بازدید 5352

افزایش خلافی، عاقبت پرداخت نکردن عوارضی!

ما در این مقاله، قرار است به شما بگوییم که عواقب پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چیست و چه جریمه‌هایی خواهد داشت؛ همچنین به روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی اشاره خواهیم کرد. 
کد خبر: ۱۲۲۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴ 02 March 2024

افزایش خلافی، عاقبت پرداخت نکردن عوارضی!

مدتی است که دیگر خبری از صف‌ طولانی ماشین‌ها برای پرداخت عوارض آزادراهی نیست و شما می‌توانید عوارض اتوبان‌ها را غیرحضوری و اینترنتی پرداخت کنید؛ البته این اتفاق باعث شده است که برخی از افراد، گاهی پرداخت عوارضی را فراموش کرده یا در پرداخت آن تنبلی کنند.

ما در این مقاله، قرار است به شما بگوییم که عواقب پرداخت نکردن عوارض آزادراهی چیست و چه جریمه‌هایی خواهد داشت؛ همچنین به روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی اشاره خواهیم کرد. 

عوارض آزادراهی چیست؟

عوارض آزادراهی هزینه‌ای است که باید برای تردد در آزادراه‌های کشور پرداخت کنید. تا چند وقت پیش، این هزینه را باید به متصدی ایستگاه‌های بین‌راهی پرداخت می‌کردید؛ اما مدتی‌ است که اکثر این ایستگاه‌ها جمع‌آوری شده‌اند و پرداخت عوارض اتوبان‌ها به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی شده است.

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است؟

شما پس از عبور از عوارضی تا ۱۵ روز فرصت دارید تا عوارض آزادراهی را پرداخت کنید؛ در غیر این صورت، برای خودرویتان جریمه ثبت می‌شود.

به‌طور کلی، بار اول ۲۴ ساعت بعد از عبور از آزادراه و بار دیگر ۴۸ ساعت بعد از گذر از آزادراه، پیامک عوارض آزادراهی برای شماره موبایلتان ارسال می‌شود تا تسویه این هزینه را به شما یادآوری کند.

افزایش خلافی، عاقبت پرداخت نکردن عوارضی!

عواقب پرداخت نکردن عوارض آزادراهی

عواقب پرداخت نکردن عوارض آزادراهی در مهلت معین‌شده شامل افزایش پلکانی مبلغ عوارضی و جریمه ۴۲، ۵۲ یا ۹۴ هزارتومانی وابسته به نوع خودرو شما است. در این بخش، می‌خواهیم شما را با عواقب پرداخت نکردن عوارض اتوبان‌ها بیش از پیش آشنا کنیم.

افزایش پلکانی مبلغ عوارضی

اگر نرخ عوارض آزادراهی را در مهلت ۱۵ روزه پرداخت نکنید، به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت، ۳.۵٪ به مبلغ عوارضی اضافه خواهد شد. لازم است بدانید که عوارض آزادراهی برخلاف خلافی خودرو، مشمول طرح بخشودگی نخواهد شد؛ به همین خاطر، توصیه می‌کنیم که پرداخت و تسویه به‌موقع آن را جدی بگیرید.

افزایش پلکانی مبلغ عوارض آزادراهی

نوع وسایل نقلیه

درصد افزایش پلکانی مبلغ عوارض آزادراهی

تمام وسایل نقلیه

۳.۵٪ ماهیانه

جریمه شدن و افزایش میزان خلافی

در صورتی که عوارض آزادراهی خود را به‌موقع تسویه نکنید، باید منتظرِ جریمه‌شدنِ خودرویتان باشید. مبلغ جریمه عوارض آزادراهی برای تمامی خودروهای سواری، وانت و مینی‌بوس ۴۲ هزار تومان، برای اتوبوس و کامیون ۵۲ هزار تومان و برای کامیون سه‌محور و تریلی ۹۴ هزار تومان است. این مبلغ به‌عنوان جریمه دوربین به لیست خلافی خودروی شما اضافه می‌شود.

جریمه عدم پرداخت مبلغ عوارض آزادراهی

نوع وسیله نقلیه

مبلغ جریمه عوارض آزادراهی

سواری، وانت و مینی‌بوس

۴۲ هزار تومان

اتوبوس و کامیون

۵۲ هزار تومان

کامیون سه‌محور و تریلی

۹۴ هزار تومان

نکته: لازم است بدانید که مبلغ جریمه عوارض آزادراهی ثابت است و بعد از گذشت یک یا چند ماه از مهلت پرداختِ آن، افزایش پیدا نمی‌کند؛ اما مبلغ عوارض آزادراهی پس از مهلت تعیین‌شده برای پرداخت، مشمول جریمه دیرکرد به‌صورت پلکانی خواهد شد.

روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی

به‌جز توقف در ایستگاه‌های عوارضی، روش‌های متنوع‌تر و ساده‌تری هم برای پرداخت عوارض اتوبان وجود دارد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • پرداخت عوارض آزادراه بانک مسکن با برچسب؛
  • کسر مستقیم بدهی آزادراه‌ها از طریق حساب بانکی؛
  • پرداخت عوارض آزادراه خودرو با اپلیکیشن‌های موبایلی؛
  • تسویه عوارضی آزادراه با دستگاه‌های کارت‌خوان و خودپرداز؛
  • پرداخت از طریق سامانه‌ پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی.

روش‌های بالا فقط برای پرداخت عوارض بزرگراهی هستند و اگر بخواهید خلافی خودرو و عوارض اتوبان را به‌طور هم‌زمان پرداخت کنید، بهتر است از سامانه‌ای استفاده کنید که تمامی این خدمات را به‌صورت یکپارچه ارائه می‌کند. این سامانه را در بخش بعدی معرفی خواهیم کرد.

افزایش خلافی، عاقبت پرداخت نکردن عوارضی!

پرداخت یکجای خلافی و عوارض آزادراهی در قبضینو

اگر می‌خواهید عوارض خودرویتان را تسویه کرده و هم‌زمان، خلافی ثبت‌شده به‌خاطر دیرکرد در پرداخت عوارضی را هم صفر کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سامانه قبضینو است.

قبضینو سامانه جامع استعلام و پرداخت است در آن به خدمات مختلفی مثل پرداخت عوارض آزادراهی، پرداخت خلافی خودرو و موتور، استعلام نمره منفی و … دسترسی دارید.

برای استفاده از خدمات خودرو و موتور در این سامانه، کافیست از منوی بالای صفحه، روی گزینه «خودرو و موتور» کلیک کرده و سپس خدمت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

برای پرداخت عوارض آزادراهی از طریق قبضینو، می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک در کادر استعلام، جزئیات عوارض آزادراه مانند مبلغ پرداختی، روز و ساعت تردد را مشاهده کنید و سپس تمام بدهی خود را به صورت آنی تسویه کنید. تسویه عوارض اتوبان‌ها در قبضینو، مزایای زیر را برای شما خواهد داشت:

  • تسویه آنی؛
  • استعلام رایگان عوارض آزادراهی بدون پرداخت کارمزد؛
  • مشاهده جزئیات کامل هر بزرگراه به صورت مجزا؛
  • پوشش‌دهی تمام آزادراه‌های پرتردد کشور؛
  • دریافت رسید قبض پرداخت و پیگیری آن؛
  • تضمین به‌روز بودن اطلاعات نمایش داده شده؛
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته؛
  • تردد از آزادراه‌ها بدون نیاز به توقف در ایستگاه‌های عوارضی.

یک توصیه!

توصیه آخر ما این است که قبل پایان مهلت ۱۵ روزه‌‌ی پرداخت عوارض، آن را پرداخت کنید؛ در غیر این صورت باید هزینه بیشتری بپردازید که شامل جریمه دیرکرد و جریمه دوربین خواهد بود. روش ساده‌ی پرداخت عوارض هم این است که از سامانه قبضینو استفاده کنید؛ چراکه در این سامانه، فقط با داشتن شماره پلاک خودروی خود می‌توانید عوارض آزادراهی و خلافی ثبت‌شده به‌خاطر دیرکرد پرداخت عوارض آزادراهی را استعلام بگیرید و پرداخت کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست