بازدید 6459

از «پاسخ به شبهه حوزه‌های انتخابیه بدون رقیب» تا «پرونده روحانی بسته شد»

۳۱ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی - انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰ 29 January 2024

31 روز

 

تابناک_ ۳۱ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی - انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود.

 

امکان رأی دادن با پنج سند هویتی وجود دارد
رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: با توجه به فرآیند جدید انتخابات، شخص واجد شرایط می‌تواند با ارائه یکی از پنج مدارک هویتی خود شامل شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت در رأی‌گیری شرکت کند.

 

کاربران مراقب برنامه‌های جعلی منتسب به نامزد‌های انتخاباتی باشند
رییس پلیس فتا البرز گفت که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کاربران شبکه‌های اجتماعی مراقب برنامه‌های جعلی منتسب به نامزد‌های انتخاباتی باشند.سرهنگ رسول جلیلیان اظهار کرد: در این ایام موارد متعددی از انتشار برنامه‌های موبایلی جعلی منتسب به نامزد‌های انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی مشاهد می‌شود که زمینه سرقت اطلاعات کاربران را فراهم می‌کند.


رییس کمیته سیاسی جبهه اصلاحات مازندران: انتخابات را تحریم نمی‌کنیم
دبیر حزب مردم سالاری مازندران و رییس کمیته سیاسی جبهه اصلاحات مازندران با بیان این که میزان مشارکت مردم در انتخابات تضمین کننده و تداوم بخش ابعاد مختلف امنیت در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، بین المللی و خارجی است، گفت: انتخابات را برای حفظ امنیت کشور تحریم نمی‌کنیم.

 

ستاد امنیت انتخابات تشکیل شد
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به فعالیت ستاد امنیت انتخابات، گفت: امنیت هم در حوزه فیزیکی و هم رصد تلاش‌های دشمن برای برهم زدن امنیت روانی جامعه و امنیت انتخابات است.رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به فعالیت ستاد امنیت انتخابات تأکید کرد: امنیت هم در حوزه فیزیکی و هم رصد تلاش‌های دشمن برای برهم زدن امنیت روانی جامعه و امنیت انتخابات است. همچنین برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده که امنیت انتخابات در این دوره هم با کمک مردم تأمین شود؛ همانطور که در سنوات گذشته نیز مردم نقش کلیدی داشتند؛ اما تلاش داریم این نقش پررنگ‌تر شود.

 

زنجان بدون کاندیدا ماند، کاندیدای هرمزگان فوت کرد
روزنامه اصلاح طلب هم میهن نوشت: نکته جالب در بررسی آمار صلاحیت‌های شورای نگهبان، تک کاندیدا شدن برخی از حوزه‌های انتخابیه است، یعنی یک داوطلب برای تصاحب یک کرسی در مجلس خبرگان و بدون رقیب وارد ماراتن انتخابات می‌شود. آنچنان که در استان خراسان جنوبی که ابراهیم رئیسی از آن‌ها کاندیدا شده،  از ۵ داوطلب تنها رئیسی تایید صلاحیت شده است. اقدامی که طی روز‌های اخیر با واکنش‌های زیادی روبه رو شده است. استان کهگیلویه و بویر احمد نیز شرایطی مانند استان خراسان جنوبی را دارد و تنها صلاحیت احمد آیت الله سید شرف‌الدین ملک حسینی تایید صلاحیت شده و او هم بی رقیب مانده است. یا در نمونه‌ای دیگر در حوزه انتخابیه استان قزوین که سه کرسی در مجلس خبرگان دارد، سه تن تایید صلاحیت شده اند.استان‌های گیلان و مازندران نیز هر یک صاحب چهار صندلی در خبرگان هستند، اما در اعلام نتایج شورای نگهبان ۵ نفر از هر استان تایید صلاحیت شده اند، یعنی برای هر صندلی دو رقیب هم در انتخابات وجود ندارد.

روزنامه هم میهن نیز مورد عجیب دیگری را روایت کرده و نوشته است: «مطابق با آخرین خبرها، یکی از نامزد‌های این انتخابات از حوزه انتخابیه هرمزگان انصراف داده و یکی دیگر از آن‌ها نیز فوت کرده است؛ بنابراین تعداد نامزد‌های این دوره را باید ۱۳۶ نفر در نظر گرفت.» این روزنامه همچنین گفته است در استان زنجانی، جایی که ظاهراً یک کرسی برای رقابت وجود دارد، هیچ‌کسی تأیید صلاحیت نشده است. بنا بر گفته دبیر ستاد انتخابات این استان، «تاکنون مورد تأییدشده‌ای اعلام نشده است.»

 

شیطنت رسانه‌ای و شبهه انتخابات بی‌رقیب در خبرگان رهبری
اما از سوی دیگر ایرنا در پاسخ به این گونه خبرها نوشت: از سه روز پیش و به دنبال انتشار غیررسمی اسامی نامزد‌های تأیید صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان رهبری و طرح خبری مبنی بر ناکافی بودن تعداد کاندیدا‌ها در برخی حوزه‌های انتخابیه و مشخصا رد صلاحیت داوطلبان در حوزه خراسان جنوبی، رسانه‌های اصلاح‌طلب در خط خبری مشترکی موجی از هجمه و هیاهو علیه این موضوع به راه انداختند. اصلاح‌طلبان با بی‌سابقه جلوه دادن این وضعیت، آن را حاصل مهندسی شورای نگهبان عنوان کردند که به این ترتیب، شرایطی رقم زده تا آیت‌الله رئیسی بدون دردسر و در میدانی خالی از رقیب وارد مجلس خبرگان شود.

اوج بی‌اخلاقی اصلاح‌طلبان آن‌جا بود که این ماجرا را دستمایه طنزپردازی و طعنه‌پراکنی خود ساخته و با یک تیر دو نشان را نواختند؛ هم کینه‌های دو ساله خود علیه دولت را بی ملاحظه‌تر بروز دادند، هم ضمن هجمه‌های بی‌امان چند ماه اخیر تیر دیگری نثار شورای نگهبان کردند و انتخابات مفروض خود را در حوزه خراسان جنوبی، انتخابات تراز و مطلوب شورای نگهبان جا زدند. شرایطی که اصلاح‌طلبان ترسیم می‌کنند نه‌ تنها وجهی از واقعیت ندارد، بلکه راهکار مسأله مذکور به روشنی در قانون پیش‌بینی شده است. از این‌ روی عدم لحاظ چنین واقعیتی تنها یک بی‌اخلاقی رسانه‌ای ناشی از غرض‌ورزی سیاست‌بازانه ارزیابی می‌شود.

همه این جنجال مغرضانه در حالی است که نه‌ تنها این شرایط بی‌سابقه نبوده و این اولین بار نیست که در انتخابات خبرگان با چنین شرایطی مواجه می‌شویم، بلکه علی‌رغم گمانه‌زنی‌های مطرح در فضای رسانه‌ای اتفاقا راهکار کاملا معقول و دموکراتیکی نیز برای آن اندیشیده شده است. پاسخ به این شبهه در همان ساعات ابتدایی طرح موضوع از جانب سخنگوی شورای نگهبان داده شد و «هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ سیما در تاریخ ۵ بهمن تصریح کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شرط برگزاری انتخابات در تمام حوزه‌های انتخابیه برخورداری از فضا و شرایط رقابتی است؛ لذا تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتی برگزار نخواهد شد.»

با وجود این تأکید، اما رسانه‌های اصلاح‌طلب در دو روز اخیر همچنان به جوسازی خود ادامه دادند تا این‌که دوباره «محمد بهادری جهرمی» در برنامه «جریان» شبکه یک به نحو مبسوطی به این شبهه پاسخ داد.


احتمال ائتلاف انتخاباتی وجود دارد
نوبخت در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا با اصلاح طلبان همفکر و اصولگرایان معتدل ائتلاف خواهید کرد یا نه، اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های ما برای انتخابات مجلس در فرایند شکل گیری این ائتلاف هستیم. ائتلاف قوه ما را بیشتر می‌کند. در شرایطی که تیم‌های ما بازیکن کافی ندارند، ائتلاف قدرت ما را بیشتر می‌کند و به ما انسجام می‌بخشد.


نمایندگان کنونی و شاخص ادوار در بین تاییدصلاحیت شده‌های جدید نیستند
به نوشته تسنیم فهرست جدید احراز صلاحیت شدگان ارسالی از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور دقیق ۵۵۶ نفر است و هیچ یک از نمایندگان فعلی یا ادوار شاخص مجلس در آن به چشم نمی‌خورند.


تشکیل "شورای انتخاب" در شورای ائتلاف
شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی که هم‌اکنون در حال بررسی شرایط و رزومه کاندیدای انتخابات برای قرار دادن آن‌ها در لیست مورد حمایت خود است به‌ زودی ترکیب شورای انتخاب را که قرار است نظر و تصمیم نهایی را درباره لیست شورای ائتلاف بگیرد، مشخص خواهد کرد. قرار است، تمام اعضای شورای مرکزی غیر از برخی از آن‌ها که کاندیدای انتخابات هستند به همراه چند چهره ملی و انقلابی اعضای شورای انتخاب را تشکیل دهند. درباره اعضای حقیقی شورای انتخاب نیز قرار است در روز‌های آینده تصمیم‌گیری شود.


هیچ کشوری به اندازه ایران در حوزه انتخابات تجربه ندارد
کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخابات در جمهوری اسلامی را هویت ملی دانست و گفت: هیچ کشوری به اندازه ما در حوزه انتخابات تجربه ندارد و در این ۴۵ سال تقریباً هر سال یک انتخابات به طور متوسط برگزار شده است؛ یعنی هر سال یک بار مردم آمدند و مستقیم نظرشان را نسبت به مدیریت کشور بیان می‌کردند از بالاترین سطوح تا پایین‌ترین مراتب.



پرونده روحانی بسته شد
به نوشته تسنیم، روز گذشته زمان قانونی اعتراض داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید و بیش از ۱۲۰ تن از داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها  احراز نشده بود، اعتراض خود را برای بررسی مجدد ثبت کردند و بررسی این اعتراض‌ها نیز از روز گذشته در شورای نگهبان آغاز شده است. به‌ گفته یک منبع آگاه، در جلسات روز گذشته، برخی از داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها برای انتخابات خبرگان احراز نشده بود، تأیید صلاحیت شدند و قرار است تا چند روز دیگر، شورای نگهبان اسامی داوطلبانی را که جدیداً احراز صلاحیت شده‌اند، اعلام کند. حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق نیز که صلاحیت وی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رد شده بود، تا پایان مهلت قانونی، اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام نکرد.



افتتاح رسمی شبکه‌های انتخاباتی در دهه فجر
دبیر ستاد انتخابات صداوسیما از افتتاح رسمی کانال‌های انتخاباتی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: هر یک از نامزد‌های انتخاباتی می‌توانند در فضای مجازی ما (تلوبیون) صفحه‌ای اختصاصی داشته باشند و تا ده ساعت برنامه رایگان در صفحه شخصی‌شان بارگذاری کنند.

 

روایت فرزند جنتی از دلیل رد صلاحیت روحانی
علی جنتی، عضو کابینه دولت یازدهم درباره ردصلاحیت حسن روحانی به خبرآنلاین، می‌گوید: دلیل ردصلاحیت روحانی این است که اعضای شورای نگهبان عموماً دیدگاه‌های سیاسی خاصی دارند که مغایر نظرات دکتر روحانی است از جمله در مورد برجام و FATF که آن را به عنوان دیدگاه‌های نظام مطرح می‌کنند و هرکس را که نظری مغایر داشته باشد با اهرم نظارت بر انتخابات رد صلاحیت می‌کنند.




پیش‌بینی یک اصولگرا از سرلیست‌های چهار فهرست اصولگرایان
هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره آرایش گروه‌های سیاسی در انتخابات مجلس گفت: اصلاح طلبان و اعتدالیون در صحنه رقابت حضور ندارند. هم اکنون چهار مجموعه شریان، جبهه پایداری، شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی و شورای وحدت اصولگرایان می‌خواهند لیست سراسری دهند و رقابت بین آن‌ها نیز خیلی شدید است. این فعال سیاسی با اشاره به سرلیست فهرست‌های اصولگرا اظهار کرد: شورای ائتلاف اعلام کرد که آقای قالیباف را در سرلیست خود قرار خواهد داد. سر لیست شورای وحدت آقای باهنر خواهد بود، آقای آقاتهرانی سرلیست جبهه پایداری می‌شود و به احتمال زیاد آقای رسایی در صدر فهرست مجموعه شریان جای می‌گیرد.



تکذیب دیدار انتخاباتی خاتمی و روحانی
به نوشته ایسنا، جواد امام مدیرعامل بنیاد باران نسبت به انتشار یک روایت از دیداری که ادعا شده میان سید محمد خاتمی با جمعی از اصلاح‌طلبان و حسن روحانی اتفاق افتاده است، واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه هر چند وقت یک بار، عده‌ای از افراد معلوم‌الحال و یا انقلابی‌نمایان صاحب رسانه که خود را محق بهره‌برداری از سفره انقلاب و تهمت زدن و افترا بستن به اصلاح‌طلبان می‌دانند، داستانی از درون آستین خود بیرون می‌کشند و دروغ را چنان بازگو می‌کنند که خودشان هم یادشان می‌رود، آنچه گفته‌اند توهمات ذهن بیمارشان بوده است نه واقعیت.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۸
روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی - انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود. جلل الخالق.منظورش ایران هستش؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
در هر جمعی که حاضر می شوی صحبت از کاندیداهای مردمی که تشنگان خدمت نیز هستند سخن رانده میشود و به روز تعین سرنوشت فکر می کنند و نیز روز شب را میشمارند روز شب
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
کاندیدای مجلس:
در هوایت بی قرارم بی قرارم روز و شب.....سر زکویت بر ندارم برندارم روز و شب
تا که پولی در بیارم روز و شب. ....... چند ویلا، خانه سازم روز و شب
جیب خود را پر نمایم پر نمایم روز و شب
هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات کمتر باشد شانس پیروزی و ادامه این مجلس بیشتر است واقعیت تلخ انتخابات
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
اگر مالیات را ۴۰۰ برابر کنند
درامد ها نصف شود
سربازی ۵۰ سال شود و... من بازم هم رای نمیدهم . فریب هیچ بازی جدیدی را نمیخورم و پای حرفم خواهم ماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
به هر حال من رای نمیدم وسلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
مهم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
دفعه قبلی که رای دادم صبح شنبه راست راست داشتم میرفتم پلیس موتورم را توقیف کرد نمیدونم چرا دیگه پشت دست داغ کردم
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
من به نمایندگان رای می دهم تا هر روز مرا سیاه تر از دیروز کنند و وضعیت اقتصادی مرا خراب تر از دیروز نمایند.
«« فرآیند جدید انتخابات، شخص واجد شرایط می‌تواند با ارائه یکی از پنج مدارک هویتی خود شامل شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت در رأی‌گیری شرکت کند.»»
عجب !!! یعنی میشه هر بار یکیش رو ببری تو یه حوزه دیگه و رای بدی ؟!
حوزه اول با شناسنامه !
حوزه دوم با کارت ملی !!
حوزه سوم با کارت معافی !!
حوزه چهارم با گذرنامه !!
یه نفر می تونه ۴ بار رای بده !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
هر کد ملی یک رای. کامپیوتر و اینترنت وجود داره و ثبت میشه. البته اگه کسی شرکت کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
کد ملی مهمه
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
خیر کد ملی ثبت میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
اگر بخواهی باکارت معافی و یا گذرنامه از بانک 10 هزار تومان بگیری اصلا بانک قبول نمی کند.
مغالطه پشت مغالطه
فرق رای پایین و بالا برای نماینده ای که ذوب در شاسی بلنده برای من شهروند چیه ؟
من فقط کارت سوخت دارم میشه رای بدم؟
...............
شبهه حوزه انتخابیه خراسان جنوبی چگونه برطرف شده؟
در مناظره انتخابانی رییسی در برابر رییسی به مناظر نشست.
هرکاری خواستند کردند از انتقاد هم ناراحت می شوند و وصله می چسبانند!!
درایران زندگی می کنید
یا
روی ابرها
همه این جنجال مغرضانه در حالی است که نه‌ تنها این شرایط بی‌سابقه نبوده و این اولین بار نیست که در انتخابات خبرگان با چنین شرایطی مواجه می‌شویم !!!!!!
دولت تواین دوسال چه چیزی روگرون نکرده ویابه چی افتخار میکنه که میگه دارن زیرابشو مبزنن
بجای انتخابابی گروهی ر تعیین کنید که مجلس باشنذد مثل مجمع نشخیص واینمه وقت و سرمایه کشور را بیهوده تلف نکنید چونانتخابات مجلس فایده ای ندارد
خبره یعنی کی؟ چرا زنجان یک خبره ندارد ؟ چرا برخی استانها فقط یک خبره دارند؟ چرا رئیس دو دوره گذشته کشور خبره نیست یا صلاحیت ندارد؟
با دفترچه بسیج و دفتر چه خواروبار و کوپن های زمان جنگ هم می شود رای داد
مسئولین چرا رسیدگی نمی کنند؟
از ۵ داوطلب در خراسان جنوبی تنها رئیسی تایید صلاحیت شده است. اقدامی که طی روز‌های اخیر با واکنش‌های زیادی روبه رو شده است
اگر رییسی از آنجا داوطلب نمیشد بقیه تایید میشدند اینم از بد شانسی بقیه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی