بازدید 2957
۱

نشست عربستان و کشورهای آفریقایی درباره فلسطین

نشست عربستان و کشورهای آفریقایی که دیروز در ریاض برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای بر توقف حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۲۰۳۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱ 11 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رسانه‌های عربستان، شرکت کنندگان در این نشست، بر ضرورت توقف عملیات نظامی در اراضی اشغالی فلسطین و ضرورت حمایت و دفاع از غیرنظامیان براساس حقوق بین‌الملل و حقوق بشر تأکید کردند.

حاضران در این نشست اعلام کردند که تلاش جامعه جهانی برای توقف حمله رژیم صهیونیستی و کوچ اجباری فلسطینی‌ها از نوار غزه ایفا بسیار ضروری است.

در این بیانیه آمده است، راه‌های ارائه کمک‌های امدادی و بشردوستانه به مردم فلسطین از سوی سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی باید تسهیل شود.

حاضران در این نشست همچنین بر ضرورت توقف علت واقعی درگیری که در اشغالگری اسرائیل نهفته است، تأکید کردند و خواستار تلاش مضاعف برای رسیدن به راه‌حل جامع و عادلانه برای جنگ فلسطین و اسرائیل، تشکیل دو کشور مستقل، ابتکار عمل صلح از سوی کشورهای عربی و قطعنامه‌های بین‌المللی شدند بطوری که فلسطینی‌ها در سایه آن بتوانند کشور مستقل خود در مرزهای ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس شرقی را تشکیل دهند.

رهبران آفریقا و عربستان در بخش دیگری از این بیانیه بر تقویت روابط اقتصادی در بخش صنعت، معدن و افزایش صادرات غیر نفتی توافق کردند.

رهبران شرکت‌کننده در اجلاس ریاض بر ضرورت احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها، لزوم پایبندی به اصل حسن همجواری بر اساس مبدا مساوات و احترام متقابل و منافع مشترک میان کشورها بر اساس قانون بین‌المللی، تاکید کردند.

شرکت‌کنندگان در اجلاس همچنین راهکارهای تقویت همکاری و هماهنگی تلاش‌ها و تبادل تجربیات در راستای تحقق و خدمت به منافع مشترک و ایفای نقش در تحقق امنیت و صلح در جهان و همچنین اتخاذ کلیه تدابیر لازم با همکاری تنگاتنگ میان کشورهای آنها به منظور جلوگیری از وقوع جنایت‌های تروریستی را مورد بررسی قرار دادند.

در این بیانیه، برگزاری اجلاس سران عربستان و آفریقا نقطه عطف تاریخی در روند روابط مشترک و تقویت روابط با کشورهای آفریقایی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی توصیف شده است.

همچنین اشاره شد که عربستان با تاکید بر نقش کشورهای آفریقایی از عضویت دائم اتحادیه آفریقا در گروه ۲۰ حمایت می‌کند.

ریاض، پایتخت عربستان جمعه نوزدهم آبان میزبان نخستین اجلاس سعودی و کشورهای آفریقایی با عنوان «شراکت ثمربخش» برای پایه‌گذاری همکاری راهبردی میان دو طرف در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و گردشگری بود.
این اجلاس با مشارکت رؤسا و رهبران کشورهای آفریقایی و عربستان در ریاض و با هدف توسعه روابط سعودی با کشورهای آفریقایی برگزار شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عربستان وهابی پس از اسراییل کودک کش و ادوغان منافق
متهم ردیف سومه!
این دیگه چه کنفرانسی هست؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست