بازدید 1565

دیدار معاون اول رئیس جمهور و وزیر انرژی ازبکستان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه گسترش تعاملات با همسایگان راهبرد اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم است، تصریح کرد: ازبکستان به دلیل قرابت های فرهنگی و روابط دیرینه تاریخی از موقعیت ممتازی در تعمیق روابط دو کشور برخوردار است.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ 05 March 2024

به گزارش تابناک، دکتر محمد مخبر صبح امروز (سه شنبه) در دیدار با «جورابیک میرزا محمود اف» وزیر انرژی ازبکستان با بیان اینکه سه ملاقات بین روسای جمهور دو کشور در ۲ سال گذشته نشانگر اراده و عزم جدی تهران ـ تاشکند در ارتقای ارتباطات همه جانبه فیمابین است، تصریح کرد: امیدواریم تعاملات اقتصادی متناسب با ارتباطات سیاسی دو کشور گسترش یابد چرا که تعاملات سیاسی با پشتوانه اقتصادی قوی پایدار می ماند.


معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: باید موافقت نامه های امضا شده در حضور روسای جمهور دو کشور، با تلاش های روسای کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان هر چه سریعتر عملیاتی و اجرایی و تفاهم نامه های همکاری جدید در این سفر پس از تعیین اهداف و زمانبندی پیگیری شود.


دکتر مخبر با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای همکاری دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه حمل و نقل و انرژی ادامه داد: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخش های صنعتی،‌ انرژی،‌ برق،‌ حمل و نقل و فناوری های روز دنیا و شرکت های دانش بنیان به خوبی می تواند زمینه های جدید برای همکاری های مشترک تعریف کند.


وی همچنین به دو خط مهم کریدوری ایران، ازبکستان و افغانستان و همچنین ایران،‌ ازبکستان، ترکمنستان و عمان اشاره و خاطر نشان کرد: باید این مسیرهای مبادلاتی بیش از گذشته فعال شود که در این راستا اگر مسائل موجود در موافقت نامه های تجارت ترجیحی حل شود در توسعه روابط دو کشور و منطقه بسیار تاثیرگذار است.


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حل مسائل پولی و بانکی، حمل و نقل و ترانزیت نقشی اساسی بر ارتباطات پایدار اقتصادی و فعال شدن بخش خصوصی دو کشور دارد ادامه داد: در زمینه مالی و بانکی می توان با ارز ملی دو کشور تعاملات انجام شود و دلیلی برای استفاده از ارز کشور ثالث وجود ندارد که این مهم برای تقویت ارزش پول ملی ایران و ازبکستان بسیار مهم است و باید بانک های مرکزی دو کشور سازوکار لازم بانکی در این راستا را فراهم کند.


وی افزود: در زمینه گسترش تعاملات ترانزیتی نیز باید با فعال تر شدن خطوط هوایی دو کشور تعداد پروازها افزایش یابد که باید روند صدور روادید بین شهروندان و فعالان بخش خصوصی و اقتصادی ایران و ازبکستان تسهیل شود.


دکتر مخبر همچنین برگزاری نمایشگاه های دائمی معرفی محصولات و ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک برای تضمین امنیت سرمایه گذاران را از دیگر عوامل مهم در توسعه مبادلات اقتصادی دانست که مسئولان دولتی دو کشور ضمن پشتیبانی و حمایت، قوانین لازم را تدوین و یا تسهیل نمایند.


جورابیک میرزا محمود اف وزیر انرژی ازبکستان نیز در این دیدار ملاقات های تاریخی روسای جمهور دو کشور طی دو سال گذشته را نشانگر تعمیق روابط دانست و افزود: روسای جمهور اسلامی ایران و ازبکستان در ملاقات های خود بر افزایش حجم تبادلات مالی و اقتصادی از ۵۰۰ میلیون دلار به ۱ میلیارد دلار و در آینده ای نزدیک به ۲ میلیارد دلار تاکید کرده اند که باید زمینه اجرایی شدن موافقت نامه های دو کشور فراهم شود.
وی افزود: رییس جمهور ازبکستان دستور داده است تا در این سفر علاوه بر پیگیری موافقت نامه های گذشته امکانات جدید تعاملات مالی و اقتصادی با ایران بررسی و نهایی شود و ازبکستان کاملا آمادگی دارد از ظرفیت های بزرگ جمهوری اسلامی در زمینه های فناوری، دانش بنیان، تجارت و سرمایه گذاری استفاده نماید.
وزیر انرژی ازبکستان احداث منطقه صنعتی در دو کشور را عاملی مهم در شناساندن پروژه های صنعتی و محصولات به مردم و بخش خصوصی برشمرد و تاکید کرد: ایران و ازبکستان می توانند علاوه بر رفع نیازهای داخلی خود امکان صادرات به کشورهای دیگر در منطقه را نیز فراهم کند که در این راستا باید مسائل مرتبط با تعرفه های گمرکی حل شود.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت ترانزیتی دو کشور ادامه داد: ظرفیت جابجایی کالا بین دو کشور در حال حاضر تا ۳ هزار وسیله نقلیه است که طبق بررسی ها می تواند تا ۲۴ هزار وسیله نقلیه گسترش یابد که ضرورت دارد شرایط مناسب همکاری برای شرکت های بزرگ حمل و نقل دو کشور برای رسیدن به این هدف ایجاد شود.
وی با اشاره به توانمندی های جمهوری اسلامی در حوزه انرژی ادامه داد: در بازدید از شرکت های بزرگ ایرانی پیشرفت بالای صنعتی ایران قابل توجه بود و به دنبال آن هستیم تا از فناوری های بزرگ صنعت نفت،‌ پتروشیمی، غذایی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان استفاده کنیم.


وی در پایان تصریح کرد: زمینه های جدید همکاری بین دو کشور در این سفر فراهم شده است که با تعیین اهداف، زمانبندی و شیوه های اجرا امیدواریم شرایط توسعه روابط بهبود یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی