بازدید 2400

وقوع سیل شدید و امدادرسانی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به سه هزار و ۷۵۲ آسیب دیده سیل در۱۴ شهرستان استان از هفت اسفندماه تاکنون خبر داد.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷ 01 March 2024

به گزارش «تابناک»، سید محمد مهدی سجادی پنجشنبه شب در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، نیکشهر، دلگان، چابهار، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، کنارک و مهرستان خدمات امدادرسانی به سه هزار و ۷۵۲ نفر در قالب ۹۳۲ خانوار توسط بیش از ۲۳۷ نفر از امدادگر این جمعیت انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۹۷۷ خانوار در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو، نایلون و سبدهای غذایی بین آسیب دیدگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۴۲۹ تخته پتو، ۶۳۷ کیلوگرم نایلون، ۷۰۱ سبد غذایی ۷۲ ساعته، ۲۰۱ چادر امدادی و هزار و ۲۷۰ تخته موکت را از جمله اقلام توزیع شده بین آسیب دیدگان سیل استان ذکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان است و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان آماده امدادرسانی به هموطنان حادثه دیده هستند.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها سبب بسته شدن ۱۳ مسیر ارتباطی در جنوب این استان شد.

مجید محبی اظهارکرد: بیشترین این مسیرها در شهرستان‌های سراوان، مهرستان، گلشن، چابهار و قصرقند واقع شده است و با توجه به تداوم بارندگی احتمال افزایش مسیرهای بسته شده وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تداوم بارندگی‌ها به منظور پیشگیری از هر گونه خطرات احتمالی تدابیر لازم برای اسکان اضطراری ساکنان پایین دست سدهای زیردان، پیرشهراب، پیشین و پلان اندیشیده شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین با توجه به برودت هوای سرد در استان شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه های فصلی خودداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران های طبیعی روبروست که سیل، خشکسالی و توفان‌های سهمگین ۱۲۰ کیلومتری بطور همزمان از بحران‌های این استان است.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک طوفان شن تبدیل شده است.

مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.

از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته که در شرایط طوفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد.

طوفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شود و از نمونه‌های آن می‌توان به طوفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردید و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.
زلزله از دیگر بلایای طبیعی استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی