بازدید 3094

پاسخ ایران به ادعاهای واهی سه کشور اروپایی

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به نامه ضد ایرانی سه کشور اروپایی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت با هشدار نسبت به هرگونه رویکرد سیاسی که توسط برخی کشورهای توسعه‌یافته با برنامه‌های فضایی استفاده می‌شود، تاکید کرد: مصمم به ادامه به فعالیت‌های موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی هستیم.
کد خبر: ۱۱۹۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶ 12 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۹ مهرماه جاری در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره ای شورای امنیت نوشت: نامه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳ نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل تهیه شده است. در این نامه، کشورهای فوق‌الذکر بار دیگر تلاش مذبوحانه‌ای کرده‌اند تا ارتباط نامربوط و ساختگی بین بند ۳ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و ماهواره بر فضایی قاصد متعلق به ایران که توانست در مورخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ با موفقیت ماهواره نور-۳ پرتاب و در مدار قرار دهد، بسازند.

در نامه سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل آمده است: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ادعاهای غیرمستند علیه خود در نامه را رد می‌کند و مجدداً تأکید می‌کند که ایران هیچ‌گونه فعالیت مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران چنین ادعاهایی را بی‌اساس می‌داند که به همان اندازه تفسیرهای خودسرانه و گمراه‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ غیرقابل توجیه است. موضع ایران در قبال چنین ادعاهای مکرر و بی‌اساسی در نامه‌های متعدد تشریح شده است.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که برنامه‌های موشکی و فضایی این کشور خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و ضمایم آن است. دولت‌های نویسندگان نامه فوق‌الذکر به جای اینکه درگیر چنین اقدام غیراخلاقی باشد و در عین حال ادعاهای بی‌اساس و با انگیزه سیاسی مکرر علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کند، باید به طور کامل و واقعی به تمامی تعهدات قانونی خود تحت آن قطعنامه، از جمله با خودداری از هرگونه اقدامی که اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت به‌ویژه هرگونه اقدامی که ضمیمه A این قطعنامه را تضعیف می‌کند، پایبند باشند.
سفیر ایران در سازمان ملل گفت: ما نسبت به هرگونه رویکرد سیاسی که توسط برخی کشورهای توسعه‌یافته با برنامه‌های فضایی استفاده می‌شود، هشدار می‌دهیم. آن‌ها بدون شک به دنبال بد جلوه دادن استفاده کشورهای در حال توسعه از فناوری فضایی برای اهداف صلح‌آمیز به بهانه‌های پوچ، مانند نگرانی‌های مربوط به گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند. این رویکرد ریاکارانه به طور جدی اعمال حق ذاتی کشورها برای دسترسی به فضا و اجرام آسمانی و همچنین آزادی آن‌ها در اکتشاف و استفاده از فضا برای مقاصد صلح‌آمیز، از جمله دسترسی آزاد آنان به علوم، فن‌آوری‌ها و کاربردهای فضایی بدون هیچ نوع تبعیضی را به خطر می‌اندازد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید می‌کند که مصمم است به فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی، که هر دو در چارچوب حقوق ذاتی آن بر اساس قوانین بین‌المللی بوده و برای حفظ امنیت و همچنین منافع اجتماعی-اقتصادی آن ضروری هستند، ادامه دهد.

ایروانی ادامه داد: با توجه به مأموریت مشخص‌شده در یادداشت رئیس شورای امنیت در مورد وظایف شورا بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) (S/۲۰۱۶/۴۴)، از دبیرکل انتظار می‌رود در گزارش بعدی خود در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) وظایف خود در چارچوب ماموریت محوله را انجام دهد و از ارائه گزارش پیرامون چنین فعالیت‌های نامربوط خودداری کند. درعوض، بر اساس شروط فوق‌الذکر، از ایشان درخواست می‌شود تا عدم پایبندی فرانسه، آلمان و بریتانیا به تعهدات خود تحت این قطعنامه را گزارش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی