بازدید 11106
مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت پاسخ دهند؛

چرایی افزایش قیمت ۷۰۰ میلیون تومانی یک خودروی وارداتی جمع و جور؟!

فیات ۵۰۰ یکی از خودروهای وارداتی است که در لیست خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه قرار گرفته است. اما با رونمایی از قیمت نهایی این خودرو، سوالات بسیاری پیرامون نحوه تعیین قیمت این خودروی اروپایی مطرح شده است.
کد خبر: ۱۲۱۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶ 23 December 2023

افزایش ۷۰۰ میلیون تومانی قیمت یک خودروی وارداتی؛ حقوق ورودی و مالیات و عوارض چند درصد است؟

محمد امیر زاده کمند؛ به گزارش تابناک اقتصادی؛ خودروی فیات ۵۰۰ توسط پارسیان موتور مانلی به کشورمان وارد شده است؛ خودرویی که پیشتر در سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی به قیمت علی الحساب یک میلیارد و ۵۰۰ تومانی تعیین شده بود و طبق اعلام سامانه، هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

حال این قیمت علی الحساب با در نظر گرفتن موارد مذکور، به رقم ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان قیمت نهایی رسیده است؛ یعنی ۷۰۰ میلیون تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل، اضافه شده است.  

حتی شرکت واردکننده این خودرو اعلام کرده است: "قیمت نهایی فیات ۵۰۰ با احتساب کلیه هزینه‌های قانونی از سوی وزارت صمت اعلام شد؛ بابراین، قیمت فیات ۵۰۰ از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، معادل ۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت اعلام شده برای فیات ۵۰۰ شامل کلیه هزینه‌های قانونی است و فروش خودرو‌ها با قیمت اعلام شده انجام خواهد شد. فروش خودرو‌ها در این مرحله مختص خریدارانی است که پیش از این، از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی نسبت به ثبت نام خودرو اقدام کرده و برای تکمیل مدارک به دفتر مرکزی یا نمایندگی‌های پارسیان موتور مراجعه کرده بودند. 

اما سوال اینجاست که اساسا چنین خودرویی با چه قیمتی به کشورمان رسیده و با تعرفه چند درصدی از گمرک به سرزمین اصلی وارد شده است؟ این در شرایطی است که حقوق ورودی چنین خودرویی با توجه به حجم موتورِ کمتر از ۱۵۰۰cc (مجموع تعرفه گمرکی و سود بازرگانی) ۷۰ درصد است.  

بیشتر بخوانید:

برای پاسخ به این سوالات، باید نگاهی به قیمت جهانی این خودرو داشته باشیم. در بازار جهانی، خودروی فیات ۵۰۰ در مدل‌های مختلف برقی، هیبریدی و بنزینی عرضه می‌شود. حال با توجه به مشخصات اعلام شده در سامانه مربوطه برای واردات خودرو، قیمت ارزی این خودروی بنزینی ارائه شده در سامانه، در محدوده ۱۴ تا ۱۵ هزار یوروست؛ یعنی حدود ۱۸ هزار دلار. حال اگر نرخ دلار بازار آزاد و نه نرخ دلار سامانه نیما در نظر بگیریم، یعنی هر دلار ۵۰ هزار تومان، قیمت اولیه چنین خودرویی حدودا ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود.

اما فرض نرخ آزاد به ازای هر دلار، چنین رقمی را نشان می‌دهد و این در حالی است که تامین ارز برای واردات این خودروها، به نرخ دلار آزاد نیست و کمتر از این است و در نتیجه قیمت ورود این خودرو کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان برای واردکننده تمام شده است و در نهایت با حقوق ورودی ۷۰ درصدی، قیمت فیات ۵۰۰، کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باید باشد. اما حتی اگر فرض کنیم این خودرو با دلار آزاد وارد شده است، نگاهی به قیمت علی الحساب و قیمت نهایی این خودرو، این سوال و ابهام را مطرح می‌کند که چرا باید چند صد میلیون تومان بابت هزینه‌هایی همچون مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل به صورت حساب متقاضی افزوده شود؟ آیا شورای رقابت، وزارت صمت و سازمان حمایت از روند قیمت گذاری این خودرو مطلع بوده و سکوت کرده اند؟ سوال اینجاست که این خودرو به نرخ جهانی، چقدر است و سایر هزینه های اضافه شده چگونه محاسبه و تعیین شده است؟

مرحله جدید افزایش قیمت فیات، به دست دلالان رقم می خورد؟!

از سوی دیگر، اگر از سازوکار عجیب قیمت نهایی این خودرو بگذریم، باید به مساله دلالان این خودرو بپردازیم؛ جایی که دلالان به آگهی خودروی فیات وارداتی به قیمت‌هایی بالاتر از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخته اند و همان طور که در تصاویر زیر دیده می‌شود، خودروی فیات ۵۰۰ وارداتی به بیش از ۳ میلیارد تومان نیز رسیده است. 

این خودروی وارداتی با تعرفه چند درصدی به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید؟

این خودروی وارداتی با تعرفه چند درصدی به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۵
بخشی قیمت خودرو است، بقه هم جریمه زندگی کردن در ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
آفرين
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
تویوتا کرولا رو به مردم دادن 2150 بعدش تو بازار دارن میفروشن 4200 البته خودشون میفروشنا فکر نکنید مردم خریدنااا

از اینا چه توقعی دارید البته خود مردم انتخاب کردن اینجوری زندگی کنن
چرا دولت باید ۷۰ درد روی خودرو سود ببره؟ چرا ما باید سکوت کنیم؟ دولتچه کار کرده که ۷۰ درصد عوارض گمرکی از جیب ما باید بره در جیبش؟
حق الناس خوردن
این خودرو نیست. لگن هم نیست. لوکوموتیره که سرعت نور داره!
مملکت شیر تو شیر جمع کثیری در هزینه روزانه موندن و عده ای با اتصال به قدرت پول و وام و رانت و ... راحت پول هر خودرویی و هر سیسمونی میدن این عدالتی بود که وعده میدادید
این خودروی اقتصادی قیمتش ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار بیشتر نیست در یاران با ثبت نام و انتظار ۱ ساله ۴۴ هزار دلار فروخته میشه
این ظلم نیست؟ طفلک‌مردم مظلوم ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
تازه اون هم با احتساب دلار 50 هزار توانی که خودش ظلم اصلی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
تصور کنید که با دلار هفت تومنی سال 57 این خودرو در ایران در حدود 120 هزار تومان قیمت داشت
اینجا هم میگویم
افزایش قیمت حقوق کارگر باعث افزایش تورم خواهد شد
خود دانید
قیمتی میگزارند که کسی نخرد کدام ا.. تیگو ۸ با آن حجم موتور و ان همه امکانات و کیفیت ۲/۶ میلیاردی را رها می‌کند و این اشغال را می خرد
دو میلیارد ۲۰۰ میلیون برای یک خودروی دانشجویی خخخخخ
یک خودروی ارزان قیمت خارجی دو برابر پول خون (دیه) دو انسان ایرانی
همه تعجب کنید. تعجب!!!!
خدا لعنت کنه اون دلال اصلی و نامرد رو که اینکارش باعث میشه تا یه پراید 12 ساله هم قیمت نجومی پیدا کنه خدایا این گناهکاران رو می بخشی؟؟؟؟؟؟
دولت رییسی همه کارهاش اشتباه و نابخردانه است یکیش هم این فقط کار میکنه ظاهرا برای دلال ها تعرفه های نجومی با قیمت دلار ۵۰ هزار تومنی و واردات قطره چکانی بهتر بود انجام نمیشد چون باز سود رفت تو جیبه عده ای خاص از خودشون و دلالها قرار مگه نبود برای اقشار متوسط واردات انجام بشه؟پس سقف قیمت بیست هزار دلار چی بود!!!؟این مدلی فقط اقشار خیلی مرفه توان خرید خواهند داشت و باز بیچاره ملت طبق معمول
دلیلش رو نمی دونی؟؟؟ چون دلال ها خود مسئولین هستند،
مارا به خیر شما امید نیست، شر کمتر برسان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
منظورتون خدایی نکرده فساد سیستماتیک که نیست؟
برای اینکه مردم گروگان مافیای خودرو و سایر مافیاهای هستند !
بازار خودرو شده بازار بخور بخور خودی ها و چپاول پول مردم
این خودرو تو دبی چقده تو تهران چقد؟!!!!!!
یعنی نفت و گاز و طلا و آلومینیم و فولاد و سیمان هم کفاف جیب آقازاده ها را نمیدهد؟
دلیل اینکه خودرو کارکرده وارداتش ازاد نمیشه همین دیگه...
بیش از این مردم ایران را مسخره نکنید. خواهش می کنم بس کنید. بس کنید دیگه !
آخه واقعا از همه بی رحمی چگونه شب به خواب می‌روید چجوری این نون از گلوتون پایین میره!!! قیمت این خودرو صفر 18700 یورو که میشه حدود یک میلیارد خوب بقیه که از جیب مردم می‌کشید بیرون کجا میره؟ چرا همه چیز باید برای مردم مظلوم ایران آرزو بشه؟ حتی یه ماشین کاملا معمولی.
این ماشین مامانی و خوشگل خوراک دوست دخترای اقازاده هاست که تو خیابونا باهاش در اینده نزدیک جولان بدن
مالک کمپانی که امریکایی است
مملکت به امان خدا رها شده
وقتی قیمت پراید ارابه ی مرگ که تولید داخلی ست در کشور همسایه عراق ، یک دهم قیمت در ایرانه و حتی مردمشون مسخره ماشینش میکنن ، فاجعه رو بدونین ...
خودروهای کرمان موتور و ام وی ام از این آشغال ایتالیلیی بهترن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
ام وی ام لگن رو خوب گفتی
من الان چک کردم قیمت 0 کیلومتر در سانفرانسیسکو هست 32000 دلار. بابا رحمتو شکر چقدر اجحاف میکنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
چطور چک کردی همین الان برو تا سایتهای دبی قیمت تویتا لندکروزر 25 هزار دلار است چطور این ماشین زپرتی در سانفرانسیسکو شد 32 هزار دلار؟
خب مشخصه چرا! چون اکثریت مردم باید خودروهای آشغال داخلی را سوار شوند و قیمت ها باید طوری باشد که نتوانند از خودروهای وارداتی استفاده کنند! خیلی ساده است و نیاز به مقاله و جر و بحث ندارد.
منتظر روزی باشید که سقفهای ایران خودرو و سایپا رو سر مدیرانش خراب میشه
چرا کارگر ایرانی با دستمزد یک بیستم جهانی باید کالایی را چند برابر قیمت جهانی اش بخرد!؟
خون مردم را در شیشه کردید.
باید خرج این همه سازمان عریض و طویل از یه جایی در بیاد دیگه وقتی به کسانیکه فقط فک میزنن حقوق میدن دیگه از کجا باید پولشون تامین شه تابی اگه حرفم اشتباهه تاییدش نکن بخدا که منم یه بچه مسلمون و از خودتونم
این چیه؟ اسباب بازیه؟ با سه میلیارد تومان میتونم خودم و زن وبچه ام تا آخر عمر هر جای ایران بخوایم بریم با اسنپ بریم. ی چیزی هم اضاف میاد.
دگر گله ای نیست گرهم گله ای هست دگر حوصله ای نیست
دیوان عدالت ورود کنننننننننننننننننننننن!
هر چقدر هم که به خاطر شهدا و دین و مبارزه با ظالمین صهیونیستی بخواهیم سکوت کنیم ،ولی واقعا بعضی مواقع نمیشه سکوت کرد
یکی میزان حقوق بازنشسته ها مخصوصا کشوری ها
یکی بحث قیمت گذاری خودرو و امثالهم که واقع حیرت آوره!!!!!
سامانه یکپارچه خودرو مدتها است امکان ثبت نام نداره
تورم 40 درصد افزایش حقوق کارمند ها سال بعد 18 درصد!!
چرا دولت که فقط اجازه واردات رو داده 200 درصد سود بخوره بعد صاحب ماشین که چند برابر ارزش واقعی ماشین پول داده 1 سال صبر کرده 50 درصد سود نگیره؟ بعد اسم بنده خدارو میزارید دلال؟
الان دقیقا شرکت در انتخابات چه سودی داره هر دولتی بیاد فرق نمی کنه امر از بالا است که عوارض را دولا پهنا از مردم بگیرند . هر مجلسی باید فرق نمیکنه این چهار سال یک قانون تصویب شده بگید که به نفع مردم بود و تصویب کردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی