بازدید 1735

یک ماده «بیهوشی» در لیست روانگردان‌های مافیا

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مصرف کتامین در ایران نیز بیان کرد: مصرف این ماده و مرگ و میر ناشی از مصرف نیز در ایران گزارش شده است.
کد خبر: ۱۲۱۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲ 16 January 2024

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، باهری با اشاره به اینکه در لیست مواد روانگردان جدیدی که از سوی سازمان ملل منتشر شده، کتامین وجود دارد، گفت: سوءمصرف این ماده توسط انسان، احساس جدایی از خود، محیط و بی‌هوشی موقت ایجاد می‌کند. اثرات سوءمصرف این ماده وابسته به دوز بوده و شامل اثرات محرک و روان‌پریشی است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در لیست مواد روانگردان جدیدی که از سوی سازمان ملل منتشر شده، «کتامین» وجود دارد، گفت: سوءمصرف ماده بیهوشی کتامین که در دامپزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد طی سال‌های اخیر توسط افراد گزارش شده است.

تهمینه باهری با اشاره به گزارش سال ۲۰۲۳ اتحادیه اروپا درخصوص مواد مخدر، بیان کرد: اتحادیه اروپا در گزارش سالانه خود آورده است: وضعیت مواد مخدر در دنیا به نحوی است که می‌توان گفت «هرکسی، هرجایی و هرچیزی». «هرکسی در دنیا» به این معنی است که افراد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، به نوعی متاثر از مصرف مواد مخدر است. برخی افراد خودشان مصرف‌کننده مواد مخدرند و برخی مصرف‌کننده نیستند، اما در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که هزینه‌ای که دولت می‌تواند صرف توسعه، سلامت و آبادانی کشور کند را صرف مبارزه با مواد مخدر می‌کند.

وی ادامه داد: درخصوص «هرچیزی» باید گفت که اکنون هر ماده‌ای که گیاه، دارو یا خاصیت روانگردانی دارد می‌تواند مورد سوء مصرف قرار گیرد، زیرا مافیای مواد مخدر همیشه به دنبال بازار‌های جدید و درآمد بیشتر است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اسامی برخی روانگردان‌های جدید از جمله کانابینوئید‌های سنتزی (توهم‌زا و روانگردان)، مواد بر پایه گیاهی (خات، کراتوم، کاکتوس پیوت، سالیوا دیوینروم و...) مواد‌های توهم‌زا و روان‌گردان، کاتینون‌های سنتزی (محرک)، کتامین، فن‌اتیل‌آمین‌ها، تریپتامین‌ها، مواد مشابه فنتانیل‌ها، آمینوایندول‌ها، مواد مشابه فن‌سیکلیدین، پی‌پرازین ها، بنزودیازپین‌های جدید و... افزود: به طور مثال کتامین ماده بیهوشی است که در دامپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به تازگی مافیای مواد مخدر به عنوان روانگردان از آن استفاده می‌کنند.

باهری با اشاره به اینکه در لیست مواد روانگردان جدیدی که از سوی سازمان ملل منتشر شده، کتامین وجود دارد، گفت: سوءمصرف این ماده توسط انسان، احساس جدایی از خود، محیط و بی‌هوشی موقت ایجاد می‌کند. اثرات سوءمصرف این ماده وابسته به دوز بوده و شامل اثرات محرک و روان‌پریشی است.

وی با بیان اینکه در مصارف غیرپزشکی، متداول‌ترین راه مصرف کتامین به صورت خوراکی و تزریقی است، یادآور شد: استفاده غیرپزشکی از کتامین با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط است. دوز‌های بالای کتامین که خارج از زمینه پزشکی استفاده می‌شود می‌تواند اثرات سمی، اثرات قلبی عروقی و تنفسی، اختلال در کارکرد حرکتی، اختلال در حافظه، هذیان و همچنین سایر عوارض جانبی مانند مشکلات مثانه، اضطراب، تپش قلب، درد قفسه سینه، افسردگی، تشدید علائم مشکلات روانی و ناتوانی در صحبت کردن را برای مصرف‌کننده ایجاد کند.

باهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کتامین به عنوان ماده بیهوشی سگ‌ها، گربه‌ها و سایر حیوانات کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: نگرانی در مورد کتامین بر غیر قابل پیش‌بینی بودن آن در ایجاد تجربیات نزدیک به مرگ متمرکز است و مرگ و میر ناشی از مصرف کتامین در تمامی نقاط جهان به طور وسیع گزارش شده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مصرف کتامین در ایران نیز بیان کرد: مصرف این ماده و مرگ و میر ناشی از مصرف نیز در ایران گزارش شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست