بازدید 11209

اصرار دوباره ترکیه بر عبور کریدور زنگزور از ایران

وزیر حمل و نقل ترکیه اعلام کرده است که کریدور زنگزور می‌تواند از ایران عبور کند.
کد خبر: ۱۱۹۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ 05 October 2023

به گزارش تابناک، مهر به نقل از تاس نوشت:، مقامات ترکیه‌ای بار دیگر ادعاهای خود درباره کریدور زنگزور را مطرح کردند.

در همین ارتباط نیز، «عبدالقادر اورال اوغلو»، وزیر حمل و نقل ترکیه در تلویزیون تی. آر. تی گفت در صورتی که ارمنستان از تأمین خاک خود برای مسیر حمل و نقل خودداری کند، کریدور زنگزور می‌تواند از ایران عبور کند.

اورال اوغلو مدعی شد: «سوال مهم این است که آیا کریدور زنگزور از ارمنستان عبور می‌کند یا خیر؟ از نظر شرایط جغرافیایی واقعی، این کریدور برای هر یک از مناطقی که از آن عبور می‌کند مفید خواهد بود. ما فکر می‌کنیم ارمنستان این موضوع را بدون ملاحظات سیاسی ارزیابی خواهد کرد. در غیر این صورت، دورنمای عبور این کریدور از مرزهای ایران به عنوان یک جایگزین مطرح خواهد شد.»

وزیر کابینه اردوغان همچنین گفت: «مسیر زنگزور در حال حاضر تا حد زیادی به جز بخشهایی از مسیر برقرار است.» او گفت: «مسیری وجود دارد که از باکو به شهر خان می‌رود. کار توسط یک شرکت ترکیه‌ای برای گسترش آن تا مرز ارمنستان در حال انجام است و مسیر دیگری به طول حدود ۱۱۰ کیلومتر در نخجوان وجود دارد. پس از آن، مسیر به قارس [در ترکیه] می‌رود و ۲۲۴ کیلومتر جاده در خاک ترکیه وجود دارد.»

به گفته وزیر راه و حمل و نقل ترکیه، کار تکمیل این مسیر در نخجوان به زودی آغاز خواهد شد و ظرف یک ماه، ترکیه مناقصه‌ای را برای ساخت امتداد مسیر در سراسر خاک خود برگزار خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که خواهان ایجاد کریدور موسوم به زنگزور است که از ارمنستان می‌گذرد و آذربایجان را به منطقه نخجوان آنکه منطقه‌ای بین ارمنستان و ترکیه است، متصل می‌کند. طرح کریدور شامل ساخت بزرگراه و راه آهن است.

پیش از این نیز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مسیر بازگشت از نخجوان به کریدورهای «زنگزور» و «لاچین» اشاره کرده و گفته بود: آرزوی ما این است که این مسیرها را به عنوان دالان‌های صلح باز کنیم. نمی‌توان به کریدوری که همواره تحت شرایط جنگی قرار داشته باشد، فکر کرد. تلاش لازم برای افتتاح کریدور «زنگزور» را انجام خواهیم داد. ایجاد کریدور «زنگزور» به نفع کشورها و امنیت منطقه خواهد بود. روند جاری در مسیر باکو تهران مثبت است. ممکن است تحولات مهمی (در این ارتباط) رخ دهد. (در مورد عبور از ارمنستان) اگر ارمنستان راه را برای کریدور «زنگزور» هموار نکند، این کریدور از ایران می‌گذرد. ایران نظر مثبتی به عبور کریدور از خاکش دارد.

این در حالی است که پیشتر «سید کمال خرازی»، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی تاکید کرده بود که باکو، کریدور زنگزور را به نحوی که در حاکمیت جمهوری آذربایجان باشد و اتصال نخجوان را به خاک اصلی آن تأمین کند، در قبال کریدور لاچین مطرح می‌کرد که در اختیار ارمنستان بود و قره باغ را به خاک ارمنستان متصل می‌ساخت. اینکه مساله قره باغ حل و طبعاً کریدور لاچین بلااثر شده است، دیگر توجیهی برای درخواست چنین کریدور متقابلی وجود ندارد.

خرازی افزود: البته، کشورها می‌توانند در قالب همکاری ترانزیتی راه‌های ارتباطی خود را در اختیار همسایگان خود قرار دهند و چنین همکاری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم قابل دفاع است، ولی لازمه برقراری چنین ارتباطی تهدید و اشغال نیست. جمهوری اسلامی ایران از آنجا که بر اهمیت اتصال نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان واقف است، حتی در صدد است چنین اتصالی را از خاک ایران برای جمهوری آذربایجان فراهم سازد و لذا با باکو برای ساخت جاده و راه آهنی به طول ۵۵ کیلومتر از روستای آق بند در منطقه زنگیلان در جنوب کشور آذربایجان و در مجاورت مرز ایران و ارمنستان، تا شهر اردوباد در نخجوان، به توافق رسیده است که در دست پیگیری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۴
به نظر بنده نخجوان بايد دوباره به ايران الحاق گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
نخجوان و حتی گرجستانمتعلق به ایران هستند
سیاست یعنی این . یعنی با پنبه سربریدن ! برای این کار هم نیاز به سیاستمداران خبره و آگاه هست که بدون رانت و تملق سکاندار سیاست شده باشند . هیچ وقت نمی توان با تکیه به تجهیزات نظامی با همسیگان و دنیا تعامل داشت . مقایسه کنید کره شمالی را با کشور های بسیار کوچک و بدون سلاحی مثل لوگزامبورک ، موناکو و غیره که ارتش هم ندارند .
طرح موضوع را اشتباهی درج کرده‌اید هیچ کریدوری نه از ارمنستان و نه.از ایران امکان وجود نخواهد داشت .موضوع راه در میان هست که ارمنستان آن را پیشنهاد داده ولی باکو نمی‌پذیرد‌...و
باتحویل قرباغ به اذربایجان دیگر بهانه کریدور متقابل منتفی شد وترکیه خلع سلاح شدوحال دوباره به کریدور ایرا پناه اورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
بچه زرنگ کجا بودی تو؟
ایران باید به شرط نبودن پایگاه اسرائیل و ترکیه و هر کشور خارجی دیگه اجازه بده رفت و امد از داخل خاک ایران بین نخجوان و آذربایجان انجام بشه در غیر اینصورت خیر
"جمهوری اسلامی ایران از آنجا که بر اهمیت اتصال نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان واقف است، حتی در صدد است چنین اتصالی را از خاک ایران برای جمهوری آذربایجان فراهم سازد و لذا با باکو برای ساخت جاده و راه آهنی به طول ۵۵ کیلومتر از روستای آق بند در منطقه زنگیلان در جنوب کشور آذربایجان و در مجاورت مرز ایران و ارمنستان، تا شهر اردوباد در نخجوان، به توافق رسیده است که در دست پیگیری است" پس چرا میگین اصرار ترکیه؟!
به این بوقلمون ها زیاد رو ندید.
خیلی هم خوب میشه ..برای دولت ها و ملت ها یه فرصت اقتصادی و معیشتی ایجاد می‌کنه ..آنچه که معلومه باز شدن این کریدور برای احیا جاده ابریشم واجبه .‌‌‌‌د ر واقع نقش اتصال تمام ملل آسیای میانه را به یکدیگر و به دنیای مدرن ایجاد می‌کنه ..عبورش از ایران منافع زیادی هم برای ایران خواهد داشت
ببینیم تا نظر روسیه چی هست
معلومه که ترکیه قصد و مرضی داره
ایران باید بعد از گرفتن تعهدات سنگین از آذربایجان اجازه رفت و آمد ریلی و جاده ای بین نخجوان و آذربایجان رو بده و یکی از شروطش برچیده شدن پایگاه های اسرائیل و ترکیه و هر کشور دیگه ای تو آذربایجان باشه.
ترکیه که زنگزور رو میخواد خودش حاضره یه کریدور بطول فقط ۳ کیلومتر هم به ما بده که ایران از طریق قطع قره سو که تازه هشتاد سال پیش مال ایران بود و آتا ترک با زرنگ بازی گرفتش به ایروان وصل بشه که لازم نباشه ایرانیا برای رفتن به ارمنستان از مسیرهای سخت کوهستانی رد بشن، عمرا"
رجب عثمان
تو در مقامی نیستی که برای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران بزرگ تعیین تکلیف کنی!!!
فتح و پیروزی بعدی زنگه زور است وخداوند با لشکر حق و اسلام واقعیست نه منافق و مشرک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست