بازدید 31101

شیوع فزاینده سویه جدید کرونا در این کشور

متخصصان ژاپنی می‌گویند زیرسویه جدید ویروس کرونا موسوم به JN.۱ که گمان می‌رود توانایی بیشتری برای عبور از سیستم ایمنی بدن انسان داشته باشد به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل به سویه غالب در سراسر این کشور است.
کد خبر: ۱۲۱۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹ 29 December 2023

به گزارش تابناک؛ ایسنا به نقل از شبکه تلویزیون ملی ژاپن نوشت: «موسسه ملی بیماری‌های واگیردار» ژاپن در همین رابطه اعلام کرد: برآورد می‌شود ۳۱ درصد از کل موارد کرونایی که در هفته جاری تشخیص داده شده‌اند، از سویه JN.۱ باشند که به شدت نسبت به رقم ۱۱.۶ درصد مربوط به هفته منتهی به ۳ دسامبر بالاتر است.

JN.۱ در واقع زیرسویه‌ای از نسخه ویروسی امیکرون است. این زیرسویه اخیرا به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته آن را یک «سویه تحت نظر» معرفی کرد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ممکن است قابلیت این ویروس برای عبور از سیستم ایمنی بدن ارتقاء پیدا کرده باشد اما خطر تشدید بیماری بر اثر ابتلا به آن هنوز پایین است.

این سازمان همچنین در آخرین بیانیه مطبوعاتی خود از افزایش ۵۲ درصدی موارد ابتلا به کرونا در جهان طی ۴ هفته منتهی به شنبه گذشته خبر داده بود.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: تعداد موارد جدید ابتلا به کووید۱۹ در این بازه زمانی ۵۲ درصد افزایش یافته و بیش از ۸۵۰ هزار مورد جدید در این دوره در سراسر جهان گزارش شده است. همچنین تعداد مرگ و میرهای جدید نسبت به دوره ۲۸ روزه قبل از آن، ۸ درصد کاهش یافته و در مجموع بیش از ۳۰۰۰ فوتی جدید ناشی از این بیماری گزارش شده است.

در آمریکا هم «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» (CDC) گزارش کرده که سویه JN.۱ کرونا به طور تخمینی ۴۴ درصد از موارد جدید کرونایی که طی دو هفته منتهی به ۲۳ دسامبر گزارش شده‌اند را تشکیل می‌دهد. این رقم حدود ۲۰ واحد درصد نسبت به دو هفته پیش از آن بالاتر است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این سویه تا ۱۶ دسامبر در ۴۱ کشور از جمله فرانسه، سنگاپور، بریتانیا و سوئد گزارش شده است.

پروفسور «هامادا آتسوئو»، استاد دانشگاه پزشکی توکیو می‌گوید: در برخی کشورهایی که سویه JN.۱ در آنها بیشتر غالب شده، شیوع ویروس کرونا اکنون سریع‌تر شده است.

هامادا از مردم در ژاپن می خواهد به‌ طور کامل اقدامات پیشگیرانه و مراقبت‌های بهداشتی ضروری را در مقابله با بیماری‌های ویروسی انجام دهند.

به گزارش ایسنا، از تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳، سویه JN.۱ کرونا به دلیل شیوع سریع در جهان به عنوان سویه تحت نظر طبقه بندی شده است.

بر اساس شواهد موجود، خطر بهداشت عمومی جهانی ناشی از JN.۱ در حال حاضر کم ارزیابی می شود. با وجود این با شروع زمستان در نیمکره شمالی، JN.۱ می تواند بار عفونت های تنفسی را در بسیاری از کشورها افزایش دهد.

متخصصان می‌گویند واکسن‌های فعلی در برابر بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از JN.۱ و سایر انواع در گردش سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث بیماری کووید۱۹ می‌شود، موثر هستند.

با این حال کووید۱۹ تنها بیماری تنفسی در گردش نیست و موارد ابتلا به آنفلوآنزا، ویروس سینسیشیال تنفسی یا RSV و ذات الریه شایع دوران کودکی نیز در برخی کشورها در حال افزایش هستند.

سازمان جهانی بهداشت به مردم توصیه می کند که با استفاده از تمام ابزارهای موجود، اقداماتی را برای جلوگیری از عفونت ها و بیماری های شدید انجام دهند. این موارد شامل استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، بسته یا دارای تهویه ضعیف، حفظ فاصله از دیگران، رعایت آداب تنفسی (پوشاندن صورت هنگام سرفه و عطسه)، شستن مرتب دست‌ها و انجام آزمایش در صورت داشتن علائم بیماری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی