بازدید 2615
۲

افشای نقش هلند در ماجرای ویروس استاکس‌نت

یک رسانه هلندی گزارش داد که یکی از شهروندان این کشور در عملیات آمریکا و رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز نقش مستقیم داشته است.
کد خبر: ۱۲۱۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲ 08 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نشریه «فولکس کرانت» گزارش داد که در سال ۲۰۰۷، یک شهروند هلندی بدون اطلاع دولت این کشور، در نقشه آمریکا و اسرائیل برای خرابکاری در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز نقش اساسی داشته است.

بر اساس این گزارش، این شهروند هلندی که «اریک فان سابن» نام دارد، در آلوده‌کردن سامانه‌های کنترل‌کننده این نیروگاه زیرزمینی به یک ویروس بسیار پیشرفته به نام «استاکس‌نت» نقشی کلیدی ایفا کرد؛ اقدامی که منجر به ایجاد وقفه در برنامه هسته‌ای ایران شد.

این شهروند هلندی که در آن زمان ۳۶ ساله بود، ۲ سال پس از اجرای ماموریت خود در یک سانحه رانندگی در نزدیکی منزلش در «دبی» کشته شد.

رسانه هلندی فولکس کرانت در ۲ سال گذشته مشغول انجام تحقیقات درباره این عملیات خرابکارانه بوده و با چندین نفر از جمله ۱۹ فرد شاغل در سرویس‌های امنیتی هلند گفت‌وگو کرده است.

این رونامه در ۲۰۱۹ گزارش داد که هلند در این عملیات خرابکاری نقش پررنگی داشته، اما در آن زمان تصور عمومی این بود که ویروس مذکور توسط یک مهندس ایرانی به کامپیوترها منتقل شده است. ویروس استاکس‌نت موجب بروز وقفه‌ در برنامه هسته‌ای ایران شده و در رایانه‌های سرتاسر جهان گسترش یافت.

در این گزارش آمده است که دولت وقت هلند و کمیته امور امنیتی پارلمان این کشور از همکاری این تبعه هلندی در عملیات آگاهی نداشتند.

بر اساس این گزارش، این تبعه هلندی در ایران ازدواج کرده و در سال ۲۰۰۵ توسط سازمان اطلاعاتی خارجی هلند (AIVD) استخدام شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرویس‌های اطلاعاتی هلند می‌دانستند که در خرابکاری برنامه هسته‌ای ایران شرکت می‌کنند، اما از این امر آگاه نبودند که این شهروند هلندی مستقیماً استاکس‌نت را وارد کامپیوترهای ایران می‌کند.

یک منبع اطلاعاتی هلندی در این باره گفت: «آمریکایی‌ها بدجور از ما استفاده کردند!»

در این گزارش همچنین آمده است که پیدا نیست آیا فان سابن از نقش مستقیم خود در انتقال این ویروس که توسعه آن بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته، اطلاعی داشته است یا نه.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
بعد میگن بعضی از این دو تابیعیتیها که جاسوس ااز اب در میان بی گناه هستند و خیلی هم وکیل و وصی پیدا می کنند
حالا خدا می‌داند که چند نفر از شاغلین در زمینه هسته ای بخاطر عمل این هلند در زندان گرفتار شدند در بهترین حالت البته.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی