بازدید 11787

جنجال در روسیه با مرگ مشکوک سرسخت ترین مخالف پوتین/ «الکسی ناوالنی» که بود؟

روز گذشته یکی دیگر از مخالفان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با مرگی مشکوک و جنجالی از صحنه سیاست روسیه کنار رفت. مقام‌های روسیه روز جمعه در حالی خبر مرگ الکسی ناوالنی، زندانی سرشناس و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور را اعلام کردند که او در حال گذراندن دوره ۱۹ ساله حبس خود بود.
کد خبر: ۱۲۲۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ 17 February 2024

جنجال در روسیه با مرگ مشکوک سرسخت ترین مخالف پوتین/ «الکسی ناوالنی» که بود؟

بین الملل تابناک: روز گذشته یکی دیگر از مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با مرگی مشکوک و جنجالی از صحنه سیاست روسیه کنار رفت. مقام‌های روسیه روز جمعه در حالی خبر مرگ الکسی ناوالنی، زندانی سرشناس و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور را اعلام کردند که او در حال گذراندن دوره ۱۹ ساله حبس خود بود.

الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس حکومت روسیه که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شد. ناوالنی ۴۷ ساله که در دهه اخیر سرسخت‌ ترین منتقد پوتین معرفی می شد، در دادگاه های قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ سال و ۶ ماه زندان محکوم و سازمان او "سازمان افراطی" غیرقانونی اعلام شد.

منابع خبری به شبکه خبری راشاتودی گزارش دادند که او بر اثر لخته شدن خون درگذشته است.

روزنامه کومرسانت روز جمعه نوشت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از مرگ الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت در زندان، آگاه شده است.

پیش از این، سرویس زندان روسیه اعلام کرد که ناوالنی در زندان درگذشته و آن‌ها در حال بررسی دلایل مرگ او هستند.

دفتر تحقیقات کمیته تحقیقات روسیه در منطقه خودمختار یامالو-ننتس امروز اعلام کرد که تحقیقات در مورد مرگ الکسی ناوالنی سیاستمدار مخالف روسی آغاز و سازماندهی شده است.

سرویس تعزیرات فدرال روسیه همچنین اعلام کرد ناوالنی پس از پیاده روی در زندان احساس ناخوشی کرده و تقریباً بلافاصله بیهوش شده است.

این سرویس خاطرنشان کرد، همه اقدامات لازم برای احیای ناوالنی انجام شد، اما روند احیا بی‌فایده بود و در نهایت او درگذشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد: تا آنجا که ما می‌دانیم، در حال حاضر مطابق با تمام قوانین فعلی، سرویس تعزیرات فدرال درگیر تمام بازرسی‌ها، شفاف سازی‌ها و ... است؛ یعنی دیگر هیچ دستورالعملی لازم نیست، زیرا مجموعه قوانین خاصی در این زمینه وجود دارد که در حال حاضر سرویس تعزیرات فدرال بر اساس آن عمل می‌کند.

منتقدان ولادیمیر پوتین مدعی هستند که مسمومیت او به دستور رئیس‌جمهوری روسیه انجام شده است، با وجود این، کرملین هرگونه نقش داشتن در این ماجرا را رد می‌کند.

ناوالنی چگونه به تهدیدی برای قدرت پوتین تبدیل شد؟

الکسی ناوالنی متولد چهار ژوئن سال ۱۹۷۶ در غرب منطقه مسکو، سال ۱۹۹۷ در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد و چهار سال بعد نیز مدرک خود را در رشته اقتصاد دریافت کرد. 

او در آن زمان به عنوان وکیل دادگستری مشغول به کار شده بود. نام الکسی ناوالنی در سال ۲۰۰۸ با طرح ادعاهایی مبنی بر وجود فساد مالی در شرکت‌های دولتی روسیه بر سر زبان‌ها افتاد. او در وبلاگ خود در مورد ابعاد فساد مالی در دستگاه‌های دولتی روسیه افشاگری می‌کند. 

الکسی ناوالنی دو سال بعد یک طرح بلندپروازانه برای مقابله با فساد مالی در روسیه را به همراه شماری از وکلای دادگستری آغاز و یک سال بعد بنیادی برای مقابله با فساد مالی پایه‌گذاری کرد. این بنیاد موارد فساد مالی و دریافت رشوه در دستگاه‌های دولتی و در میان سیاستمداران را فاش می‌کرد. 

الکسی ناوالنی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ در تظاهراتی گسترده در اعتراض به «تقلب» در انتخابات پارلمانی شرکت کرد و در جریان این تجمع بازداشت شد و ۱۵ روز را در زندان گذراند. او چند ماه بعد شماری از شخصیت‌های سرشناس وابسته به کرملین را به فساد مالی متهم کرد.

تنها چند ماه پس از این اقدام او از سوی دستگاه قضایی روسیه تحت تعقیب قرار گرفت. الکسی ناوالنی ضمن رد اتهام‌ها علیه خود آنها را «سیاسی» می‌دانست.

الکسی ناوالنی در سال ۲۰۱۳ نامزد شهرداری مسکو شد و مقام‌های روسیه نیز اجازه حضور او در عرصه رقابت را دادند. او در این انتخابات ۲۷ درصد آراء را به دست آورد و در جایگاه دوم قرار گرفت.

او همچنین در سال ۲۰۱۳ از سوی دادگاه به حبس تعلیقی متهم شد. الکسی ناوالنی در سال ۲۰۱۴ تحت بازداشت خانگی قرار گرفت و اجازه دسترسی به اینترنت نیز از او سلب شد. با این حال، وبلاگ او از طرف همکارانش همچنان به روزرسانی می‌شد و ابعاد فساد مالی در روسیه را فاش می‌کرد. 

دادگاه حقوق بشر اروپا در سال ۲۰۱۶ حکمی صادر کرد که براساس آن روسیه ناقض حقوق اساسی الکسی ناوالنی شناخته شد. در این حکم مقام‌های روسیه را موظف به پرداخت غرامت به الکسی ناوالنی می‌کرد. 

الکسی ناوالنی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ به عنوان رقیب ولادیمیر پوتین پا به عرصه بگذارد. او در سال ۲۰۱۷ ویدئویی مستند از فساد مالی دمیتری مدودف، نخست‌وزیر وقت و رئیس‌جمهوری پیشین روسیه منتشر کرد. 

کمیسیون انتخابات روسیه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ الکسی ناوالنی را به دلیل محکومیت کیفری از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری منع کرد. او در تابستان سال ۲۰۲۰ در یک پرواز داخلی از مبداء سیبری احساس ناخوشی کرد و سپس به کما رفت. 

نزدیکان الکسی ناوالنی که مشکوک به مسمومیت او بودند دو روز بعد وی را برای درمان به آلمان منتقل کردند. 

مقام‌های آلمان مدتی بعد تائید کردند که الکسی ناوالنی به یک عامل عصبی مسموم شده بود. الکسی ناوالنی از این حادثه جان به در برد و کرملین را مسئول تلاش برای قتل خود معرفی کرد. 

او پنج ماه پس از مسمومیتش به روسیه بازگشت و در فرودگاه بازداشت شد و همین، منجر به اعتراض‌های بی‌سابقه‌ای در داخل روسیه شد. همچنین هزاران تن در جریان این اعتراض‌ها بازداشت شدند. 

الکسی ناوالنی پس از آن بارها در دادگاه مجرم شناخته شد و احکام حبس طولانی مدت دریافت کرد. 

او روز ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ همزمان با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین این جنگ را محکوم کرد. یک فیلم مستند درباره الکسی ناوالنی در سال ۲۰۲۳ جایزه اسکار بهترین فیلم مستند را به دست آورد. 

ممنوعیت تظاهرات در روسیه به دلیل مرگ الکسی ناوالنی

 دفتر دادستانی مسکو اعلام کرد که هرگونه تظاهرات در پایتخت روسیه به دلیل مرگ الکسی ناوالنی غیرمجاز است.

در این بیانیه آمده است: این اجتماع طبق روال قانونی با دستگاه های اجرایی مسکو هماهنگ نشده است.

این دفتر هشدار داد که درخواست برای مشارکت در اقدامات جمعی غیرمجاز طبق قوانین روسیه جرم محسوب می شود و می تواند منجر به بازداشت افراد شود. خبرگزاری ریانووستی روز جمعه به نقل از منابع قضایی این کشور اعلام کرد: ناوالنی که در حال طی دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد.

بنا بر این گزارش، کارکنان پزشکی زندان برای احیای وی وارد عمل شدند و یک تیم فوریت های پزشکی فراخوانده شد؛ آنها سعی کردند ناوالنی را احیا کنند، اما موفق نشدند. در نهایت، پزشکان اورژانس، مرگ او را تأیید کردند. منابع قضایی اعلام کردند که دلایل مرگ ناوالنی در حال بررسی است.

مسکو: واکنش آمریکا به مرگ ناوالنی مداخله در امور داخلی روسیه است

آناتولی آنتونوف نماینده روسیه در سازمان ملل واکنش ایالات متحده به مرگ الکسی ناوالنی، چهره مخالف حکومت روسیه که روز جمعه در زندان فوت کرد را مداخله در امور داخلی مسکو خواند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، ناوالنی گفت، واکنش واشنگتن به مرگ این وبلاگ نویس روس تلاش دیگری از سوی آمریکا برای مداخله در سیاست های داخلی روسیه است.

وی افزود: «مرگ انسانها همیشه غمناک است. در این شرایط بسیار مهم است که همه جزئیات واقعه را بفهمیم. با این حال مقامات آمریکایی نمی‌خواهند منتظر بمانند و از قبل روسیه را مقصر می‌خوانند. اینجا یک سوال طبیعی پیش می آید. قاضی کیست؟»

وی افزود: از نظر ما این یک تلاش دیگر برای مداخله آمریکا در امور فدراسیون روسیه است و مرگ تنها یک بهانه است.

آنتونوف در ادامه افزود: این سیاست کاملا غیرقابل قبول است و رهبران آمریکایی بهتر است روی امور کشور خودشان تمرکز کنند.

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

دولت انگلیس در پی درگذشت آلکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه، سفیر مسکو در لندن را احضار کرد.

 وزارت خارجه انگلیس جمعه شب با اعلام این خبر در بیانیه‌ای گفت که درگذشت ناوالنی «باید کامل و شفاف مورد بررسی قرار بگیرد.»

دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس جمعه گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره مرگ ناوالنی پاسخ بدهد، ما باید پوتین را پاسخگو کنیم.

وی درباره ناوالنی اظهار کرد، تردیدی ندارد که این مرد یک مبارز شجاع علیه فساد و مبارز عدالت و دموکراسی بود.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز ناوالنی را «سرسخت‌ترین حامی دموکراسی در روسیه» نامید.

دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیقات شفاف و معتبر درباره مرگ رهبر مخالفان پوتین شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پی اعلام مرگ الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه در زندان، خواستار تحقیقات جامع، شفاف و معتبر درباره مرگ او شد.

 استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: دبیرکل سازمان ملل از گزارش ها پیرامون مرگ الکسی ناوالنی،  شخصیت مخالف روسیه در زندان شوکه شده است.

دوجاریک تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل به خانواده این فرد تسلیت می گوید و خواستار تحقیقات جامع، شفاف و معتبر در مورد شرایط مرگ این فرد در زندان است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز روز جمعه گفت: دفتر حقوق بشر سازمان ملل از خبر کشته شدن الکسی ناوالنی " وحشت زده شده" است و از مقامات روسیه می خواهد "به آزار و اذیت سیاستمداران، مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران پایان دهند."

تروسل گفت، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، همراه با دیگران، "مکرراً نگرانی های جدی را در رابطه با اتهامات علیه ناوالنی و بازداشت مکرر او که خودسرانه به نظر می رسید، مطرح کرده بودند."

تروسل افزود: ولکر ترک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ماه اوت گذشته تاکید کرد که حکم ۱۹ سال زندان برای ناوالنی، سوالاتی را در مورد آزار و اذیت قضایی و ابزاری کردن سیستم دادگاه برای اهداف سیاسی در روسیه ایجاد کرده است و خواستار آزادی ناوالنی شد.

او گفت: ما از مقامات روسیه می خواهیم که به آزار و شکنجه سیاستمداران، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران و افراد دیگر پایان دهند.

بایدن: پوتین مسئول مرگ ناوالنی است

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پس از اعلام مرگ الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه در زندان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را مسئول مرگ وی دانست.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  روز جمعه به وقت محلی در سخنانی از کاخ سفید با بیان اینکه «دقیقا نمی دانم چه اتفاقی برای ناوالنی افتاده است»، گفت: «اشتباه نکنید. پوتین مسئول مرگ ناوالنی است. همانطور که در اوکراین مشاهده کردیم, پوتین نه تنها شهروندان سایر کشورها را هدف قرار می دهد، بلکه او جنایات وحشتناکی را نیز علیه مردم خود مرتکب می شود.»

رئیس جمهور آمریکا گفت: از خبر مرگ ناوالنی تعجب نکردم اما خشمگین شدم.

او همچنین افزود که مرگ ناوالنی فوریت تصویب کمک به اوکراین را بیش از پیش نشان می دهد زیرا  شکست در حمایت از اوکراین در این لحظه حساس هرگز فراموش نخواهد شد و آمریکا باید هم اکنون به کی یف کمک کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۹۴
60000نفر کشته وزخمی درغزه وآواره شدن2300000نفر درغزه صداری کسی درنیومد، حالا یک زندانی طرفدار غرب مرد . چه جنجالی دارند بپا میکنند. پوتین هم مثل این سردمداران اشغال به تمام معنی هستش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مراجعه شود به روانپزشک
ناشناس
| Australia |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
امروز یحیی سنوار تسلیم بشه فردا جنگ تمومه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
این دوتا بی ربط نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
تو با خودت چند چندی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
در مورد کشته شدگان غزه هم صدایشان درآمد. در مورد قتل جمال قاشقچی هم، با این که بن سلمان طرفدار غرب بود، به شدت صدایشان درآمد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
حرف حق را زد هرچند برای بعضی ها تلخ هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شماها چرا صدایتان در برابر جنایات گسترده ضد بشری ارتش روسیه علیه مردم غیر نظامی در مناطق اشغالی اوکراین درنیامد؟ اخبارش که در دنیا منتشر شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مهم این است کسی در روسیه مرده است نه در امریکا یا ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
کشور دوست برادر روسیه سوریه ما همه با هم هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
من اگر حتی یک هزارم تو به فلسطین اهمیت میدادم امروز با اسلحه در غزه حاضر بودم و علیه دشمن صهیونیستی می جنگیدم تو چطور اینجا نشستی و کامنت می نویسی!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
ایشان فراموش کردند جنگ را حماس شروع کرد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
حرف حساب جواب نداره اینکه بعضیا با جفنگ گویی پاسخ میدن واقعا باید به روانپزشگی غربگدایی مراجعه کنن
همه افراد دنبال قدرت هستن و فساد در همه کشور ها هست چه شرق و چه غرب
پوتینم مثل بقیه فرقی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
سیاست مثل شطرنج
مردم غزه سرباز بی
ارزش هستند ولی میتوانند با ارزش باشند
ولی ناوالنی برای غرب حداقل به اندازه رخ ارزش داره پس برای هر دو
سمت مهم است
انگلیس و امریکا اشکارا در غزه و فلسطین نسل کشی می کنند حق حیات را از آدمها می گیرند صحبت حقوق بشر و دموکراسی برای روسیه می کنند. البته این به معنی تایید مرگ یک انسان نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
جدي مي فرماييد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
نکته جالبی بود. تا الان همه لال بودن برای اون همه کشته فلسطینی، ندیدیم حقوق بشر دردش بیلد یا اسراییل تحریم بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
همشون سر و ته یه کرباسن نتانیاهو و پوتین و بایدن و ... دنبال منفعت شخصی نهایتا منفعت کشور خودشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
کشتن یک مخالف بی اثر قاعدتا بعیده
یادش گرامی
قهرمانان نمیمیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
سکوت حرف بیخود نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مشكوك نيست. يقينا سكتوندن اش!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
یحیی سنوار و خالد مشعل و نخاله و اسماعیل هنیه

شجاعت و مبارزه را بیایند از مبارز شجاع ناوالنی یاد بگیرند
و پشت مردم بی دفاع غزه فلکزده و داخل هتلهای ۵ ستاره قطری با خانواده شان پنهان نشوند
مردم روسیه اعتراضات گسترده کردند
آنان هرگز از خون یک وطن پرست نخواهند گذشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
وطن پرست بود تو دامن غربی ها نمیرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
۱۳:۴۴
خو اگ نمیرفت ک زودتر کشته میشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
ناشناس جان، ناوالنی یه ملی گرای افراطی بود تا حدی که با مهاجرین خارجی هم مخالف بود. حالا غربگرایی اون رو از کجا کشف کردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
فعلا پوتین بیشترین طرفدار را داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شاید هم کار خود غربیها باشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
تو برو روسیه و به غربگداهای روس کمک کن
یه غربگدای کثیفی بود خدابیامرز که همین اصلا باعث جنگ اوکراین شد چون غرب به این امید با روسیه چپ افتاد و دنبال انقلاب و آشوب بود و دشمنی روسیه و یانکی ها از همونجا شروع شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
پوتین مونگول پلید نیز بالاخره به درک واصل خواهد شد و آن روز روز جشن مردم روسیه خواهد بود
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
متوهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
خودتو یه روانپزشک نشون بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
13:51
متوهم بیچاره
روسیه پیروز می‌شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
بالای نود درصد روسیه طرفدار پوتین هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
به نظر من ۱۱۰درصد طرفدار پوتین هستند!
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
معلومه پیروز می شه روسیه ... اما اونوقت چند نفر می گن من روس م ؟ ما غربگداییم . شما جیره خواران و کاسه لیسان روس و چین ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
می دونی پسر رییس مجلست که اگر روزی ۱۰۰ بار به غرب و امریکای وحشی ناسزا نگه خوابش نمی بره الان در کانادا داره یه ریش تو و امثال تو می خنده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
ناشناس 13:51 روزی که پوتین به درک واصل شه منم جشن می گیرم همینجوری بیخودی ازش متنفرم
عاقبت همه غرب گداهایی که با یانکی جماعت بریزن رو هم به کشورشون خیانت کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
با افتخار تمام گدای غرب هستم .
گدای انسانیت .
گدای راستی و درستی در رفتار و کردار .
گدای صداقت .
گدای عمل گرایی
شرقگدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مک مگ مرگ بر چین شوروی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
غرب صداقت و وجدان ندارد
تمام این چیز هایی که نوشتی برعکسش درسته
گدای فساد و تباهی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
من هم مثل پسر قالیباف و فرزندان و نوه های مسئولین،عاشق غرب هستم،خصوصا از نوع آمریکایی و کانادایی!
حمایت برادران ارزشی از پوتین تعجبی ندارد ولی حداقل می توانند در بعضی موارد خوشحالی شان را در قلبشان نگه دارند و علناً اظهار نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
حمایت برادران بی ارزش از بچه کشی نتانیاهو چی؟ حرف ما مشخصه دنیا دیگه نباید دست یانکی های قوم لوطی‌ باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
۱۳:۴۳
جمع نبند تو همین گروه کلا یک نفری!
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
دنیا دست روسیه و چین باشه خوبه حتما
مرگ بر پوتین دیکتاتور جنایتکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
احیانا این میزان جنایتکاری رو جای دیگه ای ندیدی هنوز ؟ هنوز انسان هستی؟ غزه رو ندیدی؟
پوتین فاسد دیکتاتور جنایتکار از الکسی ناوالنی میترسید و واهمه داشت
فعلا سفیر مسکو در لندن احضار شده ، اگ راست میگه نره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
واویلا !آخ اخ راست میگی؟پوتین بیچاره شد خخخخخخ
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
کار سفیر اینه که نظرات دولت مقابل را بشنوه و به دولت متبوع انتقال بده و تا زمانی که در. اون کشور.حضور. داره این رویه و مناسبات دیپلماتیک را پذیرفته و باید. انجام بده چون دو طرفه است.
پوتین با ایجاد خفقان و رعب و وحشت و جنایت در بین مردم روسیه در حال حکومت است
او یک جنایتکار فاسد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مردم روسیه که عاشقشن
کیم موشک داده به پوتین .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
آمریکا موشک دهد به نتانیابو
مرگ بر پوتین بایدن نتانیاهو و تمام جنایتکاران خبیث
از لنین و استالین چ خبر ؟
آیا پوتین تفاوتی با آن ها دارد ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
نه واقعا حتی اسم هاشون هم آخرش ین داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
لنین و استالین به زباله دان تاریخ پیوستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
لعنت خدا بر این شیاطین
شهامتش قابل تقدیر است. پوتین قبلاً هم اقدام به قتلش کرده بود ولی با این حال بعد از بهبودی، به روسیه برگشت با این که کاملاً آگاه بود که پوتین و طرفدارانش به خون او تشنه اند.
کله پوتین هنوز تو فاز زمانهای هیتلر،استالین و چرچیل هست.دیکتاتوری قهار و آدمکشی ماهر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
نتانیاهو چی؟
چقدر پوتین ضعیف شده که به یک زندانی هم رحم نکرد. معنی اقتدار را اینجا میفهمیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
شاید کار سرویس های اطلاعاتی امریکا باشه که بخوان در روسیه اغتشاش ایجاد کنندو اتفاقات بعدی این را نشان خواهد داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
کار دشمنان روسیه است
واکسن سرطان پوتین ربطی به ناوالی داشت؟
مرگ سرخ وخونین بهتر از حیات است
الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم
نامش مترادف دموکراسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
در يك كلام آزاده بود. روحش شاد
زندگی نامه اش را بخوانید چرا ک بسیار مهم است
اینکه پوتین می تواند این کارها انجام بدهد نباید دورازانتظارباشد،ولی این ربطی به خباثت استکبار واستعمارغربی ندارد.
چه فرقی با استالین و خورشچف داری
متاسفانه در روسیه روال امور همیشه چنین بوده . خرس سفید به هیچ کس رحم نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
از اپستاین چه خبر؟
خوبه که نسل جدید با معنی. روس کمونیست آشنا می شوند !!! روحیه سر و یخ آدم‌کشی مال روس‌ها است نه هیچ کشور دیگه ای
روسیه یعنی این‌!!! نمی دونستی بدون این کشور چقدر خونخوار هست
روسیه کشور استالین است .
روز قیامت طرفداران روسیه با پ.تین محشور می شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
طرفدارای بایدن و نتانیاهو قبلا صحرای محشر رو پر کردن منتظرن با صورت در آتیش. بیوفتن
جالب است روسیه همیشه تاریخ دشمن ملت ایران بوده چطوری حالا ادعای دوستی می کند .ما شدیم همرنگ اونها یا اونها شدند همرنگ ما ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
دشمن قطعی ما آمریکا و صهیونیست ها هستند که در. روز روشن سردار و دانشمندان ما را ترور می کنند و با افتخار اعلام می کنند. هر کس که در. جبهه مقابل این تروریست ها باشه حتی اگر. از. نظر ایدئولوژیک با ما تفاوت هایی داشته باشه از نظر. راهبردی و ضرورت به هر حال در جبهه ما و به نفع ماست. خود شما که می گویید با دنیا دوست باشید. پس بهتر. است این اختلافات جزیی را نادیده بگیریم و به دلیل حضور. اونها در. جبهه مقابل شر با اونها همکاری کنیم و روابط داشته باشیم.
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی .این ره که تو می روی به ترکستان است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
غربگراها هر روز بیشتر طبع شعر پیدا میکنن. خدا از نوکری کمتون نکنه
پوتین با همین روشهای ایتالینیستی تاکنون سرکار مانده ولی استالین هم رفت .
ناوالنی به دست آمریکا کشته شده تا بندازن گردن پوتین، پوتین اگر میخواست بکشه همون اول میکشت. اصلا کی هست که پوتین بخواد کاری کنه.
پوتين به روستانشينان روسى ماهى ٥٠ تا ٦٠ دلار جهت حمايت از خودش ميدهد
ناوالنی هم یک خائن مثل زلنسکی بود که می خواست به قولی انقلاب نارنجی کند و روسیه را مثل اوکراین به ابزار غرب تبدیل کند. نوع موضع گیری های لمپنی اینها و استفاده از کلیدواژه های مشخص مثل تقلب، فساد و غیره بدون مدرک و دلیل مشخص از ویژگی های اصلی این نوع مهره هاست.
این همه جنایت درغزه میشه هیچکس صداش درنمیادمثل اینکه اینها انسان نیستند عجب دنیایی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی