بازدید 3033

طلای سیاه بر سر دوراهی صعود و نزول

قیمت نفت در آستانه نشست اوپک‌پلاس، روندی نوسانی پیدا کرد. افزایش احتمالی کاهش عرضه اوپک پلاس و نگرانی‌ها در مورد سلامت اقتصادی چین، دو مولفه تاثیرگذار در رقم خوردن چنین وضعیتی برای بازار نفت به شمار می‌آیند.
کد خبر: ۱۲۰۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ 06 December 2023

طلای سیاه بر سر دوراهی صعود و نزول

به گزارش تابناک اقتصادی، قیمت نفت در آستانه تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) در روز چهارشنبه، ششم دسامبر ۲۰۲۳، نوسان پیدا کرد.

بهای معاملات آتی هر بشکه نفت برنت با یک سنت افزایش به ۷۷ دلار و ۲۱ سنت رسید. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با ۴ سنت کاهش، ۷۲ دلار و ۲۸ سنت معامله شده است؛ هر دو معیار در جلسه قبل در پایین‌ترین سطح خود از ۶ جولای بسته شدند.  

اوپک پلاس در اواخر هفته گذشته، بر سر کاهش تولید داوطلبانه حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ توافق کرد. این کاهش‌ها شامل تمدید کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز است.

سورو سارکار، سرپرست بخش انرژی در DBS، گفت: تنها خبر مثبت طی دو روز گذشته، اظهارات مقامات سعودی و روسیه بوده که اعلام کرده‌اند، کاهش تولید اوپک پلاس بسته به شرایط حاکم بر بازار می‌تواند در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ تمدید یا تعمیق شود؛ «فراتر از این، ما هیچ کاتالیزور مثبتی برای قیمت نفت در کوتاه مدت نمی بینیم.»

البته برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که نگرانی در مورد تأثیرات منفی مناقشه اسرائیل و حماس بر عرضه جهانی نیز می‌تواند به تقویت قیمت نفت کمک کند.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار فیلیپ نوا، در این باره گفت: «علاوه بر این، دوباره ترس از تشدید احتمالی درگیری اسرائیل و حماس پس از اینکه ایالات متحده ایران را مسئول حمله به کشتی‌های آمریکایی دانست، به وجود آمد.

قیمت نفت نزولی می‌شود؟

از طرفی برخی تحلیلگران نیر بر این باورند که قیمت نفت، وارد روند نزولی شده است، در حالی که پیشتر شاهد افزایش ذخایر در آمریکا بوده ایم و احتمالاً قیمت نفت تحت تاثیر همین موضوع به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه برسد.

به گفته منابع بازار، با استناد به ارقام موسسه امریکن پترولیوم در روز سه شنبه، ذخایر نفت خام و سوخت در ایالات متحده در هفته منتهی به اول دسامبر افزایش یافت.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که ذخایر نفت خام ۵۹۴ هزار بشکه افزایش داشته است. میزان ذخایر بنزین ایالات متحده در این مدت با رشد ۲.۸ میلیون بشکه‌ای روبه رو شده است.

فارغ از موضوع عرضه، میزان تقاضا نیز می‌تواند بر تعیین مسیر قیمت نفت تأثیرگذار باشد؛ برای نمونه، نگرانی‌ها در مورد سلامت اقتصادی چین، می‌تواند تقاضای کلی سوخت را در بزرگ ترین مصرف‌کننده نفت جهان، محدود و قیمت نفت کاهش پیدا کند. چین اطلاعات اولیه تجارت از جمله داده‌های واردات نفت خام را روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد. پس باید منتظر ماند و دید وضعیت تقاضا چگونه رقم خواهد خورد.  

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست