بازدید 204347

پیش‌بینی پدر هواشناسی از اولین موج پاییزی بارش‌ها

پدر علم هواشناسی ایران با اشاره به ورود اولین موج پاییزی به کشور گفت: با وجود بارش‌های خوب آذرماه، اما کاهش بارندگی در پاییز امسال جبران نمی‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ 17 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، احتمالا جدیدترین پیش بینی اشتباه سازمان هواشناسی کشور مربوط به پیش بینی آغاز بارش‌های فرانرمال از ابتدای آبان‌ماه امسال بوده است.

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای درباره بارش‌ها اعلام کرد: «بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، بارش‌های فرانرمال از اوایل ماه جاری (آبان) آغاز می‌شود، ضمن این‌که میزان بارندگی‌های کشور ۲۰ درصد بیشتر از میانگین ۳۰ ساله بوده است. سال گذشته پس از پایان هفته چهارم پاییز در ۱۲ استان کشور حتی یک قطره باران هم نباریده بود و میانگین بارش حدود ۱۰ استان نیز کمتر از یک میلی‌متر بود.

این در حالی است که از ابتدای سال زراعی تا پایان هفته چهارم پاییز فقط بارش در یک استان جنوبی صفر بوده و بارندگی‌های پاییز در ۳۰ استان شروع شده است.

داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد گیلان با میانگین دریافت حدود ۱۰۸ میلی‌متر باران، پربارش‌ترین استان کشور تا این لحظه است.

بیشتر بخوانید
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه

پس از گیلان بیشترین بارش‌ها به‌ترتیب برای استان‌های مازندران با ۹۶، گلستان ۵۹ و اردبیل با ۳۹ میلی‌متر بوده است.

با وجود اینکه بر اساس انتظارات بارش‌های سال زراعی زودتر آغاز شد و میزان آن‌ها نیز تا اینجا بیشتر از نرمال بوده است، اما کم‌بارشی انباشته و خشکسالی‌های متوالی گذشته با یک سال بارش نرمال جبران نمی‌شود، همچنان بخش وسیعی از کشور تحت‌تأثیر درجات مختلف خشکسالی است که ضرورت مدیریت منابع آب را بیش از پیش می‌کند.»

به گزارش تسنیم، یکی از اشکالاتی که صاحب نظران حوزه هواشناسی همواره به عملکرد سازمان هواشناسی وارد می‌کنند پیش‌بینی‌های اشتباه آب و هوا و بارش‌ها توسط این سازمان تخصصی است. اینکه کارشناسان سازمان مذکور اطلاعات مربوط به نقشه‌های هواشناسی را به روز نمی‌کنند و از همه مهمتر یک مدل بومی‌سازی شده در این زمینه در کشور وجود ندارد.

مطابق داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری تا روز یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه بارش‌ها در ۲۳ استان کشور منفی بوده که این خلاف پیش بینی بارش‌های فرانرمال را نشان می‌دهد.

در این وضعیت، پدر علم هواشناسی ایران با استناد به نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی می‌گوید بارش‌های تقریبا خوبی در آذر و دیماه امسال خواهیم داشت.

حسین اردکانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: جمعه سامانه بارشی وارد جنوب غرب ایران شده و خوزستان تا یک قسمتی از ایلام و احتمال فارس را تحت تاثیر قرار داده و شاهد بارندگی خوبی در این استان‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: این سیستم کم عمق و ضعیف باعث بارندگی نسبتا خوبی در مناطق کوهستانی می‌شود و رگبار شدید و خوبی دارد. پس از آن به سمت هرمزگان و بندرعباس و در راستای شرق حرکت می‌کند و ۴۸ و ۷۲ ساعته از کشور خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه وارد تهران نمی‌شود، افزود:، اما یک سیستم دیگر در همین زمان از شمال وارد شده و آذربایجان‌های غربی و شرقی را در برگرفته و وارد دریای خزر می‌شود. این سامانه بارندگی قابل توجهی دارد. سیستم مذکور مرکز ایران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

وی بیان کرد:، ولی هفته آینده موج بارشی نسبتا خوبی وارد کشور می‌شود که می‌توان گفت اولین موج پاییزی برای ماه آذر است که بارندگی نسبتا خوبی دارد و همه ایران را تا اندازه‌ای تخت تاثیر قرار خواهد داد. مثلا در تهران بارندگی طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه آینده خواهیم داشت که هوا را از این آلودگی شدید خارج می‌شود. همچنین باد نسبتا شدیدی هم خواهیم داشت و هوا چند درجه خنک می‌شود.

کارشناس ارشد هواشناسی گفت: این سیستم متاسفانه خیلی زود از روی منطقه ایران رد می‌شود تمام منطقه را می‌گیرد و موقتا بارندگی ۴۸ و ۷۲ ساعته دارد و پس از آن از منطقه ایران خارج می‌شود.

اردکانی درباره پیش بینی بارش‌ها در آذرماه گفت: در طول آذر ماه تا انتهای پاییز ما چند سیستمی به این صورت داریم خوشبختانه می‌آیند و از روی منطقه رد می‌شوند. مثل مهر و آبان ما وضعیت بدی نخواهیم داشت و امیدوارم سومین ماه پاییز در بحث بارش‌ها نرمال شود گرچه نمی‌تواند کاهش بارندگی فصل پاییز را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی اعلام کرده در فصل پاییز بارش‌های نرمال و فرانرمال داریم، اظهار کرد: با اینکه آذر خوبی می‌بینم، ولی نمی‌تواند سه ماه ما را حتی تمام مناطق نرمال یا فرانرمال برساند. شاید بارش دو تا سه استان را به نرمال برساند، ولی نمی‌توانیم فرانرمال برساند.

وی افزود: نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد در دی ماه بارندگی نرمال است، ولی درجه حرارت بالای نرمال است و هوا خیلی سرد نمی‌شود. اما در بهمن ماه بین ۲۰ تا ۳۰ بهمن توده هوای سرد از اوراسیا وارد کشور می‌شود که پیش بینی می‌کنیم دما را به زیر نرمال کاهش دهد و بیشتر نقاط کشور سرما را کاملا حس کنند. این سرما با بارش برف همراه است. 

وی گفت: اگر سرمای ۲۰ تا ۳۰ بهمن اتفاق بیفتد نویدی برای باغداران است؛ وقتی این سرما ادامه پیدا می‌کند یک مقداری از اسفند هم خواهیم داشت که از شکوفه زدن درختان جلوگیری می‌کند و معمولا در فروردین ماه هر سال تا ۱۵ یک سرمایی از روی ایران رد می‌شود شکوفه درختان داشته باشیم اذیت می‌کند و امیدوارم این مدل بین ۲۰ تا ۳۰ این سرما را داشته باشیم و درختان ما دیرتر شکوفا شوند و این برای بخش کشاورزی کشور خوب است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
خدا رحم کنه بهمون . سال دیگه آب نداریم .
هواشناس ها کلا دروغ میگن
پاسخ ها
Taimaz
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
درست هواشناسی ایران بدرد نمیخوره جالب زمستان سال قبل منطقه پاکدشت تهران نرم افزار هواشناسی زده بود بارش برف و در حال باریدن برف حتی یک قطره بارون هم نبارید خیلی جالب بود یا اعلام میشه وزش باد تبدیل به طوفان میشه خیلی خوب سرکاریم
هواشناسی ایران قادر به پیش بینی نیست
من یک کشاورزم تا کنون نتایج پیش بینی هواشناسی اشتباه از کار در آمده و متضرر شدیم
واقعا باور میکنید پیش بینی ها و اطلاعیه های سازمان هواشناسی رو ، ای ساده لوحان !!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
بهیچ عنوان ب گفته های هواشناسی ایران اعتماد نکنید.اینها اینجا هستن ک حقوق چند ده میلیونی ازبیت المال بگیرن.با وضعیت هوا هم کاری ندارن.پارسال میگفتن اسفند دیوانه،امسال میگن النینو و بارشهای فرانرمال .هرچی اینا گفتن برعکس شد.
برای اینکه از خودشون هم سلب مسئولیت کنند وضعیت هوای چند روز آینده رو بحرانی تر گزارش میکنن.اگه کمتر و احیانا درست پیش بینی کردند ک هیش کی صداش در نمیاد اما اگه وضعیت بحرانی شد سینه سپر میکنن ک دیدید گفتم.
هوا شناسی در منتقه شرق لرستان که میگفت باران و سیل اخر زمانی است تو خالی از اب در امد و هیچ بارنگی نبود
ما که امسال جز خشکسالی هیچی ندیدیم
سلام از قبل تا الان هزاران جور سو استفاده می شده از ملت حالا چند وقتی هست که به خاطر خشکسالی ها دارن مردم فیلم میکنن وسو استفاده میکنن میگن امسال بارندگی ها امسال خوب وفراتر از نرمال هست تا جایی که مردم زمین کاشتن هنوز یک قطره بارون هم نیومده دمتون گرم وخسته نباشی پدر ومادر هواشناسی ایران زمین
سازمان هواشناسی بااین اشتباه فاحش خود اعتمادش برای برنامه ریزی مردم ازدست داده نیازهست به روزپیش بینی بکنند
سلام ممنون از توضیحات. کافی و نوید بخشتون امیدوارم همیشه خوش خبر باشین
شما هیچکدام از پیش بینی هایتان درست از کار نیامده چه مسولین دولتی. فقط حرف. چه هوا شناسی که شاید باعث شده باشید بعضی از سدهارا خالی کرده باشند و موجب کم آبی شرب در بعضی از شهر های ایران شده باشید و مسولیت همه حرف ها و پیش بینی ها را باید قبول کنید
دروغ
تا الان که هیچکدوم از پیش بینی های ایران بعد از تابستان در تهران درست نبوده
امیدوارم سال آبی خوبی داشته باشیم
پدرش ن مادرشو هم بیاره هواشناسی تغییر نخواهد کرد .هواشناسی را یادگرفتند مردمو سر کار بگذارند ن یک مشکل اساسی ک خشکسالی هستش برنامه بذارند از دریاها آب روانه زمینا کنند تا چاه‌ها و قناتها برای مردم امید شادابی و زندگانی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
شدنی نیست.
چاهکن میگه این چاه ب آب نمی‌رسه صاحب چاه
مییگه برای من آب نداره برای تو که نون داره
شده حکایت ما و آوردن آب از عمان و فارس..
الکی آمار
شهر رشت که باران چندانی نداشته چرا اطلاعاتی که می دهید با چیزی که ما تجربه می کنیم در واقعیت هم خوانی ندارد
خدابیامرزه پدرت که حقیقت رو میگین و الکی مردمو دلخوشی نمیدین...
ایشاله که سال خوبی داشته باشیم....
ولله 20ساله که ما کشاورزی داریم زندگیمون خاکستر شده همون یه ذره محصولیم که باهرار بدبختی دستمون میاد..
دلال ازدستمون ورمیداره و عملا هیچی دستمونو نمیکیره و تازه بدهکارم میشیم...عملا داریم زنده مانی میکنیم نه زندگانی..به امید خداسال خوبی پیش رو بیاد...
این حرفا هیچ فایده نداره فقط تنها راه ایران رود طرح ژاپن ومهندسین قبل انقلاب آب خلیج فارس و عمان بیارن بریز دشت کویرودشت لوت تا با توزیع آب در مسیربه راحتی برای کشاورزی وشرب مشکل ایران حل شه وطرح پلکانی چین که اب خلیج فارس وبیارن برای ارومیه تا اونم با توزیع در مسیر ونجات دریاچه ارومیه مشکل برای همیشه حل شه همین کار برای خودشون چینی ها کردن از جنوب آب بردن شمال چین همین طرح برای ایران پیشنهاد دادن متاسفانه مافیا آب نمیزارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
طرحهایی ک شما فرمودید فقط پول دور ریختنه.ما باید قبول کنیم که کشور ما بیابانیه و از قطره قطره آب ب بهترین شکل استفاده کنیم.هواشناسها را هم باید بگذاریم ب حال خودشون خوش باشن
همیشه پیش بینی ها اشتباه نبوده بعضی مواقع دقیق از آب در آمده وبعضا اشتباه ،قبلا کارشناسان می گفتند که ایستگاهها در سطح کشور کم است وعمد ه تا به روز نیستند! مگر ماهواره گزارش نمی کنه ؟واگرواقعا نیاز به سرمایه گذاری هست باید انجام بشه تا مردم خصوصا کشاوررزان از این سیستم بهره مند شوند .به امید آن روز!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
یه ساعت در ۲۴ساعت دوبار وقتو درست نشون میده.
باز هم وعده به روز رسانی هزینه دارد باید هزینه کنید این دیگه فیلتر شکن نیست بری از بازار بخری یا کپی کنی باییدهزینه به روز رسانی را به صاحبان کمپانیهایی که ماهواره فرستادن هزینه کردن بپر دازی تا بتونی مثل اونه به مردم وعده و وعید بدی
ما امسال گندم زود کاشتیم به امید بارندگی یه بارون کمی زد گندم سبز شد دیگه نزد همشون خشک شدن خسارت مارو کی میده
درب سازمان هواشناسی رو ببندید مرغداری بزنین

حداقل قیمت مرغ میاد پایین هیچ اتفاقیم نمیفته
سلام
آقای اردکانی بالاترین سمت که داشت کارشناس پیش بینی هواشناسی بود این کلمه پدر هواشناسی رو چه کسی به ایشان داد رو ما هواشناسان نمیدانیم ایشان در امریکا زندگی میکند سالی چند ماه به ایران میاید و هرگز در هواشناسی سازمان حضور پیدا نمیکند حالا این لقب من درآوردی خودشان هست
کارمند هواشناسی
یادمه چند سال پیش همین جناب پدر گرامی گفته بودند که دوران خشکسالی کشور تموم شده و برای یک دوره طولانی مدت وارد ترسالی شده ایم!!!
هوای شناسی ایران رو فقط از اسرائیل پیگیر شید ، من دقیقا یادمه سی سال پیش رادیو اسرائیل دقیقا آب و هوای ایران به درستي اعلام میکرد .
آخه چقدر ما ایرانی ها خود تحقیر شدیم ً
هواشناسی هیچ وقت صد در صد نمیتونه پیش بینی کنه‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
بله همیشه۱۰درصد درست میگن .این نظرات ک میبینیدیه انتقاد خیلی عادی و البته بجا هست.خود .
تحقیری دیگه چیه شما یاد گرفتید هی استفاده میکنید؟
این پدر هواشناسی باید بازنشسته شود.پیری هزار درد و مرض پدر همه رو درآورده با پیش بینیش. گیلان که همیشه باران می آید این رو هم یه بچه هم میدونه
الکی میگه ، به ق ل بابا پنجعلی
پدرابان تموم شد داره عيد میاد کو بارون نکنه زیردوش حموم داری پیش بینی میکنی
هواشناسی پیش بینی درست یکی دوروز آینده را نمی تواند آنوقت دوسه ماه آینده را هرگز
امسال تابستان هر سایت یا خبرنامه را باز میکردیم فقط خبر از النینو بود طوری شده بود که در جمع های فامیلی و دوستان و اشنایان هم فقط خبر از النینو بود اما الان ۲ ماه از پاییز گذشته اما دریغ از یه قطره بارون
اگه النینو این طوره اصلا النینو نمیخوایم همون لانینا خوبه
آبان ماه تمام شد بار‌ون نیامد
مردم خدا ول کردند چسبیدن به هواشناسی
با درود مدرک گرفتن هنر نیست چرا که با پول میگیرن علم وتجربه میخواهد که هیچکدام را نداریم آن شاالاه که درست از آب در بیاد
قدرت پیش بینی هواشناسی ما فوق العاده ضعیفه در حدی که برای اجرای مراسم یا سفر هیچ اطمینانی به هواشناسی نمی‌کنیم امیدوارم این معضل حل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
شما با هواشناسی کاری نداشته باش.بجز شمال هر جا دوست داشتی هروقت دوست داشتی برو.خیالتم راحت باشد اصلاً قرار ب بارندگی نیست.
جانم عزیز م همه اش دروغ است کجا این ادم پدر هواشناسی بوده که ما خبر نداشتیم تمام کنید هوا شناسی من65سالمه بهتر ازاینها بدون امکانات پیش بینی میکنیم فعلا خبری ازباران جز شمال نیست
طبق خوابی که مادرمن دیده اونم دربیش ازپنجاه سال پیش خسکسالی تاافتادن اتفاقات مهم ادامه داره الکی دلتون روخوش نکنید.
هواشناسی ایران دروغ میگه
بارندگی نیست
من میگم توی حیاطمون آب جمع میشه .نگو که سومین استان کشوریم تو بارندگی
ابان تمام شد کاشمر باران نه امد
فقط دروغ مردم را مسخره کردند
هواشناسی ایران ناکارآمد است و منحل بشه بهتره.اینها توانایی پیش بینی هوا را در بلند مدت و حتی میان مدت (حتی تا ۱۰روز)ندارند .برای ۳تا۵روز هم به برنامه هواشناسی موبایل هاشون رجوع میکنند.که با این اوصاف همه ما هواشناسیم
کدوم کارشون درسته که پیش بینی وضع هواشون درست باشه
خدا به مردم ایران رحم کنه تمام بلاها باهم سرازیر شده
خدایاااااااااا خودت رحممان کن
همین آقا که به حسابی پدر هواشناسی ایران هست دوسال پیش گفته بود که از خشکسالی ایران رها پیدا کرده بود الان با چه رویی داره این حرف رو میزنه
من تعجب می کنم از این پدر علم هواشناسی و سایر اساتید محترم هواشناسی که وقتی یک بار چندبار اشتباه پیش بینی ترسالی میکنند، نمیرن بشینن خونشون.
هواشناسی در کشور سیاسی شده
دستور میدهند برای دل خوش کردن مردم وعده بارندگی در چند روز اینده را بدهند از این ستون تا ان ستون فرج است?
اقا نمیشه اب و هوا را پیش بینی نکنید مگر در صدر اسلام سازمان هوا شناسی داشتیم
سلام

کل داستان را آقای پدر هواشناسی در همین چند سطر بیان فرمودند.
(به گزارش تسنیم، یکی از اشکالاتی که صاحب نظران حوزه هواشناسی همواره به عملکرد سازمان هواشناسی وارد می‌کنند پیش‌بینی‌های اشتباه آب و هوا و بارش‌ها توسط این سازمان تخصصی است.
(( اینکه کارشناسان سازمان مذکور اطلاعات مربوط به نقشه‌های هواشناسی را به روز نمی‌کنند))
و از همه مهمتر یک مدل بومی‌سازی شده در این زمینه در کشور وجود ندارد.)
برگرفته از همین مصاحبه

ضرب المثل قدیمی میگه:
بدون مایه فطیر
باید هزینه کنند تا اطلاعات بروز شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی