بازدید 11401

نامه مهم ارزی علی آبادی به مخبر؛ آیا قیمت خودروهای مونتاژی تغییر خواهد کرد؟

عباس علی آبادی، وزیر صمت در نامه‌ای به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، درخواست کرد به دلیل محدودیت‌های مربوط به ارز حاصل از صادرات اشخاص، ارز خودروهای مونتاژی از محل سامانه نیما تامین شود.
کد خبر: ۱۲۱۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲ 24 December 2023

نامه مهم ارزی علی آبادی به مخبر؛ آیا قیمت خودروهای مونتاژی تغییر خواهد کرد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مردادماه امسال عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در نامه‌ای رسمی با موضوع «بازنگری محل تامین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان در راستای تعمیق بخشی ساخت داخل اعلام کرد تا شرکت‌ها بیشتر به فکر داخلی‌سازی باشند و از انجمن‌های صنایع مذکور خواسته برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند، یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

این نامه مدتی بعد با توضیحات معاون وزیر صمت همراه شد؛ جایی که منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای رقابت اعلام کرد: نامه مدیرکل دفتر صنایع خودرو در خصوص "خودرو‌های مونتاژی" موضوع فصل (۹۸) بوده که تاکنون نیز از محل ارز غیر از نیما نظیر تهاتر، صادرات و ارز اشخاصی استفاده می‌شد؛ لذا تغییر خاصی در این خصوص به وجود نیامده است؛ ضمن اینکه در این نامه بر "ترجیح استفاده از ارز‌های صادراتی" تاکید شده که باقی سایر محل‌های تأسیس ارز نیست.

وی همچنین در بخشی از نامه مذکور بیان داشت: در چهار ماهه نخست امسال، در این دسته از محصولات مونتاژی، بیش از ۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است؛ حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته، این گروه از خودرو‌ها صرفاً ۴۷ هزار دستگاه خودرو تولید شده بود؛ یعنی آنکه شاهد رشد دو برابری تولید در این رده از محصولات هستیم؛ بنابراین، تهدیدی در خصوص تأمین منابع ارزی برای گروه خودرو‌های مونتاژی وجود ندارد. هرچند لازم است سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای صورت پذیرد که منابع ارزی کشور به صورت بهینه مصرف شود؛ لذا به همین منظور در نامه مذکور از محل ارز صادرات به عنوان صرفاً یک منبع ترجیحی و نه تنها منبع تأمین ارز نام برده شده است.

بنابراین با توضیحات منطقی معاون وزیر صمت مشخص شد که منابع تخصیص ارز خودروسازان تغییر نمی‌کند. حال با گذشت چند ماه از این نامه نگاری‌ها، روز گذشته وزیر صمت در نامه‌ای مهم به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، بیان داشت: «همانگونه که مستحضرید، قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی CKD  بر اساس قیمت ارز حاصل از صادرات اشخاص تعیین گردیده است. لیکن در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مربوط به ارز یاد شده در نظر است تا تامین ارز آن‌ها از محل سامانه نیما صورت پذیرد.

با توجه به وجود مابه التفاوت بین قیمت ارز حاصل از صادرات و ارز سامانه نیما دستور فرمایید موضوع اخذ مابه التفاوت مذکور از خودروسازان مونتاژی در دستور ستاد تنظیم بازار قرار گیرد.»

نامه مهم ارزی علی آبادی به مخبر؛ آیا قیمت خودروهای مونتاژی تغییر خواهد کرد؟


حال پرسش مهم این است که؛ با تغییر منبع ارزی مونتاژکاران، آیا قیمت محصولاتشان در بازار نیز تغییر خواهد کرد یا خیر؟

برای پاسخ به این پرسش باید در نظر داشت که وزیر صمت در نامه خود به معاون رئیس جمهور اشاره داشته: مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی و ارز حاصل از صادرات اشخاص از خود خودروسازان مونتاژی دریافت شود. این به معنای آن است که مونتاژکاران با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز نیمایی و ارز حاصل از صادرات اشخاص، نباید تغییری در حساب و کتاب ارزی خود داشته باشند و اساسا دلیلی برای تغییر قیمت محصولاتشان نیز وجود ندارد. در نتیجه پاسخ سوال منفی است و قیمت خودرو‌های مونتاژی بدون تغییر خواهد بود.

گمانه زنی مهم

بررسی‌های خبرنگار تابناک اقتصادی نشان می‌دهد، با تغییر مدل تامین ارز این خودروسازان، یعنی پرداخت ریالی مابه‌التفاوت، در آینده نزدیک، سازوکار حمایتی ویژه‌ای در امر تولید از سوی سیاست گذار ارزی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند در راستای جلوگیری از خلق پول برای تامین مالی تولیدکنندگانِ صادرات محور باشد؛ روشی موثر که چشم انداز بازگشت و عرضه ارز‌های صادراتی در سامانه نیما از سوی صادرکنندگان را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
خودرو بی کیفیت داخلی عامل مرگ هزاران نفر در سال است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
به بهانه تولید و اشتغال فیک، جان انسان هارو میگیرن
یک نفر دی این مملکت دلسوز ملت نیست ؟
سلام

بله خوب خوب خواهد تغییر کرده

منتظره باشید تا قیمتهای نجومی

خدا نگهدار شما
خودرو در ایران مفت خواهد شد
رنو سنیک تا دوسال دیگر در راه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
شتر در خواب بیند پنبه دانه
زیادی چای نخورین ضرر داره..........وقت کردین کمی هم خجالت بکشید.................
دلار رانتی ندید دوباره به هر بهونه
قاعدتاً باید گران‌‌تر شوند تا به پاداش مدیران سفارشی لطمه ای نخورد.
برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند،) مثل اینکه قبل از اینکه به قدرت برسید یادتون رفته نگاه کنید کجای کارید !!!! وقتی تحریمهاو اف ای تی اف را کشک حساب می کنید یعنی به تولید کننده عدم قدرت صادرات را تحمیل کردید
مگر تا حالا با چه نوع ارزی تامین می‌شد. این آقای وزیر واقعا اخرش..نوبر است چنین وزیر ی..که بجای اینکه بفکر مردم باشد بفکر مافیا ی و خودرو سازهای بی انصاف است. که خودرو هایی با این کیفیت و با این قیمت های وحشتناک..به زور به مردم تحمیل می‌کنند. که هیچ جای دنیا چنین کارها نمی‌کنند.
بعلت افزایش شدید دمای زمین و خشکسالی های اخیر و آلودگی هوای شهرهای بزرگ ، به صورت دستوری و اجباری تمامی شرکتهای خودرو ساز موظف به واردات و تولید خودروهای برقی شده اند و نیروگاههای خورشیدی جهت شارژ خودروهایی برقی ساخته و وارد مدار میشوند.
من به این آقای علی آبادی واقعاً امیدوارم بودم. کلاً نا امید شدم. مدیران کشور بیشتر از اینکه به فکر کار سالم و درست باشند. عموماً به این فکر می کنند که میز را حفظ کنند. علی آبادی مفهوم انرژی را می فهمد. می داند و می بیند که چطور ثروت کشور به واسطه خودرو سازی داخلی به اسم تولید داخلی، افتخار ملی از بین می رود. باز با همان مافیا همکاری می کند. الان که وزیر شدی مرد حسابی از چی می ترسی!
سلام
دست آقای وزیر درد نکنه .کاری کرد کارستان .من بدبخت ماشین خودم رو فروختم طلای بچه ام رو فروختم خدا شاهده دلیلی نداره دروع بگم فکر کردم اینهمه تبلیغات مدیران خودرو با این قیمت‌های سه برابری نسبت به چین و کشورهای اطراف عیب نداره یه ،،x33اتومات بخرم ....
هیچی سایت باز نمیشه و منم بدبخت شدم .... جدا اگر اون دنیا وجود داشته باشه. چه خبره تووجهنم از مسولین دروغگو و مدیران منفعت طلب ...
میخوای یه مملکت روبه خاک سیاه بنشونیش فقط کافیه مدیران نالایق در آن زمام اموررابدست گیرند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست