بازدید 1524
۱
در نشست خبری معاون اول رئیس‌جمهور و نخست وزیر سوریه مطرح شد

تعرفه تجاری بین ایران و سوریه صفر می شود

نشست خبری معاون اول رئیس‌جمهور و نخست وزیر سوریه با حضور هیات های عالی طرفين و اصحاب رسانه برگزار و در آن بر گسترش مبادلات اقتصادی و پیگیری جدی اسناد همکاری های مشترک تاکید شد.
کد خبر: ۱۲۰۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴ 09 December 2023
تعرفه تجاری بین ایران و سوریه صفر می شود

به گزارش تابناک، معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (شنبه) در این نشست خبری با تاکید بر اینکه گسترش و تعمیق ارتباطات با جمهوری عربی سوریه جزو راهبردهایی است که همواره مقام معظم رهبری و آیت الله رئیسی بر آن تاکید و پافشاری کرده اند، تصریح کرد: زمینه های همکاری مشترک و فراوانی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه وجود دارد که فعال سازی آنها می تواند به تقویت و توسعه همکاری‌های دو جانبه منجر شود.
دکتر محمد مخبر با اشاره به اهمیت قابل توجه سفر نخست وزیر سوریه برای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه تاکید کرد: در سفر آیت الله رئیسی به سوریه گشایش های بسیاری خوبی در روابط دو جانبه ایجاد شد که با قوت این توافقات را پیگیری خواهیم کرد.
وی با اشاره به تشکیل و تعیین پنج کارگروه برای پیگیری توافقات و تفاهم نامه های امضا شده بین دو کشور تاکید کرد: امکان فعالیت شرکت های ایرانی در بازسازی تاسیسات نفتی، نیروگاه ها و پالایشگاه ها و بنگاه های صنعتی و استخراج نفت و تاسیس برخی بنگاه های اقتصادی وجود دارد.
وی با بیان اینکه پانزدهمین اجلاس کمیته عالی همکاری های اقتصادی دو کشور به خوبی برگزار شد، گفت: در این اجلاس ۶ سند همکاری حوزه های تجارت آزاد میان دو کشور، گردشگری، موزه، رسانه، ورزش و کتابخانه به امضا رسید.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دستاورهای مهم مذاکرات این سفر توافق بر ایجاد کشتیرانی منظم و توسعه حمل و نقل میان دو کشور است، گفت: سند موافق نامه تجارت آزاد میان دو کشور به امضاء رسید که صفر شدن تعرفه تجاری میان دو کشور در نتیجه این موافقتنامه است و همچنین نسبت به استفاده از ارزهای ملی در تعاملات اقتصادی دوجانبه و دلارزدایی و همچنین ایجاد مناطق آزاد مشترک توافق صورت گرفت.
دکتر مخبر با اشاره به عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم منحوس صهیونیستی، افزود: این عملیات توانست هم افزایی و انسجام رویکرد جریان های مقاومت را به منصه ظهور برساند و پیوستگی اضلاع جبهه مقاومت را متجلی نماید و این یکپارچگی سخت ترین شکست را برای صهيونيست‌ها و حامیان غربی آنها رقم خواهد زد.
معاون اول رئيس جمهور با محکومیت جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید کرد: باید جهان آزاد نسبت به این اقدامات رژیم جعلی صهیونیستی ورود کند اما تاکنون تمامی مجامع بین المللی در این زمینه سکوت کرده اند.
دکتر مخبر ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی به دلیل شکستن هیمنه و هژمونی و همچنین محقق نشدن اهدافشان در غزه به دنبال انتقام از کودکان و زنان فلسطینی هستند و باید تمام کشورهای مسلمان برای کمک به مردم مظلوم فلسطین وارد عمل شوند و مسببین را به محاکمه بکشانند.
وی تصریح کرد: حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بویژه مردم غزه به عنوان مصداق بارز جنایت جنگی و نادیده گرفتن موازین بین المللی و حقوق بشر است.
دکتر مخبر تاکید کرد: امنیت کشورهای منطقه سرمایه یکپارچه و مشترک همه ملت‌های منطقه است و حمایت ایران در راستای مبارزه دولت و ملت سوریه با تروریسم و حامیان آنها و همکاری در حراست از امنیت منطقه با قوت و قاطعیت تا ریشه کن نمودن تروریسم از منطقه ادامه خواهد داشت.
حسین عرنوس نخست وزیر جمهوری عربی سوریه نیز در این نشست خبری تاکید کرد: این سفر و دیدار با مقامات عالی رتبه ایرانی از موفق ترین جلسات برگزار شده بین دو کشور است چرا که صراحت، صداقت و درک متقابل بین دو دولت و ملت وجود دارد.
وی ادامه داد: همواره دیدارهای بین کشورهای دوست و برادر همانند ایران با توجه به اینکه مبتنی بر شفافیت و وحدت دیدگاه ها است، بسیار آسان می باشد و می توان به راحتی به تفاهم های جدی و مهم رسید.
نخست وزیر سوریه با بیان اینکه رنج و درد مردم فلسطین در جنگ ظالمانه و هولناک غرب علیه غزه با اهداف باطل، جعلی و نقض حقوق بشر همراه است، تصریح کرد: قطعا ایران، سوریه و محور مقاومت اجازه نخواهند داد که آنان به اهداف شوم خود برسند و باید به خواست ملت فلسطین تن دهند.
وی با اشاره به اینکه در این سفر دو هدف پیگیری نتایج توافقات و تفاهم سفر آیت الله رئیسی به سوریه و امضای تفاهم نامه های جدید همکاری در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با توافقات انجام شده و همکاری های مشترک منافع دو کشور و ملت محقق خواهد شد که برای این منظور کمیته های مشترک اقتصادی بین دو کشور تشکیل شده است و دنبال این هستیم که تا این توافقات هر چه سریعتر اجرایی شود و نتایج آن قطعا به سود دو ملت ایران و سوریه است.
عرنوس در ادامه با قدردانی از راهبردها و حمایت های مسئولین جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در زمان جنگ ظالمانه علیه سوریه، خاطر نشان کرد: دولت و ملت ایران در آن دوران در کنار ملت سوریه ماندند و نقش جمهوری اسلامی ایران در میدان های مبارزه و مختلط شدن خون مبارزان ایرانی و سوری هرگز فراموش نمی شود.
وی ادامه داد: از مواضع و حمایت های اقتصادی ایران به ویژه در بخش فرآورده‌های نفتی قدردانی می کنیم.
نخست وزیر سوریه تاکید کرد: دولت سوریه با توجه به نگاه راهبردی روسای جمهوری دو کشور در خصوص همکاری های اقتصادی در اجرایی کردن توافقات جدیت کامل دارد و علیرغم وضعیت ممتاز سیاسی و تطابق های امنیتی اما باید در روابط اقتصادی تلاش های بیشتری توسط دو دولت انجام پذیرد.
وی افزود: اجرای توافقات و تفاهم های بین دو کشور مورد اهتمام جدی دولت سوریه خواهد بود چرا که در نهایت به سود هر دو کشور و ملت است و تلاش می کنیم همکاری های بین محور مقاومت توسعه یابد و در آینده این محور حرف نهایی در منطقه را خواهد زد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خخخخخ
بین هیچ و هیچ معلومه هیچ میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی