بازدید 2930

شورای‌امنیت درباره حملات در دریای سرخ رای‏‌گیری می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی درباره قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن درباره حملات در دریای سرخ رای گیری می کند.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲ 10 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا ، منابع دیپلماتیک سه شنبه شب در گفتگو با خبرنگار ایرنا در سازمان ملل گفتند: آمریکا و ژاپن با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت در باره حملات در دریای سرخ، خواستار برگزاری نشست این شورا در روز چهارشنبه برای رای گیری شده اند.

این منابع افزودند: قطعنامه پیشنهادی خواستار محکومیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) به کشتی ها در دریای سرخ شده است و از آنها می خواهد حملات خود را متوقف کنند. به گفته این منابع، قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن همچنین خواستار آزادی خدمه کشتی توقیف شده در دریای سرخ و خویشتتنداری برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها در دریای سرخ شده است.

همزمان، مقامات وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده ‌اند که نیروی دریایی این کشور ۲۴ موشک و پهپاد نیروهای یمنی را رهگیری و سرنگون کردند.

یک مقام آمریکایی روز سه‌ شنبه در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز ادعا کرده است که یک کشتی نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ چند پهپاد و موشک را که از مناطق تحت کنترل یمن شلیک شده بودند، سرنگون کرد.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوثی‌ها روز ۹ ژانویه، تقریباً ساعت ۹:۱۵ شامگاه به وقت صنعا در حمله‌ای پیچیده‌، خطوط کشتیرانی بین‌المللی و دهها کشتی تجاری در حال تردد را هدف قرار دادند.

سنتکام با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد: «حوثی‌ها در این تهاجم به طور همزمان از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران، موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی استفاده کرده‌اند اما همه ۱۸ پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضدکشتی با تلاش مشترک ناوگان دریایی ایالات متحده و انگلستان، سرنگون شدند و هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های تجاری و ناوهای جنگی وارد نشد.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا این حملات را بیست و ششمین حمله نیروهای مسلح یمنی به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ از ۱۹ نوامبر عنوان کرد.

شورای امنیت سازمان ملل سوم ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۱۳ دی ماه جاری در نخستین نشست خود در سال جدید میلادی با عنوان "حفظ صلح و امنیت بین المللی" به حملات این روزها در دریای سرخ پرداخت که در پی جنگ اسرائیل و برای فشار به حامیان این رژیم به منظور توقف بمباران‌ بی وقفه غزه در حال وقوع است اما آمریکا و همپیمانانش بیش از پیش در برابر حملات نیروهای مسلح یمنی مستاصل شده اند.

آمریکا بعنوان حامی اصلی رژیم اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه که پیش از این، مدعی تشکیل ائتلافی برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ شده بود، روز چهارشنبه به وقت محلی به همراه ۱۲ کشور دیگر پیش از برگزاری نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ در بیانیه‌ای ادعا کرد که حملات دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین المللی و غیرقابل قبول است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، ۱۹ دی ماه در پایان سفر خود به سرزمین های اشغالی فلسطین ادعا کرد که دولت بایدن آماده است در صورت نیاز، مانند گذشته، به تحرکات در دریای سرخ پاسخ دهد. کاخ سفید برغم تکذیب مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی است که تهران در برنامه‌ ریزی برای حملات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مشارکت دارد و اطلاعاتی که ارائه می‌دهد برای هدف قرار دادن کشتی‌ها توسط نیروهای نظامی یمن حیاتی است.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه ۱۸ دی ماه جاری در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و سفیر فرانسه در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، با رد ادعاهای آمریکا و رژیم اسرائیل در نشست شورای امنیت درباره دریای سرخ گفت: جمهوری اسلامی ایران با هشدار نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز یا غیرمسئولانه ایالات متحده که ممکن است صلح و امنیت منطقه را به خطر بیندازد، از شورای امنیت می خواهد که به مسئولیت های خود برای رسیدگی به علل وضعیت کنونی دریای سرخ پایبند باشد.

در این راستا، شورای امنیت باید تدابیر قاطعی اتخاذ نماید تا رژیم اسرائیل را وادار به توقف خونریزی، توقف اقدامات تجاوزکارانه خود و پایبندی استوار به تعهدات بین المللی خود تحت قوانین بشردوستانه و حقوق بشر کند.

سفیر ایران در سازمان مل گفت: در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت دریای سرخ، که در ۳ ژانویه ۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «حفظ صلح و امنیت بین المللی» برگزار شد، نمایندگانی از آمریکا و رژیم اسرائیل بار دیگر با سوء استفاده از تریبون شورای امنیت، اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند و به انتشار مطالب کذب و اطلاعات نادرست عمدی نیز پرداختند.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در پی حملات نیروهای مسلح یمنی اعلام کرد یک ائتلاف برای مقابله با عملیات‌ ارتش یمن در دریای سرخ تشکیل شده است، ائتلافی که علاوه بر آمریکا، شامل انگلیس، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و کانادا نیز می‌شود. ایتالیا و اسپانیا دو متحد اروپایی آمریکا که به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در عملیات نگهبانی از دریای سرخ از آن‌ها نام برده شده است بیانیه‌هایی صادر کردند که براساس آن ظاهراً این کشورها از ائتلاف دریایی بین‌المللی فاصله گرفته‌اند.
پنتاگون می‌گوید در نیروی ائتلافی دفاعی بیش از ۲۰ کشور شرکت دارند تا اطمینان حاصل شود که تجارت میلیاردها دلاری کشتی‌ها در آب‌های دریای سرخ نزدیک یمن جریان داشته باشد اما تقریباً نیمی از این کشورها تاکنون نه به‌طور رسمی پیوستن خود به این گروه ضربت را اعلام کرده‌اند و نه خواهان پیوستن به آن شده‌اند.
کمک‌های دیگر کشورها به این ائتلاف می‌تواند از اعزام کشتی‌های جنگی تا صرفاً فرستادن یک فرمانده نظامی را در بر بگیرد. بی‌میلی برخی از متحدان ایالات متحده آمریکا برای پیوستن با این تلاش‌ها تا حدی بازتاب‌دهنده شکاف‌های ایجاد شده بر اثر جنگ غزه است. در حالی که انتقادهای بین‌المللی نسبت به تهاجم اسرائیل به غزه افزایش یافته است، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پشتیبانی قاطع خود را از اسرائیل همچنان ادامه می‌دهد. وزارت بهداشت غزه می‌گوید تاکنون بیش از ۲۱ هزار فلسطینی در جریان این حملات کشته شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی