بازدید 11119
شاهکار بانک مسکن برای خانواده‌های دارای ۴ فرزند چه توجیهی دارد؟!

با وام جدید مسکن، ۲۰ متر خانه در تهران بخرید و هر ماه ۳۵ میلیون تومان قسط بدهید!

با این بودجه در بهترین حالت و در ارزان‌ترین منطقه تهران، یعنی منطقه ۱۸، تقریبا ۴۷ متر خانه و در بدترین وضعیت نیز حدود ۱۰ متر خانه در منطقه یک تهران امکان خریداری وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۰۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ 11 November 2023

با وام جدید مسکن، ۲۰ متر خانه در تهران بخرید و هر ماه ۳۵ میلیون تومان قسط بدهید!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از راه‌های تامین مالی برای خرید مسکن در جهان، استفاه از تسهیلات بانکی است. در کشورمان نیز بانک تخصصی حوزه مسکن در این راستا، سیاست گذاری‌هایی داشته است، به گونه‌ای که در هفته‌های اخیر طی بخشنامه‌ای از افزایش سقف وام خرید اوراق حق‌تقدم مسکن (تسه) در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» خبر داده است؛ وامی که در بهترین حالت تا نزدیک سقف دو میلیارد تومان می‌رسد.

به بیان دیگر؛ در این طرح به ظاهر حمایتی، سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به‌ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال و حداکثر تا ۴ فرزند افزایش یافته است و به‌ ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال ۲۵ درصد، دو فرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و ۴ فرزند زیر ۲۰ سال، ۱۰۰ درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود؛ بنابراین، با توجه به اینکه در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به‌ صورت انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۸۰۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهر‌های کشور ۱۶۰ میلیون تومان است، با در نظر گرفتن خانواده‌ای با چهار فرزند زیر ۲۰ سال در شهر تهران، سقف وام جدید به یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان می‌رسد؛ وامی که به نظر می‌رسد افزایش قابل توجهی داشته است، ولی وقتی پای اقساط و شرایط دریافت آن به میان می‌آید، اوضاع فرق می‌کند.

برای دریافت این وام جدید مسکن، همچون روال قبل، نخست باید برای خرید اوراق حق تقدم، دست به جیب شد؛ اوراقی که فعلا حدود ۹۹ هزار تومان قیمت دارد و با توجه به لزوم خرید ۳۸۴۰ برگه اوراق، رقمی که در همین شروع کار بایستی هزینه شود، حدود ۳۸۰ میلیون تومان است؛ بنابراین، تا به اینجا، با کسر ۳۸۰ میلیون تومان از مبلغ وام یک میلیارد و ۹۲۰ میلیونی، آنچه می‌ماند، رقمی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

با وام جدید مسکن، ۲۰ متر خانه در تهران بخرید و هر ماه ۳۵ میلیون تومان قسط بدهید!

اما اقساط وام چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید در نظر داشت که دوره بازپرداخت تسهیلات، موضوع این دستورالعمل در تقسیط به‌ روش ساده، به‌ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال، به‌ میزان ۲ سال (در مجموع برای ۵ فرزند و حداکثر تا سقف ۱۰ سال) قابل افزایش است؛ بنابراین، بازپرداخت کنونی از ۱۲ سال در روش ساده به ۲۲ سال افزایش می‌یابد و در این روش اقساط ماهانه کمی بیش از ۳۷ میلیون تومان است و جمع کل اقساط حدود ۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان خواهد بود؛ هرچند معاون امور اعتباری بانک مسکن در واکنش به قسط ۳۷ میلیونی، اعلام کرده است: سقف قسط این وام ۳۵ میلیون تومان است، نه ۳۷ میلیون!

بنابراین با توجه به این صحبت مقام مسئول در بانک مسکن، قسط وام جدید به روش ساده در مدت ۲۲ سال، حدود ۳۵ میلیون تومان است که در مجموع ۲۲ سال، حدود ۹ میلیارد تومان می‌شود. حال اگر از مبلغ دقیق اقساط وام جدید و عدم شفاف سازی بانک مسکن بگذریم، سوال مهم این است، با یک و نیم میلیارد تومان خالص دریافتی، سرپرست خانواده چهار نفری در شهر تهران چند متر خانه می‌تواند خرید کند؟

برای پاسخ به این پرسش، نخست باید به آخرین نرخ‌های رسمی بازار مسکن مراجعه کرد. بنا بر اعلام بانک مرکزی، در مهرماه امسال، میانگین قیمت یک متر مسکن در شهر تهران، حدود ۷۶ میلیون تومان بوده است. (تاکید می‌شود که این نرخ متوسط بوده و در مناطق ۲۲ گانه متغیر است)؛ بنابراین، با در نظر گرفتن بودجه ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی از محل وام مسکن، به طور متوسط، حدود ۲۰ متر خانه در شهر تهران می‌توان خرید. البته با این بودجه در بهترین حالت و در ارزان‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه ۱۸، تقریبا ۴۷ متر خانه و در بدترین وضعیت نیز حدود ۱۰ متر خانه در منطقه یک تهران امکان خریداری وجود دارد.

با وام جدید مسکن، ۲۰ متر خانه در تهران بخرید و هر ماه ۳۵ میلیون تومان قسط بدهید!

حال این سوال مهم از مسئولان بانک تخصصی مسکن مطرح می‌شود که اساسا فلسفه این وام برای یک خانواده با ۴ فرزند کمتر از ۲۰ سال چیست و چگونه می‌توانند ماهانه بیش از ۳۰ میلیون تومان قسط پرداخت کنند؟ آیا جامعه هدف به درستی شناسایی شده و به قدرت خرید قشر مستاجر با چهار فرزند توجهی شده است؟ آیا از حداقل حقوق سرپرستان خانوار اطلاعی دارند یا جامعه هدفشان، نجومی بگیران هستند؟!

 

وام ۴ میلیاردی می‌دهیم، اما ۱۵ سال صبر کنید!

اوایل سال جاری نیز بانک مسکن از افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان خبر داده بود و سرپرست وقت بانک مسکن اظهار داشت: سقف تسهیلات اعطایی برای افتتاح کنندگان در سال ۱۴۰۲ و در مناطق مختلف کشور و متناسب با مبلغ واریزی با تغییراتی همراه شده است که این مبلغ در سال پنجم در شهر تهران ۱۶ میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۴ میلیارد ریال و در سایر مناطق ۱۲ میلیارد ریال خواهد بود. سقف تسهیلات متعلقه پس از گذشت پانزده سال تمام در شهر تهران ۴۰ میلیارد ریال، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۳۴ میلیارد ریال و در سایر مناطق ۲۸ میلیارد ریال خواهد بود.

بررسی‌های تابناک اقتصادی در همان مقطع نشان داد، برای افتتاح کننده حساب در سال جاری، در صورتی که فرد متقاضی بخواهد سقف مبلغ یعنی ۴ میلیارد تومان را پانزده سال بعد دریافت کند، باید در سال اول تا پایان سال پنجم، ماهانه مبلغ یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان و در ادامه در سال ششم تا پایان سال دهم نیز ماهانه، یک میلیون و ۷۲۷ هزار تومان و در نهایت از سال یازدهم تا پایان سال پانزدهم، هر ماه مبلغ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کند تا در نهایت در پایان این دوره پانزده ساله، مبلغ چهار میلیارد تومان دریافت کند.

 

پانزده سال دیگر چند متر خانه در تهران می توان خرید؟

این پرسشی بود که بانک مسکن بدان پاسخ نداد، زیرا با توجه به روند افزایشی قیمت مسکن در سال‌های اخیر، به نظر نمی رسد که پانزده سال دیگر، قدرت خرید چهار میلیارد تومان به اندازه‌ای باشد که بتواند گره‌ای از مشکل خانه دار شدن جوانان باز کند. به عبارت دیگر، این نوع سیاست‌گذاری از سوی شورای پول و اعتبار و بانک عامل مسکن، تنها امید واهی به متقاضیان خرید مسکن در پانزده سال دیگر است و پیشنهادی که از سوی کارشناسان حوزه مسکن مطرح است، تغییر نگاه در این باره است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۱
در دهه شصت رفته بودم خونه یکی از بستگان در بوشهر ایشون در نیروی دریایی شاغل بودند یه سری خونه بود از کانکس کاملا هم مجهز و تکمیل وبرای یه خانوار تا چهار نفر کار راه انداز بود / دولت باید در هر شهر و شهرستانی از اینطور خونه ها ایجاد کنه تا مردم فرو دست از اونها با قیمت پائین استفاده کنن و بازار مسکن هم از این صعود همه ساله خارج بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
کانکس بده به مردم؟
بعد میشه فرزنداوری کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
متاسفانه بسیاری از مسولان و بسیاری از مردم عملگرا نیستند به فرض هم اگر چنین طرحی اجرا شود خیلی از مردم به تمسخر آن می پردازند
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
کانکس مال زمان زلزله و سیل و مواقع غیر عادی هست این چه حرف بود زدی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
توی مملکت با این همه ثروت مردم بروند توی کانکس زندگی کنند؟این همه زمین ول توی مملکتاست. خوب بذارند مردم بسازند.ملاک و دلال مثل زالو به جان مردم افتادند و مالیات هم نمیدهند.هرچی پول نفت است به ملاک و ویژه خواران میرسه.
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
شأن مردم ایران با این همه امکانات و منابع طبیعی بیش از کانکس است دوست محترم
وام مسکن با قسط 37 میلیونی یعنی تعمد در توهین به شعور مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
برو خداروشکر کن که همین نام را هم میشه گرفت. درود بر دولت مردمی رییسی که به فکر مستأجرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
دست دولت محرومان درد نکنه
واقعا که دولت محرومان عنوان برازنده ای بود
کل ملت رو محروم کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
به فکر مستاجرانه؟؟؟!!صاحبخونه زنگ زده کرایه را دو برابر کرده،میگم چرا؟؟؟!!میگه تورم ۱۵۰درصده،میگم دولت مردمی آیت الله؟؟؟؟!!!!دکتر؟؟؟!!رئیسی میگه ۵۰درصده،میگه پس اگه اینطوره،برو از دولت مردمی مرحومان خونه بخواه!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
طرف با درآمد خودش این طرح رو داده،
فکر کنم بالای 70 داره حقوق می گیره
دولت انگیره ای برای مهار قیمت فوق توهمی مسکن و زمین ندارد! و خیال می کند با این وامها می تواند خریداران را تحریک به خرید مسکن با قیمتهای غیر واقعی خواهد کرد. زهی خیال باطل. کسی چنین وامهایی را برای خرید مسکن نخواهد گرفت!
پیشینه وام مسکن نشان داده قبل از اینکه چنین وامهایی بدست خریدار مسکن برسد توسط املاکی های کلاش پیش خور شده و آنان قیمت مسکن را افزایش می دهند تا فرد خریدار همچنان بدنبال منابع بیشتری جهت خرید مسکن باشند!
دولت اگر اداره ای برای حل مشکل مسکن دارد باید قیمت زمین را کنترل و واقعی نماید وگرنه وضع مسکن با این روش مدیرتی بدتر خواهد شد تا اینکه شکست بزرگی به سرمایه گذاران و فروشندگان مسکن وارد آید و قیمت مسکن خودبخود سقوط کرده و به کمترین قیمت برسد!
دولت ادعا کرده که املاکی های کلاش را سامان دهی کرده درحالیکه تمامی آنا به همان شیوه قبلی مشغول ویران کردن بازار مسک اند!
مسکن راهی جز سقوط آزاد قیمت ندارد.
چه خوبه
عالیه
میشه ۲۰ متر خونه خرید و فرزند آوری کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
بخواهی، میتونی
توکل بر خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
میخواهم ولی زن ندارم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
اتفاقا‌ همین خونه های کوچک و این سیاست در راستای. فرزند اوری هستش
دلیل اینطور وام ها اینه که دولتی ها هز هر مسیری به دنبال درامد هستند و وظیفه خود را در برابر مردم فرانوش کرده اند. چرا در کشوری به وسعت ایران برای ۸۰ میلیون جمعیت، قیمت زمین اینقدر بالاست؟ چرا در کشوری مثل ایران که تقریبا تمام مصالح ساختمانی مورد نیاز از آهن تا سیمان و وسایل مشتق شده از نفت در داخل وجود دارد قیمت ها اینقدر بالاست؟ چرا در یک شهر کوچک قبل از اینکه کنلگی به زمین بزنیم باید ۵۰۰ میلیون برای مجوزها پرداخت کنیم؟ چرا دولتی بجای حمایت از تولید مسکن و حتی پرداخت سوبسید در وام بانکی پرداختی چنین سود بالایی دریافت میکند و ....
دلیل گرانی مسکن در وهله اول دولت و تصمیمات ایشان است
بانک ها هیچ کار مفیدی برای تسهیل بازار کار و تسهیل خانه دار شدن مردم انجام نمی دهند و برعکس روی به بنک داری و ساخت و ساز مراکز خرید و فروش مجلل نموده اند و این یعنی استفاده غیرمجاز از پول مردم. وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در جهت ساماندهی بانکهای کشور بایستی دست بعمل شوند. کار بجایی رسیده است که حرف رئیس جمهور مملکت را نیز بانکها برای تامین وام نهضت ملی مسکن اهمیتی ندادند و پروژه رو هواست.
خدا بیامرزدش میگفت مگر مخ خرخوردید با حقوق کارمندی وکارگری چطور میتوان ماهی 35 ملیون قسط داد
دورد به دولت مستضعفین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
دورد؟؟؟؟!!!!ماذا فازا؟؟
مصرف کننده خونه نمیخره سرمایه دار میخره بنابراین دادن و ندادن این وام ها تاثیری برای مردم عادی نداره قیمت واقعی مسکن خیلی کمتر از این‌است قیمت شهر تهران نهایتش هم‌تراز دهلی نو و اسلام آباد پاکستان هست حتی با استامبول هم قابل مقایسه نیست شهر پر از دود و کثافت و جنایت و ترافیک قیمت واقعیش این نیست بازار گرمی دلالان مسکن مثل خودروهای لگسازان الکی گرونه
با پول پیشی که میدیم و ماهیانه هم روش میدم میتونم تو توکیو خانه اجاره کنم فقط آنقدر با دنیا بد هستیم که نمیتونم به چهارتا کشور درست حسابی برم کارکنم پول زندگی در بیارم ، پس فعلا تو ایران هستیم به کلا کشورهای دنیا که درست حسابی هستند هم مشکل داریم نمی‌تونیم بریم تو این اثر که همه با هم در ارتباط هستند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
توکیو که هیچ ترکیه هم نمیتونی خونه اجاره کنی اول برو قیمتها رو ببین باز میفهمی ایران ارزونتره
وام اجاره خونه خالی بذارین ما یه ساعت بریم توش تولید مثل بکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
خخخخخخخخ
چه ساختید از زندگی مملکت دست کیاست ؟
از روزی که دولت درآمدهای خودش را با مردم به دلار آزاد محاسبه کرد و بودجه های سالیانه را نیز با دلار محاسبه می کند، وضع همین است و مسکن رو به افزایش است.
با این وام ها نمی توان مردم را خانه دار کرد. یکی از راههای مهم آنست که دولت خدمات خودش را با ریال به مردم ارائه نماید و دلار را در محاسباتش کنار بگذارد و کارخانه های تحت حمایت و مدیریت خود از جمله سیمان و فولاد و... را مجاب به کاهش قیمت نماید و از طرفی شوراهای شهرها را بدلیل هزینه های بالای خودشان را منحل و هزینه های صدور پروانه شهرداری ها را کاهش و به حداقل سه سال پیش برگرداند. وگر نه سازندگان به همان اندازه که دولت می خواهد از مسکن سهم عمده کسری بودجه را جبران کند، آنها هم هزینه های تحمیلی را روی مسکن کشیده و به مردم می فروشند.
فاصله حقوق و رشد تورم در پنج سال گذشته حداقل یک به سی شده است. در پنج سال پیش یک کارمند متوسط با حقوقش می توانست هر ماه دو متر مربع آپارتمان در مناطق متوسط تهران بخرد، اما امروز با ده ماه حقوق نمی تواند یک متر مربع بخرد. خودتان محاسبه کنید چه فاصله ای بین تورم و حقوق کارمندان افتاده است. تا چه برسد به بیکاران!
با شعار و حرف نمی توان مشکل مسکن را حل کرد بلکه باید این فاصله تورم و حقوق، یا به عبارت دیگر مشکل ارزش پول ملی را حل کرد.
این بانکها تا ملت ، انقلاب و حمهوری اسلامی را به فنا ندهند دست بر دار نیستند !
تا بانکها به معنای واقعی ملی نشوند ، در هم ادغام نشوند مایملک و دارایی های غیرمنقول آنها نقد نشود همین آش است و همین کاسه !
خیلی هم عالیه
وقتی دولت و نهادهای حکومتی خودشون تو بازار مسکن باشن و از تورم سود ببرن تنها راهکارشون میشه وام بی پشتوانه دادن و ایجاد تورم بیشتر.
تازه بابت این قبر 25 متری با دارا بودن 4 فرزند ماهی 35 میلیون هم تاقیامت قسط بده ؟ به قول جناب حافظ
مردم چشمم به خون اغشته شد در کجا این ظلم به انسان می کنن
متراژ و فرزند رو بی خیال.کسی که بتونه 37 میلیون یا بیشتر در بیاره در ماه که دیگه نیاز به وام نداره جهت خرید خونه.اون شخص حداقل بین 50 تا 60 میلیون باید درآمد داشته باشه که بتونه قسط 37 میلیونی شو بده.پس در نتیجه ی مقدار دندون رو جیگر بذاره و اخانمش هم ی مدت کار کنه به راحتی میتونه خونه ش رو بخره...
خونه 25 متری بهتر از اجاره نشینیه اابته برای 2 نفر یا نهایت با یک بچه کوچیک که درست طراحی شده باشه اون هم باید کنارش امکانات رفاهی ساخته بشه که مردم بتونن در روز وقتشونو اگر خواستن بیرون بگذرونن و اون مهمون بازیها هم دیگه معنی نداره و باید مردم فرهنگ زندگی در چنین فضاهایی رو یاد بگیرن شبیه زندگی مردم در شهرهای شلوغ جهان مثل هنگ کونگ یا توکیو یا نیویورک
با این راهکارهای باطل، دولت با ملت خیلی فاصله گرفته
از قدیم گفتن سواره بفکر پیاده نیست. والله ما که با ۳۰ سال خدمت صادقانه تو زندگیمان‌ناندیم.‌ ۱۰ م حقوق ۶ تومانی قسط با ۴ میلیون چکار میشه کرد.خدایا خودت کمک کن. حقوق بگیر بانک شما هستم. ۳۵ ساله . یک وام بی ارزش بما ندادن.‌ البته آقازاده ها هم گناه دارن اول باید بفکر آنها باشن.‌ چون خرج خارج نشینی بالاست
دولت توان ساخت مسکن نداره بعد با این طرحهای ابکی و دور ا ذهن هم توپ را میندازه تو زمین مردم هم خودش را رها میکنه
آقایان اگر ملت ایران دولت و مسئول نخواهد باید به کجا بگوید؟ چون هر جا این مسئولین دست گذاشتند فقط فاجعه ببار آمد.آخه ملت را چرامسخره کردید
این گیرونیها همش تقصیر آمریکا،اورپاست. عیب نداره چیه رئیسی هان ؟؟؟
واقعآ خدالعنتتون کنه حرفی ندارم
گتد مسکن را در آوردید دیگه!
بس کنید!! تو مسکن ۲۵ متری چطوری باید فرزندآوری کرد؟!
تازه همین وام هم ماهی ۳۰ میلیون تا ۳۷ میلیون اقساطش هست!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی