بازدید 6649
اختصاصی تابناک

فعالان فضای مجازی از حال و هوای انتخابات می گویند؛ هوای سرد در پایین، نیمه گرم در راس

اهالی فضای مجازی، نگاهی متفاوت از بازیگران فعال رسمی و یا سیاسی انتخابات، به این رویداد مهم سیاسی کشور دارند و معتقدند هرچند شرایط نسبت به قبل بهتر است، اما همچنان کف جامعه در فضای سرد انتخاباتی به سر می برد.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵ 15 June 2024

دیدن از زاویه ای دیگر؛ فعالان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، از جمله کنشگران عرصه انتخابات هستند که فرصت دیدن موضوعات را  از زاویه واقعی تر و یا حداقل خارج از دایره تاثیر و تاثّرات سیاسی و جناحی دارند.  این خاصیت است که باعث می شود صفحات این کنشگران در شبکه های متعدد اجتماعی، گهگاه و متناسب با موضوعات، مورد توجه کاربران دیگر و حتی بازیگران سیاسی و رسانه قرار گیرد. حال، در این شرایط، اهالی فضای مجازی امیدوارند تا فضا در روزهای آینده هر چه بیشتر انتخاباتی شده و شرایط برای مشارکت با آماری مناسب و انتخاب رئیس جمهوری با رای اکثریت شهروندان فراهم شود. با این حال، آنها از کاستی ها نیز سخن گفته و امیدوارند در ادوار بعد، این کاستی ها را شاهد نباشیم.

 

علی قلهکی: کف جامعه فعلا یخ بسته!

علی قلهکی فعال فضای مجازی، در خصوص فضای حاکم بر انتخابات و میزان مشارکت در این دوره، اظهار کرد: فضای انتخاباتی کشور فعلا یخ است. نگاه به فضای مجازی و رسانه‌ها نکنید چون متفاوت با کف جامعه است. امیدوارم مناظره‌ها سردی فضای انتخابات را بشکند.

این فعال فضای مجازی با اشاره به شرایط احراز صلاحیت‌ها، گفت:احراز صلاحیت‌های در دوره جدید بنظرم نمره ضعیفی می‌گیرد. عدم وجود حداقل یک نامزد اقتصادی؛ احراز صلاحیت فردی که برای انتخابات مجلس صلاحیت‌ش رد شده بود و یا احراز صلاحیت افرادی که قطعا پوششی هستند؛ هیچ حرف و گفتمان جدیدی برای انتخابات ندارند؛ می‌شد با توجه به اتفاقات رخ داده و نامه‌نگاری‌های انجام شده، علی لاریجانی تایید شود.

قلهکی با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات، تصریح کرد:  برآوردم این است که مشارکت حدود ۵۰٪ باشد. البته می‌شود که تا ۶۰٪ هم افزایش پیدا کند که بستگی به عملکرد پزشکیان و تیم وی دارد. چون حامیان اصولگرایان و جریان انقلابی به صورت تکلیفی و حداکثری در انتخابات شرکت می‌کنند. بحث حامیان آقای پزشکیان است.

وی در خصوص پیش‌بینی فضای انتخاباتی، خاطر نشان کرد: پیش بینی در خصوص انتخابات و پیروز میدان الان سخت است. چون از افرادی که رای می‌دهند بین ۳۰ تا ۵۰٪ نمی‌دانند به چه کسی رای دهند پس در این شرایط حتی مصطفی پورمحمدی هم جدی می‌شود. باید صبر کرد و دید توان رسانه.ای و همچنین قدرت بیان کدام نامزد بر دیکر نامزدها می‌چربد.

پیام برازجانی: مردم هنوز سئوال دارند

پیام برازجانی روزنامه نگار و فعال سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی تابناک در خصوص فضای انتخابات و نحوه تصمیم گیری شورای نگهبان، گفت: فضای این دوره از انتخابات فضای سردی است به دلیل اینکه بخش زیادی از مردم هنوز با سوالات اساسی مانند نقش انتخابات ، نقش روسای جمهور و اساسا این مدل برگزاری انتخابات و رد صلاحیت ها درگیر هستند.


وی افزود: رد صلاحیت لاریجانی باعث شد آن گروه نخبگان جامعه که خودشان را آماده کرده بودند از آقای لاریجانی حمایت کنند در موقعیت بلاتکلیفی قرار بگیرند. اما از طرفی تایید صلاحیت پزشکیان که یکی از افراد معرفی شده جبهه اصلاحات بود باعث شد که علیرغم رفتار های قبلی یعنی از ۱۴۰۰ به این طرف اصلاح طلبان فعال شوند و با معرفی اعضای ستاد انتخابات پزشکیان مشخص شد که بدنه اصلی اصلاح طلبان وارد انتخابات شدند اما اینکه بتوانند فضای انتخابات را تغییر دهند مخصوصا نسل جوان را یعنی اواخر دهه ۷۰ و ۸۰  را هنوز جای سوال است.


این فعال سیاسی در ادامه بیان کرد: بطور کلی این شرایط سیاسی نسبت به شرایط سیاسی ۱۴۰۰ بهتر است ولی اگر لاریجانی تایید صلاحیت می شد یک فضای دو قطبی مانند سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ تکرار می شد. پزشکیان از افراد پیشرو در جبهه اصلاحات نیست یک فرد میانه رو در جبهه اصلاحات است.


برازجانی در خصوص تفاوت عملکرد شورای نگهبان نسبت به دوره قبل گفت: عملکرد شورای نگهبان نسبت به دوره قبل تفاوتی نداشته است اما این موضوع که چگونه پزشکیان در سال ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد و در این دوره تایید صلاحیت شد یا حتی همتی در ۱۴۰۰ تایید صلاحیت شد و در این دوره رد صلاحیت شد برای مردم سوال ایجاد کرده که نحوه قضاوت و تصمیم گیری شورای نگهبان چگونه است ؟ و بهتراست که شورای نگهبان در این زمینه شفاف سازی کند.

وی ادامه داد: چیزی که اهمیت دارد این است که در این انتخابات اصلاح طلبان گزینه ای دارند که از قبل پیش بینی می شد و دوست داشتند که در انتخابات باشد و تعهد کردند که اگر این فرد در انتخابات باشد شرکت خواهند کرد.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به میزان رای اصلاح طلبان گفت: در حال حاضر مشکل اصلاح طلبان این نیست که نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند بلکه مشکلشان این است که آیا می‌توانند بدنه اجتماعی خود را فعال کنند و سبد رای را برای پزشکیان بیاورند.
برازجانی میزان مشارکت در انتخابات را اینگونه پیش بینی کرد: میزان مشارکت بین ۵۰ تا ۵۵ درصد است اما با شروع مناظرات امکان دارد تا ۶۰ درصد هم برود.

وی در پایان در خصوص نتیجه انتخابات عنوان کرد: بین قالیباف و پزشکیان یک نفر پیروز می شود اما ترجیح بنده این است پزشکیان پیروز شود. هر چقدر مشارکت افزایش یابد به نفر پزشکیان است و امیدوارم اتفاقی در کشور رخ ندهد که این شور انتخاباتی کم شود.

 

حسین جعفرزاده: منتظر چالش بعضی از کاندیداها باشید

حسین جعفرزاده فعال دیگر فضای مجازی، نیز درباره شرایط انتخاباتی گفت: در این انتخابات اگر چه روند تایید صلاحیت‌ها اعجاب‌آور بود، اما فضای سیاسی از موضوع رد صلاحیت ها سریع عبور کرد، چرا که موضوع رد صلاحیت با توجه به تکرار در سال‌های گذشته قابل پیش‌بینی بود و جامعه از مرحله غافلگیر شدن عبور کرده است. از این روی ما با واکنش کم‌رنگی از سوی کاندیداهای رد صلاحیت شده مواجهیم.

 جعفرزاده، بررسی علل دیگر عبور سریع جامعه از موضوع ردصلاحیت‌ها، افزود: پیش‌بینی می‌شد بدنه‌ قابل توجهی از جامعه اصلاح‌طلبی به دلیل نداشتن کاندیدا در نهایت از لاریجانی حمایت کنند اما با تایید صلاحیت پزشکیان مساله متقاوت شد و فوراً وارد فاز انتخاباتی شدند و فعالیت خود را شروع کردند. در واقع اصلاح طلبان از شکل و فرم رد صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های قبل از جریان‌های سنتی و اعتدالی نارضایتی کمتری ابراز کردند.

این فعال فضای مجازی در ادامه در خصوص عملکرد شورای نگهبان توضیح داد: عملکرد شورای نگهبان تفاوت چندانی نسبت به دوره قبل نداشت‌. دو نگاه در اینجا وجود دارد؛ نگاه اول اینکه گفته می‌شود تایید صلاحیت آقای پزشکیان با هوشمندی بوده است؛ تقویت مشارکت همراه با موج‌آفرینی برای گزینه‌ای که در صورت رأی آوری هم قدرت اجماع‌سازی ویژه‌ای نداشته باشد.

نگاه دوم اعضای شورای نگهبان را فاقد معیار روشن و تعریف شده از قانون می‌داند؛ این نظریه با مقایسه رفتار اعضای شورای نگهبان، عملکرد اعضا را دارای تناقض‌ می‌داند.

جعفرزاده در ادامه در خصوص نتیجه انتخابات اینگونه اظهار نظر کرد: باید منتظر چالش‌های انتخاباتی دو چهره جدید یعنی پزشکیان و پورمحمدی باشیم. باید دید این افراد در چالش‌های انتخاباتی چه چهره‌ای از خود به نمایش می‌گذارند. شاید آقای پزشکیان اقبال بیشتری در بروز یک کاندید تراز برای جبهه خود داشته باشد. 

وی در خصوص میزان مشارکت در انتخابات گفت: به احتمال زیاد بیش از ۵۰ درصد در انتخابات شرکت می‌کنند و با توجه به مناظره‌ها امکان بالا رفتن میزان مشارکت نیز وجود دارد.

 

سهیل کریمی: فضا تکراری است

همچنین سهیل کریمی مستندساز و  فعال فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار سیاسی تابناک درباره فضای انتخابات و نتیجه احتمالی این انتخابات گفت: فضای فعلی انتخابات یک فضای کاملا تکراری است و هیچ چیز جدیدی را نمی بینیم.

وی افزود: موضوع مورد اهمیت در انتخابات پیش‌رو خواسته‌ها و منویات مردم است، اینکه انتخابات 1403 چه تفاوتی با انتخابات های گذشته خواهد داشت؟ آیا چینش کاندیدا ها تفاوتی با دوره های قبلی دارد؟ شعار هایشان متفاوت است؟ پاسخ خیر است و در کل می‌توان گفت همه چیز در انتخابات تکراری خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر نیازمند نامزدی هستیم که حداقل شعار تکراری ندهد. عمل و شعار نامزد ها تکراری است و حتی رزومه های تکراری دارند، موضوعی که کافی نیست. دولت ها در این ۴۰ سال برای مردم چه کاری انجام داده اند؟ زمان انتخابات می گویند اول مردم یعنی مردم را از خدا نیز بالاتر می دانند اما برای مردم چه کاری انجام دادید؟ چه مشکلی از مردم برطرف کرده اید؟

این فعال فضای مجازی درخصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: یک درصد ثابتی از مردم که نهایتا ۴۰ درصد هستند همیشه رای می‌دهند اما مهم نسل جوان است و بقیه مردم که قانع شوند که پای صندوق بیایند. نامزد ها در کشور ما ثابت کردند زمانی که پیروز می شوند در عمل کار خاصی انجام نمی دهند مانند دولت های قبلی صرفا برای همان چهار سالی که روی کار هستند برنامه ریزی می‌کنند و حتی برای ۴ سال و یه روز هم برنامه ای ندارند.

کریمی با بیان اینکه ۹۵درصد مشکلات مردم ما اقتصادی است و با اینکه مقام معظم رهبری هر ساله شعاری با محوریت اقتصادی مطرح می کنند، گفت: در ابتدای انقلاب نیز آرمان بزرگ انقلاب نیز به همین موضوع برمی‌گشت اما بعد از گذشت ۴۶ سال حتی یک قدم به این آرمان نزدیک نشده ایم و مشکلات مردم هر روز در حال افزایش است. کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود بايد برنامه و طرحی برای مشکلات اقتصادی داشته باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۱
اطراف کاندیداها و اعضای خانواده شان آن قدر حواشی و مسایل وجود دارند که مردم نمی توانند به سادگی از آنها عبور کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
جالب آن است که صدا و سیما و رسانه ها از سوال در مورد این حواشی منع شده اند!
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
یک سوال
نامزدهای اصولگرا به راحتی نقد دولت آقای رییسی را کنار گذاشته اند و به برجام و اقای روحانی هنوز انواع تیکه ها در برنامه های
تبلیغی شان را می اندازند
شما سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ را نقد نکنید مگر میشود برای آینده برنامه داشته باشید؟

ایا نقد دولت آقای رییسی توهین به ایشان است؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
یعنی خود این 6 فرد، این حرفها و حواشی را نشنیده اند؟
از قدیم گفته اند که سکوت علامت رضا است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
یخ شکن اومد
ها ماشالله
به پزشکیان
آن کسی که باید انتخاب شود، انتخاب خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
جالب است که هر 3 کاندید در اینستاگرام، تلگرام و ایکس هم تبلیغ می کنند!!!!!!
حتماً با فیبترشکن وارد اینها شده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
مردم به خوبی می دانند
لشکرسایبری چه وظیفه ای امروز دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
۱۲:۱۸
به مردم خودت میگی لشکر سایبری ؟ واقعا که
سه پزشک متخصص که به جای حرفه اصلی خود، کار اداری می کنند. چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
چون با سهمیه مدرک گرفته اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
دکترمسعود پزشکیان استثنا است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
چون امتیازات و نان و آبش بیشتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
تمام این مدارک دکتر با استفاده از سهمیه اخذ شده،شک نکنید حال از دکترای سهمیه ایی نباید توقع معجزه داشته باشیم
خدا خودش به این مردم رحم کند.
اختیارات قانونی رئیس جمهور در این مملکت چه هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
رئیس جمهور اختیار قوای نظامی و انتظامی، صدا و سیما، شورای عالی امنیت کشور، شورای عالی انقلاب فرهنکی، شورای عالی فضای مجازی، ....... را دارد.
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
ناشناس ۱۱،۴۷
امثال تو با این دانش باید هم رای بدید.
قوای نظامی و انتظامی دست رییس جمهوره؟ شورای انقلاب فرهنگی دست رییس جمهوره؟ امثال تو باید هم رییس جمهورهای اینچنینی داشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
برنامه‌ریزی ملی، بودجه و وظیفهٔ برخی از انتصاب‌های دولتی،تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
تدارکات بقیه دستگاه ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
ناشناس 11:55 والا بقیه کشور ها وقتی میگن رئیس جمهور این موارد در کنترلش هستن، نمیدونم چرا تو ایران به رئیس قوه مجریه میگن رئیس جمهور
قاضی زاده چهار سال پیش گفت مشکل بورس را سه روزه حل می کنم. بعد خود بنیاد شهید سه چهار تا شرکت در بورس دارد (دی، ثشاهد، ثعمرا، ودی و ...) که اینها هر روز بدتر از دیروز. شما که نمی توانی چهار تا شرکت بنیاد شهید را در سه سال جمع و جور کنی، چطور گفتی سه روزه مشکل بورس را حل می کنی؟ اصلا کسی که چنین ادعایی دارد یعنی اصلا بورس را نمی شناسد.
تو ایتا جلیلی رای اوله تو تلگرام پزشکیان و تو توئیتر قالیباف. تو کف خیابون هیچ کی نمیدونه تاریخ انتخابات کی هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
مختصر و مفید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
وطن پرست ها پس رایشون جلیلیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
به والله بحث در مورد همستر در بین مردم خییییلی داغ تر از انتخاباته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
وطن پرست ها پس رای شون جلیلی نیست
نظر سازی را کنار بگذار
دل پیر و جوان، خرد و کلان، دانشجو و دانشمند
با دکترمسعودپزشکیان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
رای نمیدهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
پزشکیان محافظه‌کار جایی در بین مردم آذربایجان ندارد، بقیه ایران را نمی‌دانم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
جای دیگران حرف نزن
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
رای نمی دم به آقای پزشکیان هم توصیه می کنم خودشو از این جمع کنار بکشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
رای نمیدهم
پزشکیان اصلاح طلب نیست، یک محافظه‌کار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
تو ایران کسی به نام محافظه کار نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
دار و دسته روحانیه
بدون هیچ دلیلی دوست دارم جلیلی
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
نمیشه دلیل پیدا کرد واقعا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
اتفاقا به هزار و یک دلیل جلیلی رای می دهم
به اینا سایبری مجازی میگن نه فعال
اصلا نیاز به تبلیغ ومصاحبه ومناظره نیست هر ۶ نفر یکسان هستند وکاملا هم خودشان وهم عملکردشان وهم حواشی آنها برای مردم مشخص است صدا وسیما چون برنامه ای ندارد برای پر کردن وقت است
کف مشارکت در دوره قبل بود که با آوردن پزشکیان ممکن است به بالای ۵۰ درصد هم برسد
کسانی در جناح خود نمی توانند مشکلات و مسائل خود را حل کنند
چگونه می خواهند روابط ایران با خارج را سر وسامان دهند.
خداییش این رسانه های زنجیره ای چه دل خجسته ای دارند فکر می کنند بحران مشروعیت را با این ادا اطوارها می توانند درست کنند !!!!!
به امید خدا قالیباف رئیس جمهور میشه وکارهای نیمه تمام شهید رئیسی را به اتمام می‌رساند هم حرف بلد توانمند کار بلد باسواد سابقه در بیشتر زمینه ها
قالیباف امتحان خودش پس داده اما جلیلی تا به حال کار اجرایی نداشته. نوبتی هم باشه نوبت جلیلی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
حاجی رئیس جمهور مملکت میخایم انتخاب کنیم. شانسکی که نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
مگه ما موش آزمایشگاهی آقایان هستیم
از طرف خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران شهیدی صلاحیت ندارد چون در سه سال بنیاد شهید از بین برد
خبر فوتبال اروپا دنبال کننده بیشتر دارد
سلام انچه از مردم در اتوبوس و تاکسی و .... می شنویم قالیباف اخرین فردی است و اصلا بین مردم رای ندارد
یعنی اگر نظر سنجی های شما درست باشد همه خواهان پزشکیان هستند
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری