بازدید 62375

ماه گرفتگی امشب در کدام مناطق قابل رویت است؟

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از ماه‌گرفتگی در امشب در ساعت ۲۱ و ۳۱ خبر داد و گفت: این ماه گرفتگی جزئی ۲۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه بامداد فردا یکشنبه ۷ آبان‌ماه به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۰۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰ 28 October 2023

به گزارش تابناک، مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: دو هفته پس از خورگرفت شنبه، ۲۲ مهرماه سال جاری که متاسفانه از ایران قابل مشاهده نبود، امشب کره ماه در سایه زمین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ماه گرفتگی امشب ۶ آبان ماه در ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه و ۴۸ ثانیه در وضعیت نیم‌سایه آغاز می‌شود که در نجوم قدیم به آن «خسوف غیرمرئی» می‌گفتند و در این شرایط از دید ناظران زمینی، تغییر نور ماه چندان محسوس نخواهد بود.

عتیقی با بیان اینکه در زمان اوج این گرفت، فقط ۶ درصد از سطح ماه تحت پوشش سایه زمین قرار می‌گیرد، یادآور شد: گرفت جزئی امشب در ساعت ۲۳ و ۴۴ دقیقه و ۵ ثانیه به اوج می‌رسد. این گرفت جزئی ۲۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه بامداد فردا یکشنبه ۷ آبان‌ماه به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: ساعت ۱ و ۵۶ دقیقه و ۲۵ ثانیه، گرفت نیمسایه نیز پایان می‌پذیرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه کل این گرفت ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه به درازا می‌کشد و گرفت جزئی امشب یک ساعت و ۱۷ دقیقه طول می‌کشد، خاطر نشان کرد: نزدیک به ۷ میلیارد نفر از جمعیت ۸ میلیاردی ساکن کره زمین، گرفت امشب را مشاهده خواهند کرد.

وی یادآور شد: این گرفت در سراسر قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و بخش‌هایی از شرق قاره امریکا و اقیانوسیه قابل مشاهده است.

عتیقی اظهار کرد: لازم به ذکر است که برای مشاهده گرفت جزئی ماه به ابزارهای خاصی نیاز نیست و حتی در شهرهای بزرگ با وجود آلودگی نوری و آلاینده های هوا، در صورت صاف بودن آسمان، رصد پدیده ماه گرفتگی امکان پذیر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست