بازدید 1962

رنگ اصلی این دو سیاره، مشخص شد!

ستاره‌شناسان بریتانیایی تحقیقاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد تصورات ما در مورد رنگ‌های سیارات نپتون و اورانوس اشتباه بوده است
کد خبر: ۱۲۱۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳ 06 January 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از بی‌بی‌سی: تصاویر یک ماموریت فضایی در دهه ۱۹۸۰ نپتون را آبی پررنگ و سبز اورانوس را نشان می‌داد. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این دو سیاره غول‌پیکر یخی هر دو سایه‌های مشابه آبی مایل به سبز دارند. آنطور که پیداست تصاویر قبلی نپتون برای نشان دادن جزئیات جو سیاره که رنگ واقعی آن را تغییر داده است، بهبود یافته است. پروفسور کاترین هیمانز، ستاره شناس اسکاتلندی و استاد اخترفیزیک‌دانشگاه ادینبرگ، گفت: «ستاره شناسان کار عجیبی کرده‌اند.

آنها رنگ‌ها را تغییر دادند. آنها رنگ آبی را فقط برای نشان دادن ویژگی‌هایی که در جو نپتون می‌بینید برجسته کردند و به همین دلیل است که تصویر بسیار آبی به‌نظر می‌رسد، اما در واقعیت، نپتون بسیار شبیه به اورانوس است.

به‌گفته پروفسور پاتریک ایروین از دانشگاه آکسفورد که رهبری این تحقیق را برعهده داشت، ستاره شناسان مدت‌هاست می‌دانند که اکثر تصاویر مدرن از این دو سیاره به‌طور دقیق رنگ واقعی آنها را منعکس نمی‌کند. پروفسور ایروین و تیمش داده‌های اصلی را پردازش کردند تا آنچه ادعا می‌شود دقیق‌ترین نمایش رنگ نپتون و اورانوس است، نمایان شود.

تصور نادرست اولیه به این دلیل به‌وجود آمد که تصاویری که هر دو سیاره توسط ماموریت فضاپیمای وویجر ۲ناسا گرفته شده بود، در ۳رنگ جداگانه ثبت شده بود. در این مطالعه جدید تصاویر دوباره ترکیب شدند. کنتراست هم به‌شدت افزایش یافت تا جزئیات را در ابرها، نوارها و بادهای سیارات نشان دهد.

 

در مورد نپتون، هر دو فرایند آن را آبی‌تر از آنچه بود، نشان داد. محققان برای انجام این مطالعه از داده‌های طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی هابل و کاوشگر طیف سنجی چند واحدی در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا استفاده کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی