بازدید 9121
سه ماه تا پایان سال و سکوت هیات وزیران؛

پاییز هم تمام شد؛ چرا وعده واردات خودروهای کارکرده روی زمین مانده است؟!

شاید زمانی که رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور، قانون واردات خودرو‌های کارکرده را ابلاغ می‌کرد، کمتر کسی تصور داشت دولت پنج ماه وقت کشی کند و همچنان در تعیین تکلیف آیین نامه واردات این خودروها، تعلل داشته باشد. اما به هر صورت با آغاز زمستان هم خبری از اجرای این قانون مهم نیست!
کد خبر: ۱۲۱۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱ 22 December 2023

پاییز هم تمام شد؛ چرا وعده واردات خودروهای کارکرده روی زمین مانده است؟!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ۲۴ تیرماه بود که طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: لايحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده در جلسه شورای نگهبان، بررسی و مغاير با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اما قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو چه بود؟

ماده واحده - سه ماده به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۲۶ آبان ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر الحاق می‌شود؛

ماده -۱۱ به منظور تنظیم بازار خودرو واردات خودروهای کارکرده مجاز است.

تبصره ۱- برای واردات این خودروها انتقال فناوری موضوع بند (۲) و نیز اجرای بند (۳) ماده (٤) این قانون لازم‌الرعایه نیست.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از پنج سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن‌ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت، صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

ماده ۱۲ تبصره (٦) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها مصوب دوم دی ماه ۱۳۷۱ به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف می‌شود:

تبصره ٦- ارزش ماشین‌آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آن‌ها به کشور مجاز است (اعم از نو یا کارکرده) هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، از جمله قیمت شرکت‌های تولیدکننده یا قیمت نمایندگی‌های اصلی در کشورهای ثالث یا قیمت بازار (در خصوص ماشین‌آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود و مبنای محاسبه حقوق ورودی از جمله حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی قرار می‌گیرد.

ماده ۱۳- استفاده از استانداردهای ملی کشور یا استانداردهای کشور مبدأ تولیدکننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.

پس از این نیز یعنی ۲۸ تیرماه، رییس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد.

سرانجام دوم مردادماه، سید ابراهیم رئیسی نیز "قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو" را که در جهت اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ـ که در جلسه علنی ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۴ تیر ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان و طی نامه شماره ۸۸۴-۱۱/۳۳۵۵۳ تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی واصل شده است ـ برای اجرای واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت کشور ابلاغ کرد.

تا به اینجای کار به نظر می رسید با تدوین آیین نامه از سوی وزارت صمت، روند اجرایی شدن این قانون و واردات خودروهای کارکرده حداقل در مهرماه به سرانجام مشخصی برسد. اما با وجود ارسال آیین نامه پیشنهادی صمت به هیات وزیران، خبرهای غیررسمی از مخالفت های ارزی بانک مرکزی با این آیین نامه حکایت داشت، تا جایی که در شهریورماه خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در این باره به تابناک اقتصادی گفت: با توجه به اینکه نیاز کشور، مساله تامین خودروست، تکلیف قانون گذار هم واردات خودروست. در این باره، متن اولیه آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده حدود یک ماه قبل از سوی وزارت صمت به هیات دولت ارسال شد. چند جلسه در کمیسیون زیربنایی هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت. به جهت اینکه ملاحظات فنی ناظر به استاندارد‌های آلایندگی، میزان مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و تامین قطعات، داشتن نمایندگی در داخل کشور و احراز سن خودرو باید در نظر گرفته شود، چون خودرو‌هایی در گمرک ابراز شد که واقعا شرایط نداشتند و یا به لحاظ سقف قیمتی که برای واردات خودرو وجود داشت، به غلط و به دروغ ارزش خودروی پایین‌ترین نسبت به عدد واقعی اظهار می‌کردند که قرار بود قبل از اینکه آیین نامه اجرایی شود، این مفاد حل و فصل شود. مساله ارزی هم که اشاره داشتید، از سمت بانک مرکزی مطرح است. امید ما این است که تا مهر به پایان نرسیده، این مصوبه را در هیات دولت هم داشته باشیم.

در نهایت با گذشت چندین هفته، علی آبادی وزیر صمت در ۳۰ مهر ۱۴۰۲ در گفت‌وگویی اعلام کرد: «خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. دفتر دولت باید به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.» اما این مقام مسئول در ادامه گفت‌وگوی خود به موضوعی اشاره داشت که نشان داد همچنان اجرای این قانون در مسیر پرچالشی قرار دارد؛ علی آبادی بیان داشت: از آنجایی که به مردم این امکان را می‌دهیم که شخصاً برای واردات این خودرو‌ها اقدام کنند، باید نگران «ارز» هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها انجام شد و دولت مصوب کرد، یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.

اما با گذشت مدتی، در حالی که به نظر می‌رسید پس از هفته‌ها انتظار، سرانجام آیین نامه واردات این خودرو‌ها در هیات وزیران به تصویب رسیده و تنها باید منتظر ابلاغ و رونمایی از شرایط آن باشیم، حدود دو هفته بعد از صحبت وزیر صمت، سخنگوی دولت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در حال بررسی است. علی بهادری جهرمی با اشاره به وضعیت اجرای آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده گفت: در مورد آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۱ موضوع قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده است، باید هم‌زمان دو بحث مورد توجه قرار گیرد؛ نخست اینکه نیاز‌های بازار خودرو تأمین شود و مساله دوم اینکه ارز مصرفی در این خصوص مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در جلسه دولت در ذیل هر دو این مباحث، نکاتی از سوی بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوطه مطرح و در نهایت قرار شد این آیین‌نامه به کارگروهی ارجاع شود تا ضمن جمع‌بندی تمامی نکات و نقطه‌نظرها، امکان واردات خودرو بدون ایجاد رانت و فساد برای مردم فراهم شود و هم‌زمان اثر منفی در بازار ارز نداشته باشد که مجدد موجب افزایش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی و ایجاد تورم شود. سخنگوی دولت تاکید کرد: این آیین‌نامه هم‌اکنون در کارگروه مربوطه در حال بحث و بررسی و کار کارشناسی بر روی اجزای مختلف آن است تا نهایی شود و بتواند در دستور کار جلسات هیات دولت قرار بگیرد.

این صحبت‌های سخنگوی دولت بر خلاف صحبت وزیر صمت نشان داد که آیین نامه همچنان در مرحله چکش کاری است و به تایید و ابلاغ نرسیده است؛ تناقضی که باعث شد تا امیدها برای به سرانجام رسیدن واردات خودروهای کارکرده به کشور، روز به روز کمرنگ تر شود.

حتی بعد از صحبت های سخنگوی دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: آیین‌نامه تهیه و به دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آیین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود.

علی‌آبادی افزود: بانک مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است، شاید به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالا‌ها اثرگذار باشد. بنده نیز معتقدم این نگرانی باید موردتوجه قرار گیرد؛ بنابراین، مقرر شد جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.

اما از صحبت های چند هفته قبل سخنگوی دولت و وزیر صمت که بگذریم، در جدیدترین (حدود ده روز قبل) اظهارنظر یک مقام دولتی، مشخص شد که واردات خودرو حتی کارکرده، اولویتی در برنامه های دولت ندارد. به گونه ای که داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ومعاون رئیس جمهور در همایش اقتصاد ایران اذعان کرد، تخصیص ارز‌های کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست. معاون رئیسی گفته بود: «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمد‌ها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که می دانیم به صلاح کشور نیست، منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»

پاییز هم تمام شد؛ چرا وعده واردات خودروهای کارکرده روی زمین مانده است؟!

حال با توجه به این موارد مطرح، سوال مهم این است که چرا قانون مصوب مجلس با گذشت پنج ماه، فعلا توسط دولت اجرایی نشده است و نمایندگان مجلس نیز در مقام ناظر بر حسن اجرای قانون سکوت کرده اند؟ این مساله مهم در شرایطی است که سه ماه تا پایان سال مانده و پیش بینی ها حکایت از افزایش قیمت خودرو در صورت عدم واردات خودرو به بازار حکایت دارد؛ وارداتی که در بخش خودروهای صفرکیلومتر، چنگی به دل نزده است و از 30 هزار خودروی خارجی برای 30 هزار متقاضی در سامانه مربوطه، تعداد بسیار کمی، حدود 30 درصد وارد شده است؛ روندی که نشان می دهد نباید انتظار اثرگذاری بر تعدیل قیمت ها در بازار خودرو داشته باشد.

هرچند ناگفته نماند، در این شرایط، اوضاع بر وفق مراد مخالفان واردات خودروهای کارکرده است؛ به عنوان نمونه یک نماینده مجلس تاکید داشته است: در کشورهای خارجی خودرو پس از پنج سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، اسقاط می شود و نگهداری آنها هزینه زیادی دارد که توجیه اقتصادی ندارد و واردات چنین خودروهایی مایه افتخار نخواهد بود.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶۲
میتونید چندین سال دیگه هم صبر کنید.... میرسلیم و رفقا اجازه نمیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
اولش جالب بود که یک شبه پراید های قراضه مسافرکش ها شد ۱ میلیارد ! تازه بعضی ها توی دیوار نظرشون بالاتر بود !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
اون که خودش پشت صحنه دنبال وارداته
فقط میگه رانت واردات نیسان رو به رفقای من بدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
آقایانی که فرمودید النترای یک میلیاردی رو چهار میلیارد میفروشند مگر مغزشون عیب کرده به من و شما مجوز واردات بدهند؟
دولت خودش عامل خیلی از مشکلات و بدقولی ها هست بعد رئیس جمهور میگن نهضت حل مشکلات رو راه اندازی کردیم
قانون اگر اشتباه هم باشه باید اجرا شود .واردات خودرو دست دوم‌ اگر به صلاح نبوده چرا تبدیل به قانونی شده که حالا دولت نخواهد اجراش کند .پیام این عمل در ذهن مردم این است که میشه توی این مملکت قانون را اجرا نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
جناب مفتخری جنابعالی که از قانون صحبت میفرمائید ممکن است بفرمائید که شغل جنابعالی چیست و چقدر در سایر موارد این چنین از قوانین مصوب مجلس و دولت جمهوری اسلامی رعایت کرده اید
آیا ……و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
به قول احمدی نژاد که بعضی از قوانین را قبول نداشت و می گفت پدر صاحب بچه را در میارد
نون خیلی ها تو تحریم و انحصار و ممنوعیت و محدودیت هاست.
هزینه مفتخوری و شکم کنده گی خیلی ها رو مردم دارن میدن.
به بهانه و به اسم حمایت از تولید داخلی جنس های آشغال رو به چند برابر قیمت واقعی دارن به مردم می فروشن. مردمی هم که پول خرید این اجناس رو ندارن مجبورن وام بگیرن با بهره های گوناگون.
یعنی این وسط همه مشغول بخور بخور از جیب مردم هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
اولیش هم خود دولت هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
یکی از دوستان میگفت در خیابان اندرزگو تهران گوشت گوسفند ماساژخورده به فروش میره با قیمت های هر کیلو چند میلیون!
فکر میکنید کسانی که این گوشت رو میخرن با نان حلالا و زمت کشی پولش رو پرداخت میکنن؟
پول مفت حاصل از مفت خوری و رانت و تحریم به دهان آ مزه کرده
فعلا کالاهای مهم تر نظیر چای اولویت دارند
از ناترازی اقتصاد ایران پول پارو می کنند
تنها بخشی از بدنه ی دولت که موفق عمل کرده است (تیم تبلیغات) رسانه ای بوده است که هر لحظه بمباران تبلیغاتی از افتتاح پروژه ها و سفر ها و دستورها و .... خودروی اتوماتیک (207 آی) با مبلغ نقدی را هم بهش اضافه بکنید برای جانبازی که درب بانک به من دیروز میگفت شب چلّه است و خانواده منتظر خرید(.......) هیچی پول تو کارتم ندارم به خدای احد و واحد بنده ی حقیر هم دیروز تو دوتا مغازه کارت کشیدم برای خرید صد هزار تومان ماست و ... موجودی کافی نبود از مغازه دیگری رفتم برای خرید اندکی شیرینی بخرم موجودی کارت دیگرم هم کافی نبود اونوقت این جانباز میخاد خودرو اتوماتیک بخره؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
طرح هایی هم که افتتاح می شود از دولتهای گذشته شروع و در حد 5 درصد باقیمانده که در این دولت انجام می شود، به نام دولت سیزدهم گذاشته و تبلیغ می شود. و این منصفانه نیست. دولت انقلابی باید راستش را بگوید که هر طرح چند درصدش در دولتهای گذشته انجام و دو یا سه درصد خودشان را هم بگویند
این طرح بسیار برای منافع ملی مضر است، کشور ما در یک درگیری تاریخی با اسکتبار است، چرا باید ارز و پول برای وارد کردن ماشین دست دوم خرج کنیم، در حالی که مسائل بسیار مهمتری وجود دارند که برایشان ارز اختصاص بدهیم، مثلا نهاده های دامی، گندم و غیره.
کیفیت خودروهای داخلی دست کمی از استانداردهای جهانی ندارند، در روسیه پرفروشترین خودروها ساخت ایران هستند، چرا بجای واردات، صادرات نکنیم؟ دشمنان در پی تلقین این هستند که ما ضعیف هستیم و نمیتوانیم، در حالی که به برکت انقلاب امروز پیشرفته ترین پهباد ها رو میسازیم در بقیه صنایع هم همینطور هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
شما چی می زنی دوست عزیز؟ پرفروش ترین خودروهای روسیه ایرانی هستن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
چرا مزخرف میگی؟ مگه این نهاده های دامی چقد ارز میخواد؟ چجوری برا موبایل و برنج و غذای سگ وگربه و چای دبش ارز هست ولی برا خودرو ک با جان مردم سروکار داره ارز نیست؟ بعدش کدوم ماشینی ب روسیه صادر شده ک حالا بخواد پرفروشترینم باشه؟ شاهین رو فرستادن اونام برگشتش دادن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
دوست عزیز آیا تخصیص 3.7 ملیلارد دلار به چای واجب تره
یا واردات خودور که از ضروریات مردم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
دوستان شما و همفکران شما 3 میلیارد و 700 میلون دلار پول ملت رو به چای دبش دادن حالا میگن برای چیزی ک ب نفع مردم هست پول نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
شرط میبندم هیچ ادم عاقلی در روسیه خودری بی کیفیت ایرانی سوار نمیشه.
حرفای های شماها همیشه بی سند و مدرک و دروغ هست
وای بر شما و آخرت شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
خودرو چینی بدون ارز وارد میشه
این حرف نزن
چرا وعده ها محقق نمیشه ؟!!!چون از اول هیچ برنامه ای و برنامه ریزی در کار نبود ؟!!!اقای جلیلی که اون برنامه چندصد صفحه ای برای نمایش دست رییسی داده بود چه درک اقتصادی سیاسی بین المللی فرهنگی داره ؟!!! این بذرپاش و خاندوزی و .... چه کارنامه درخشانی دارند ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
اتفاقا اشتباه مردم همینه که فکر میکنن تقصیر مسئولین هستش اینکه وعده ها محقق نمیشه تقصیر مردم هستش چون خود مردم انتخاب کردن اینجوری زندگی کنن
ارز کافی نداریم
همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
برای پای دبش چیه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
واردات خودرو نو یا دست دوم نیاز به خروج ارز از کشور را
ندارد و صادر کنندگان می توانند با کالاهای صادر شده کشوری که باید خودرو وارد کنند، تهاتر و کالا به کالا نمایند
سوال خوبي هست

لطفاً جوابش را از راوي نهضت حل مسئله بپرسيد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
جناب لوکوموتیر الان دارن ریلهارو حرکت میدن و خط متروی یک طرف میسازن وقت برای پاسخ دادن ندارن
ازین وعده ها تو دنیا زیاد داده میشه!
الان یادم اومد سال 78 می گفتند تا سال دیگه تلوزیون ها بدون دیش ماهواره همه کشورها رو میگیره
و تا سال 80 اینترنت بین المللی ماهواره ای عمومی میشه
ههه 24 سال گذشت و هنوز به وعده ها عمل نشد
شما اول برو تحقیق کن ببین قانون واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی شده بعد از تحقق قانون واردات خودرو های کار کرده که به شدت خطرناک و سمی است دفاع کن
ارگان های نظارتی گریبان دولت را بابت عدم اجرای قانون و سرکیسه کردن تعداد زیادی از مردم بابت عدم واردات و تحویل خودرو های خارجی که می توانست التهاب و گرانی را در بازار خودرو تا اندازه ای کنترل کند رها نکنند
حتی واردات قطره چکانی تعدادی خودرو که عمدتا چینی بوده و بسیاری از آنها متقاضی ندارد باز هم فریب مردم است
اگر قرار بود خودر چینی به جای برند های معتبر وارد شود چرا مردم را سر کار گذاشتید و مبلغ کلانی پول از مردم گرفته و بلوکه کردید آیا خودرو های چینی از قبل هم وارد و با چند برابر قیمت واقعی به مردم فلکزده فروخته می شد
پس در این مملکت به چه مقام و ارگانی می توان اعتماد کرد ؟
چگونه است که ورود خودروهای بی کیفیت چینی و حتی تولید خودروهای نا ایمن داخلی برای دلالان ارز صرفه دارد اما برای ملت ندارد ؟؟؟ دست کم خودروی خوب دست دوم خارجی ارابه ی مرگ نیست و محکم است . جان مردم ایران گویا مهم نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
دلالی در کار نیست. همه چی دست دولته.‌ دولت نمیخواد مردم ماشین بروز و باکیفیت داشته باشن
شما معاندان قصد اجر کردن نان مافیای عزیز (بخوانید مسئولین و دوستان ) گرامی در شب عید را دارید
خودروهایی که در اروپا بعد ۱۰۰ هزار تا اسقاط میشن اگه تا ۷۰۰ هزارتاهم کار کنه از نظر استحلاک و کیفیت و الایندگی و حتی مصرف سوخت از تمام خودرو های صفر داخلی هم بهینه تره ، چراکه اگه قرار باشه خودرو با حد اکثر عمر ۵ سال وارد بشه قطعا از نظر روز بودن تکنولوژی خیلی بهتر از تولیدات داخل با تکنولوژی و سیستمی که دهه 90 میلادی رایج بود میباشد . اگه راست میگید برید یه توبوتا کرولا مدل ۲۰۱۲با ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تا کار رو با یه خودرو صفر داخلی از نظر الایندگی و مصرف سوخت مقایسه کنید تا متوجه کیفیت در خودرو بشین .
واقعا اگر واردات خودروی کار کرده خارجی آزاد بشه خودروهای مونتاژ داخل چجوری باید فروش برن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
هر جند تمام این بحت ها بیخود و وقت تلف کردنه چون مافیا (دولت) کارشو داره انجام مبده ولی در جواب باید گفت 43 سال فرصت برای به هودور ساز داده تنها کاری که کرده گرون کردن و بازار سیا بوده
هر کی باور کرده در این شرایط خودرویی میخواد وارد بشه در عاقل بودنش باید شک کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
این ارز واسیه دارو و شیر خشک ندارند اونوقت واسیه خودرو بدن زهی خیال باطل
واردات که هیچ خودروهای داخلیرم با چند ماه تاخیر میدن سه ماه از موئد تحویل خودرو از ایرانخودرو گذشته ولی خودرو ندادن
عمر ما هم با شماها به اتمام رسید. همگی خسته نباشید.
چرا جوابش ساده است چون مافیای خودرو در راس هرم دولت لانه گزینی کرده و از رانت بی نهایتش نمیگذره . همونایی که پژو 205 رو مشابه لنکروز میدونند و قیمت نجومی به ملت قالب میکنند و کارخانه بنجل سازی قطعات دارند یا همونایی که ماشینای عروسک اسباب بازی یکبار مصرف ینی را به قیمت تویوتا و هیوندایی به خلف الله قالب میکنند بله این عزیزان که عمدتا" تصمیم گیر هم هستند هیچوقت از مال مفت هزاران ملیاردی نخواهند گذشت و اصلا هم براشون مهم نیست تولیدات بی کیفیت با قیمت های نجومیشون باعث کشتار مردم به شکل مستقیم میشوند یا با مصرف بنزین بالا باعث آلودگی هوا میشند در حدی که همه سرطان بگیرند یا اینکه الان باعث بشند یه قطره بارون نیاد v
حتمامیخواند همسانسازی حقوق بازنشستگان اجرا شود بعد اقدام کنند
از ماشین خبری نخواهد بود...همون اشغالهای چینی و گاری های داخلی به چند برابر قیمت به مردم انداخته میشه تا بخور بخور ادامه پیدا کنه
چون مسئولین ما نه سواد دارند و نه تخصص و یا تجربه در اقتصاد و اکثرا اصلا به فکر خود هستند و و و
دل خجسته ای داری تابناک! ۴۵ ساله وعده دادن امریکا و اسراییل نابود بشن ولی نشدن حالا توقع داری وعده واردات خودرو به همین زودی عملی بشه؟
باندهای مافیایی اول باید سهم خود را بگیرند
اگر دولت و این شرکتهای خودروساز از فرمول 50 در صد تولید خودرو داخلی و 50 در صد واردات خودرو نو یا دست دو استفاده میکردند اکنون با شرکتهایی ثروتمند و توانمند روبرو بودیم و مردم هم خیلی از دولت راضی و ممنون بودند این فرمول عالی و ارزشمند میتواند در مورد لوازم خانگی هم استفاده شود...
چون دولت که عامل اصلی گرونی و انحصار هست نمیخواد از سود هنگفت فروش لگنهای داخلی و آشغالهای چینی بگذره
کلاا هر کاری که باعث آرامش و آسایش مردم بشه رو زمین میمونه
همش بازیه کدام وعده در راستای خودرو صورت گرفته که این یکی محقق شود خودرو در کشور ما انحصاریه در دست عده ایی خاص که مصونیت دارند و خیلی قدرت مندند از محالات هست روزی برسد بگویند خودرو افت قیمت کرده رویایی داشتیم بنام ایران اینهم یک نمونه اش تا آخرش بروید جلو
چرا ادرس غلط می دین
۴ میلیارد دلار چی شد
از صدر تا ذیل قوای سه گانه خفه شده اند معلومه که عمه در این غارتگری دست دارند
اونوقت شما دنبال خودرودست دوم هستین
تا یکی دو ماه دیگه اختلاس ۱۴ میلیاردی برنج هم میرسه
این همه اشک مردم در زمینه های مختلف دراومده پیشنهاد من اینه که متن مذاکرات هیات دولت برای خنده و شادی مردم پخش بشه. بیشترین کلمه مورد استفاده آقای دکتر آقای دکتر هست. آخرش هم یکی میگه پس فعلا چون این کار(قانون) با روح استکبار ستیزی در تضاده و برادرهایی که تماس داشتن که در حال ساخت آخرین مدل و بروزترین ماشین برقی هستند زودتر به نتیجه برسن تا ما هم پیش مردم روسفید باشیم.?
آقای دکتر آقای دکتر...??
هم مردم نباید سوار خودرو خارجی شوند.....این نظر مسولین هست
دعا میکنم همین بلایی که تو جاده ها سر زن و بچه مردم میارن سر خودشون و خانوادشون بیاد تا شاید از خواب بیدار بشن و قیامت بیادشون بیاد
دوستان ببینید اگر این قانون اجرا نشده حتما یه دلیلی داره
اجرای هر کاری در یک اقتصاد فاسد و رانتی باید اول منافعی رو برای رانتخواران تامین کنه
الان احتمالا دارن فکر می کنن واردات خودرو دست دوم چه فایده برای خودشون داره و چطور میشه در اجرای این قانون یک رانت و فساد دبش دیگه راه انداخت
خودرویی که قیمت کارخانه ای ۵۰۰ میلیون تومان هست به قیمت ۱.۴ میلیارد فروش میره . چون مونتاژ هست کمترین گمرکی بهش میخوره و چون قطعه میاد قیمتش هم ارزونتره . اگر گمرکی ۲۰ درصد و سود کارخانه هم ۲۰ درصد باشد میشه ۷۰۰ تومن ، اگر ۱۰۰ تومن هم خرج های دیگری باشد که نیست میشه ۸۰۰ . اون ۶۰۰ باقیمانده جایی میره که نه کارخانه است نه گمرک است نه دولت است نه پلیس ، همون جاییکه این ۶۰۰ تومن میره هیچوقت اجازه نخواهد داد این لقمه از دستش برود .
رییسی از خواب بیدار شو
گروگانگیری مردم چرا تموم نمی شود؟ چرا حلقه محاصره مردم را هر روز تنگ تر می کنند؟ واقعا دنبال چی هستند؟
شما دیگه خیلی خوشباوری
دلیلش اینه که دولت ناهار نخورده
و ریل خوب حرکت نکرده
انموقع که می گفتند برق و نفت و... مجانی و.اجرا شد .. باید حواسمان برای اینموقع ها می بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست