بازدید 2892
۹

واکنش داروسازان به فروش اینترنتی دارو

ماجرای فروش دارو از طریق پلتفرم‌های اینترنتی، با اما و اگرهایی از سوی منتقدان این شیوه عرضه دارو همراه است که اگر حل شود؛ قطعا با اطمینان خاطر بیشتری می توان به فروش اینترنتی دارو نگاه کرد.
کد خبر: ۱۲۰۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ 02 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، دارو یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود، به طوری که آسیب‌های حوزه دارو می‌تواند تبعات ناگواری به دنبال داشته باشد و حتی امنیت یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. از همین رو، نباید نگاه کالامحور به دارو داشت و آن را هم‌سطح کالاهای سوپرمارکتی تلقی کرد.

محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در پنل تخصصی بررسی پلتفرم‌های اینترنتی فروش دارو، با عنوان این مطلب که در حوزه سلامت مهم‌ترین اصل مسائل انسانی است، گفت: رویکرد سازمان نظام پزشکی همگامی با تکنولوژی جهانی است، ولی در این مسیر ۳ گانه ای باید رعایت شود. اول رفع موانع قانونی است، هم اکنون قانون تجارت الکترونیک دارو را از ورود به پلتفرم صراحتأ منع کرده و دیگر قوانین مرتبط نیز بندوبست‌هایی بر آن نهاده اند، در حالی که شیوه فعلی پلتفرم‌ها این قوانین را نادیده گرفته است. دوم نگرانی از به خطر افتادن سلامت مردم و ایمنی بیماراست. افزایش کیفیت و ارتقای خدمات و مراقبت از سلامت و نیز ایمنی در فرآیند دارودهی از تولید تا مصرف کننده از اصول پذیرفته شده جهانی است.

وی، ارتباط بیمار با داروساز را بسیار جدی برشمرد و بر جایگاه رفیع موضوعات انسانی و نقش ارتباط کلامی، علمی و عاطفی تأکید کرد.

فاضل، حذف داروساز در این فرآیند را به عنوان فروپاشی یکی از ارکان مهم نظام سلامت هشدار داد و بر رفع نگرانی‌های جدی نظام سلامت در تدوین قواعد اجرایی و نظارتی دقیق تأکید کرد.

در همین حال، جمشید سلام زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که پلتفرم‌ها باعث هرج و مرج دارویی شده اند، گفت: توجه به توزیع اینترنتی دارو بسیار مهم است و ناگزیریم به این سمت حرکت کنیم اما این حرکت باید بر بستر قانون اتفاق بیافتد.

وی افزود: شفافیت، توجه به نقش داروساز و نظارت؛ سه اصل لازم برای ایجاد پلتفرم‌های قانونی فروش دارو هستند که باید مدنظر قرار گیرند.

سلام زاده گفت: پلتفرم‌های موجود ما هیچ یک از سه اصل لازم را ندارند. آنچه در حال حاضر در این پلتفرم‌ها با آن مواجه هستیم، هرج و مرج دارویی است.

در همین حال، سید علی فاطمی نایب رئیس سابق انجمن داروسازان ایران، با عنوان این مطلب که پلتفرم‌ها برای فروش اینترنتی دارو به دولت فشار می‌آورند، افزود: هیچ داروخانه‌ای امروز پیگیر آزادسازی فروش اینترنتی دارو نیست.

وی گفت: به نظر می‌رسد پلتفرم‌های فروش مجازی کالا در پی حذف داروخانه‌ها هستند.

فاطمی افزود: پلتفرم‌ها در حوزه بازار دارو تهدیدهای زیادی را به وجود می‌آورند. شنیده شده پلتفرم‌ها حتی اقلامی مثل ترامادول را نیز بدون ضابطه ارسال می‌کنند و این موضوع بسیار نگران کننده است.

از سوی دیگر، محمدباقر آیت الهی دکترای حرفه‌ای داروسازی، با عنوان این مطلب که بعد از سه سال تازه به فکر قانونمند کردن پلتفرم‌های فروش دارو افتاده‌ایم، گفت: ایده فروش اینترنتی دارو قابل پیش‌بینی بود ولی فعالان صنف دارو آن را به شکل مناسب پیگیری نکردند.

وی افزود: امروز سه سال است که پلتفرم‌های فروش دارو در حال کار هستند و ما امروز به فکر قانونمند کردن آن افتاده‌ایم.

آیت الهی ادامه داد: صنف باید زودتر به این موضوع که مربوط به صنف است فکر می‌کرد و بسترهای درست و قانونی را ایجاد می‌کرد. صنف باید دغدغه‌های داروسازان را داشته باشد و در هر شرایط، امکان حضور آنها را در عرصه دارو توسعه دهد.

در همین حال، بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: زیرساخت‌های قانونی برای ایجاد پلتفرم‌های فروش دارو بایستی در نظر گرفته شود.

وی با عنوان این مطلب که فروش دارو را نمی‌توان تنها بر مبنای تجارت و سودآوری تعریف کرد، افزود: تشکیل چنین پلتفرم‌هایی باید شفاف و با امکان نظارت مطلوب باشد.

صبور گفت: اگر می‌خواهیم چنین کاری را در حوزه دارو انجام دهیم، باید اول آن را در مورد کالاهای مجاز این حوزه در مدت مشخص و به صورت پایلوت انجام دهیم و در صورت رضایت، آن را به شکل دسته‌بندی شده و در چارچوب قانونی تدوین کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
به خاطر سود خودشون می گن، بعضا و برای مکل ها، قیمت داروخانه تا سه برابر گرونتر از پلت فرم های فروش اینترنتی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
دقیقا
کسی از سودهای نجومی صنعت دارو اطلاع نداره و دقیقا مثل خودرو که بهانه اشتعال رو مطرح می کنند برای اینم سلامت مردم رو بهانه می کنند
در حالیکه رقم سود این صنعت برق از سرتون میپراند
بیشتر مکمل ها هستن که آنهم همراه با کلاهبرداری و فریب کاری همراه است مثلا یه قرص جوشان که تو داروخانه فرضا 35 تومن است میده 15 تومن بعد هزینه ارسالش رو میزنه 50 تومن یا 60 تومن !!!!!!! یه جوری شده که همه چی انگار رهاست یارو خجالت نمیکشه مردم رو وقیحانه مسخره میکنه ! در مورد اقلام دیگه هم همین اتفاقات عجیب و کلاهبرداریها آَشکار و علنی در غفلت دستگاههای نظارتی عادی ورایج شده ! اصلا تخفیف 80 در صدی یعنی کلاهبرداری یعنی دزدی و فریب ! شبیه جکه جک تلخ توهین به شعور مردم !!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
هزینه ارسال ارتباطی با فروشنده نداره، عینا هزینه پست است، من چند قلم داو و مکمل که داروخانه قیمت داده 2 میلیون و صد رو به صورت اینترنتی نهصد و هشتاد گرفتم. به قول شما شصت تومن هم کرایه بدم بازم خیلی می صرفه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
از خودت نمیپرسی این تفاوت قیمت برای چیست !؟ چرا یک و دویست تفاوت داره !!؟ !
داروخانه در حقیق سوپرمارکت دارو شده
داروساز هم سوپری
پاسخ ها
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
دقیقا من از مثبت سبز خرید کردم هم تخفیف خوبی داشت هم هزینه ارسالش خوب بود
از جای معتبر و شناخته شده باید خرید کنن
تبدیل داروخانه ها به سوپر مارکت دارو واقعا جنایت بشری محسوب می شود دارو صرفا توسط پزشک واز طریق سامانه مدیریت شده می بایست تجویز وتوسط داروخانه توزیع شود لطفا آقایون یه سری به اروپا بزنند وببینند داروخانه ها اصلا بدون نسخه دارو بدند حالا شما می تونید در ایران از طریق پلتی فرم اینترنتی وبا نسخه جعلی هر دارو خطرناکی رو درخواست بدی وبی دردسر دارو رو تحویل بگیری
دلیل حساسیت رو پخش داروی اینترنتی رو اهمیت سلامت مردم ذکر می کنند درست مثل صنعت خودرو که بحث اشتغال رو بهانه قرار دادند
ولی اصل قضیه اینه که در صنعت دارو سودهای نجومی هست که ارقامش برق از کله هر کسی می پراند
همین!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی