلیف واقعی چه بوده زود قضاوت کرد. شما می گویید تردید باعث شده که مختار اقدامی نکند و دستگیر شود و ما می گوییم شرایط فرد و آن زمان با زمان اکنون که ما می بینیم به قضیه تماشاگر و بازیکنان در حال مسابقه شبیه است که می گوییند اگر این کار را می کرد گل می شد و اگر .... اما شرایط مختار نیز با شرایط ما فرق می کند. پس با این منطق، قضاوت شما درباره قیام مختار که بعد از کشته شدن امام حسین به وجود می آید چیست. آیا آن قیام تکلیف و از روی بصیرت نبود. تقدیر آن بود که عاشورا بر پا شود تا معنای حق و ظلم در تاریخ نمود یابد. و قیام مختار تکمیل کننده آن تقدیر تا به شیعیان این جرات را بدهد که همیشه منتظر معصوم نباشید تا بیاید و شما را علیه ظلم بشوراند بلکه غیر معصومین نیز توانایی تشخیص حق و ظلم را دارند.
کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا. به نظر من باید با دیدن این سریال برای امروزمان درس بگیریم و بدانیم که جبهه حق و باطل تا قیامت وجود خواهد داشت. اللهم عجل لولیک الفرج.
هیچ کس همراه نیست . (تنهای اول )
دارنده بیشترین مشترک مدعی" انتظار "در دنیا.
در این مقطع از تاریخ نیز اگر 313 نفر یار و همراه حقیقی و جوانمرد پیدا می شد تا به حال تکلیف خیلی ها تعیین شده بود !!
پاسخ ها
behnam
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
همين همين همين جمله كافيست.ببينيم مشكل در كجاست فقط 313 نفر نياز است اي آدم هايي كه جمكران را آباد مي كنيد
چرا همیشه قصد برداشت سیاسی داری؟
مدیر پایگاه دوست عزیز برداشت سیاسی یا غیر سیاسی مهم نیست، مهم آن است که هر کس جایگاه خود را در این مقطع از تاریخ بشناسد و از مابه ازاء های تاریخی عبرت بگیرد.
چه اصرار زيادي داريد وقايع را با زمان حاضر تطبيق دهيد. به نظر من خط كشي بين حق و باطل امروز آنقدر روشن نيست كه شما اصرار داريد.
مدیر پایگاه دوست عزیز بحث ما تطبیق وقایع نیست بلکه تذکر این نکته است که باید از حوادث تاریخ درس گرفت هر آنچه در تارخ رخ داده و امروز و آینده هم رخ خواهد داد بدون شک از یک سری اصول مشخص پیروی می کند که عقل حکم می کند انسان با چراغ راه قرار دادن آن، سره را از ناسره تشخیص دهد و رفتار غلط را دوباره تکرار نکند.
به نظر من تنها خداوند است که از نهان و ما فی الضمیر انسانها آگاه است. شاید در این برهه ای که اشاره کردید و در فیلم نشان داده شد، مختار نیز مانند خیلی دیگر از سرشناسان شیعه در کوفه گمان نمی بردند که کار پسر بدکاره با امام به آنجا برسد که چنان قساوت و شقاوتی بخرج دهد. گر چه نمی توان این دلیل را توجیهی بر بی بصیرتی دانست اما به نظر من شرایط زمان و مکان خیلی مهم است. ما اکنون در حالی بعد از 1400 سال تحلیل تاریخ می کنیم که صدر و ذیل اتفاقات و شخصیت های آن دوران مکشوف شده است. برای همین خیلی راحت می توانیم حق را از باطل تمیز دهیم. تازه کوفه ای که خیلی از مردمش پیامبر را ندیده بودند و اسلامشان عمق چندانی نداشت. دعا کنیم خدا در مواقع انتخاب قدرت تشخیص حق را بما بدهد
من ميگم اگه انتقام گرفت دستش درد نكنه اما بنظر شما ترديد در انتخاب حق و باطل جايز است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
مختار ذخیره خداوند بود برای انتقام از کشندگان حسین علیه السلام و خاندانش و یارانش.هیچکس هیچ کاری نمیتواند بکند مگر انکه اراده خداوند بران احاط داشته باشد.
واقعا از این که ابن زیاد برای پیشبرد اهدافش از زر و زور استفاده کرد و کسانی را که برای برقرار داشتن یه حکومت بر اساس آموزه های پیامبر (ص) یعنی بر قرار کننده مکارم اخلاق سرکوب کرد چه نتیجه می شود گرفت ؟ ما در چه سمت این میدانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
ابن زیاد هم ادعا می کرد حکومتش بر اساس آموزه های رسول الله-صلی الله علیه و آله- است و طرفدارانش هم قبول داشتن. تشخیص حق و باطل نیاز به بصیرت جدی داره جناب ناشناس؛ یه زمانی فرعون در اثبات حقانیت خودش این دلیل رو آورد که موسی ناسپاسی است که بر کسی که او را بزرگ کرده شوریده و از آن بدتر به ناحق آدم کشته است!
گرمرد رهی میان خون باید رفت -قیام مختاربه قول عزیزمان التیام بخش قسمتی ازدردهای محبین اهل بیت میباشدولی بحق به تصویرکشیدن وواکاوی شخصیت مختار کاربسیار بزرگی میباشدومطمئنا شخصیت مختار درجامعه ما بسیارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
هميشه شخصيت مختار برايم مجهول بود و هست او انتقام گرفت و انتقام در اسلام جايي ندارد در اسلام بايد به موقع عمل كرد و پيروزي در موقع شناسي همانگونه كه امام حسين با شهادتش پيروز شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
چه کس گفته انتقام در اسلام جایی ندارد؟ این سخن قرآن کریم است:
ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا
برای سلامتی منتقم حقیقی صلوات!
عليرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
دوست عزيز كه پاسخ داده ايد
بايد عرض كنم انتقام در آيات متعددي از قران كريم به كرات و به الفاظ گوناگون به كار رفته است.
اين انتقام خداوند است كه خود به ستمكاران وعده داده است.
ما باید خودمان را جای کوفیان بگذاریم اگر جای انها بودیم چه می کردیم؟
پاسخ ها
مدرس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
چه قدر خوب بود اينقدر به خودمان اطمينان داشتيم كه در جواب اين دوست عزيزمان مي نوشتم ((ياري فرزند زهرا س مي كرديم))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ناشناس محترم کوفیان 13بار بدنیا امدند یعنی از زمان پیامبر اکرم ص تا 12امام معصوم ما شیعیان.باورت نمیشه تاریخو نگاه کن که گواهه.
وقايع تاريخ اسلام خيلي جالبند . دراين زمانه هم همه خودرا درلباس آن كه حق است مي بينند وهرگز خودرا درجايگاه ناحق نمي بينند .فاعتبرو يا اولي الابصار
شاید قسمت بود که مختار دستگیر شود تا انتقام بگیرد.
پاسخ ها
alI@ziba.net
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
قسمت برای انتقام گرفتن؟؟؟ آنهم در اسلامی که گفته شده در عفو لذتی هست که در انتقام نیست! انتقام مختار تنها توشه ای بود که او برای خود برداشت. در روایت است که سر پل صراط حضرت زهرا از مختار شفاعت خواهد نمود. یعنی مختار نیاز مند شفاعت است. یک قدم از جنس شهادت بهتر از صد قدم از جنس سکوت و بعد انتقام.
برداشت من از اين مجموعه اين بود كه مرتبه ايمان بايد به آنجا برسد كه در بعضي موارد حساب سود و زيان قابل ارزيابي نيست بنابراين هر كس كه به ولايت اعتقاد دارد بايد به آن گردن نهد. در شرايط حاضر نيز اين مسئله صادق است يعني اگر كسي به ولايت اعتقاد داشته باشد بايد دل به دريا بسپارد و هميشه رهرو ولايت باشد تا دچار احساس خسران نشود.
عوام فریبی و تظاهر به اسلام باعث شد مختار آنگونه تصمیم بگیرد
امام حسن نيز سكوت كرد و حتي صلح .
مدیر پایگاه ایشان هم به تکلیف خود عمل کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
يعني چون امام حسن معصوم بوده اند، با اين كار به تكليف خود عمل كرده اند و چون مختار معصوم نبوده با اين كار برخلاف تكليف خود عمل كرده است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
شرایط در زمان امام حسن که معاویه در ظاهر عامل بدین و نماز گزار بود دست امام رابرای رسوای او در نظر مردم عوام بسته بود و در زمان امام حسین که یزد معروف به گناه و شراب خواری بود همانگونه که دراین قسمت ان جوان انتظار ازاد شدن شرب خمر را داشت بسیار متفاوت بود نه اینکه چون امام حسن معصوم بود سکوت ایشان تکلیف است
mohammad
| United States of America |
۱۶:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
امام زمانی صلح کرد ک دیگر هیچ سربازی برای جنگیدن نداشت!؟؟
معاویه نماز میخواند و در ملا عام شرب خمر نمیکرد، اما داستان یزید چیز دیگریست
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
من هم کاملا با نظر این دوست ناشناس موافقم. تصور کنید مختار در این صحنه به جای تسلیم شدن جنگ میکرد و بنا به شواهد موجود (از قبیل قلت افراد لشکر مختار) شکست میخورد و نتیجه یا شهادت و یا همچنان اسارت مختار می بود.
به نظر شما اگر سناریو اینگونه پیش می رفت به نفع اسلام بود؟
نه مختار در آن لحظه می دانست که کربلایی در کار است و نه شما اکنون می دانید که نتیجه جنگ مختار در آن روز چه می شد.
پس چه باید کرد؟
همان که مختار کرد.
مختار اگر جنگ نکرد برای این بود که کینه خون به ناحق ریخته شده مسلم و هانی را زنده نگاه دارد نه کینه خون امام حسین را.چه بسا اگر میدانست حادثه عظیم کربلا در پیش است به گونه ای دیگر عمل میکرد. این که اکنون پس از قرنها و در زمان عافیت عده ای به قضاوت نشسته و به نقد و نفی عملکرد گذشتگان بنشینند به دور از انصاف است.
یک نکته دیگر در مورد اینکه میفرمائید : " ایشان هم به تکلیف خود عمل کردند" سوال اینجاست که معیار تشخیص تکلیف چیست؟ آیا بر امام حسن و مختار باید وحی شود که تکلیف چیست؟
به نظر من جواب منطقی این سوال تشخیص تکلیف بر اساس عقل است. زمانی امام حسن به حکم عقل تکلیف را در صلح میبیند ، زمانی مختار در تسلیم شدن و زمانی سیدالشهدا در جنگ و شهادت.
به همان نسبت که تشخیص امام حسن و امام حسین قابل احترام و در تفاسیر مختلف قابل تائید میباشد تشخیص مختار ( با توجه به معصوم نبودن مختار ) نیز قابل احترام و تایید میباشد.
با تمام حال به عقیده من در موارد اینچنینی عملکرد گذشتگان را باید منصفانه و با نگاه کارشناسانه تفسیر کرد نه به اینصورت که شما عمل میکنید و مطلب را به نوعی القا میکنید که انگار مختار از پیش وقایع آینده را پیش بینی کرده بوده و در عین حال مرتکب اشتباه شده است.
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
كاملا درست است. مختار در زمان امام حسن نيز ميدان را خالي كرد و وارد جنگي كه بازنده بود نشد. البته اين چيزي بود كه مختار ميديد ولي امام او چيز ديگه اي مي خواست. به هر ترتيب مختار به دستور امام زمان خود عمل نكرد. بعدا هم پشيمان شد و تنها كاري كه كرد آتش كين خود را به به درك فرستادن مجرمان خاموش كرد. ولي آيا در ركاب امام بودن بهتر از اين نبود؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
گاه سکوت گاه جهاد هردو به دستور خداوند و به اراده اش است.دستی نوشته نمینویسد مگر انکه خداوند بران اراده بکند.دشمنی برنمیخیزد مگر انکه خداوند انرا بلند میکند تا بندگانش را بیازماید.شیطان نمیفریبد مگر انکه انشحص خود او را دعوت کرده باشد.و این اراده خداوند است که بندگانش را بیازماید.تا مخلصین از ملحدین و منفقین مشخص شود.
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
بزرگوار
این ظلم در حق حضرت حسن بن علی است که از یاد ببریم حضرت حسین بن علی هم 10 سال با معاویه صلح کرده و سکوت نمودند...

آیا معاویه هم چون یزید فسقش علنی بود ...
"ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا". تنها تقوای الهی نجات بخش انسان در دوراهی هاست. علت رفتار مختار را باید در ظرف زمان خود و شرایط پیش آمده بررسی کرد، ولی به نظر می آید که مختار همان طور که اشاره شده به بیراهه رفت و قیام نهایی او تنها التیام بخش زخم ها بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
نه .تنها خواست خداوند بود که او سکوت کند.انهایی که تقیه میکنند.انها که در درون اتش عشق الهی دارند اما بر زبان سکوت کرده و حرفی نمیگویند.
اگر پیرو امام(ره) هستید و ایشان حضرت آقا را برای رهبری انتخاب کردند، و ما فقط باید پیرو ایشان باشیم که راه گم نشود همین و بس. البته تابناک منظور از بیان عملکرد مختار را میخواهد چگونه نتیجه گیری کند الله اعلم.
رفتار مختار در سکوت بر خلاف سخنانی که گفتید حاوی نکته مهم دیگری است نکته ای که در سریال به آن اشاره نمیشود مسلم از طرف امام مامور بود که تنها شرایط را محیا کند برای حضور امام و اقدام جهاد جزو ماموریت او نبود چراکه او در زمان حضور امام نمی توانست خود اذن جهاد دهد به همین صورت نیز مختار او دوره تحول را گذرانده و اکنون یک شیعه واقعی است و از طرف دیگر نباید جلوتر از امام زمان خود حرکت کند توجه کنید که خروج امام از مکه برای حفظ جان بوده و جلوگیری از خونریزی نه برای جنگ و بدست آوردن حکومت و در این زمان یعنی حدود عید قربان که ماجرا را دیشب نقل کرد کسی اذن جهاد نداشت
اشکال کار شما در این است که به اینده توجه ندارید و فقط در گذشته سیر میکنید ان هم گذشته های دور وبدتر از همه هم انست که خط کشی بین حق و باطل انجام میدهید ودلتان هم خوش است که در جبهه حق ایستاده اید.
تردید-در-«عمل-به-تکلیف»-حاصلی-جز-خسران-و-پشیمانی-ندارد

خوب مشكل همينجاست
شناختن تكليف
نظر شما با برداشت ما از نوشته تون فرق می کند. چیزی که متن می گوید که واضح است شما می گویید مختار را عدم بصیرت به نتیجه در زمان عاشورا واداشت که در روز عاشورا نباشد و تسلیم شد. ولی ما می گوییم که واقعیت امر چیزی غیر از آنچه که ما به تصویر کشانده ایم می باشد. وتمام عوامل بررسی نشده است. با این استنتاج شما موضوع قیام مختار بعد از عاشورا چه خکمی خواهد داشت.به نظر می آید سربلندی شیعیان و تداوم مبارزات شیعیان پس از عاشورا در سالهای بعد از آن و به قیام ایشان وابسته است چرا که شیعیان فهمیدند بدون امامان معصوم نیز می توانند حرکت اعتراضی علیه قدرت های ستمگر داشته باشند.
حرف شما به صورت کلی درست است اما دراینجا کازبرد ندارد چرا که
1- تکلیف را دراینجا کی برای مختار مشخص می کندقطعا عقل او چراکه دستوری از امام زمان خود نداردوخود باید اوضاع راتحلیل کند
2-عقل وتدبیر ودوراندیشی او اجازه جنگ به او نداد ضمن اینکه بعد ازاینکه اوشنید حبیب جهت خبرداردن به سوی امام رفته تصمیم خود راگرفت پس ازدست ندادن یاران کارعقلی به نظر می آید
3-ازدید مختار که می توانیم خود راجتای اوبگذاریم )از کجا معلوم بهد ازجنگیدن وکشته شدن یاران منفعتی نصیب امام شود
4-بسیجی وار اقدام کردن خوب است اما نه اینجا!!!
مختار را دوست دارم چون بر علیه زر و زور و جور اسلام نماها قیام کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
خداوند هر انچه که اشکار و پنهان است و حتی به پنهانتر از ان آگاه تر است.اوست که از انچه در قلبها پنهان است را بهتر میداند.الله است که دو نفر نفر سومی انها خداست و اوست که میشنود و میبند و بر همه چیز اگاه است.ایا گواهی به غیر از خداوند برای انسان کافی نیست؟؟
تابناک جان تیتر می زدی خواص بی بصیرت از مختار درس عبرت بگیرید
بیشتر مقصودت را نشان می داد
قضاوت در باره رفتار مختار کمی مشکل است.آیا مختار یا تسلیم شدنش و آن رفتار ناجوانمردانه حکومتیان سهمی در بی آبروئی ابن زیاد نداشت؟ببینید حتی حضرت مسلم که گاه در فیلم (و به حقیقت)چهره ربانی به خود می گرفت نیز به وعده سپاهیان ابن زیاد نیز تسلیم شد.ولی آن رفتار سبعوعانه و ددمنشانه ابن زیاد در واقع پایه های حکومت یزید و یزدیان را سست و لرزان کرد.همه باید بدانیم که در آن دوران پیروزی شمشیر بر شمشیر غیر ممکن بود و حضرت حسین ع نیز به قصد پیروزی در جنگ درگیر مبارزه نشد بلکه برای نشان دادن چهره جنایتکار یزید و دست نشاندهدگان او علم مبارزه را بر افراشت.مختار باید زنده می ماند تا سخنان حضرت زینب س در باره آینده ابن سعد،ابن زیاد،شمر و دیگر جایتکاران تاریخ رامحقق می ساخت.شاید به جرات بتوان گفت که مختار شمشیر منتقم خداوند بود که برافراشه شد و ظالمان و جایتکاران بحق اهل بیت را به خاک و خون کشید.السلام علیک یا اباعبدالله الحسین و سلام بر تمامی دلیر مردان تاریخ ، که به شکلی دل اهل بیت را شاد و خرسند کردند. سلام خداوند بر مختار ثقفی
تابناک
فکر می کنید عملکرد شما در دوران فتنه از روی بصیرت بود؟
همین الانش هم لنگ میزنید؟
تابناك جان يادتان نرود كه حكومت امويان و عباسيان "حكومت اسلامي " بود.اينجا بود كه انسانهاي آن دوران را دچار شبه كرد.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
من هم با حرف شما موافقم ما نمي توانيم حكومت ائمه را با ديگرحكومتهاي اسلامي مقايسه كنيم همين حالا هم خيلي از كشورهاي مسلمان حكومت اسلامي يا بظاهردارند مثل عربستان آيا مردم آنها اگر ازدستورات حكامتشان عدول كنند بي بصيرتند؟؟؟!!!!
آقاي تابناك بيا از اشتباهات مختار عبرت بگير .
اين ايرادي است كه به نظر خيلي ها به خود شما تابناكي ها و آقاي رضايي هم وارد است. اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسكم؟ عملكرد شما بعد از فتنه در اذهان انقلابي ها باقي خواهد ماند.
مدیر پایگاه آقا حامد عزیز هر چند بنا نداریم که در این قسمت بحث را به حاشیه ببریم و پاسخ امثال شما را با آنکه بارها گفته ایم، باز هم تکرار کنیم اما باز هم برای روشن شدن ذهن شما که خود را حق مطلق می دانید و بیرون گود نشسته اما عاجزید از پاسخ منطقی به خیل کسانی که به دلیل همین انگ زدن های شما از زمین و زمان بریده اند، نکاتی را یادآوری می کنیم: 1) بحث ما در اینجا عمل به تکلیف است، پس ملاک ما هم خیلی هایی که شما می گویید نیستند بلکه ملاک ما حق بوده است. 2) عمل به تکلیف چیزی است که اتفاقا ما در تابناک چه قبل از انتخابات و چه در اتفاقات پس از آن بر مدار آن حرکت کردیم، چنانکه فارغ از اینکه نتیجه انتخابات چه می شود به تکلیف عمل کرده و به نامزد اصلح ـ به نظر خودمان ـ رأی دادیم، نه اینکه از بغض یکی به دیگری رأی دهیم. سپس بر اساس تکلیف در چارچوب قانون به آنچه به نظرمان تخلف می آمد اعتراض کردیم. سپس بر اساس تکلیف، به نظر قانون و حرف ولی که آن را فصل الخطاب می دانیم گردن نهادیم. سپس در مقاطع مختلف عملکرد فتنه گران و قانون شکنان را نقد کردیم و در قبال آن موضع گرفتیم، حال شما نمی خواهید یا نمی توانید ببینید، بحث دیگری است و... 3) خواهشا معنای انقلابی بودن را خراب نکنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
عمل به تكليف پس ابن مرجانه نيز به تكليف خود كه از طرف خليفه ستمگر به او تكليف شده بود عمل كرد . پس شما نيز به تكليف خود عمل كنيد .
هرچند اين سخن براي شما گران است و درج نمي كنيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
ممنون از نویسنده پاسخ از طرف تابناک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
هولناک! هنوز در جهل مرکبی
بسم الله.مختار شخصیتی است شجاع و جسور و کیز.خدایش بیامرزاد او دل شیعیان را خنک کرد.امیدوارم حضرات آقایون به اصطلاح خواص این سریال تاریخی و این درس بزرگ ولایتمداری را بارها و بارها ببینند و بدانند که نه باید یک قدم از ولی زمانه جلو رفت و یک قدم هم نباید عقب ماند.سلیمان بن صرد در قیام توابین شهید شد ولی به نظر من در جای خودش شهید نشد .او باید درکنار مسلم ع باهانی شهید می شد یا در کنار حسین ص در کربلا ولی ای داد از خواص بی بصیرت زمانه که خون به دل رهبر می کنند...
پاسخ ها
mohammad
| United States of America |
۱۶:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
وقتی اعمال را در ترازو قرار میدهند باید دید ک کدام کفه سنگین تر است!؟ به مختار هم باید این گونه نگاه کنیم.
خدا انسانهای بزرگ را در مواقع حساس در معرض امتحان قرار می دهد و عیار انسانها در همین آزمونها مشخص می شود. در سریال مختار نشان داد که مسلم نیز به شرط امان حاضر به دست کشیدن از جنگ میشود و مختار نیز خیلی سریع شمشیر غلاف میکند .در شایسته بودن و شجاع بودن این بزرگان در زمان خود جای هیچگونه تردیدی نیست ولی در تاریخ وجود دارد که حضرت عباس (ع)نیز در معرض چنین امتحانی قرار گرفت و با سربلندی از آن بیرون آمد و به این صورت است که عیارها مشخص می شود .....
خداوند به همه بصیرت و شناخت و تصمیم گیری درست در مواقع حساس عنایت بفرماید ان شاءالله
من از کوفه و کوفیان متنفرم.

همین را میتوانم بگویم.
پاسخ ها
رحمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ما بارها در عاشورا ها گفته ايم كه كاش در عاشوراي 60 در كربلا بوديم، ولي با فكر كردن به شرايط آن روز كوفه تنم ميلرزد، آيا اگر آنجا بوديم در كدام صف قرار داشتيم؟
با نظرتون مخالفم اینکه مختار فقط به پیروزی فکر میکونه خصوصیتیه که خدا بهش داده . مختار نباید به کربلا می رفت تا کسی باشه تا انتقام محکمی از یزیدیان بگیره . جز مختار هیچ کس نمی توانست این مهم را انجام دهد
مدیر پایگاه دوست عزیز خب اگه از این طرف نگاه کنی اگر مختار کوتاه نمی آمد شاید اصلا عاشورایی رخ نمی داد تا بعدا او بخواهد انتقام بگیرد.
پاسخ ها
mohammad
| United States of America |
۱۶:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
توصیه میکنم اصلا به جز به ضرورت پاسخگویی نکنید!! جز در مواردی که ایرادی یا شبه ایی به سایت وارد میکنند
این امر را به بازدیدکنندگان بسپارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
تابناک! با محمد کاملا موافقم!
ناشناس 2
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۱
من نظر شما تابناک عزیز را قبول ندارم چون نهایتاٌ مختار هم اگر به امام حسین می پیوست با توجه به حال واحوال آن زمان ونامردی کوفیان در نهایت تعداد شهدای عاشورا از 72 تن به 73 تن میرسید وهیچ آب از آب هم تکان نمیخورد .مختار بایستی با اراده خداوند زنده میماند تا بنا به نظر قرآن جواب ظلم وجور در همین دنیا داده میشد.
صحنه محاکمه مسلم توسط ابن زیاد را بیاد بیاورید. این گفتمان می تواند موجب تردید شود. به هر حال اگر امام معصوم را آنقدر تنزل رتبه دهیم تا با یک غیر معصوم مقایسه شود ( یا بالعکس، یک غیر معصوم را آنقدر ارتقا رتبه دهیم تا در جایگاه معصوم بنشیند) تشخیص حق و باطل در چنان وضعی غیر ممکن یا بسیار سخت خواهد شد.ما باید به معیار های معصومین توجه کنیم نه چیز دیگر.
کلمات بکار رفته در زمان تصمیم گیری مختار را با پذیرش قطعنامه 598 توسط حضرت امام(س)چگونه با این نوشتار خودتان تحلیل می کنید؟.
مگر تكليف نيز از تفسير همين عقل ناقص از مسايل نيست بهتر است تكاليف با منطق وعقل برسيشود چون عقل بشر نسبت به سالهاي قبل بيشتر ميرسدتا كساني پيدا نشوند كه بخاطر تكيف خود را منفجر كنند وعدهاي را بكشند ويا چون فداييان اسماعيليه عمل كنند
با سلام خدمت شما
بهتر است نویسنده مطلب یکبار دیگر دلایل مختار را در بازپخش سریال نگاه کند
یکی از دلایل مختار این بود که با کشتن بن حریث و این سپاه اندکش که علم سفید صلح به همراه دارند، برهان را به دست طاغوتیان داده که ببینید مختار هم به کسانی که علم صلح دارند رحم نکرد و چنین و چنان
مختار دقیقا عمل مسلم بن عقیل را تکرار کرد در دو صحنه:
مسلم در منزل هانی ، عبیدالله را که به دیدار او امده بود نکشت زیرا گفت که ما بر مهمان خنجر نمی کشیم در صورتی که هانی گفته بود خنجر بکش و شر عبیدالله را کم کن
مسلم در همین قسمتی که دیدید از جنگ دست کشید و بنا به امان شمشیرش را غلاف نمود و به کاخ عبیدالله برده شد و... .
مختار هم با سپاه اندک بن حریث که از جانب عبیدالله امده بود نجنگید به دلایلی که ذکر شد
در ضمن شما در جایی به کاربری پاسخ داده اید که:
«دوست عزیز خب اگه از این طرف نگاه کنی اگر مختار کوتاه نمی آمد شاید اصلا عاشورایی رخ نمی داد تا بعدا او بخواهد انتقام بگیرد.»
شما هم از این زاویه نگاه کنید:
خدا می خواست مختار (به زعم شما کوتاه بیاید ) به زندان بیفتد و بعد از شهادت امام حسین علیه السلام با سپاه و یارانی به مراتب بیشتر انتقام خون امام را بگیرد.
واقعا به نظر شما اگر مختار در این صحنه کوتاه میامد عاشورا رخ نمی داد؟
گویا نمی دانید که در سالها قبل از عاشورا حضرت آدم برای حسین علیه السلام گریسته و پیامبر خاتم هم گلوی حسین فاطمه را بوسیده و... .
لطفا فیلم ها را درست مشاهده کنید.
با تشکر
به نظر من مختارهم مانند همه انسانها جايز الخطا ست وفقط امامان بودن كه خطا نمي كردن و معصوم بودند
سلام. من هم مقاله ي شما را خواندم و هم نظرات دوستان را.به نظرم تيتر انتخابي بايستي ظريف تر باشد زيرا خود اين تيتر از همان ابتدا ذهنيت ايجاد ميكند.پاسخ شما به آن دوستي كه صلح امام حسن(ع) را مثال زده بود تكليف يك معصوم را عنوان كرديد و اينرا دوستان ديگر هم اشاره كرده بودند كه نميشود مقايسه كرد.در هرحال فارغ از تقدير الهي و اينكه اگر مختار دچار ترديد هم نميشد بلاخره بنا به پيش بيني پيامبر اكرم(ص) واقعه ي كربلا حتمي الوقوع بود. بنا براين شايد مختار هم بنا به اعتقاد خودش به تكليفش عمل ميكرده.قضاوت هميشه با در نظر گرفتن زمان و مكان و البته با توجه به جميع شرايط، منتج به نتيجه خواهد شد.
خود امام حسین (ع) هم تا آنجا که توانست از جنگ طفره رفت.جریان حر و سپاهش را به یاد آورید که امام از حر میخواهد که به او اجازه دهد به جای دیگری غیر از کوفه برود و حر مانع میشود اگر اینکار را با کار مختار مقایسه کنیم نتیجه میگیریم که کار مختار صحیح بود.امام حسین هم علاقه ای به جنگ نداشت و در واقع مجبور به جنگ شد.
يا صاحب الزمان ادركني ، برايم دعا كن ، ما منتظريم تا انتقام پهلوي شكسته مادر و شهداي كربلا را بگيري .
با سلام موضوعی که بنده می خواهم بیان کنم در رابطه با فیلم مختار است نه مطلب بالا که امیدوارم به آن توجه شود سالها بود که علاقه مندان به تاریخ اسلام بی صبرانه منتظر پخش سریال مختارنامه وبهره برداری همسو با تکامل و عبرت از این سریال بودند مخصوصا این که در سریال قبلی آقای میرباقری(امام علی) به زیبایی توانسته بود اقشار مختلف بیننده با سلایق ودیدگاههای مختلف راراضی نماید. در قسمت های قبلی (قبل از شهادت مسلم)دیدیم که انتظارمان به خوبی برآورده شده وسریال بسیار موفقی را میبینیم تا آنکه شنیدیم چهره حضرت عباس و بعضی وقایع روز عاشورا هم به نمایش در خواهد آمد واین برای گروهی که جدی تر وقایع عاشورا را میدانستند نگران کننده بود تا با پخش دیشب این سریال (شهادت حضرت مسلم)واقعا ناامید شده و حتی یکه خوردیم که خیلی بد پرداخت شده است وشهادت ودلاوری حضرت مسلم این نیست و حتی شبیه این هم نیست.نگرانی وقتی بیشتر می شود که چگونه می خواهند عاشورا با آن ابعاد پیچیده، احساسی وخارج از فهم را به نمایش بکشد وبا چه جراتی چهره ویا ایثار حضرت عباس را پخش کنند جایی که به قول بزرگان هیچ سفیدی به سفیدی و هیچ سیاهی به سیاهی عاشورا نخواهد رسید وقایع وچهره های معصومین ووابستگان آنها در سینه هاست که هر کس به قدر فهم ،علم واحساس خودش از آن ادراک دارد و پخش این فیلم پر مخاطب اینها محدود به تصویر ناقص خواهد کرد ولو به اینکه بهترین های دنیا با بهترین امکانات به تصویر بکشند مختارنامه جنگ وشهادت حضرت مسلم را چنین ضعیف بی احساس و کم اهمیت نشان داد صلاحیت ورود به مقوله عاشورا را ندارد به جز اینکه از حاشیه به آن بپردازد .
من از شما خواهشمندم که به گوش مسئولین این فیلم برسانید اگر قرار است چهره ای ویا جنگی از بزرگان دین ووقایع عاشورا به نمایش در بیاید تجدید نظر شده وتا دیر نشده حذف گردد ویا از مراجع و یا حتی مردم نظر خواهی کنید
تحلیل بسیار جالبی بود تابناک . براستی اگر در شرایط مشابه جان و ناموس را انتخاب می کنیم یا راه حق را ؟
باعرص سلام وادب معروض می دارد این فیلم پراز تناقض وبعضاً خلاف امرجاریه تاریخ وایرانی شده است تابیان کننده واقعیت ! مثلاهیچ جای تاریخ اشخاصی به نام ایرانی کمک کننده به امام (ع) وجود ندارد ولی در تاریخ شخصی بنام مهران از مشاورین اعلی وطراح این جنایت بزرگ تاریخی بوده. متاسفانه آقای میرباقری شخص مجهول الهویه ای مثل کیان را خلق میکند که حداکثر زورش پیغام وپسغام آوری ست 2- از یک طرف نشان میدهدکه حضرت مسلم (ع) نعوذبالله شخصی کم فهم وفاقد درک که راحت به چنگ عبیدالله می افتد ولی به جهت کشتن او در خانه ی هانی اقدامی نم کند که هر طفلی با دیدن این نحوی ترسم از خود میپرسد چرا؟بدون اینکه دلیلی در فیلم آورده شود3-زنان از اول تاکنون در کشورهای عربی اصولاًبهشان اهمیتی داده نشده ونمی دهند ودرایران است که زنان هرکاری که میخواهند میکنند چون حتی اسم کشورمان هم اسم یک زن است !ولی در این فیلم آنچنان آنها را با لا آورده که گویا امام(ع) در منقطه شمیرانات به شهادت رسیدن نه در عراق؟4عمر سعد در این سریال از اول شخصی معرفی میشود که به خاطر حکومت ری مصمم قطعیست که امام را بکشد وحتی خویشاوندی نسبی ودوستی ورفقاتش با امام(ع) را ووصیت مسلم را زیر پامیگذارد که نقطه ضعف این فیلم است که باز مسلم(ع) با توجه به شناخت عمرسعد یقینا به وصیت نمیکردوسایر که امیدوارم هزینه این فیلم تاریخی وسایر منبعد مورد توجه قرار بیگرد وفقط از یک بعد ساخته نشود با تشکر
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
با سلام دوست عزیز کیان بوده و نقش مهمی در خونخواهی وقایع عاشورا داشته است
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
راست میگی تاریخ نشون خواهد داد.وقتی حضرت مهدی علیه السلام امدند.
نفهمیدم ولی امر اون زمان کی بوده تو ای سریال که جوری وانمود شده که انگار یزیده
برادر تابناكي :
فرض كنيم مختار نيز در پيكار با سپاه ابن زياد به شهادت مي رسيد . بحث ريشه كن كردن فساد و ظلم اموي اگرچه به اندازي يك لحظه هم كه باشد ؛ به عهده كيست . ؟ اينكه مختار به خونخواهي امام حسين ريشه ام الفسادهاي شام و كوفه و .... از زمين پاك كرد ؛ نبايستي در قيام وي شك و تفسير مصلحت انديشي را مطرح كرد .
درخصوص نيت مختار حرف هاي زيادي در تاريخ بيان شده است اما بايد به احاديث روايت شده از امام چهارم و ذريه هاي وي ( عليهم السلام ) رجوع كرد تا ديد آن بزرگواران چه تفسيري از قيام مختار دارند
شما که نوشتید امام معصوم او را تائید کرده!!!
هیچی نمیگم چون نمیذارین تو سایت
تابناك عزيز
درسته مختار در يك جا در دوران حكومت امام حسن (ع)لغزيد
و در دوران امام حسين (ع) نيز مي توانست بهتر عمل كند ولي ما بايد شرايط كوفه را در نظر بگيريم شمادر جواب يكي از دوستان گفتيد كه اگر مختار تسليم نميشد شايد حادثه كربلا رخ نميداد خير اين اشتباه است كوفياني كه چند روز قبل به مسلم خيانت كردند واورا تنها گذاشتند بطوري كه در اول 18000 نفر بيعت كننده وبعد از چند مدت مسلم حتي يك نفر را نداشت چطور به مختار وفا دار مانده و او را نيز تنها نميگذاشتند مطمئنا اگر مختار در اون شرايط كوتاه نميامد كشته ميشد وفقط به تعداد شهداي كربلا چند نفر افزوده ميشد وديگر كسي نبود تا انتقام خون سيد الشهدا را بگيرد و زمينه نابودي امويان فراهم شود ودر بين اين سال هاي هرج ومرج وروي كار امدن عباسيان امام باقر وصادق(ع) فرصت تربيت شاگردن وگسترش شيعه را پيدا نميكردند
جواب هاي نويسنده به نظرات كاملا بيربط و تعصبي است، به نظر من اولين شخصيت مسلمانييه كه توي يك فيلم نشون داده ميشه كه فكر مي كنه و صاحب فكره؛حالا غلط يا درست؛چون در اون لحظه تكليف يعني درست فكر كردن و اون كاري و كرده كه فكر مي كرده بهترينه و شايدم بود؛كي مي دونه؟ شما؟
الذین قالو ربنالله ثم استقامو ابن زیاد والی کوفه تحت امر یزید بود و فساد یزید محرز بود پس ابن زیاد در جبهه باطل بوده و تردید مختار از ضعف ایمان و باور بوده و در درون خود خط مشی قطعی نداشته است میثم تمار نمونه عینی این باور است کار مختار برای کسی الگو نمیشود ولی کار میثم ها چرا
تابناك قبلا نظر ميدادم يدونه هم چاپ نمي كردي فكر كنم كم كم داري ميري به سمت بسته شدن
سلام. شمايي كه داري جواب ميدي يه يعضي از نظرات.

نمي دونم شما نماينده رسمي تابناكي يا يه حقوق بگير. مهم نيست كي هستيد . اما بنظرم اگر اداي كسايي كه دارن بحثو به جلو ميبرن و مديريت مي كنن در نيارين خيلي بهتره.

آقا جون بذار هر كي هر چي مي خاد بگه (البته با رعايت اصول) شما رو سننم. اينايي كه نظراتو ميخونن اينقدر شعور دارن كه خودشون بتونن تحليل كنن.
من كه نفهميدم بين نظرات، تابناك چي ميخاد بگه هدفش چيه؟
پاسخ ها
alI@ziba.net
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
واقعا احسن به شعور تو که چقدر به گسترش بحث علاقه داری !!!!!!
تحليلي خوب است بخصوص جمله ((با ولايت، مشق سياست كند)). طبق تاريخ بعد از دستگيري مختار و زنداني شدنش براي رهايي از دست پسر مرجانه به عبدالله بن عمر !!شوهر خواهرش متوسل مي شود تا وي از يزيد!! برايش تقاضاي عفو كندوشد.هرچند مختار معصوم نيست و ممكن است دچار ترديد هم گرددشايد هم اگر كس ديگري هم جاي مختار بود همين كار را ميكرد ولي كسي كه حضور علي(ع) و حقانيت علي را درك كرده باشد وجنگهاي صفين و نهروان را تجربه كرده و چه بسا در همين جنگها در كنار حسن و حسين (ع) بوده باشد وشهادت علي در محراب و مسموم شدن حسن را كه درجريان حمايت از امام حسن هم دچار ترديد شد، بايد بپذيريم كه در برخورد با اين مساله مصلحت بر حقيقت چربيداما اين بدان معنا نيست كه كار بزرگ و افتخار آفرين او كمرنگ جلوه داده شود .بهتر است تاريخ را تحليل نمايم و حقيقت و بن مايه اصلي را استخراج نمائيم نه آنكه روايي چيزي را بپذيريم ودر برابر نقد آن متعصبانه موضع گير كنيم
پاسخ ها
alI@ziba.net
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
من هم کاملا موافقم. آیا با وجود انتقام مختار باز هم امویان و عباسی ها حکومت نکردند؟
به يكتايي قسم يكتاست عباس
اللهم اجعل محیای محیا محمد وآل محمد ومماتی ممات محمد وآل محمد
آمین رب العالمین
من به نظرم مختار عمل به تکلیف کرد، البته اگر می توانست به کربلا برود بهتر بود که می رفت.
برای از بین بردن باطل نباید از روش های غلط و باطل استفاده کرد. مثلاً، مسلم می توانست ابن زیاد را در خانه هانی بکشد و قائله ختم شود، ولی این کار را نکرد، چون از پشت خنجر زدن شرط مردانگی نیست و کل حرکت زیر سوال می رود.
آنهایی که جلو مختار صف کشیدند، با علم صلج آمدند، پس جنگ با آنان در صورت پیروزی یا شکست موجب بدنامی مختار می شد.

و اما نقد تابناک:
در شرایط حساس باید با عقل حسابگر تصمیم گرفت نه احساس، البته نه عقل حسابگر دنیوی. با احساس و عشق و علاقه صرف نمی توان ره به جایی برد، بعنوان نمونه در درگیری های پس از انتخابات (مستقل از اینکه حق با کیست)، عده ای سکوت اختیار کردند ولی عده ای از روی تعصب به آنها حمله کردند، آیا این لکه ننگ از چهره نظام پاک می شود؟ این حرکت احساسی غلط استارتی است برای سرنگونی نظام. ای کاش دوستان انقلابی و مسلمان قدری در نحوه برخورد با اعتراضات تامل می کردند و این گونه انقلاب و حتی اسلام را به خظر نمی انداختند.
نا گفته نماند که عده ای هم زر و سیم گرفتند تا به مردم بتازند و نه از روی تعصب.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
1: اینقدر شتاب زده فتوا نده! هر قدر از انتخابات دور میشویم قبح سکوت و عدم موضع گیری بعضی شخصیت های سیسی و مذهبی مشخص تر میشود.
2: آیا دستگاه سیاسی تبلیغی معاویه اینقدر ساده بود که با تسلیم مختار حربه ای برای توهین و حمله به علویان نداشته باشند؟ آیا شکلی از رسانه های جمعی امروزی در آنجا حضور داشت که تسلیم مختار را تحت عنوان "صلح جویی و آزاده خواهی" بازتاب دهند؟ آیا همین کراهتی که در طول تاریخ از این تسلیم باقی مانده نشان دهنده توهمی به نام درایت تصمیم گیری توسط مختار نیست؟ آیا انتقام مختار غیر از التیامی بر احساس بازماندگان امام و جبرانی برای روح ناراحت خود مختار تاثیری دیگری در حرکت تاریخی اسلام داشت؟
اسلام از خون سیداالشهدا - سازش ناپذیری عباس و فریاد زینب زنده ماند و نه انتقام مختار. انتقام مختار صرفا قصاصی بود که حضرت زهرا هم به خاطر شیرینی آن در پل صراط شفاعت مختار را خواهد نمود اما درسی شد برای تاریخ که اگر به قول نویسنده با مشق سیاست خود را راضی کنند که پا پس بگذارند (تا "اوضاع" روشن تر شود - هر چند به این بها که "اوضاع" سر حق را جدا کند) غیر از خسارت دنیوی و معنوی برای آنها فایده ای در بر نخواهد داشت.
به نظر من برای مختار دو راه وجود داشت
1- جنگیدن و کشته شدن
2- تسلیم شدن ، زندانی و شکنجه شدن و کشته شدن
او این دو راه را به خوبی میدانست، شاید با تدبیری که داشت راه سخت تر را انتخاب کرد تا شاید نتیجه بهتری بگیرد و این به نظر من برای او پیروزی محسوب میشود
باسلام
مطلبی که نوشتید بسیار سنجیده بود انتخاب در شرایط حساس آن هم برای شیعه علی بسیار دشوار است فرق بین درست و غلط فوق العاده ابهام دارد به نظر بنده اگر اصل و ریشه و کردار شفاف و خالص و مستقل باشه انتخاب راحت تر میشه
این تکه را خوب اومدی که
سکوت به هنگام جور نه سیاست که حماقت است یادتان باشد که چه کسانی سکوت نکردند و چه کسانی سکوت کردند و مزدشان را نیز خواهند گرفت بیخود خودتان را نیز طرف حق قرار ندهید حسین بن علی علیه السلام در همه اعصار یارانی دارد
دوست عزيز آقاي علي اميري .
فردي بنام ابو عمرو (كيان) با اصالت ايراني به عنوان وزير مختار در تاريخ وجود داشته. همچنين اكثريت سپاه مختار را موالي ديلمي تشكيل مي دادند. كه بدست مصعب كشته شدند. همچنين وصيت مسلم به عمر سعد و اكثر موارد فيلم عينا در كتب تاريخي معتبر نقل شده است.
احساس من در مورد مختار اینه:نوشدارو بعد مرگ سهراب
آیا می دانستید بنا بر مستندات تاریخی مختار و پیروان او امامت محمد حنفیه را قبول داشتند و به امامت او دعوت می کردند نه حضرت امام سجاد(ع) از چی مختار عبرت بگیریم؟!
ببینید عظمت شرایط آن روزگار رو ،،،
..
..
هنوز هم بعد از این همه سال تفسیر های و برداشت های متفاوتی وجود داره ،،،
..
..
من فکر میکنم به خواست خدا مختار تسلیم و به زندان میفتد تا بعد با انتقام خون سیدالشهدا بر وعده خدا که می فرماید کفر باقی مب ماند اما ظلم باقی نمی ماند صحه گذارد ...
...
...
اما چند نکته
...
...
مختار شیعه ایست که به پیروزی و نتیجه فکر میکند و برای او شکست بی معنی است ، موضع او در قبال امام حسن و مخالفتش به جنگ نکات جالبی را پیرامون نوع تفکر "مختاری" دارد که امروزه بسیاری هستند که نادانسته همین تفکر را پیشه دارند ...
حقیقت تفاوت تفکر مختاری و مسلمی در همان لحظه ایست که در منزل هانی مسلم فرصت کشتن ابن زیاد را داشت ولی اینکار را نکرد ... و دلایلش هم قوانین اسلام پیرامون احترام مهمان و نداشتن اذن جهاد بود ...
اما آیا اگر جای مسلم مختار بود صبر میکرد ؟ یا درجا ابن زیاد را هلاک میکرد ؟
و اگر بشینیم و عقل ها را روی هم بگذاریم واقعا مصلحت آن بود که ابن زیاد آنجا کشته شود ...
اما آنچه که مهم است "اسلام" و قوانینش است نه مصلحت ولو آنکه منجر به واقعه کربلا شود ....
یکی از دلایل آنکه کربلا اسلام را زنده کرد همین نکته است ...
واقعیت این است که در رکاب امام حسین و علی (ع) ، کسی حق ندارد بنا به مصلحت دروغ بگوید ، تهمت بزند ، بکشد ، ارعاب کند ، حق ندارد به هر وسیله ای به بهانه حفظ اسلام متوسل شود ... در رکاب اسلام کسی حق ندارد به مهمان توهین کند ولو آنکه او از بدترین ها باشد ...
حال این روحیه را تصور کنید با حال فعلی خودمان ....
اگر نکته ای به گفته هایم اضافه کنید یا نقدی بیان کنید و اشتباهم را بیان خیلی خوشحال میشم چون کلا اعتقاد دارم اگر وقایع آن دوره به خوبی در ذهن امثال من تفسیر شوند می تواند در نوع بینش اسلامی به حد زیادی به من کمک نماید
با تشکر از تابناک
درودبرحسين ويارانش
اگر در آن زمان مختار چنان تصميمي نمي گرفت و در جنگ كشته مي شد (كه قطعا چنين اتفاقي مي افتاد) چه كسي در آينده انتقام خون شهداي كربلا را از ديو صفتان يزيدي مي گرفت. قلم برداشتن و هر چه نوشتن آسان است.
تکلیف تکلیف دینی.درست است همین است.اساس و پایه ایمان بعد از توحید و نبوت .همان امامت است.
اگر مختار تسلیم نمی شد قطعا کشته میشد واین خواست خدا وتقدیر بود که در آن موقع مختار تسلیم شود زنده بماند وانتقام گیرنده خون سید الشهداواهل بیت او باشد
از جرجی زیدان میپرسند زیباترین سخن علی (ع) کدام است ؟ میگوید :آنجا که میفرمایند: افراد رابه معیار حق بسنجید به حق را به معیار افراد
درحال حاضر باید معیار بررسی شخصیت افراد براساس عملکرد آنها باشد چقدر به این معیار علی (ع) عمل میکنیم یادمان نرود معاویه مدعی حکومت اسلامی بود مسجد کبیر دمشق را ساخت نماز جماعت را ترک نمیکرد بسیار زیبا قرآن می خواند مدعی خونخواهی خلیفه بود دین فروش وریاکاربود وخیلی خوب مردم را می فریفت صحابه پیغمبر را یا می خرید یا تهدید میکرد درنظر بسیاری ازمسلمانان جانشین رسول خدا بود یک وجه اختلاف اساسی با علی(ع) داشت عدالت ورعایت حقوق مردم حضرت علی (ع) به رعایت حقوق مردم درهمه زمینه ها اعتقاد داشتند ازقبیل حقوق اقتصادی اجتماعی سیاسی و.... بیایید از این نظر خودمان را با مولا مقایسه کنیم چقدر علوی هستیم؟
با سلام به دوستاني كه به تابناك مرجعه مي كنند. بايد از تابناك تشكر كنيم كه اينجور در مملكت اثر گذار شده. دوستان گاهي بي مهري مي كنيم به آناني كه اين زحمت را مي كشند. گاهي پيداست كه با بد ديدن قضاوت مي كنيم. دكتر رضايي در صحنه هاي تاريخ انقلاب خوب عمل كرد با عبوث نگاه كردن به قضايا همه را خراب مي كنيم.يادمان باشد ان عذابي لشديد براي كفران نعمت است.
شاید مختار هنگام تسلیم شدن فکر نمی کرد که امام حسین (ع) را بکشند و به همین دلیل خود را تسلیم کرد تا ابن زیاد فکر کند با دستگیری ایشان فشار بر امام و همراهانش کم شود.و حاکم کوفه نیز از اذیت و آزار نوه پیامبر(ص) منصرف می شود یا ایشان را به مکه بر می گرداند.به هر حال محاسبات ایشان در مورد کشته نشدن امام اشتباه در آمد و به خاطر همین اشتباه اقدام به انتقام از قاتلین امام بعد از عاشورا می نماید.
بنام حسین سرور مظلومان عالم.
وقتی من امروز و از آینده به اتفاقات آن روزگار می نگرم"که البته ریز وقایع تاریخی ثبت شده خود جای بحث داردحتی در زمان حال با این تکنولوِژی و ارتباطات امروز"قضاوت خیلی راحت است.خیلی راحت خودم را می گذارم در رکاب امام حسین و باافتخار شهید می شوم.ولی به خود حسین سوگند وقتی فیلم را می بینم می فهمم واقعا کار سختی است ماندن در صراط حق.ایمانی بس استوار می خواهد ودلی کنده ازمظاهردنیا از قبیل زر و زور و ثروت که نزد ما یافت نمی شود.بدانیم هانی بودن واقعا سخت است.تصمیم گیری در آن شرایط کمر فیل را خم می کند.من فقط یک چیز را می دانم.شیعه با انتقام خون امام حسین و یارانش جان گرفت و بساط ظلم را در هم پیچید.استمرار شیعه با همین خونخواهی ها ادامه یافت و خواهد یافت.مابرای همین منتظر موعودمان هستیم.تا بیاید و انتقام سیلی مادرش را بگیرد.انتقام عمویش عباس و علی اصغر و علی اکبر و جدش علی علیهم السلام را بگیرد.شیعه پر ار آتش کینه و انتقام است.شیعه پر از اعتراض است.بدانید انتقام همه ی آنان را خواهیم گرفت که خدا هم خونخواه حسین است.تنها آرزویمان نلغزیدن و ماندن در رکاب موعودمان مهدی(ع)است.خدایا لیاقت وتوفیقش را به همه ییما عطاکن.آمین!
من هم خیلی برایم تفاوت برخورد مختار در مقابله با دشمن و حضرت سیدالسهدا فکر کردم و به نظرم موارد ذیل در این امر قابل ذکر آمد که عرض میکنم:
1- مختار آدمی معصوم نبوده و شاید هنوز به رشد نهایی شخصیتی نرسیده بود.
2- مختار آماده جنگ بود ولی فرستادگان ابن زیاد با پرچم صلح آمده بودند و جنگیدن او نه تنها باعث کشته شدن یارانش میشد که برد سیاسی هم برایش به همراه نداشت.
ديدگاه بنده در مورد اين قسمت از سريال مختارنامه اين است که مختار شايد بهتر بود قبلا با آن طراحي و ظرافت سياسي و جنگ آوريش به جاي حرکت به سمت کوفه به سمت امام حرکت مي کرد ولي آن زمان که مقابل نيروهاي بن حريث قرار گرفت عاقلانه و عاشقانه ترين کار را کرد چرا که او امام يا ابن رسول الله و يا در وسط شهر و در جماعت مردم(چون ميثم) نبود که بخواهد نقشي ايفا کند بلکه با مقايسه دو سپاه هر چه هم از مردان بن حريث مي کشت آخر يا کشته و يا اسير مي شد و لذا به کربلا نمي رسيد؛ پس با اين سياست آنچنان که مشاهده مي کنيم جناب مسلم هم آن زمان که ديد شهادتش در اين جمع فايده اي ندارد به ظاهر به وعده امان اعتماد کرد ا پرده اي از ظاهر ابن زياد بردارد. در کل بجاست مراقب فردا باشيم و در مورد تاريخ قوي تر فکر کنيم شايد تحليل هاي امروز ما زمينه ساز مشق فردايمان باشد.
به خود حضرت عباس قسمتون میدم یه جوری به گوش مسئولین برسونید که چهره حضرت عباس رو نشون ندن.یا علی
حالا كه همه چيز پس از 1400 سال روشن شده است نظردادن خيلي راحت است .
خدايا از تو مي خواهيم يك لحظه ما را به خودمان وا مگذاري . آمين يا رب العالمين . با تشكر از تجزيه و تحليل شما و خوانند گان ارجنمد تابناك . انشا ء ا...كه خودمان سعي و تلاش نمائيم به موقع به تكليف عمل نمائيم
من تخطئة مختار را در نوشتار فوق نمي پذيرم ، زيرا عشق مختار به اهل بيت قطعي است و قطعا اقدام مختار به دليل ترس ، فرار ، بي وفايي و ... نبوده ،‌ بلكه تدبيرش بر اين قرار گرفته بود كه جنگيدن و كشته شدن او و يارانش در آن مقطع كمكي به امام نمي كند و به نفع حضرت اباعبدلله الحسين نيست ، زيرا امام در راه بود و مختار و ... فكر نمي كردند كه ممكن است آنگونه با امام برخورد مي كنند. علي ايحال احيانا اگر مشكلي هم در كار مختار وجود داشته ، صرفا اشتباه در محاسبات و پيش بيني ها و برنامه ريزي هاي وي بوده ، نه عدم وفاي به عهد و نامردي و خيانت و ... و قطعاً شرايط و موقعيت زماني و مكاني مختار در آن مقطع براي ما كاملاً روشن و ملموس نيست و تدبير وي حتما براساس سنجش اوضاع و احوال بوده ، هرچند كه شايد در سنجيدن و محاسباتش دچار اشتباه شده باشد.
مختارهرچه بودانتقامش دل فرزندرسولالله راشاد
کردکه روایت داریم امام سجاد(ع) اوراتحسین
کرده ....همین برای ارج گذاشتن به شخصیتش
برای ایشان کافی است
اين كه واضح است مختار يك ولايي تام و كامل نبود ... و هربار در صحنه هاي اصلي ابتلا جا زده و حتي در موقع قيام هم با حمايت جعلي ابوحنيفه برادر امام حسين اقدام به اينكار ميكنه ... قيام مختار همينقدر عزيزه كه حضرت زينب از ان به عنوان رسيدن به يك تسكين ياد مي فرمايند ... قطعا مختار قابل قياس با ياران حسين در كربلا نبوده و نيست
و تو اي مسلم چه زيبا اوضاع جامعه اسلامي ما را بيان كردي و گفتي "... اينها دين را وسيله مطامع دنيايي خود قرار داه اند و ..."
تابناک درست گفت
سلام و اما نظر من حقير يه روزي از روزا وقتي دلم براي امام حسين ع و خاندانش شكسته بود و با پدر بزرگ مرحومم درد دل ميكردم ككه آخه خدا چطور دلش آمد كه همچين بلايي سر حسين بياره گفت اگر ان اتفاقات ان روز نيفتاده بود امام حسين امروز اينقدر عزيز دلها نبود كه با شنيدن نامش حتي دل مسحي ميلرزه چه برسه به مسلمان و به نظر من مختار با ميل و اراده شخصي كار نميكرد همه چيز به خواست خداي لا يزال بود و بس اين هم نظر من حقير
توجه همه عزیزان را جلب می کنم به اول خدعه یزید برای پراکنده کردن مسلمانان از اطراف امام مظلوم.
خاک بر سر تویی که گزینشی نظرات را چاپ میکنی
نکته:

وقتی مختار با یارانش آمد، تنها دو گزینه داشت: یا بجنگد یا تسلیم شود.

بعضیها راه سومی! را سؤال می کنند که چرا به امام حسین (ع) نپیوست؟
ای کاش ما از میرباقری ها زیاد داشتیم
چه قدر کم هستند این گونه هنرمندان
باسلام
لطفا اين سند را براي رفع شبهه درج نماييد
در بحار الانوار ؛ جلد 45 صفحه 10 آمده است كه امام حسين ( ع ) به قيام مختار بشارت داده است و مي فرمايد : خداودندا آن جوانمرد ثقفي را بر آنان مسلط كن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ايشان بچشاند و از قاتلان ما احدي را معاف ندارد ؛ به جاي هر قتلي ؛ قتلي و بجاي هر ضربتي ؛ ضربتي و انتقام مرا و دوستان و خاندان شيعيانم را از اينان بگيرد .
همچنين سخن ميثم تمار هم زنداني مختار و بشارت وي در مورد خونخواهي مختار كه يقينابر اساس بشارت حضرت علي ( ع ) بوده است بدين شرح است : اي مختار تو از زندان آزاد خواهي شد و به خونخواهي حسين ( ع ) قيام خواهي كرد و اين جباري كه ما اكنون در زندان او هستيم به وسيله تو كشته خواهد شد و( با اشاره به پاي مختار ) و با همين پا هايت سر و صورت او لگد مال خواهي كرد . نهج البلاغه جلد 2 صفحه 293
به نظر من باید اون اتفاقات برای مختار می افتاد تا عاشورای حسینی در سرتاسر تاریخ گسترش پیدا کند و دشمنان علویان بدانند که اگر به خشم و غضب شیعیان گرفتار شوند چگونه سرنوشتی خواهند داشت .
خیلی خوب به این مطلب اشاره کردید وظیفه ما انجام تکلیف است نه فکر کردن به نتیجه و برخلاف دوستان من معتقدم تاریخ دارای زمان تکرار است و دائما شرایط در حال تغییر و برگشت است
البته اينجوري بد هم نشد بعدا همشونو ميكشه ديگه هونم به بدترين شكل
سلام
حق چيست و چرا تشخيص راه حق از باطل براي قليلي آسان و براي خيليها سخت و دشوار است. همين يك تشخيص سعادت و شقاوت را براي انسان رقم ميزند. چه چيزي باعث تشخيص صحيح ميشود؟
آن چيزي كه در چارچوب قوانين الهي و براي رضاي الهي باشد حق است خواه صلح امام حسن ع‏‏ يا قيام امام حسين ع يا ولايت عهدي امام رضا ع و يا انقلاب امام خميني ره.
لازمه تشخيص حق از باطل 1- ايمان راستين و قلبي به خداوند 2- تزكيه نفس 3- علم و آگاهي به امورات 4- توكل بر خداوند و 5- عمل به تكليف.
نميخواهد زياد دور بشويم و به زندگي مختار و ساير ياران امام حسين نگاه كنيم. به شيوه و رفتار امام خميني ره نگاه و عمل كنيم. در زمان قيام حضرت امام چه تعداد عالم روحاني و دانشگاهي بود. چه تعداد او را ياري كردند و چه تعدادي او را تكفير. از ميان هزاران مجتهد تنها امام خميني به فاكتورهاي فوق عمل كرد. آيا حكومت شاه و حاميانش كمتر از يزيد و ابن زياد بودند. آيا آمريكا از حكومت بني اميه كمتر است؟
به نظر من این مشیت الهی بود که اگر غیر از این بود مختار دران نبرد نابرابر شهید میشد وکس دیگری نبود که به خونخواهی امام حسین (ع)بر خیزد
این جوری که شما متهم می کنید که اتهام مسلم از مختار هم بشتر خواهد بود !!!!مختار در این سریال مظهر عقل است و کاملا درست رفتار کرد پیام او را نشنیدید : ما باید این کینه را در قلبمان نگه داریم برای انتقام . امام سجاد می فرمایند : خدا از تو راضی باشد مختار تو دل ائمه را شاد کردی
پس تابناک و 20:30 لطفا دهان یاوه گویتان را ببندید.
از هر طرف حركت مى‌كنيم به خواص مى‌رسيم؛ تصميم‌گيرى خواص در وقت لازم، تشخيص خواص در وقت لازم، گذشتِ خواص از دنيا در لحظه لازم؛ اقدام خواص براى خدا در لحظه‌ لازم. اينهاست كه تاريخ و ارزش‌ها را نجات مى‌دهد و حفظ مى‌كند! در لحظه‌ لازم، بايد حركت لازم را انجام داد اگر تأمّل كرديد و وقت گذشت، ديگر فايده ندارد.(مقام معظم رهبری)
اگر مختار وارد جنگ میشد و در این راه جان میداد که قطعا اینگونه بود چه کسی تقاص خون حسین و یارانش را میگرفت چه کسی عبیدالله و عمروسعدو شمر و خولی و ... را به مجازاتشان میرساند و مرحمی بر زخم التیام نیافتنی شیعه مینهاد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل