بازدید 1570

برنامه فضایی کشور با اهداف مشخصی ترسیم شده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دستاوردهای جدید صنعت فضایی در پرتاب ماهواره «مهدا»، گفت: بر اساس برنامه ۱۰ ساله فضایی که به تصویب شورای عالی فضایی به ریاست رئیس‌جمهور رسیده، مسیر صنعت فضایی دقیق و با هدف‌های مشخص ترسیم شده است.
کد خبر: ۱۲۱۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ 02 February 2024

به گزارش «تابناک»، عیسی زارع‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات پرتاب ماهواره «مهدا» و محموله‌های تحقیقاتی، گفت: تزریق چندگانه ماهواره در جریان پرتاب ماهواره «مهدا» و دو محموله فضایی با ماهواره‌بر «سیمرغ» برای نخستین بار بود که در تاریخ صنعت فضایی کشور انجام شد و چشم‌انداز جدیدی در دستیابی متخصصان کشور محسوب می‌شود.

وی با تحسین متخصصان صنعت فضایی کشور، افزود: مداری که ماهواره «مهدا» در آن قرار گرفت، یک مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و بیشینه حدود ۱۱۰۰ کیلومتر است تا این ماهواره ساخت پژوهشگاه فضایی تجربه قرار گرفتن در مدار بالای هزار کیلومتر را داشته باشد که این مهم برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاده است.

زارع‌پور با بیان اینکه در روند طراحی و ساخت ماهواره‌ها بخصوص ماهواره «مهدا» از فناوری‌های سطح بالا استفاده شده که دستاورد متخصصان فضایی کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: متخصصان کشور با روحیه خودباوری و هوش ذاتی توانسته‌اند بر روحیه امید و اقتدارآفرینی در سطح کشور بدمند تا جایی که کشورهای مطرح در دنیا در اقدامی مشترک آن را زنگ خطری برای خود دانسته و نسبت به آن از خود واکنش نشان دادند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ۱۰ ساله فضایی که به تصویب شورای عالی فضایی به ریاست رئیس‌جمهور رسیده، مسیر صنعت فضایی دقیق و با هدف‌های مشخص ترسیم شده است، تصریح کرد: ان‌شاءالله این روند تا اینجای کار که به یازدهمین پرتاب موفق فضایی در دولت کار و فعالیت رسیده‌ایم، ادامه دارد.

وی افزود: پرتاب و بازیابی کپسول زیستی و پرتاب و تزریق موفق ماهواره «ثریا» در مدار ۷۵۰ کیلومتری هر کدام بخشی از برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور به شمار می‌روند و بعد از موفقیت به‌دست آمده در پرتاب «مهدا»، در آینده‌ای نزدیک شاهد برداشتن گام‌های بعدی این برنامه خواهیم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست