بازدید 2791
۲

قیمت نفت نزولی می‌ماند؟/ حمایت داده‌های اقتصادی آمریکا از طلای سیاه

قیمت نفت در پایان معاملات روز جمعه پس از اینکه داده‌های ایالات متحده از انتظارات رشد تقاضای انرژی حمایت کرد، بیش از ۲ درصد افزایش یافت؛ اما هر دو شاخص برای هفتمین هفته متوالی سقوط کردند که این طولانی‌ترین روند کاهش هفتگی قیمت نفت در نیم دهه اخیر به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۲۰۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹ 09 December 2023

افزایش قیمت نفت

به گزارش تابناک اقتصادی، قیمت نفت 

در پایان معاملات روز جمعه پس از اینکه داده‌های ایالات متحده از انتظارات رشد تقاضای انرژی حمایت کرد، بیش از ۲ درصد افزایش یافت. این افزایش قیمت ممکن است نشانه‌ای از این باشد که بازار نفت در آستانه شکست روند نزولی هفتگی طولانی مدت خود قرار دارد.

معاملات آتی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱.۷۹ دلار یا ۲.۴ درصد افزایش به ۷۵.۸۴ دلار رسید، در حالی که هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۸۹ دلار یا ۲.۷ درصد افزایش ۷۱.۲۳ دلار معامله شده است.


البته لازم به ذکر است که هنوز هم هر دو شاخص در هفتمین هفته متوالی سقوط قیمتی قرار دارند؛ روندی که طولانی‌ترین کاهش هفتگی قیمت نفت را در نیم دهه اخیر رقم زده است.

یکی از عوامل موثر در بروز چنین اتفاقی افت قیمتی، تقاضای ضعیف نفت در چین به شمار می‌آید. داده‌های گمرک این کشور نشان داد که واردات نفت خام چین در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است.
 
این کاهش واردات به دلیل عوامل مختلفی از جمله سطح بالای موجودی، شاخص‌های ضعیف اقتصادی و کاهش سفارش های پالایشگاه‌های مستقل چین اتفاق افتاده است. حال فارغ از روند نزولی طولانی‌ مدت طلای سیاه، باید دید در حال حاضر چه مولفه‌ای به رشد کوتاه مدت ارزش این کالا کمک کرده است؟

داده‌های اقتصادی ایالات متحده حمایت می‌کند

یکی از عواملی که ممکن است به افزایش قیمت نفت کمک کرده باشد، انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده در روز جمعه بود. این داده‌ها نشان داد که اقتصاد ایالات متحده در ماه نوامبر با رشد ۶.۹ درصدی نسبت به سال گذشته، قوی‌تر از حد انتظار رشد کرده است؛ رشد اقتصادی که نشان‌دهنده افزایش تقاضای انرژی در ایالات متحده است.


همچنین پافشاری اوپک پلاس (سازمان کشور‌های صادرکننده نفت) بر سیاست کاهش تولید نفت در سه ماهه اول سال، می‌تواند از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش کوتاه مدت قیمت نفت به حساب آید.


این ائتلاف هفته گذشته با کاهش مجموع ۲.۲ میلیون بشکه در روز موافقت کرد. با این حال، برخی از تحلیلگران نگران هستند که برخی از اعضای اوپک پلاس ممکن است به این توافق پایبند نباشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
برای ایران که نفت رو زیر قیمت میفروشه فرقی نداره
حالا فهمیدیم افزایش سنگین مالیات سال اینده از ملت واسه چیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست