بازدید 7663
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

رمزگشایی از مالیات ستانی در «بودجه بدون نفت» ۱۴۰۳/ دخل و خرج چه کسانی باید زیر تیغ مالیات باشد؟

کارشناس اقتصادی گفت: توجه به این نکته ضروری است که اصلاح و افزایش درآمد‌های مالیاتی نباید تأثیر منفی بر تولید کشور داشته باشد. تمرکز اصلی باید بر کاهش فرار مالیاتی در جهت افزایش مالیات باشد.
کد خبر: ۱۲۰۷۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴ 29 November 2023

رمزگشایی از مالیات ستانی در «بودجه بدون نفت» ۱۴۰۳/ دخل و خرج چه کسانی باید زیر تیغ مالیات باشد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اصلاح ساختاری بودجه با تمرکز بر درآمد‌های مالیاتی و کاهش کسری بودجه عملیاتی، گامی مهم در جهت دستیابی به بودجه بدون نفت است. دولت سیزدهم در این زمینه تلاش‌هایی داشته که رویکرد اصلی آن کاهش مالیات بر تولید و کاهش مالیات بخش تولید است. هدف دولت با تشویق رشد و سرمایه گذاری در صنایع محلی، افزایش درآمد‌های مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمد نفت است. علاوه بر این، مبارزه با فرار مالیاتی و گسترش پایه مالیاتی از طریق شناسایی مالیات دهندگان جدید، راهبرد‌های مهمی است تا اطمینان حاصل شود همه درآمد‌ها به درستی شامل مالیات می‌شوند و به درآمد کلی کشور کمک می‌کنند. دولت با اجرای این رویکرد‌ها، گام‌های مهمی در جهت دستیابی به یک اقتصاد پایدار و خودکفا و فارغ از محدودیت‌های تحریم‌های غرب برمی دارد.

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مالیات افزایش چشم‌گیری داشته است، اما از طرف دیگر، معافیت مالیاتی مردم و تولید نیز افزایش یافته است. شنیده‌ها حاکی است که نحوه مالیات ستانی در بودجه در حال اصلاح است و سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داده که سقف معافیت‌های مالیاتی کارکنان و کارمندان با افزایش ۲۵ درصدی از ۱۰ میلیون تومان به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل نیز با افزایش ۱۱۰ درصدی از ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰۰ میلیون تومان برسد؛ بنابراین در سال آتی علاوه بر افزایش معافیت‌ها، تمرکز مالیاتی بر افزایش مودیان جدید و همچنین مبارزه با فرار مالیاتی خواهد بود و همچنین برخی معافیت‌های غیرضرور صنعتی نیز اصلاح خواهد شد که بین چند ده تا چند صد هزار میلیارد تومان افزایش درآمد مالیاتی خواهد داشت. در همین رابطه پیرامون اهمیت حرکت به سمت بودجه بدون نفت با ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

ارسلان محمدی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در رابطه با اهمیت تحقق بودجه بدون نفت اظهار کرد: موضوع تمرکز بر درآمد‌های مالیاتی و حرکت به سمت کاهش و رفع کسری بودجه عملیاتی، رویکردی مهم در اصلاح ساختاری بودجه است. مفهوم بودجه بدون نفت به طور گسترده به عنوان راهکاری برای رهایی اقتصاد کشور از بند‌های تحریم‌های غرب مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر به‌ویژه در دولت سیزدهم، تمرکز جدی بر اصلاح ساختاری بودجه و تحقق تفکیک درآمد‌های نفتی از هزینه‌های جاری و تخصیص آن در راستای توسعه کشور بوده است. اما توجه به این نکته ضروری است که اصلاح و افزایش درآمد‌های مالیاتی نباید تأثیر منفی بر تولید کشور داشته باشد. تمرکز اصلی باید بر کاهش فرار مالیاتی در جهت افزایش مالیات باشد. دولت سیزدهم در این راستا گام‌های متعددی برداشته است. از یک سو، تمرکز بر ساده‌سازی قوانین مالیاتی و کاهش بروکراسی در حوزه مالیاتی برای تسهیل فضای کسب‌وکار بوده و از سوی دیگر، بار مالیاتی از دوش بخش تولید برداشته شده است. در سال‌های اخیر، مالیات تولید ۷ واحد درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: رویکرد کلیدی سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم، کاهش مالیات تولید و تخفیف مالیاتی برای بخش تولیدی اقتصاد بوده است. در عین حال، تمرکز بر اخذ مالیات از بخش‌های فرار مالیاتی، بخش‌های زیرزمینی و بخش‌های سوداگرانه بوده است. این رویکرد‌ها با هدف تحقق بودجه بدون نفت و حرکت به سمت به حداقل رساندن کسری تراز عملیاتی است.

رمزگشایی از مالیات ستانی در «بودجه بدون نفت» ۱۴۰۳/ دخل و خرج چه کسانی باید زیر تیغ مالیات باشد؟

کارشناس اقتصادی در رابطه با حرکت به سمت بودجه‌ریزی بدون نفت گفت: بودجه ۱۴۰۳ را می‌توان مقدمه‌ای برای حرکت به سمت بودجه بدون نفت دانست. سازمان امور مالیاتی، اقدامات کلیدی متعددی در این زمینه انجام داده است. یکی از مهمترین اقدامات، تمرکز بر شناسایی مودیان بوده است.

در دو سال گذشته، تعداد مودیان به بیش از ۹ میلیون تن رسیده است. تنها در هفت ماهه امسال، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مودیان جدید با اصلاحات در ساماندهی دستگاه‌های پوز و اجرای فاز اول سامانه مودیان شناسایی شدند. یکی دیگر از رویکرد‌های مهم در مبارزه با فرار مالیاتی در اولویت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. مبارزه با فرار مالیاتی، اولویت اول در نظر گرفته شده است.

در هفت ماهه امسال با تلاقی داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف و شناسایی شد. همچنین سازمان امور مالیاتی برای اولین بار بیش از ۶۰۰ هزار اظهارنامه برآوردی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی فاقد اظهارنامه و فرار‌های مالیاتی به صورت سیستمی صادر کرد. این گام مهمی در مبارزه با فرار مالیاتی بوده است.

محمدی در پایان اظهار کرد: تمرکز بر درآمد‌های مالیاتی و حرکت به سمت کاهش و رفع کسری بودجه عملیاتی، رویکردی مهم در اصلاح ساختاری بودجه است. مفهوم بودجه بدون نفت راهکاری برای رهایی اقتصاد کشور از بند‌های تحریم غرب تلقی می‌شود. دولت سیزدهم در این راستا با تمرکز بر کاهش مالیات تولید، تخفیف مالیاتی بخش تولیدی و اخذ مالیات از بخش‌های فرار مالیاتی، تلاش‌های چشمگیری داشته است. بودجه ۱۴۰۳ را می‌توان مقدمه‌ای برای حرکت به سمت بودجه بدون نفت دانست. سازمان امور مالیاتی اقدامات قابل توجهی برای شناسایی مودیان و مبارزه با فرار مالیاتی انجام داده است. این تلاش‌ها برای تحقق بودجه بدون نفت و استقلال اقتصادی کشور بسیار حیاتی است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۳
پزشک و دلال به ریش همتون می خندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
فرق قاضی و هیئت علمی با حقوق های 30 تا 50 میلیون تومان با کارگری که 12 میلیون میگیره چیه که کارگر باید مالیات بده ولی قاضی نمیده!
این عدالته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
مالیات به هر میزان و از هر بخشی درآمد بیشتر برای دولت و افزایش قیمت خدمات و کالاها برای مردم است مشکل دولت دریافت مالیات و درآمد نیست مشکل هزینه های دولت است که پایانی ندارند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
هموطن عده ای که کشور را غارت میکنند به ریش من و تو میخندند که به فکر مالیات بر پزشک هستیم، کمی تفکر کنیم که آیا اساسا درمان مردم مالیات میخواهد؟ چند درصد مراجعه به پزشکان ضروری است؟ شاید عده ای کم و سرمایه ی کمی برای موارد پزشکی غیر ضروری صرف شود ولی هزینه های پزشکی تصادفات (جنایت و ی بلایی که مافیای خودرو سر مردم میآورد) مشکلات ناشی از آلودگی هوا موضوعات سرطان و زایمان و کرونا و وو اینها نباید مالیات داشته باشد. در نهایت بایست بدانید که مالیات ها اثر مستقیم در هزینه های بیمار دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
دیگه احتیاج به رمز گشایی نیست.
ضعفا، کارگران، کارمندان جز، کشاورزان باید مالیات بدن.
دلال ها، مدیران کل، میلیاردرها،
معاف از مالیات
دروغ ممنوع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
ناشناس 12.19 اکثریت بالای نود و پنج درصد استاد دانشگاه ها بین 15 تا 30 میلیون میگیرند و البته نزدیک سی درصد مالیات هم از ایشان کسر میشود پس عددسازی نکن اشاعه دروغ هم چیز بدی است. کارگر واقعا در مضیقه است اما مقصر آن استاد دانشگاه نیست که از یک راننده اسنپ با یک پراید شکسته کمتر دستمزد میگیرد با هزار بار مسئولیت و دردسر و پیری و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
بودجه بدون نفت مثل دلار زدایی از اقتصاد کشور است خیلی جدی نگیرید
دولت باید راه پول در آوردن و مدیریت مالی را بهتر از همه بدونه - نه اینکه فقط با مالیات پول دربیاره
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
در دنیا مردم مالیات میدهند و اثر مالیات را در جامعه میبینند، بعنوان نمونه الان اکثر خیابانها آسفات مناسب ندارند آنوقت بخاطر چند جدول خراب و بجای تعویض همان جدولها شهرداری تمام جدولها را خارج و با پتک می شکنند تا دیگر قابل استفاده نشود، خب معلوم نیست شرکت تولید کننده جدول صاحبش کدام آقازاده می باشد وقتی اینها دیده میشود مردم می پرسند مالیات و عوارضی که دور ریخته میشود چرا باید پرداخت شود و موارد مشابه دیگر
تورم 100 درصدی بزرگترین مالیات مردم به دولت است صادرات نفت و گاز و دیگر منابع ملی مالیات مردم به دولت است فروش بنزین و گاز و دیگر محصولات حاصل از منابع ملی به مردم مالیات به دولت است مالیات از درآمد با درصد بالا از مشاغل دولتی و آزاد انواع مالیات ها و عوارض عجیب خروج از کشور و تولید و خرید و فروش و واردات و...... مالیات ارزش افزوده در چند مرحله از هر کالا و خدماتی و ................... مردم ایران با این همه مالیات باید بهترین خدمات دولتی و بهترین زندگی را در دنیا داشته باشند اما در حداقل ها هستند این همه کجا هزینه می شوند که هر روز به فکر درآمد بیشتر از مزدم هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
آفرین، عین واقعیت را بیان کردید، ولی افسوس که چشم بینا و گوش شنوایی وجود ندارد، ا
انصافا اگر دولت فقط با فراریان مالیاتی مثل آرایشگاه های زنانه و پزشکان زیبایی مقابله کنه عالیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
آقازاده هایی که وارد کننده هستند ، نور چشمانی که به بهانه دور زدن تحریم ها میلیونها دلار درآمد دارند و نهادهای دولتی وابسته به حاکمیت چرا مالیات نمی دهند ؟ پزشک یا آرایشگاهی که فعالیت مجاز دارد و پول زحمت خودش را می خورد باید مالیات بدهد ولی کسی که بخاطر نیم ساعت بالای منبر رفتن میلیاردها گیرش می آید باید معاف از مالیات باشد ؟ کمی تفکر لطفا .
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
وارد کنندگان قطعات خودرو و بلبرینگ و.... که سود هر کدومشون سالیانه بالای 50میلیارد تومن هست با اجاره کارت بانکی بدون مالیات دارن زندگی میکنند.
بزرگترین مزاحم کسب و کار دولت با ان دستگاخ خای کم بازده و پر هزینه اش هست و بخاطر تامین منابع مالی حقوق های کلان زیر مجموعه اش دست در جیب مردم کرده واقعا فقر افرینی می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
و جالبتر اینکه به بهانه افزایش اشتغال فقط تعداد استخدام های دولتی را افزایش داده و هر روز فربه تر می شود .
به جای مالیات گرفتن بیشتر از کارگر و کارمند و حقوق بگیر... برید سراغ دلالها... سراغ فاسدها

تا حالا هر چی قانون تصویب کردید به ضرر قشر ضعیف بوده.... از آدم ضعیف مالیات گرفتن غلطه... اولا پولی نداره که بده ثانیا نارضایتی ایجاد میکنه... با این تورم باید مالیات کارگر و کارمند رو کمتر هم می کردید... اقشار پر در آمد گاهی مالیات شون اونقدر جزئی هست که خنده داره.

ساختار امور مالیاتی هم راه در رو زیاد داره. ببینید بعضی از دوستان مالیاتچی چه ثروتی دارند... بپرسید از کجا آورده... جل.ی فساد رو بگیرید میبینید درآمد مالیاتی خیلی زیاده
پاسخ ها
آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
آقازاده هایی که رانت واردات گرفته اند و نور چشمانی که بخاطر چند دقیقه حضور در اجتماعات دولتی و سینه چاک دادن برای فلان کشور مظلوم وام ها و اعتبارات نجومی گرفته اند را فراموش کردید .
بذارید خیلی ساده بگم. دیروز برا ما قبض اب اومده سه میلیون و هشتصد هزار تومن. بطور معمول ماههای قبل 500 هزار تومن می امد یعنی حدود 8 برابر. قبض رو پرینت گرفتم توی جزییاتش یه ستون داره بابت دفع فاضلاب که حدودا یک میلیون و پانصد هزار تومن. مالیات ارزش افزوده 200 هزار تومن و جالبتر یک بندی هست بنام تکالیف قانونی که اونهم 200 هزار تومنه. ساختمان ما 10 واحدیه. یعنی بعد از این بطور متوسط طی هر دوره 45 روزه هر واحد باید 400 هزار تومن پول اب بدهیم. عددی که تا دو ماه قبل 50 هزار تومن بود. این یک بخش از تامین بودجه دولت از طریق مالیاته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
تکالیف قانونی یعنی چی ؟ کمک به مردم مظلوم فلان کشور ؟ یا ریختن در حساب صدا و سیما ؟ آنهم بصورت زوری و از جیب مردم .
سنگ بزرگ علامت نزدن است!
مالیات گیری الزاماتی دارد :اگر مالیات میخواهید باید محل مخارج را شفاف توضیح دهید. باید مالیات دهندگان با محل مخارج موافق باشند . باید مالیات دهنده (موکل)مسولین (وکیل)مد نظر خود را بدون واسطه انتخاب کند و از او حساب پس بکشد. شما همین الان هم پول نفت را معلوم نیست چه میکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
خداییش حرف حساب زد
عجیب ترین اقتصاددنیاراداریم دولت ما از کشورنفت خیزما بودجه بدون نفت میخواهد نفت ارث والدین‌هیچکس نیست نفت ثروت خدادای است که خداوند برای همه مردم‌این‌سرزمین آفریده چرابایدنعمت ورحمت خدارا برای رفاه مردم استفاده نکنند وبجایش نکبت مالیات ستانی وفشاربرگلوی مردم وفعالان اقتصادی راجایگزین کنند حالا یک عده بگویند رای نمیدهیم همین رای ندادن ها باعث سپرده شدن اموراتمان بدست افراد بی تجربه وکم مطالعه وبی توجه به دردهای مردم افتاده درتمام انتخابات شرکت کنیم هزارمرتبه بهترازشرکت نکردن است بلانسبت وبازهم بلانسبت بد بمراتب بهترازبدتراست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
دیگه الان انرژی خورشیدی ثروت مردم ایران است.
وقتی تورم اعلامی دولت بالای 40% است چرا افزایش معافیت مالیات حقوق بگیران فقط 25% زیاد می شود؟؟ در واقع دولت سال آینده از افراد زیر خط فقز هم مالیات می گیرد
به نظرم وقتی گفته میشه درآمد زیر 30 میلیون تومان در ماه زیر خط فقر هستش و تورم سالانه 50 درصد نباید از کسانی که زیر همچین مبلغی درآمد دارن مالیات گرفت.منصف باشید
سلام تابی جون
این دولت این همه مالیات از مردم میگیره و از طرفی درآمد نفتی هم داره .
خوب چرا مشخص نمیکنه این درآمد سرشار مالیاتی و نفت در کجا خرج میشه ؟؟؟؟؟؟
مردم بالاخره باید این درامدی مفتی که تو جیب دولت میره بفهمند کجا خرج میشه .
وضعیت اتوبوسهای حمل نقل عمومی در تهران بسیار افتضاح است . وضعیت آلودگی هوا که نیازی به گفتن نیست. وضعیت گرانی کالا در تهران . این وضعیت اسف بار پایتخت ایرانه وای بحال سایر استانها .
سرمایه دارام دولتی و شخصی بهمون می خنئنئ....
هروقت آستان قدس و موسسه امام خمینی و بنیاد مستضعفان و اوقاف مالیات دادند، بنده هم مالیات میدم.
مالیات بی حساب و تورم بالا هر کدامشان لبه تیز یک قیچی هستند که تارو پود زندگی اقشار آسیب پذیر جامعه(کارگران و کارمندان) را قیچی خواهد کرد و قطعا اگر کنترل نشود به شورشهای اجتماعی تبدیل خواهد شد
بسیار عالی
با این وضعیتی که ما داریم ، مالیات حرام شرعی هستش. کسی هم که مالیات بده حکم کسی رو داره که با نزول خوار همدسته.
کسی هم که نده دنیا و آخرتش آباد.
ابتدا دولت مشخص کند که با صنعت نفت پولساز چه کرده است و چرا از منابع درآمدهای نفتی استفاده نمیکند ؟ سپس در مورد مالیات پس از بحث دارایی ها و داشته های مسئولین محترم صحبت کنیم.
خداییش زور داره با این همه سختی و مشقت فعالت اقتصادی مالیات( به حق هست البته) بدی بعد با اختلاس و فساد مالی ، تصمیات نا بلد و.. از کف برود و در جای صحیح و سودمند هزینه نشه-
بسیاری از پزشکان‌و‌جراحان با سکه و بیتکوین دارن زیر میزی میگیرن که هم تخلف محرزه و هم فرار مالیاتی ولی نهادهای نظارتی هیچ‌برخوردی انجام نمیدن چون اکثر پزشکان زیر میزی بگیر فرزندان افراد قدرتمند هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
خودت رامسخره کرده ای یامخاطبان تابناک رافرمایشاتت را یکبار دیگربخوان
چرا در این کشور معلولان شدیدوبیماران خاص نباید از مالیات معاف باشند؟!!!!
اصلا مردم ایران مثل بقیه کشورهای صاحب نفت که خودش مالیات بزرگی است که مردم میدهند نباید مالیات دیگری بدهند چون نفت متعلق به همه مردم است و بزرگترین درامد مالیاتی برای دولت میباشد ولی عملا مردم ایران از همه مردم دنیا بیشترین مالیات را پرداخت میکنند از تورم که خودش مالیات پنهان است و دلاری که به قیمت بسیار بالا به مردم میفروشند که انهم مالیات دیگری است اما مسئله برج بسیار بالای دولت نسبت به خرجشه
عدالت مالیاتی زمانی بوجود میاد که نمایندگان واقعی همین مالیات دهنده ها در کشور حکومت کند. و بدانند این مالیاتها کجا خرج می شود و دولت و مجلس حاکم از لحاظ کارامدی و صداقت صلاحیت لازم را دارند.
بودجه بدون نفت تصاحب دارائی مردم تحت عناوین مختلف و نابودی معیشت و حقوق انان
متاسفانه به جای چاره اندیشی وارائه راهکار برای برون رفت از وضعیت اقتصادی موجود و رفع مشکلات معیشتی مردم، فکر و ذکر دولت و مجلس انقلابی همه اش شده مالیات ستانی مختلف از مردم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار