بازدید 2313

خیز حزب عمران خان برای تصاحب کرسی مجلس پاکستان

نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات عمومی پاکستان همچنان در هاله‌ای از ابهام است درحالی ‌که رسانه‌ها از پیشتازی غیرمنتظره نامزدهای مستقل وابسته به حزب عمران خان خبر می‌دهند در عین حال مردم این‌ کشور منتظر شنیدن نتایج رسمی شمارش آرا هستند.
کد خبر: ۱۲۲۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵ 09 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، زمان رسمی اخذ رای در تمامی حوزه‌های انتخاباتی مجالس ملی و ایالتی در شهرهای مختلف پاکستان ساعت ۱۷ عصر (به وقت محلی) روز گذشته به پایان رسید و شمارش آرا همچنان ادامه دارد.

کمیسیون انتخابات پاکستان با گذشت ۱۰ ساعت پس از پایان مهلت اخذ رای، اعلام نتایج رسمی شمارش آرا از حوزه‌های انتخاباتی را به صورت مرحله‌ای آغاز کرد اما همزمان شبکه‌های خبری پاکستان نیز نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات را منتشر کردند.

آنچه از نیمه شب گذشته در شبکه‌های مختلف پاکستان منعکس می‌شود حاکی از پیشتازی فوق العاده نامزدهای انتخاباتی وابسته به حزب عمران خان (جنبش عدالت) است در عین حال کمیسیون انتخابات این کشور اعلام کرد که تنها مرجع اصلی و قطعی برای انتشار نتایج انتخابات است.

تیتر اکثر روزنامه‌های صبح امروز پاکستان اعم از اردو و انگلیسی زبان به درخشش نامزدهای حزب جنبش عدالت که مطابق با قوانین انتخاباتی این کشور "نامزدهای مستقل" هستند، اختصاص یافت.

در همین حال رئیس حزب جنبش عدالت پاکستان نیز مدعی پیشتازی نامزدهای خود در انتخابات شد و گفت که نمایندگان عمران خان سرنوشت دولت آتی پاکستان را مشخص می‌کنند.

حساب رسمی حزب عمران خان در شبکه اجتماعی ایکس نیز با ادعای پیروی قاطع در انتخابات روز گذشته افزود که "بگذارید دنیا مشاهده نماید که چگونه رای قاطع مردم پاکستان در حال ربوده شدن است".

این حزب مسوولان برگزاری انتخابات در حوزه‌های مختلف را به تغییر غیرقانونی نتایج شمارش آرا و تقلب متهم ساخته و افزود: گزارش ها حاکی از آن است که نامزدهای این حزب که با اکثریت قاطع پیروز شده‌اند اکنون به طور ناگهانی در حوزه های مختلف انتخاباتی شکست خورده اند.

برخی دیگر از مسوولان ارشد حزب عمران خان از ساعاتی قبل مدعی کسب اکثریت کرسی‌های مجلس ملی پاکستان شده و همزمان ماموران پایگاه‌های اخذ رای را به کارشکنی در شمارش آرا و تسهیل تقلب در انتخابات متهم کردند.

پیش از این عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان طی پیامی خطاب به هوادارانش که در حساب رسمی کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، ‌تاکید کرد : مردم پاکستان با حضور گسترده در انتخابات حرف خود را به صراحت اعلام کردند و همانطور که بارها گفته‌ایم؛ هیچ نیرویی نمی‌تواند ایده‌ای را که زمانش فرا رسیده است شکست دهد.

گزارش‌های غیررسمی شبکه‌های خبری پاکستان حاکی از نتیجه غیرمنتظره شمارش آرای انتخابات این کشور است و اینکه نامزدهای مستقل وابسته به حزب عمران خان پیشتاز انتخابات هستند.

با این حال نتیجه نهایی هنوز از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام نشده و این وضعیت نگرانی احزاب این کشور را درپی داشته است.

نامزدهای انتخاباتی حزب عمران خان که به دلیل سلب نشان انتخاباتی حزب خود (جنبش عدالت) از سوی دیوان عالی پاکستان مجبور به حضور در رقابت‌های انتخاباتی بدون عنوان حزب متبوع خود بودند، در صورت پیشتاز قطعی در انتخابات مجبور به پیوستن به یک حزب دیگر که دارای کرسی در مجلس ملی است، هستند زیرا براساس قانون اساسی پاکستان نامزدهای مستقلی که موفق به کسب کرسی شده‌اند تا زمانی که به حزبی ملحق نشوند قادر به تشکیل دولت نخواهند بود.

رهبران دو حزب سنتی پاکستان مسلم لیگ نواز و حزب مردم که جز مدعیان اصلی تشکیل دولت آتی این کشور هستند، تاکنون نسبت به شمارش آرای انتخابات موضع گیری خاصی نکرده‌اند با این حال مسوولان این احزاب نیز خواستار اعلام فوری نتایج رسمی انتخابات شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست