بازدید 1922

نسبت شیوع بیماری‌ها در مردان و زنان

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تاثیر جنسیت در ابتلا به برخی بیماری ها اشاره کرد و گفت: در این بین، سریع ترین افزایش نسبی این بیماری‌ها در زنان میانسال گزارش شده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴ 07 January 2024

به گزارش تابناک، دکتر فلوریا انفرادی اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در زنان و مردان در سراسر جهان است و با تشدید همه‌گیری چاقی و افزایش شیوع فشار خون ودیابت، میزان بروز آن همچنان در حال افزایش است.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، با وجود پیشرفت‌ها در ۳۰ سال گذشته، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در حال افزایش است و سریع ترین افزایش نسبی این بیماری‌ها، در زنان میانسال گزارش شده است.

وی با بیان اینکه عوامل مربوط به جنس، مانند اختلالات فشارخون بارداری، یائسگی زودرس و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک نیز با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است، ادامه داد: زنان همچنین به‌صورت نسبی تحت‌تأثیر بیشتر دیابت، بیماری مزمن کلیوی و بیماری التهابی خودایمنی قرار دارند.

این پزشک عمومی اضافه کرد: همه این اثرات با مولفه‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط با جنسیت ترکیب می‌شود و این موضوع بر نیاز به شناسایی و درمان زودهنگام عوامل خطرساز قلبی و عروقی قابل اصلاح در زنان، به‌ویژه برای زنان در معرض خطر، با هدف کاهش بار بالای بیماری‌های قلبی و عروقی تأکید دارد.

وی تصریح کرد: اگرچه دیابت در مردان شیوع بیشتری دارد، اما در زنان در تمام سنین، دیابت افزایش نسبی بیشتری در بروز خطر بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد می‌کند که ممکن است به چاقی و عوامل خطر قلبی و عروقی بیشتر در زنان نسبت به مردان در زمان تشخیص، مربوط باشد.

این مسئول با اشاره به فعالیت و تحرک فیزیکی کمتر زنان و بالاتر بودن شاخص توده بدنی نسبت به مردان، بیان کرد: افزایش چاقی و قند خون و یائسگی قبل از سن ۴۰ سالگی نیز ممکن است بر خطر دیابت تأثیر بگذارد.

دکتر انفرادی خاطرنشان کرد: عواملی مانند مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی) و یائسگی زودرس، به‌عنوان «افزایش‌دهنده خطر» در نظر گرفته می‌شود و توصیه به درمان زنان در معرض خطر با یائسگی، قبل از سن ۴۰ سالگی می‌شود.

وی ادامه داد: استرس روانی اجتماعی نیز در میان زنان مشهودتر از مردان است که منجر به افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، یادآوری کرد: با توجه به اهمیت شناسایی زودهنگام بیماری‌های مزمن در کاهش عوارض این بیماری‌ها، پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» از ۲۰ آبان در استان هم‌زمان با سراسر کشور آغاز شده و در این پویش افراد بالای ۱۸ سال و تمامی مادران باردار در هر سنی با اندازه‌گیری فشارخون و انجام رایگان آزمایش قند خون در مراکز دولتی ارائه‌دهنده خدمت در مناطق شهری و روستایی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی