بازدید 2625

اعلام شمار واجدان شرایط رأی‌دهی در کشور

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن در انتخابات یازدهم اسفند هستند.
کد خبر: ۱۲۲۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴ 20 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سید محمدتقی شاهچراغی عصر دوشنبه در نشست خبری بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران شمار واجدان شرایط برای حضور پای صندوق و رای دادن را برابر اعلام رسمی ثبت احوال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: انتخابات یازدهم اسفند در یکهزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی برگزار می‌شود. براساس آمار تا امروز حدود ۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند. ۱۴۴ نفر هم در خبرگان تایید صلاحیت شدند.

وی گفت: در آستانه یک میلاد بزرگ و ملی هستیم. مردم کشور ما مثل همیشه و ۴ دهه گذشته اتفاق بزرگی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری رقم خواهند زد.

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: مقدمات از سال گذشته شروع شد و از ابتدای امسال هم بر اساس ۴ راهبرد رهبری کمیته‌های متعددی تشکیل شد و کار ادامه دارد. قانون جدید انتخابات موانع جدی را با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، برداشت و کار پیگیری می شود.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: ما در انتخابات امسال برای ۱۱ اسفند، همه موضوعات را شکل دادیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در ۳۱ استان تعبیه شده است که ۱۵ هزار شعبه سیار و ۴۴ هزار شعبه ثابت هستند. ۳۵ هزار شعبه شهری و ۲۴ هزار شعبه روستایی هستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت جابجایی حوزه انتخابیه داوطلبان گفت: جابجایی حوزه انتخابیه ۴۹۱ نفر با موافقت شورای نگهبان تایید شده و به آنها ابلاغ کردیم. برخی از اصلاحات قانون جدید، بر اساس انتخابات‌های گذشته و درخواست‌های مردم که شامل عدالت انتخاباتی نیز می شود و هیات‌های نظارت تبلیغات استانی شکل گرفته، همه شرایطی که میتوانستیم برابر قانون از ظرفیت دولت استفاده کنیم، پیش بینی شده است.

وی درباره شفافیت هزینه‌های نامزد‌های انتخاباتی گفت: سامانه شفافیت مالی توسط وزارت کشور ایجاد شده و بالا آمده است. داوطلبان موظف بودند در این سامانه ثبت نام کرده و هزینه‌های خود را وارد کنند. در این قانون تلاش شده اگر کسانی که بضاعتی ندارند، اما بتوانند از ظرفیت‌های دولتی و عمومی، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در راستای تحول مجلس، استفاده کنند.

شاهچراغی تاکید کرد: هیچ داوطلبی نمیتواند پشتیبانی مالی خارجی داشته باشد و هزینه‌ها فقط از یک حساب و کارت خواهد بود؛ بنابراین اگر کسی اقدام نکرد، طی مراحلی که در قانون مشخص و جرم‌انگاری شده، هیات نظارت می‌تواند بررسی کند و عدم ثبت هزینه با اختیار اثبات شود، داوطلب دو دوره از داوطلبی و نمایندگی محروم می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در این مدت، تقریبا همه عناصر اصلی ستاد انتخابات به همه استان‌ها سفر داشته‌اند. چگونگی کارکرد و عملکرد بررسی و در سامانه وزارت کشور ثبت شده است. همه اقدامات اجرایی امروز آماده است و تعرفه‌های رای چاپ و به استان‌ها ارسال شده است.

وی گفت: آموزش مردم برابر قانون جدید توسط رسانه‌ها و مراکز عمومی و تجمعی به واسطه فیلم‌های کوتاه به مردم آموزش داده شده است. ما برای اجرا آمادگی داریم و امیدواریم بهترین انتخاب در ۱۱ اسفند رقم بخورد.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: برابر قانون مسئولیت امنیت شعب اخذ رای با فراجا است. ولی درصورتی که نیاز داشته باشد، می‌تواند از سایر نیرو‌های مسلح استفاده کند. این موضوع در ستاد امنیت انتخابات بررسی و تعیین می شود.

شاهچراغی خاطرنشان کرد: آنچه که تخلف محسوب می شود، تبلیغات زودهنگام است و اگر ستاد انتخابات استان‌ها و هیات بررسی تبلیغات به این نتیجه برسد که تبلیغات داوطلبی خارج از قانون بوده، حتما تذکر داده می شود. هر اقدامی که نامزد در فضای حقیقی و مجازی انجام دهد که بعنوان تبلیغات زودهنگام تلقی شود، حتما پیگیری و برخورد می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی