بازدید 3926

چین می خواهد تایوان را تنبیه کند

ارتش چین پنج‌شنبه ۲۳ مه رزمایش دو روزه بزرگ خود را در اطراف جزیره تایوان آغاز کرد. این رزمایش تنها ۳ روز پس از سوگند لای چینگ‌ته به عنوان رئیس جمهوری جدید تایوان که حکومت چین او را «جدایی طلب» می‌خواند، انجام گرفت.
کد خبر: ۱۲۳۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱ 23 May 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، چین سه روز پس از روی کار آمدن لای چینگ‌ته «مانور مجازات» را در اطراف آب‌های تایوان آغاز کرد، پکن این رزمایش را پاسخی به «اقدامات جدایی‌طلبانه» تایوان عنوان کرده است.

ارتش چین پنج‌شنبه ۲۳ مه رزمایش دو روزه بزرگ خود را در اطراف جزیره تایوان آغاز کرد. این رزمایش تنها ۳ روز پس از سوگند لای چینگ‌ته به عنوان رئیس جمهوری جدید تایوان که حکومت چین او را «جدایی طلب» می‌خواند، انجام گرفت.

هرچند چین تایوان را بخشی از خاک کشورش می‌داند و بارها بر لزوم بازگشت تایپه به سرزمین اصلی تاکید کرده اما تایوان می‌گوید این مردم هستند که باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

انتخابات اخیر ریاست جمهوری در تایوان در سایه تهدیدات چین برگزار شد. رئیس جمهوری جدید این کشور در سخنرانی مراسم تحلیف روز دوشنبه از پکن خواست دست از تهدید بردارد و تاکید کرد که این دو کشور «تحت تبعیت از یکدیگر نیستند». مقامات چین اما این سخنان را محکوم و آن را «شرم‌آور» خواندند.

تلویزیون دولتی چین با خطرناک خواندن این سخنرانی آن را «اعتراف به استقلال» توصیف کرد و گفت این سخنان باعث تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه می‌شود. آنها در ادامه عنوان کردند که اقدامات متقابل چین «مشروع، قانونی و ضروری» است.

آقای لای پیش از این چند بار پیشنهاد مذاکره با چین را داد اما پکن هر بار آن را به دلایل مختلف رد کرده است.

ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) اعلام کرد که این رزمایش‌ نظامی با مشارکت ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی ساعت ۷:۴۵ دقیقه صبح به وقت محلی در اطراف تایوان آغاز شده است.

آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «رزمایش‌ها در تنگه تایوان، شمال، جنوب و شرق تایوان و همچنین مناطقی در اطراف جزایر کینمن، ماتسو، ووکیو و دونگین تحت کنترل تایوان انجام می‌شود».

همزامان رسانه‌های دولتی چین گفتند که ده‌ها جت جنگنده حامل موشک‌ همراه با کشتی‌های جنگی برای شرکت در این رزمایشن به منطقه فرستاده شده‌‌اند.

وزارت دفاع تایوان بلافاصله این رزمایش را محکوم کرد و گفت که نیروهایش را به مناطق اطراف جزیره اعزام کرده است و پدافند هوایی و نیروهای موشکی زمینی در حالت آماده قرار دارند.

دفتر ریاست‌جمهوری تایوان نیز از اینکه چین با «تحریک‌های نظامی یک‌جانبه» آزادی‌های دموکراتیک جزیره و صلح و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند، ابراز تأسف کرد و خاطرنشان شد که تایوان می‌تواند امنیت خود را تضمین کند.

یکی از مقامات ارشد تایوان به رویترز گفت که این رزمایش بخشی از سناریویی است که تایوان پیش بینی کرده بود.

مقامات تایوانی در آستانه مراسم تحلیف گفته بودند که مواظب تحرکات نظامی چین هستند.

پکن برای نشان دادن نارضایتی خود از سیاست‌های تایوان در چهارسال گذشته بارها جنگنده‌های خود را به منطقه دفاعی تایوان گسیل کرده است. این جنگنده‌ها تا کنون چند بار نیز وارد حریم هوایی تایوان شده‌‌اند.

پکن گفته که آنها بر گشت‌زنی‌های رزمی مشترک دریایی-هوایی، حملات دقیق به اهداف کلیدی و عملیات یکپارچه در داخل و خارج جزیره برای آزمایش «قابلیت‌های رزمی واقعی» نیروهای خود تمرکز خواهند کرد.

فرمانده ارتش چین گفت: «این مجازاتی قوی برای اقدامات جدایی طلبانه تایوان و هشداری شدید در برابر مداخله و تحریک نیروهای خارجی است».

رسانه دولتی چین نقشه‌ای از مانور نظامی را در پنج منطقه در سراسر تایوان و جزایر تحت کنترل تایوان در نزدیکی سواحل چین منتشر کرد.

مقامات تایپه به رویترز گفتند این مناطق خارج از منطقه همجوار تایوان است که ۲۴ مایل دریایی از ساحل جزیره اصلی فاصله دارد.

یکی از این مقامات گفت که پکن هیچ منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرده است و تایوان نیز هیچ گونه تحرکات گسترده نیروهای زمینی و موشکی چین را مشاهده نکرده است.

سو تزو یون، پژوهشگر اندیشکده نظامی ارشد تایوان، مؤسسه تحقیقات دفاع و امنیت ملی، گفت که اگرچه این رزمایش تنها دو روز به طول می‌انجامد، اما دامنه آن نسبت به رزمایش‌های قبلی بزرگ‌تراست، زیرا شامل جزایر دور افتاده تایوان نیز می‌شود.

به گفته او این رزمایش برای نشان دادن توانایی چین در کنترل دریاها و جلوگیری از دخالت نیروهای خارجی طراحی شده است.

آگوست ۲۰۲۲، ارتش چین در واکنش به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور پیشین تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در یک مانور ۳ روزه نظامی عملیات حمله به اهداف کلیدی تایوان را شبیه‌سازی کرد. در همان زمان واشنگتن خواستار «خویشتنداری» پکن نسبت به این دیدار شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری