بازدید 24876
با گذشت ۲۱ ماه از تصمیم قبلی و در بی خبری از آمار رسمی تورم مسکن؛

افزایش مبلغ وام خرید مسکن به ۹۶۰ میلیون با سود بیش از ۱.۸ میلیارد تومان / چه کسی توان بازپرداخت اقساط ۱۹ میلیون تومانی را دارد؟

در شرایطی که چند ماهی است، خبری از انتشار آمار رسمی تورم مسکن شهر تهران از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار نیست، روز گذشته شورای پول و اعتبار با دو برابر شدن مبلغ تسهیلات خرید خانه موافقت کرد.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 21 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز گذشته با اعلام رئیس کل بانک مرکزی، ️سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم دو برابر شد. محمدرضا فرزین در پایان جلسه شورای پول و اعتبار با اعلام این خبر گفت: سقف این تسهیلات پیش از این در تهران، انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان بود که بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات در تهران انفرادی به ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی در خصوص شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار تن گفت: برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار تن نیز سقف این تسهیلات پیش از این ۱۶۰ میلیون تومان به صورت انفرادی و ۳۲۰ میلیون تومان برای زوجین بود که با مصوبه جدید سقف این تسهیلات به ترتیب به ۳۲۰ و ۶۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: سقف تسهیلات یاد شده در مناطق شهری نیز انفرادی ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان بود که به ترتیب به صورت انفرادی به ۲۴۰ و برای زوجین به ۴۸۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی یادآور شد: سقف تسهیلات پوشش هزینه تعمیر و نوسازی واحد‌های مسکونی (جعاله) نیز که پیش از این ۸۰ میلیون تومان بود به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی پیش از این اوراق گواهی حق تقدم (تسه) در اختیار بانک مسکن و بانک‌های تجاری بود، اما با مصوبه جدید همه بانک‌ها می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

به این ترتیب با در نظر گرفتن وام  ۸۰۰ میلیونی و ۱۶۰ میلیونی جعاله، سقف وام خرید در تهران برای زوجین  از ۴۸۰ میلیون تومان به ۹۶۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.


این در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش از این در شهریورماه سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی طی مکاتبه‌ای با بانک مسکن، مبلغ وام‌های مذکور را دو برابر کرده بود و از رقم ۲۰۰ میلیون تومان زوجین به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داده بود. در نتیجه با تصمیم روز گذشته شورای پول و اعتبار، مبلغ وام مسکن زوجین از ۲۰۰ میلیون تومان دو سال قبل به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

روایت مرکز پژوهش‌های مجلس از جهش قیمت مسکن

اما آیا رقم جدید ۹۶۰ میلیونی (۸۰۰ میلیون و به اضافه ۱۶۰ میلیون جعاله) در قدرت خرید یک زوج در تهران برای خرید خانه تاثیر چشمگیری دارد؟ پاسخ منفی است. زیرا با وجود عدم انتشار آمار تحولات مسکن از سوی بانک مرکزی در چند ماه اخیر، مشاهدات از بازار مسکن نشان از جهش قیمت‌ها از زمستان سال گذشته تا به امروز دارد. این در حالی است که آخرین باری که بانک مرکزی آمار تورم و قیمت مسکن را اعلام کرده بود، خبر از رسیدن میانگین نرخ یک متر خانه در شهر تهران به بیش ۴۸ میلیون تومان داشت. رقمی که در یکی از گزارش‌های رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به آن اشاره و گفته شده است: «طبق آمار منتشرشده بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق بیست و دوگانه تهران، طی ۵ سال یعنی از آذرماه سال ۱۳۹۶ تا آذرماه سال ۱۴۰۱ از ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومان به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان رسیده است؛ رشدی حدود ۹۵۰ درصد. این درحالی است که حداقل دستمزد در این بازه زمانی در حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشته است: از یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان در سال ۱۴۰۱»

افزایش مبلغ وام خرید مسکن به ۹۶۰ میلیون با سود بیش از ۱.۸ میلیارد تومان / چه کسی توان بازپرداخت اقساط بیش از ۱۹ میلیونی را دارد؟

متوسط قيمت فروش يک مترمربع زيربنای مسكوني در شهر تهران از زمستان سال 1392 تا زمستان سال 1400

 

سود و اقساط وام مسکن چقدر است؟

محاسبه بازپرداخت اقساط وام جدید (۹۶۰ میلیون تومانی) نشان می‌دهد اقساط ماهانه آن ۱۹.۳ میلیون تومان است. با توجه به اعلام بانک مسکن در سایت رسمی، نرخ سود این وام ۲۲.۵ درصد و مدت بازپرداخت نیز ۱۲ ساله است که دو روش ساده و پلکانی امکان بازپرداخت وجود دارد. به گونه‌ای که به عنوان نمونه در روش ساده، کل بازپرداخت وام بیش از ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان و کل سود وام نیز بیش از ۱.۸ میلیارد تومان است. لازم به ذکر است باید مبلغ خرید اوراق حق تقدم را به هزینه‌های وام خرید اضافه کرد. از سوی دیگر در روش ساده، مبلغ قسط ماهیانه حدود ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. حال این سوال برای بسیاری از مردم مطرح است که با توجه به شرایط اقتصادی و فشار معیشتی، کدام گروه از متقاضیان خرید مسکن، امکان بازپرداخت اقساط نزدیک به ۲۰ میلیون تومان را دارند؟ سوالی که پاسخش را باید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بدهد؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۴۷
چطور یک بیجاره ای که مستاجره می تونه 19 میلیون قسط هم بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
به سختی شاید
ناشناس
| Canada |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
ایران بهشت مالک ها وسرمایه دارهاست نه ضعفا ومستاجرین !!!
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
دارک ترین قسمت داستان اینه که کل این وام با این سود عجیب و اقساط کمر شکن شاید به زحمت 30 تا 40 درصد مبلغ مورد نیاز برای خرید یک خانه 75 متری در مناطق متوسط به پایین تهران باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
از نظر مسولین محترم با حقوق ماهیانه هشت نه میلیون تومان همه می تونند اقساط ماهیانه شو پرداخت کنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
دوست عزیز که نوشتی ایران بهشت سرمایه دارهاست، خواستم بگم من سازنده ام و خوب میدونم ایران فقط بهشت مسئولین و برای بقیه جهنم
محسن
| Belgium |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
اول ببین ان وام را بهت می دهند از هفت خان رستم باید عبور کنید ان وقت تازه اگر توانستی که ان هفت خان را عبور کردی و شانس اوردی تازه می ماند پرداخت ان وام که برای اکثرا نشدنی است در واقع یعنی هیچ و پوچ...؟
یعنی اخر سود و ربا و ریاکاری در این نوع وام ها دیده می شود و با کمال تاسف اسمش هم هست بانکداری اسلامی.
حتی تو حکومت امام زمان (عج) هم انقدر قوانین اسلام تو بانکداری رعایت نمیشه...
این وام رو که به درد اجاره نشین نمی خوره. بانکی ها می دونن چطوری با این وام بازی کنن و سودشون رو از دلال ها بگیرن.
کارمندان و روسای بانک که میتونند این اقساط رو پرداخت کنند جامعه هدف وامها هم که معمولا همین عزیزان هستند لابد حقوقشان می رسد چنین قسطی بدهند یا اینکه خودشان فکری بحالش می کنند!
مثلا وامی بردارند و همانجا در بانک سپرده گذاری کنند که سودش همین مقدار باشد و سود آن را بدهند به قسط این و وام این را سرمایه گذاری کنند در آنی دیگر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
من کارمند 10 ساله بانک هستم با ماهی 16 میلیون حقوق. چطور 19 میلیون قسط بدم به نظر شما؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
آی کیو محاسباتت ایراد داره! مگر میشه یک وام 23 درصدی رو با سود 23 درصدی پرداخت کرد؟! این 23 درصد سود فقط جواب سود وام رو میده. پس اصل ملغ پول چی میشه؟!
به عبارتی شما اگر یک وام 20 درصدی رو سپرده 20 درصدی کنید انگار به خودت ضرر زدی و از بانک ب عنوان قلک استفاده کردی و سودی نمیبری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
کاملا درسته!
فقط کارمندان بانک می دانند از این وامها چگونه و به چه صورت به نفع خودشان استفاده کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
به اونا وامهای قرض الحسنه یا با سود 4 درصد میدن داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
لطفا اشتباه نکنید... خواهش می کنم. این وام دست هیچکس نمیرسه جز شهرداری تهران و وزارت راه. برای همین وام ساخت هم هست. سودش تو جیب مسئولان تورمش مال مردم
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
ناشناس عزیز ای کیو سان 15:41 که البته کارمند بانک بودنت کاملا مشخصه من محاسبات دقیقی اعلام نکردم که شما نادرست بودنش رو تشخیص دادید خودتون بهتر می دونید و خوب بلدید چه وامی بردارید و کجا سرمایه گذاری کنید و زد و بند کنید ....
واقعا باید گریست برای اون مملکتی که چنین ایین نامه ای درونش میخواهد اجرا شود کسی نیست بگه قسط19.5میلیونی را چجوری باید پرداخت کنن مردم و در ثانی کدوم ادم عاقل میاد 980میلیون وام بگیره 2میلیارد هشتصذ پس بده البته این هم نشونه پیشرفت باید بقول مسولین بی کفایت مردم تحمل کنن
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
تازه پول اوراق روهم اضافه کن که کمتراز۲۵۰تومن نیست
چه خبر عالی. پیش به سوی افزایش قیمت خانه
این طرحها رو میدن که گفته باشن کاری کردیم .والسلام !!!!!!!!!!!! و گرنه خودشون و بچه هاشون این دغدغه ها براشون مایه خنده و تفریح هستش .!!!!!!!!!.بماند اینکه بیشتر این طرحها آدم رو یاد موجودات فضایی میندازه که سالهای نوری ا زما دور هستن و هیچ اطلاعی از وضعیت ندارن .!!!!!!!!!!!!!!!!!.خیلی وقتها هیچکاری نکردن بهتر از کار رو خراب کردن هستن.
خب به سلامتی. قیمت مسکن که رفت یه جایی که کلا برای سه نسل بعد باید بهش فکر کرد. قسطاشم یه جوری تعیین کردن هیچ ارتباطی با زندگی یک آدم معمولی نداره. تو کشوری که حقوق ۷ ۸ تومنه، قسط ۱۹ میلیونی یعنی درآمد بالای ۳۰ میلیون تومان. ساده تر اینکه خرید خانه با وام برام پولدارها بیشتر امکان پذیر باشد. متوسط و ضعیف را کشتند
دارک ترین قسمت داستان اینه که کل این وام با این سود عجیب و اقساط کمر شکن شاید به زحمت 30 تا 40 درصد مبلغ مورد نیاز برای خرید یک خانه 75 متری در مناطق متوسط به پایین تهران باشد
تا وقتی قیمت فوق کاذب مسکن سقوط آزاد نکند دریافت وام خرید غیر ممکن خواهد بود.
بیش از 99.5% قیمت مسکن کاذب فوق توهمی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
الان هزینه ساخت زیر متری 20 میلیون نیست. قیمت زمین و هزینه هاش شهرداری و پروانه رو بهش اضافه کنی میشه متری 40 تومن.
اتفاقا اصلا حباب نیست. عملکرد سیستم با تورم کمرشکن کار رو به اینجا کشونده
واقعا با چه رویی این ارقام اعلام میشه؟
۱/۸ میلیار تومان مصداق کامل ربا است؟
دلسوزان دین و مملکت کجا هستند؟
هیچ کس به فکر مردم نیست
با 930 ملیون مگه میشه خونه خرید؟
شما باید تو همین تهران حداقل تو یه منطفه متوسط 4 میلیارد پول بدی برای یه خونه 80 متری.
علاوه بر این خود خرید برگه از فرابورس حداقل 150 ملیون هزینه اضاقه رو دوش وام گیرنده میزاره که واقعا یه پول زور هست.
به نظرم هیچ فرقی برای مردمی که خونه ندارند نمیکنه این وام حتی اگه بتونی اقساطش رو هم بدی.این وام فقط برای جابه جایی خونه یا فوقش نوساز کردن و چند متر بزرگتر خریدن جواب میده.
اینها فکر کردن که ملت همه آقازاده هستند و می تونند ماهی 19 میلیون قسط بدهند . نون شب نداریم بخوریم اونوقت قسط 19 میلیونی بدیم !
فردی که این وام را تصویب کرده چیپش پر پول بوده و حقوق نجومی می گرفته
به نظر شما با 980ملیون تومان چند متر مربع خانه میشود خرید؟ اونم خانه سنددار وبا شرایط خاص
خواستند بگن ما هم کاری کرده باشیم، وگرنه قشر مستضعف که نابوده وقشر متوسط شاید بتونن ازین وام استفاده کنند.
قابل توجه آقای رییسی
با احتساب مبلغ اوراق سود این وام از سی درصد هم بالا میزنه. این است بانکداری اسلامی؟
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
این سودی که بانکها می گیرند باید اسمش را بگذارند؟پول نزول
این وام عالیه
البته به مردم عادی نخواهد رسید
اما اگر این وام رو دوباره تو صندوق یا بانک سرمایه گذاری کنند سودش از قسط ماهیانش بیشتره

از آنجایی که مردم عادی توان پرداخت اقساط روندارن باید منتظر ابر بدهکاران جدید بانکی بود
رباخوارترین بانک های دنیا را داریم ...

واسه همینه که بانکهای غربی ها ورشکست میشن ولی بانکهای رباخوار ایران، سرپا می مونن
قسط هم بتوانی بدهی ؛ حداقل ۵ ضامن لازم دارد!! از کجا باید ضامن معتبر برای اقساط ۲۰ میلیونی جور کرد!!؟
چطور یک بیجاره ای که مستاجره می تونه 19 میلیون قسط هم بده
گیرم بتواند بدهد کو خانه یک میلیاردی
1-این وام هنوز به بانک مسکن ابلاغ نشده است و عموما یک هفته دیگر اجرایی می شود.
2-قیمت این وام از امروز به شدت بالا رفت و تا هفته آتی هر سهم (500 هزار تومانی) آن بالای یکصد هزار تومان خواهد شد.
3- 960 میلیون وام را باید از بورس خرید، قیمت این وام در شنبه 14020403 حدود 172 میلیون تومان است
4-مبلغ قسط این وام به روش پرداخت ساده 12 ساله مبلغ 19.700.000 تومان است
5- با احتساب قیمت خرید وام و کسر هزینه های سند رهنی و کارشناسی و محضر , مشتری حدود 750 میلیون تومان دریافت می کند تا دوازده ساله دو میلیارد و نهصد میلیون تومان بپردازد
6-مدیران بانک مسکن بسیار تمایل دارند قیمت هر سهم اوراق تسهیلات مسکن کمتر از 100 هزار تومان نشود و همیشه حسابهای ممتاز آن بانک سپرده بالایی داشته باشد بنابراین سیاست کار طوری تنظیم می کنند تا قیمت اوراق افزایش یابد و در این بین وام گیرنده با امید تورم آتی و ادامه دار این وام را می خرد.
با سلام از قدیم گفتن خلایق هر چه لایق
من سال ۹۵وام مسکن گرفتم ۵۰ تومان با اوراق . اون موقع کاملا دقیق یادمه ۷۰درصد حقوقم رو میدادم برا همین وام . ولی الان بعد از گذشت ۶سال اون قسط رو اصلا به حساب نمارم. دو سال اول سخته ولی به مرور کلا حذف میشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
الان میتونه همین قسط و مبلغ رو پرداخت کنی با همین حقوقی که دریافت میکنی؟فکر میکنی چند درصد حقوقت رو الان بابت قسطش پرداخت باید بکنی؟فکرکنم حقوقت به مبلغ قسط نمیرسه ودوبرابر حقوقت رو باید بزاری
خیلی راحت وامی در کار نیست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نتیجه میگیریم تو این ۴ سال که گفتن مردم نخرید ارزان میشه چیه وام میلیاردی
من با مدرک دکترای پزشک عمومی باید 800 ملیون وام بگیرم با ماهی 20 ملیون قسط و دو ملیارد دیگر روی آن بگذارم تا هزینه خرید یک آپارتمان نقلی حاشیه شهر را تامین کنم که یکسال قبل یک دلال با مدرک سیکل و دیپلم یک ملیارد خریده و الان سه ملیارد به من می فروشد اون دلال در یکسال دو ملیارد سود کرده و من دکتر باید کل زندگی و وام و سرمایه ام را برای تامین سود دو ملیاردی این دلال سیکل و دیپلم به او بدهم عجب عدالتی عجب نظارتی عجب معادله ای ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
واقعا درد آره....
کسی که کل دوران تحصیل رو به عشق و صفا بوده،الان هم عشق و حال
و کسی که شب تا صبح به درس خوندن و از همه تفریحات زده،الان هم باید بدوبدو برای عشق و حال اون دلال
خجالت هم خوب چیزیه .اینها نمیدونن که پرداخت این قسط ها و جور کردن اون مابقی پول برای 99 درصد مردم امکان ندارد و اون یک درصد هم صاحب مسکن هستند و نیاز به مسکن ندارن؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی