بازدید 14038
۴

ارث طلای مادر برای فرزند دختر است یا پسر؟

تقسیم ارث طلای مادر از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن سؤالات بسیاری می‌شود و همیشه برای افراد سؤال است که طلا‌های مادر بعد از فوت برای دختر خانواده است یا پسر؟
کد خبر: ۱۲۰۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱ 08 November 2023

به گزارش تابناک، در قانون نحوه تقسیم ارث بیان شده است که طبق آن افراد از متوفی ارث می‌برند.

 
تقسیم ارث مادر با افراد دیگر تفاوتی ندارد و طبق طبقات ارث انجام می‌شود؛ بنابراین طبق همین قانون وراث در سه‌طبقه تقسیم می‌شوند که به ترتیب اولویت طبقه اول از طبقات دیگر بالاتر بوده و درصورتی‌که افراد این طبقه حضور داشته باشند، دیگر طبقات ارث نمی‌برند.

طبق قانون مدنی در طبقه اول پدر، مادر، فرزند و نوه قرار دارند.

در طبقه دوم پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آن‌ها حضور دارند؛ و در نهایت طبقه سوم شامل خاله، عمه، عمو، دایی و فرزندان آن‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است هر طبقه به دو درجه تقسیم شده که اولویت درجه اول بالاتر است. به‌عنوان‌مثال اگر هیچ وارثی در طبقه اول حضور نداشته باشد و در طبقه دوم خواهر و برادر و فرزندان آن‌ها باشند، دیگر فرزندان آن‌ها ارث نمی‌برند.

بر همین اساس سهم‌الارث طبقه اول، سهم‌الارث طبقه دوم و سهم‌الارث طبقه سوم برحسب قانون مشخص خواهد شد.

تقسیم ارث طلای مادر بین فرزندان طبق عرف جامعه
همان‌طور که گفتین معمولا نسبت به ارث طلای مادر اختلاف پیش می‌آید. طلا معمولاً شکل زینتی دارد و این موضوع برای خانم‌ها بسیار مهم است و از این وسیله زینتی استفاده می‌کنند. البته لزوماً طلا‌های به‌جامانده از مادر خانواده نیست و ممکن است این اموال برجای‌مانده برای آقایان خانواده بوده باشد.

طبق عرف جامعه وقتی خانمی فوت کند و طلا جزو ماترک (اموال به‌جامانده از متوفی) از وی باشد بین خواهر، مادر و دختر ایشان تقسیم می‌شود. یعنی اگر متوفی دختر باشد به مادر و خواهرش، اگر متوفی مادر باشد به دخترانش ارث می‌رسد. این موردی است که در عرف رعایت می‌شود و بحثی سر آن پیش نمی‌آید.

تقسیم ارث طلای مادر طبق قانون
اما موضوع طلای مادر طبق قانون متفاوت است. طلا‌های متوفی (طلای مادر) جزو اموالی است که باید در آن تقسیم به‌صورت قانونی انجام شود. در واقع طلا خصوصیتی نسبت به سایر اموال نداشته و مانند سایر اموال برجامانده تقسیم می‌شود.

طلای مربوط به متوفی؛ مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد به همان وارث خواهد رسید. اگر افراد طبقات تقسیم‌بندی سه‌گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهمشان بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

زمانی که طبقه اول وجود داشته باشند ارث به سایر طبقات نمی‌رسد. همچنین اگر در هر طبقه‌ای درجه اول وجود داشته باشد، ارث به سایر درجات نمی‌رسد. اگر زنی همسر داشته باشد و فوت کند، همسر او باوجوداینکه جزو خویشاوندان سببی است قطعاً در کنار سایر طبقات از طلا‌های متوفی ارث خواهد برد.

بنابراین، طلای مادر مانند بقیه اموال بین تمام وراث اعم از دختر، پسر و همسر متوفی تقسیم می‌شود.

نحوه تقسیم ارث از مادر
حالا از جمله نکات مهم در تقسیم ارث مادر نحوه تقسیم آن است. بعد از طی مراحل انحصاروراثت، ورثه می‌توانند اموال باقی‌مانده متوفی را میان خود تقسیم کنند. نکته قابل‌توجه در خصوص تقسیم ارث مادر این است که انحصاروراثت مادر و تقسیم ارث باقی‌مانده از او هیچ‌گونه تفاوتی با تقسیم ارث سایر افراد نداشته و افراد باید همان مراحل را طب کنند.

این تصور نیز که بعد از فوت مادر خانواده، تقسیم ارث فرزندان دختر و پسر به‌صورت مساوی انجام می‌شود کاملاً اشتباه بوده و درهرصورت اگر مادر یا پدری فوت کنند، پسر خانواده دوبرابر دختر آن خانواده ارث می‌برد.

بنابراین، چنانچه مادری فوت نماید و فرزند دختر و پسر داشته باشد، میزان سهم‌الارث او برای فرزندان دختر و پسر یکسان نخواهد بود.

منبع: دلتا مگ

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
خیلی تبعیضه درخانواده ما پسرها تاپدرمادر زنده بودند بیشتر هزینه داشتند سرمایه تحصیل وووووووووووو
بعد از مرگشان خدا رحمتشان کند باز دوبرابر از کل اموالشان وحتی طلاهای مادرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
خوبه خودتو معرفی میکردی که برادرهای شما هم کامنت میذاشتن، احتمال زیاد اونها هم در مورد شما مطالبی برای گفتن دارند
برخی از علما درخصوص ارث مادر اینطور فتوا داده اند که اگر ارث بجا مانده از مادر از شوهرش نباشد بین دختر و پسر به یکسان تقسیم می شود ولی اگر از مال الارث شوهرش باشد به صورت 2 و 1 بین پسر و دخترانش تقسیم می شود که از لحاظ عقلی هم درست است .
باید مساوی باشد حتی اگر دخترها بیشتر زحمت والدین را می کشند باید به انها بیشتر سهم داده شود این قوانین قدیمی در زمانی بود که پسرها مخارج پدر و مادر را میدادند و انها را سرپرستی میکردند و بدین ترتیب می خواستند جبران مخارج شود نه الان که حقوق بازنشستگی و ... وجود داره و هزینه ای برای پسرها ندارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی