بازدید 1517

سامانه جدید اشتغال به‌زودی رونمایی می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سامانه جدید اشتغال به‌زودی رونمایی می‌شود، گفت: دولت سیزدهم با متخلفان هیچ مماشاتی ندارد و در این خصوص با هیچ کسی عهد اخوت نبسته است.
کد خبر: ۱۲۰۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷ 10 December 2023

به گزارش «تابنک» به نقل از ایرنا، سید صولت مرتضوی شنبه شب در دانشگاه امام صادق (ع) با اعلام اینکه سامانه جدید اشتغال به زودی رونمایی می شود، اظهار داشت: این سامانه جدید حاوی اطلاعات دقیق کار جویان است و به راحتی می‌توان صحت اطلاعات شغلی را در آن بررسی کرد.

وی حضور مسئولان بین دانشجویان و مردم را دارای اهمیت دانست، و گفت: زیرا دانشجویان در جامعه حضور دارند و می‌توانند راهنمای خوبی باشند و تبادل آرا شکل بگیرید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به یکی از سخنان شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بهشتی همواره می‌گفتند انتقاد تلخ را به چرب زبانی منافقانه ترجیح می‌دهند.

مرتضوی به شرایط روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: پس از تنفیذ حکم رئیس جمهور نخستین بحران پرداخت حقوق بود. دولت قبل بودجه جاری سال ۱۴۰۰ را نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۶ درصد افزایش داده بود و این در حالی بود که سال قبل از آن رشد بودجه ۴۷ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ بر اساس قانون بودجه آن سال هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، گفت: دولت قبل این میزان را در ۶ ماه نخست همان سال مصرف کرده بود.

مرتضوی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی ۴۰۰ همت کسری داشت، افزود: رئیس جمهور وقت (حسن روحانی) اعلام کرد بود که اگر کسی بتواند روزی ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند، من آن را وزیر نفت خواهم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تورم ۶۰ درصدی و سایر مشکلات در سال ۱۴۰۰ و میراث به جا مانده برای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت سیزدهم مسئولیت را به عهده گرفت جمعی از ارادتمندان به جمهوری اسلامی قبول کردند در کنار رئیس جمهوری مسئولیت بپذیرند.

مثبت شدن رشد اقتصادی در دولت سیزدهم

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ۴ درصد رسید و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نیز بنا به آمارهای اعلامی رشد اقتصادی وارد کانال ۷ درصد شده و تداوم خواهد یافت.

مرتضوی گفت: نرخ بیکاری تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسید که در ۱۹ سال اخیر بی‌نظیر است و الان هیچ مددجوی نیازمندی در کشور وجود ندارد که نیاز به حمایت داشته باشد، اما تحت پوشش کمیته امداد نباشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۹۵۰ هزار نفر مددجو تحت پوشش کمیته امداد داشتیم، خاطرنشان کرد: اکنون این رقم به یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر رسید؛ به عبارتی نزدیک به ۵۲۰ هزار نفر در این دولت تحت پوشش قرار گرفتند.

وی حضور کشورمان در پیمان‌های بریکس، شانگهای و اوراسیا را از دستاوردهای دیگر دولت سیزدهم برشمرد و گفت: ارتباط خوب با همسایگانی برقرار شده و کشورهای همسایه اکنون به فرصتی برای کشور تبدیل شدند.

مرتضوی دعوت رسمی پادشاه عربستان از رئیس جمهور کشورمان را دستاورد دیگری دانست و ادامه داد: ایران اکنون یاور مظلومان جهان است. اکنون هیچ ابرقدرتی قادر نیست از موضع برتر با ایران وارد ارتباط (گفت‌وگو) شود، بلکه در موضع برابر با کشورمان دیدار می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دو سال گذشته مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی را به طور متوسط سالانه ۴۰ درصد افزایش دادیم، بیان کرد: هزینه نگهداری و تجهیز کردن محل نگه‌داری معمولان نیز افزایش یافته است؛ همچنین افزایش حقوق معلولان تا حداقل دستمزد را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

افزایش مستمری معلولان در دستور کار است

وی با اشاره به اختصاص ۳۶ هزار واحد مسکونی به معلولان گفت: ساخت ۵۲ هزار واحد نیز برای معلولان برنامه‌ریزی شده است و باید همه تلاش را برای برطرف کردن نیازهای معلولان انجام شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه بحث افزایش مستمری معلولان در دستور کار است، تاکید کرد: به دنبال اجرای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عدم نگرانی بیماران از هزینه درمان هستیم و با افزایش مستمری، معلولان دیگر نگران تامین هزینه معالجه خود نخواهند بود و هیچ مددجوی نیست که نیازمند تجهیزات پزشکی مانند عینک و سمعک باشد، اما این وسایل را نداشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشارکت در حکمرانی را در ذات نظام اسلامی دانست و تعدد برگزاری انتخابات را از نشانه‌های آن برشمرد.

وی نظام را دارای دو رکن اسلامیت و جمهوریت دانست که درهم‌تنیده‌اند و جدا نیستند.

بخش عمده سهام هپکو متعلق به کارگران است

مرتضوی درباره سهام هپکو گفت: بخش عمده سهام هپکو متعلق به کارگران است و در هفت‌تپه هم اصل بر این است که کارگران سهامدار شوند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی به وضعیت ذوب آهن اشاره کرد و گفت: ذوب آهن با تولید ۲.۲ میلیون تن و ۲۴ هزار کارگر به صندوق فولاد واگذار شد که اکنون بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: کارگران را باید در سهام خُرد شریک کرد.

وی با بیان اینکه از بنگاه‌داری فاصله خواهیم گرفت، به اختلاف پیش آمده دو زیرمجموعه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: این اختلاف حقوقی است و باید با عدالت رفتار شود.

وزیر تعاون درباره حادثه در معدن طرزه خاطرنشان کرد: حادثه معدن طرزه بسیار ناراحت کننده بود، نخستین کسی که بعد از اذان صبح وارد معدن شد بنده بودم و تکلیف کردم مدیر تعاون وزارت بدون دخل و تصرف دیگران گزارشی در این خصوص برای استیفای حقوق کارگران آماده کنند. بر اساس گزارشی که تهیه شد مرجع قضائی رسیدگی می‌کند.

دستمزد کارگران در شورای عالی کار تعیین می‌شود

مرتضوی درباره حقوق و دستمزد کارگران، گفت: قانون‌گذار اعلام کرده که شورای عالی کار به‌صورت سنواتی و با حضور ۳ نماینده از کارفرمایان، ۳ نفر از نمایندگان کارگران و ۳ نفر از سوی دولت با ریاست وزیر کار حداقل حقوق را تعیین و اعلام کنند و بر خلاف نظر برخی مبنی بر اعلام نظر نهایی از سوی وزیر این فرایند زمان‌بر است.

وی درباره نحوه محاسبه دستمزد کارگران، ادامه داد: میزان حقوق با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم تعیین و اعلام می‌شود. در طول سال‌های گذاشته ضریبی از تورم را در نظر گرفتند، اما در سال ۱۴۰۱ حقوق را نزدیک به تورم اعلام کردیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد به نفع کارگران نبود، گفت: افزایش حقوق منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و بالا رفتن حقوق باعث افزایش تورم به ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۱ شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول حذف دهک‌ها نیست

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها در سال گذشته، گفت: منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی تبدیل به یارانه برای دهک‌های جامعه شد.

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول حذف یارانه‌های پردرآمدها نیست، اما با قدرت اصلاح و به‌روزرسانی دهک‌ها را انجام می‌دهد.

منتظر پیشنهاد درباره سن بازنشستگی هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم کسانی که در حوزه تکلف اجتماعی فعالیت دارند، یک نظریه متقن در این خصوص اعلام کنند.

مرتضوی تاکید کرد: منابع مالی دولت از فروش نفت، مالیات، معادن و گمرک تامین می‌شود، هزینه‌ها نیز مشخص است؛ چرا ناترازی و تورم به وجود می‌آید، چون توازن وجود ندارد. برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی چه اقدامی باید انجام داد؟

دولت سیزدهم با هیچ کس عهد اخوت نبسته است

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم هیچ مماشاتی با تخلف برخی از مدیران و متخلفان ندارد،خاطرنشان کرد: باید اعلام کنم در این دولت خبری از مماشات نیست و در این خصوص با کسی عهد اخوت نبسته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه هر کسی که دچار فساد و اشتباه شود، دولت با آن برخورد خواهد کرد، به تخلف صورت گرفته در واردات چای اشاره کرد و گفت: در فساد اخیر آیت‌الله رئیسی اسامی این متخلفان را به قوه قضائیه برای برخورد ارائه کرد و دست این قوه را برای برخورد باز گذاشته است.

مرتضوی تاکید کرد: صندوق بازنشستگی پایدار است که ضریب پشتیبانی حداقل تا ۷ نفر را داشته باشد. ضریب پشتیبانی همه صندوق‌ها رو به فروپاشی است. با افزایش سن امید به زندگی و عدم تامین منابع سالانه صندوق‌های بازنشستگی، کمبود منابع باعث ناترازی این صندوق‌ها شده است.

وی درباره انتصاب‌ها با بیان اینکه بنای من تغییر اتوبوسی نبوده است، خاطرنشان کرد: وقتی یک مدیر قادر نیست مجموعه خود را اداره کند و هر روز شاهد تجمع مردم در مقابل ساختمان اداره هستیم و حتی با مردم نیز صحبت نمی‌کند، این مدیر به درد دولت سیزدهم نمی‌خورد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادغام دو معاونت این وزارتخانه را بر اساس اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور دانست و بیان کرد: باید بر اساس قانون عمل می‌شد که این اقدام انجام شد.

مرتضوی به مردم مظلوم غزه که در مظلومیت جان می‌دهند، اشاره کرد و گفت: طومار رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی در هم پیچیده شد و در آینده نزدیک شاهد اضمحلال این رزیم خواهیم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی