بازدید 16438

پیست دیزین تعطیل شد

پیست دیزین در حالی به عنوان یکی از نماد‌های گردشگری نه تنها در البرز بلکه در کشور شناخته شده که هر ساله با آغاز فصل زمستان و بارش برف در اواخر آذر یا اوایل دی شاهد بازگشایی این پیست و انجام رقابت‌ها در سطح استانی، ملی و بین‌المللی در آن هستیم.
کد خبر: ۱۲۱۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶ 10 January 2024

 

 به گزارش تابناک، استانداردسازی پیست بین‌المللی دیزین طبق گفته مسئولان در مراحل آخر قرار دارد، اما بازگشایی مجدد این پیست نیازمند بارش برف است؛ البته تاکنون بارش‌هایی را در این منطقه شاهد بودیم، اما این بارش‌ها ناکافی بوده و مناسب بازگشایی نیست.

پیست دیزین در حالی به عنوان یکی از نماد‌های گردشگری نه تنها در البرز بلکه در کشور شناخته شده که هر ساله با آغاز فصل زمستان و بارش برف در اواخر آذر یا اوایل دی شاهد بازگشایی این پیست و انجام رقابت‌ها در سطح استانی، ملی و بین‌المللی در آن هستیم. 

پیست دیزین که در ارتفاعات البرز قرار دارد نه‌تن‌ها در فصل زمستان، بلکه در فصل تابستان نیز رقابت‌های اسکی روی چمن در آن با استقبال خوب ورزشکاران برگزار می‌شود. اما این پیست با تمام جذابیت‌های خود در حوزه گردشگری و ورزشی از سال گذشته تاکنون با مشکلات زیادی دست به گریبان است.  

 

پایان یافتن مدت زمان استاندارد بودن تجهیزات

از جمله مشکلاتی که پیست بین‌المللی دیزین در سال گذشته با آن مواجه و سبب تعطیل شدن آن شده بود، پایان مدت زمان استاندارد بودن تجهیزات آن بود که این مسئله سبب شد تنها پس از یک ماه بازگشایی تعطیل شود.   البته با توجه به اهمیت این پیست روند استانداردسازی آن با هدف ارتقای ایمنی از سال گذشته و کماکان نیز ادامه دارد و به گفته مسئولان استانداردسازی پیست بین‌المللی دیزین در مراحل آخر قرار گرفته و یک قدم به هر آنچه که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد است نزدیک شده است.   احمد افضلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز هفته گذشته در بازدید از پیست دیزین بر این مسئله تاکید کرد که متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل عدم به‌روزرسانی و تعمیرات اساسی تجهیزات این مجموعه از سوی شرکت بهره‌بردار امکان بهره‌مندی ورزشکاران فراهم نشد بنابراین سازمان استاندارد نسبت به پلمب آن اقدام کرد که منجر به زیان اقتصادی اهالی روستای ولایت‌رود و کاهش تردد گردشگران شد.   افضلی با بیان اینکه اکنون فقط ۳۰ درصد از امکانات پیست اسکی دیزین فعال است، تأکید کرد: به علت قدمت بالای این پیست، بازسازی و تعمیر تجهیزات آن ضروری است که باید از سوی شرکت تعاونی مورد توجه قرار گیرد تا در زمان باقی مانده از سال و بارش برف در ارتفاعات بتوان این مجموعه ورزشی را در اختیار ورزشکاران و علاقه‌مندان قرار داد.  

اما موضوع استانداردسازی پیست بین‌المللی دیزین امروز تنها مشکل این پیست که در کنار جاذبه‌های توریستی و ورزشی معیشت مردم منطقه را نیز تأمین می‌کند نیست، بلکه جدا از مسئله استانداردسازی عدم بارش برف کافی نیز تبدیل به یک معضل شده و با توجه به اینکه برای بازگشایی این پیست حداقل یک متر برف نیاز است تاکنون شاهد بارش برف در این منطقه که بتواند پیست را آماده بازگشایی کند نبودیم.   در همین رابطه سیدمجتبی صید، رئیس هیات اسکی البرز در گفتگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه بازگشایی پیست بین‌المللی دیزین نیاز به بارش حدود یک متر برف دارد، گفت: تاکنون بارش این میزان برف را در پیست شاهد نبودیم. این پیست زمستان سال گذشته تنها یکماه بازگشایی شد که پس از آن به دلیل پایان مدت زمان استاندارد، تعطیل شد.   وی ابراز امیدواری کرد که پس از بارش‌های مناسب و استانداردسازی امکانات در آینده نزدیک این پیست فعال شود.  

 

بلاتکلیفی ادامه‌دار بهره‌بردار پیست دیزین

از دیگر مشکلاتی که سبب عدم بازگشایی پیست بین المللی دیزین در کنار بارش اندک برف و عدم استاندارد بودن تجهیزات آن شده است، بلاتکلیفی بهره‌بردار این پیست است.   اگرچه از سوی شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی، دیزین برای مدت بیست سال گذاشته شده است، اما با توجه به بالا بودن رقم سرمایه گذاری (معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) تا امروز هنوز بهره‌بردار و سرمایه‌گذاری با وجود انجام سه مزایده مشخص نشده است.   رئیس هیئت اسکی استان البرز با اشاره به نحوه مدیریت پیست دیزین گفت: از سال ۱۳۸۰ و با تشکیل شرکت تجهیز، توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان، این پیست در اختیار این شرکت است که هر سال با انتخاب پیمانکاران مختلف، موضوعات پیست دیزین رتق و فتق و رسیدگی می‌شد. آخرین شرکتی که پیست دیزین در اختیار آن بود، قراردادی سه ساله منعقد کرد که شهریور ماه امسال قرارداد پیست به پایان رسید و شرکت تجهیز، توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مجدداً با شرایط جدید این پیست را به مزایده بگذارد. شرکت تجهیز قصد دارد پیست دیزین را، در غالب یک قرارداد بلند مدت بیست ساله در مزایده قرار دهد.   اما نبود سرمایه گذار برای این پیست موجب شده تا مدیریت این پیست به صورت موقت و تا اردیبهشت ۱۴۰۳، به شرکت تعاونی توسعه روستایی ولایت رود سپرده شود.   البته شنیده‌های غیررسمی حاکی از آن است که یک شرکت دیگر نیز به عنوان سرمایه گذار این پیست اعلام آمادگی کرده است که البته بر اساس همین شنیده‌ها، قرارداد با هدف جلب نظر سرمایه‌گذار نیاز به بازنگری و البته تسهیل‌گری دارد.  

 

تاثیرگذاری پیست بین‌المللی دیزین بر رشد اقتصادی منطقه

اگر چه همانگونه که گفته شد استانداردسازی پیست بین‌المللی دیزین طبق گفته مسئولان در مراحل آخر قرار دارد، اما بازگشایی مجدد این پیست نیازمند بارش برف است؛ البته تاکنون بارش‌هایی را در این منطقه شاهد بودیم، اما این بارش‌ها ناکافی بوده و مناسب بازگشایی نیست.   این در حالی است که پیست بین‌المللی دیزین از گذشته تاکنون در بخش اقتصادی و معیشتی اهالی ولایت‌رود و به دنبال آن کل منطقه تاثیر بسیار زیادی داشته است. اما این مهم را نیز نباید فراموش کرد که در سال گذشته که پیست بازگشایی شده بود به دلیل عدم توجه استاندارد‌های لازم تعطیل شد که این تعطیلی اقتصاد مردم منطقه را نشانه گرفته بود.   با توجه به تأثیرگذاری پیست دیزین بر اقتصاد و معیشت منطقه و در کنار منحصر به فرد بودن این پیست به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی نه‌تن‌ها در کشور بلکه منطقه، به نظر می‌رسد فرصت زیادی نمانده و بهتر است مسئولان ضمن استانداردسازی هر چه سریعتر با ارائه راهکار‌هایی از جمله تسهیل ساختن قرارداد واگذاری این پیست، راه را برای ورود سرمایه‌گذاران آماده کرده تا پیش از این شاهد از بین رفتن یکی از بی‌نظیرترین پیست‌های حرفه‌ای منطقه نباشیم.

 

 

منبع: هشمهری آنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی