بازدید 11007

فیفا دادگاه اسپری داوری را به زن برزیلی باخت

گفته شده است که فیفا در سال ۲۰۱۴ احتمالا مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به آلمن پیشنهاد داده بود اما این پیشنهاد مورد موافقت این شهروند برزیلی قرار نگرفت.
کد خبر: ۱۲۲۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵ 24 March 2024

یک دادگاه فدرال در برزیل ضمن رد شکایت فیفا، حق اختراع اسپری محوشونده مخصوص ضربات آزاد در فوتبال را به یک شهروند برزیلی داد.

هاینه آلمن برزیلی مدعی است که او این اسپری را اختراع کرده است و فیفا باید به او غرامت بپردازد.

اسپری مخصوص تعیین خط فاصله دیوار دفاعی در ضربات آزاد در فوتبال که توسط داور از آن استفاده می‌شود، از سال ۲۰۱۴ تاکنون به یک ابزار استاندارد و عادی در عرصه فوتبال حرفه‌ای در جهان تبدیل شده است. ویژگی این اسپری، محو شدن نسبتا سریع نوعی کف است به طوری که این کف در فاصله کوتاهی پس از اسپری‌کردن بر روی زمین فوتبال، محو می‌شود.

هاینه آلمن، شهروند برزیلی، از سال‌ها پیش مدعی است که این اسپری را اختراع کرده است و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طی دهه اخیر بدون مجوز و خرید امتیاز، از آن در دیدارهای جهانی و بین‌المللی استفاده کرده است.

جدال‌های حقوقی پیرامون رسیدگی به حل این موضوع نیز در پرونده‌های قضایی همچنان در جریان است. حال یک دادگاه فدرال برزیل در شهر ریو دو ژانیرو درخواست فیفا در زمینه لغو حق اختراع این اسپری توسط هاینه آلمن را رد کرده است.

بر اساس حکم این دادگاه، "اختراع هاینه آلمن از همه شرایط لازم برای به رسمیت شناخته‌شدن به عنوان مالکیت معنوی برای او برخوردار است." آلمن پس از اعلام این حکم توسط دادگاه برزیلی گفت: «این یک پیروزی در مقابل تلاش‌ها برای پاک کردن بخش‌هایی از تاریخ یک اختراع است؛ اختراعی که فوتبال توسط آن تغییر یافت! این اسپری که در سرتاسر جهان شناخته شده، برزیلی است و دادگاه اکنون آن را به صراحت اعلام کرده است.»

احتمال می‌رود حکم این دادگاه فدرال برزیل منجر به صدور رای مشابهی در یک پرونده قضایی مشابه در دادگاه دیگری شود که در حال حاضر در جریان است.

این شکایت‌کننده برزیلی از سال ۲۰۱۷ تاکنون به دنبال دریافت غرامت ۴۰ میلیون دلاری از فیفا بابت "استفاده غیرمجاز از این اسپری" بوده است.

گفته شده است که فیفا در سال ۲۰۱۴ ظاهرا احتمالا مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به آلمن پیشنهاد داده بود اما این پیشنهاد مورد موافقت این شهروند برزیلی قرار نگرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی