بازدید 5769

نشانه اولیه کدام سرطان‌ها کاهش وزن است؟

اگر زمانی متوجه شدید حتی با وجود اینکه رژیم نمی‌گیرید یا ورزش خود را افزایش نمی‌دهید، وزن کم می‌کنید به پزشک مراجعه کنید؛ به گفته محققان، این کاهش وزن می‌تواند نشانه سرطان باشد.
کد خبر: ۱۲۱۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸ 30 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از سلامت نیوز، محقق ارشد این تحقیق، دکتر برایان ولپین، مدیر مرکز سرطان دستگاه گوارش در موسسه سرطان دانا-فاربر بوستون اظهار کرد کاهش وزن غیرمنتظره می‌تواند ناشی از سرطان یا بسیاری از شرایط دیگر بیماری باشد.

وی می‌گوید گاهی اوقات کاهش وزن به دلیل ورزش بیشتر یا رژیم غذایی سالم‌تر است و این مورد می‌تواند برای سلامتی افراد مفید باشد اما اگر کاهش وزن شما بدون علت باشد مراجعه به پزشک مراقبت‌های اولیه گزینه‌ای مناسب است زیرا او می‌تواند تشخیص دهد که بررسی بیشتر برای سایر علل کاهش وزن ازجمله سرطان ضروری است یا خیر.
 
در پژوهش کنونی، عادات سلامتی بیش از ۱۵۷هزار شرکت‌کننده تحقیق مداوم سلامت پرستاران و مطالعه پیگیری حرفه‌ای‌های سلامت مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیقات از دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ آغاز شد و محققان شرکت‌کنندگان بزرگسال را تا سال ۲۰۱۶ دنبال کردند.
 
از شرکت‌کنندگان سوالات مختلفی ازجمله وزن فعلی آنان و هرگونه رفتار عمدی کاهش وزن مانند رژیم غذایی و ورزش پرسیده شد.
 
پژوهشگر ارشد این تحقیق، دکتر کیائولی وانگ، محقق دانا فاربر اظهار کرد ما می‌خواستیم کاهش وزن سالم را از کاهش وزن ناسالم متمایز کنیم. کاهش وزن سالم می‌تواند ناشی از تغییرات رژیم غذایی یا افزایش ورزش باشد اما کاهش وزن ناسالم که به‌طور غیرمنتظره رخ می‌دهد می‌تواند به دلیل سرطان زمینه‌ای باشد.
 
نتایج نشان داد در میان افرادی که به سرطان مبتلا شدند، مقادیر مشابهی کاهش وزن قبل از تشخیص بیماری در مراحل اولیه یا اواخر آن مشاهده شد که در تضاد با این تصور است که سرطان در مراحل اولیه با کاهش وزن مشخص نمی‌شود.
 
به گفته گروه پژوهشی، این مورد همچنین نشان می‌دهد که کاهش وزن غیرقابل توضیح می‌تواند سرنخی برای ابتلای زودهنگام به سرطان باشد، زمانی که قابل درمان است.
 
در مورد انواع سرطان‌های مرتبط با کاهش وزن، گروه ولپین دریافتند کاهش وزن با احتمال بیشتری برای سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی (ازجمله سرطان مری، معده، کبد، مجاری صفراوی و پانکراس)، سرطان‌های خون (ازجمله سرطان‌های غیر هوچکین، لنفوم، مولتیپل میلوما و لوسمی)، سرطان کولورکتال و سرطان ریه مرتبط است.
 
کاهش وزن با افزایش خطر ابتلا به سایر انواع سرطان، ازجمله سرطان سینه، سرطان ادراری تناسلی، سرطان مغز یا ملانوم مرتبط نبود.
 
نتایج این پژوهش در نشریه آمریکایی Medical Association منتشرشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست