بازدید 2232
۱

دیوان‌عالی آمریکا رسیدگی به ردصلاحیت ترامپ را پذیرفت

دیوان عالی آمریکا با رسیدگی به پرونده رد صلاحیت دونالد ترامپ در ایالت کلرادو برای مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موافقت کرد.
کد خبر: ۱۲۱۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳ 06 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، دیوان عالی آمریکا رسیدگی به پرونده مربوط به تصمیم دادگاه عالی ایالت کلرادو برای رد صلاحیت «دونالد ترامپ» در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پذیرفت.

دیوان عالی آمریکا تاریخ ۸ فوریه را برای شنیدن استدلال‌های شفاهی در خصوص این پرونده تعیین کرد.

نام ترامپ فعلاً علی‌رغم حکم دیوان عالی ایالت کلرادو در برگه‌های رأی این ایالت قرار دارد، زیرا ترامپ حکم دادگاه رده‌ پایین‌تر را به دیوان عالی ایالات متحده ارجاع داده و بنابراین نام او تا زمان صدور رأی نهایی دادگاه بالاتر در برگه‌های رأی قرار خواهد داشت.

دو حالت وجود دارد که نام ترامپ می‌تواند از برگه‌های رأی در ایالت کلرادو حذف شود. حالت اول اینکه دیوان عالی آمریکا اظهارنظر در خصوص حکم کلرادو را نمی‌پذیرفت. این احتمال در حال حاضر با توجه به موافقت دیوان عالی آمریکا با صدور حکم در پرونده منتفی شده است. حالت دوم این است که دیوان عالی حکم دادگاه رده‌پایین‌تر را تأیید و آن را ابقاء کند.

دیوان عالی ایالت کلرادو حدود سه هفته پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ به استناد بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا نمی‌تواند در این ایالت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود.

منتقدان ترامپ معتقدند که اقدامات او در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مصداق تحریک به شورش و اغتشاش بوده است.

در آن روز، هنگامی که قانونگذاران آمریکایی برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در کنگره حضور داشتند گروهی از هواداران دونالد ترامپ به تحریک او به «کاپیتول هیل» حمله کردند.

دونالد ترامپ معتقد بود که پیروزی جو بایدن در انتخابات با تقلب صورت گرفته است و نتیجه انتخابات بایستی ابطال شود.

در بند قانونی مذکور که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» از انتخاب مجدد برای مناصب فدرال منع خواهند شد.

از این بند پیش از این برای رد صلاحیت هزاران نفر از نامزدهای ایالات موتلفه آمریکا (اتحاد مجموعه‌ای از یازده ایالات جنوبی آمریکا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵) استفاده شده است.

با وجود این، از سال ۱۹۱۹ به این طرف از بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا تنها دو بار استفاده شده، ضمن آنکه کارشناسان می‌گویند لحن مبهم موجود در این بند قانونی روسای جمهور سابق را شامل نمی‌شود.

ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در مرحله مقدماتی انتخابات به شمار می‌رود. این در حالی است که او در جریان چهار پرونده کیفری با ۹۱ مورد اتهام جرم مواجه است که به گفته خودش می‌تواند تا ۵۶۰ سال زندان برای او همراه داشته باشد.

دونالد ترامپ پرونده‌های قضائی و شکایت‌های اینچنینی از خودش را تلاش سیاسی حزب رقیب برای کنار زدن او از صحنه سیاست توصیف کرده است.

او روز چهارشنبه با تنظیم شکایت‌نامه‌ای نزد دیوان عالی ایالت متحده آمریکا تصمیم دادگاه کلرادو را به چالش کشیده است. یک هفته قبل‌تر از ترامپ، حزب جمهوری‌خواه در ایالت کلرادو هم خواستار اظهارنظر دیوان عالی در این پرونده شده بود.

وکلای ترامپ در شکایت خود برای دیوان عالی آمریکا نوشته‌اند: «در سیستم ما که حکومت مردم، توسط مردم و بری مردم است، حکم کلرادو صحیح نیست و نمی‌تواند صحیح باشد.»

هفته گذشته، ترامپ در یک ایالت دیگر هم رد صلاحیت شد و مقام ارشد انتخاباتی ایالت «مین» گفت که نام او باید از برگه‌های رأی‌دهی در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حذف شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تبلیغات آمریکایی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی