بازدید 3570

روسیه دست به دامن ناوگان «ارواح» شد!

این تانکر‌های ردگم‌کن فاقد مالکیت شفاف هستند و حتی در برخی موارد بدون داشتن بیمه‌نامه‌های الزامی تردد می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ 01 March 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، دو سال پس از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین، مسکو برای دور زدن محدودیت‌های صادراتی نفت خود به طور فزاینده‌ای دست به دامن ناوگانی از کشتی‌های شبح‌گونه شده است. منظور از ناوگان «ارواح»، «تاریک» یا «پشت‌پرده» تانکر‌هایی هستند که در جریان صادرات نفت تحریم روسیه از خود نشانه و ردی بر جای نمی‌گذارند. 

کارشناسان معتقدند که این تانکر‌های ردگم‌کن فاقد مالکیت شفاف هستند و حتی در برخی موارد بدون داشتن بیمه‌نامه‌های الزامی تردد می‌کنند و باعث شده‌اند تا کرملین علیرغم تحریم‌های تحمیلی غرب و تعیین سقف قیمت نفت برای فروش جهانی نفت روسیه، همچنان اجازه داشته باشد به صادرات خود ادامه دهد.

همین موضوع عاملی شده تا نگرانی‌ها در مورد درآمدزایی مستمر برای ماشین جنگی روسیه افزایش یابد. ایالات متحده در آخرین تلاش برای سرکوب دورزدن‌های تحریم توسط روسیه، روز جمعه ۱۴ نفتکش روسی متعلق به شرکت کشتیرانی دولتی «سوفکامفلوت، Sovcomflot» را در لیست سیاه قرار داد.

واشنگتن در این خصوص اعلام کرد که تا زمان اجرای این قانون، این شرکت ۴۵ روز فرصت دارد تا نفت یا محموله‌های دیگر را از این ۱۴ کشتی تخلیه کند.

در تعریف مدرسه اقتصاد کی‌یف (KSE) از ناوگان پشت‌پرده [ارواح]روسیه آمده است که این کشتی‌های تجاری خارج از چارچوب ائتلاف گروه هفت با اتحادیه اروپا عمل می‌کنند یا از بیمه‌نامه حفاظت و غرامت (P&I) استفاده نمی‌کنند.

تعیین مالکیت واقعی چنین کشتی‌هایی به دلیل منشأ نامشخص شرکت‌های مادر و واسطه‌های مورد استفاده، اغلب دشوار است. این ناوگان از زمانی که روسیه با تحریم‌های نفتی، تعیین سقف قیمتی در فروش نفت خام و همچنین ممنوعیت ارائه خدمات دریایی مواجه شد، به شهرت رسید.

موسسه بریتانیایی «لویدز لیست اینتلیجنتس» در ماه دسامبر هشدار داده بود که شرکت‌های کشتیرانی مستقر در امارات عربی متحده «هسته اصلی» ناوگانِ در سایه مسکو را تشکیل می‌دهند که عموما ذیل سه پرچم اصلی پاناما، لیبریا و گابن تردد می‌کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی