بازدید 2512
۲

بورل: تراژدی جاری در غزه، شکست اخلاقی غرب است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «تراژدی» خواندن جنگ غزه، اذعان کرد که بحران جاری در خاورمیانه، «شکست اخلاقی دیپلماسی غرب است.»
کد خبر: ۱۲۰۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷ 06 November 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از رویترز، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که «تراژدی جاری در خاورمیانه، شکست اخلاقی دیپلماسی غرب است.»

بورل بدون اشاره به شهرک‌سازی غیرقانونی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی، مدعی شد: جنگ بین فلسطین و اسرائیل، ماهیت قومی یا مذهبی ندارد بلکه مساله ملی است و طرفین حق دارند در همان اراضی زندگی کنند!

وی با اشاره به توافق ننگین «اسلو» مدعی شد: برای زندگی طرفین در آنجا (اراضی اشغالی) سند و توافقی وجود دارد و آن هم توافق اسلو است. هرچند این توافق عملی نشد و مشکل همینجاست. جنگ در این سال‌ها تشدید شده است. حماس عملیات‌هایی داشت و اسرائیل پاسخ داد و در نتیجه واکنش اسرائیل، قربانیان (شهدا) غیرنظامی وسیعی برجا ماند.

بورل در ادامه با اشاره به نتیجه عملی نشدن توافق ننگین «اسلو» افزود: در نتیجه، استعمار اسرائیل در کرانه باختری رود اردن افزایش پیدا کرد؛ فلسطینیان مورد ظلم واقع شدند.

وی همچنین اذعان کرد: تراژدی که در خاورمیانه جریان دارد، شکست اخلاقی دیپلماسی غرب دی نتیجه فقدان تلاش جهت نیل به صلح است.

اظهارات و ادعا‌های بورل در حالی مطرح شده است که در پی عملیات مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) موسوم به «طوفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی که هفتم اکتبر (۱۵ مهر) صورت گرفت، اشغالگران در اقدامی تلافی‌جویانه و وحشیانه حملات گسترده‌ای را علیه مردم بی‌دفاع غزه انجام داده‌اند به طوری که براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، تاکنون ۹ هزار و ۷۷۰ نفر به شهادت رسیده‌اند. سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که چهار هزار و ۸۰۰ نفر از شهدا کودک هستند.

پیمان شوم اسلو حدود بیست سال قبل بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی امضا شد. این پیمان پس از انتفاضه نخست فلسطین در سال ۱۹۸۷ کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ شکل گرفت.

مذاکرات در اسلو واقع در نروژ انجام شد و در سال ۲۰ آگوست سال ۱۹۹۳ به پایان رسید. پس از آن در یک مراسم در واشنگتن دی سی در ۱۳ سپتامبر همین سال با حضور یاسر عرفات رئیس وقت سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، اسحاق رابین نخست وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس و بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

سند این پیمان همچنین توسط ابومازن از سوی ساف، شیمیون پرز از سوی رژیم اسرائیل و کریستوفر وزیر خارجه وقت آمریکا و آندره کوزیرف از جانب روسیه امضا شده است.

پیمان اسلو زمینه ایجاد تشکیلات خودگردان را با وظیفه کنترل مناطق تحت سیطره اش و پیگیری روند مذاکرات فراهم آورد. در این پیمان عقب نشینی نظامیان صهیونیست از غزه و کرانه باختری لحاظ شده بود که رژیم اشغالگر قدس به آن عمل نکرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
باز هم خوبه یکی اقرار به این افتضاح کرد
زیباکلام از شما دیگه انتظار نداشت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی