بازدید 2069

برگزیدگان جشنواره خورشید چه کسانی بودند؟

اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی رسانه خورشید شامگاه هشتم مهرماه ۱۴۰۲ با معرفی برگزیدگان داخلی و خارجی برگزار شد، برگزیدگان خارجی این جشنواره ۱۵ نفر بودند که از میان ۴۱ شرکت کننده انتخاب شدند.
کد خبر: ۱۱۹۶۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷ 04 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید، "فائزه محمد" از کشور عمان خبرنگار شبکه خبری عمانیه و نویسنده کتاب "در قلب ایران"، "بان فائق القبطان" از کشور عراق و عضو هیات مدیره سندیکای روزنامه نگاران عراقی و رئیس گروه خبرنگاران زن عراقی، "ایمان شمس الدین" از کشور کویت به عنوان پژوهشگر امور رسانه‌ای عرصه بانوان و نویسنده و روزنامه نگار نشریه العبث، "حورا القبیسی" روزنامه نگار و متخصص در امور فلسطین از کشور لبنان، "حنا السعاده" از کشور الجزایر، "فاطما الصمادی" از کشور قطر به عنوان محقق ارشد مطالعات الجزیرع و رئیس مطالعات ایرانی، "ماریا فرنادنه برتو یانو" از کشور ونزوئلا به عنوان نویسنده و تحلیلگر ژئوپلیتیک، "آنا لورا ویرا اسمیت" از کشور اوروگوئه به عنوان فعال رسانه‌ای آزاد، "راد الوقاب" از کشور سوریه به عنوان روزنامه نگار و مجری تلویزیون و پژوهشگر رسانه به سبب فعالیت‌های رسانه‌ای خود تجلیل شدند.

"دیوسیناوو" خبرنگار و مدیرکل همکاری رادیو و تلویزیون بین المللی از کشور سنگال، "ژان لی" مدیر کل خاورمیانه گروه رسانه‌ای سی وی تی از چین، "هدیا باسیاب" از کشور کنیا، "وداد محمد" از کشور تونس، "مالنا سوفای مونتاو فرناندز" از کشور اکوادور و مدیر شبکه رادیویی و تلویزیونی، "فیرولا ایزابل مایوکا" مجری شبکه تلویزیونی و خبرنگار کشور روسیه نیز به عنوان فعالان رسانه‌ای غیرایرانی برتر نخستین جشنواره بین المللی رسانه‌ای خورشید مورد تقدیر قرار گرفتند.

فایزة محمد نویسندۀ اهل کشور عمان و دبیر تحریریه روزنامۀ شؤون عمانیة است که همسرش صالح البلوشی مدیریت آن را برعهده دارد. او در سال ۲۰۱۷ برای شرکت در یک کنفرانس دربارۀ گفتگو‌های عربی – ایرانی به تهران سفر کرد و مقاله‌ای با عنوان «زنان و هویت» ارائه کرد. او از آنجا به قم و شیراز و یزد و مشهد سفر کرد. او که علاقه داشت اصفهان را هم ببیند، بالاخره ژوئن ۲۰۲۲ به اصفهان رفت. او زمستان سال گذشته سفرنامۀ خود را در کتابی با عنوان "در قلب ایران: گشت‌وگذار در چهارگوشۀ سرزمین فارس" منتشر کرد که مورد استقبال و توجه بسیاری از اهالی رسانه در عمان قرار گرفت. او در این کتاب از علاقۀ ایرانیان به عمان میگوید. فایزة محمد با این کتاب به عنوان یک زن صوفی مدرن شهرت یافته است. او اخیرا در عمان‌دیلی درباره سفر خود به مشهد برای شرکت در جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید نوشته و گفته است: "این بار که به قصد ایران از پله‌های هواپیما بالا رفتم دیگر مقصد تهران نیست، مقصد اصلی مشهد است و قرار است برای یک کنفرانس دربارۀ زن مسلمان به این شهر بروم. "

بان فائق شهاب حمد القبطان عضو شورای سندیکای روزنامه‌نگاران، عضو اتحادیۀ روزنامه‌نگاران عرب، عضو فدراسیون بین‌المللی مطبوعات و رئیس شبکۀ زنان روزنامه‌نگار عراقی است. او در سال ۱۹۷۶ در عراق به دنیا آمد. از دانشگاه مستنصریه فارغ‌التحصیل شد. او به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد. قبطان به مدت شش سال از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ در روزنامه‌های نبض الشباب، الاعلام و الاتحاد و مجلۀ الصحة العربیة قلم زده است. تهیه‌کنندۀ شبکه اقتصادی دبی و شبکه mbc عربی را در کارنامۀ خود دارد. همچنین یک سال منشی سفارت‌های امارات و مصر در عراق بود. او یک همسر، یک مادر و الگوی زنان عراقی است. قبطان اولین زنی است که با وجود مشکلات فراوان و شمار زیاد مردان در وزارتخانه‌ها، به سمت مدیرکل ادارۀ منابع انسانی وزارت دفاع عراق منصوب شد. او می‌خواهد با به‌کارگیری درست فارغ‌التحصیلان جوان عراقی، این وزارتخانه را از یک جایگاه صرفاً نظامی به ارائه‌کنندۀ انواع خدمات غیر نظامی ازجمله عمرانی و اجتماعی نیز تبدیل کند. او تاکنون به توانمندسازی و ارتقای شغلی و حرفه‌ای ۴۰۰۰ کارمند وزارت دفاع کمک کرده است. او به زنان و توانایی آن‌ها در ساختن دوبارۀ کشور عراق ایمان دارد.


إیمان شمس‌الدین پژوهشگر و متفکر اهل کویت است. او لیسانس میکروبیولوژی و فوق لیسانس جامعه‌شناسی سیاسی دارد. شمس‌الدین نویسنده‌ای دغدغه‌مند است که تلاش میکند اندوخته‌های خود در معرفت‌شناسی و فلسفه و تاریخ اسلام و دین‌پژوهی را به عرصه‌های سیاست و اجتماع و فرهنگ بیاورد. از شمس‌الدین مقاله‌های متعددی در روزنامۀ السفیر العربی و سایت البیت الخلیجی دربارۀ کشور‌های حاشیۀ خلیج فارس به‌ویژه کویت و بحرین از او منتشر شده است. از دغدغه‌های اصلی شمس‌الدین نقد اندیشه‌های تکفیری، تبیین مفاهیم اساسی مانند آزادی و ملیگرایی و استبداد در اندیشه جهان عرب، نقش زن در بیداری اسلامی، ریشه‌یابی مشکلات سیاسی و اجتماعی ناشی از نظام قبیله‌ای در کشور‌های حاشیۀ خلیج است. علاوه بر کتاب‌هایی در معرفی شخصیت‌های تاریخی صدر اسلام و صاحبۀ پیامبر (ص)، از او کتاب‌هایی با این عناوین منتشر شده است: "گفتگویی دربارۀ دین و انسان"، "هویت و ازخودبیگانگی"، "تغییر و اصلاح" و "هدف ازدواج: رشد انسان" و "زنان پیرامون پیامبر". سه سال پیش کتابی با عنوان "روشنکفر و دیالکتیک ظلم و استبداد" به قلم وی منتشر شد. او در این کتاب به دگرگونی‌های مفهوم روشنفکر در مناسبات سیاست و قدرت در جوامع عرب پرداخته است. او تأکید میکند به بهانۀ آزادی قلم و بیان نمیتوان اجازه داد هر نظری که ثبات و انسجام جامعه را از بین میبرد در جامعه مطرح شود. علم و دانش نباید نظامی شود یا با شبه‌علم مخلوط شود و از ارزش آن کاسته شود، بلکه باید بر اساس برهان رشد کند.

حوراء قبیسی نویسنده و روزنامه‌نگار لبنانی است که در دفاع از فلسطین مینویسد و با قلم خود به جنگ با رژیم صهیونیستی میرود. او دربارۀ شهدا و زندانیان فلسطینی که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده و در زندان به سر میبرند نوشته است. مقاله‌هایی از او در الجزیره و المیادین و روزنامۀ الأخبار لبنان منتشر شده است.

دکتر حنا سعادة نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای الجزایری است. او برای بسیاری از سایت‌های عربی، خارجی و ایرانی به دو زبان عربی و انگلیسی یادداشت نوشته است. او هم‌اکنون دانشجوی دکتری ترجمه در مؤسسه رسانه در دانشگاه الجزایر است. او در سی و پنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی با موضوع «فلسطین؛ اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» شرکت و مقاله‌ای دربارۀ خطر عادیسازی روابط کشور‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی را ارائه کرد. او در سال گذشته در مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر سخنرانی و از عزم راسخ مردم ایران در مبارزه با استکبار جهانی تقدیر کرد. او دو سال گذشته با رایزن فرهنگی سفارت ایران در الجزایر مصاحبه کرد. او در روز جهانی مطبوعات در سال ۲۰۲۲ از خبرنگاران فلسطینی ازجمله شیرین ابوخالده در راه آزادی فلسطین جان خود را از دست داده یا مجروح و جانباز شدند قدردانی کرد.

آنا لورا ویرا اسمیت، فعال رسانه‌ای آزاد اهل اروگوئه است. اسمیت کارشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه جمهوری اروگوئه دارد و چندین پروژه تحقیقاتی در زمینه روانشناسی دارد. او برای تحصیلات اسلامی به قم آمده و شیعه شده است.

فاطمة الصمادی اهل اردن، محقق، استاد دانشگاه و متخصص مسائل ایران است. او در سال ۱۹۹۴ لیسانس روزنامه‌نگاری و رسانه از دانشگاه یرموک، کارشناسی ارشد مطالعات زنان را در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه اردن، و مدرک دکتری خود را در رشتۀ علوم اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۲۰۱۲ اخذ کرده است. موضوع رسالۀ دکترای وی مضامین زنانه در سینمای ایران است. صمادی چند کتاب و مقاله در زمینۀ مطالعات ایران معاصر نوشته است. مهم‌ترین کتاب او با عنوان "جریان‌های سیاسی در ایران معاصر" است که توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های سیاسی عربی در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. صمادی مقاله‌های متعددی دربارۀ روابط ایران و جهان عرب در سایت‌های خبری-تحلیلی مانند العربی الجدید نوشته است. او سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ در دانشگاه الزرقاء و سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ در دانشگاه الشرق الأوسط تدریس کرد. او در حال حاضر به عنوان کارشناس ارشد مسائل ایران، ترکیه و آسیای مرکزی در مرکز مطالعات الجزیره مشغول به فعالیت است.

ماریا فرناندا بارِتو روزنامه‌نگار مدافع حقوق زنان، خبرنگار و تحلیل‌گر سیاسی اهل کلمبیا و ونزوئلا است. او در سال ۲۰۲۲ جایزۀ روزنامه‌نگاری آنیبال نازوآ را دریافت کرد. او معتقد است روسیه و آمریکای لاتین نقش مهمی در شکست هژمونی آمریکا دارند. او مقابله با امپریالیسم را نقطه مشترک تهران و کاراکاس تعریف میکند و وحدت میان ایران و ونزوئلا برای هدف عادلانه‌شان را راهکار قطعی عبور از مشکلات میداند. به باور وی، امروزه روابط ایران و ونزوئلا از مناسبات استراتژیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی فراتر رفته و به پیوند دوستانۀ عمیقی رسیده است. بارتو در مصاحبه با سیمای جمهوری اسلامی ایران در حاشیۀ جشنوارۀ بین‌المللی خورشید گفت: "زنان ایران و زنان ونزوئلا هدف تحریم‌های امپریالیسم قرار میگیرند و من فکر میکنم اگر ما بتوانیم صداهایمان را به هم وصل کنیم و به همدیگر نزدیک شویم و یک طور‌هایی اتحادی بین ما باشد و متحد باشیم میتوانیم امپریالیسم و این اهداف شومش را کاملاً از بین ببریم و خنثی کنیم".

رائدة وقّاف خبرنگار سوری و نایب رئیس اتحادیۀ روزنامه‌نگاران سوریه است. وقاف اهل دریکیش از توابع استاد طرطوس است. او کار خود را از رادیو دمشق آغاز کرد، دوره‌های حرفه‌ای خبرنگاری را در هلند گذراند و سپس به تلویزیون ملی سوریه رفت. وقاف سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ مدیر کانال تلویزیونی «سوریا دراما» بود. از مهمترین برنامه‌های تلویزیونی او در این دوره «اکنون اتفاق میافتد»، «از نزدیک»، «در خانه‌ی ما» و «به چشمان من نگاه کنید» است که میکوشید در دورۀ جنگ در سوریه عشق را به تصویر بکشد. او همچنین سال‌ها در کمیته ارزیابی مجدد پخش‌کنندگان رسمی تلویزیون کار میکرد. او سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۰ مسئول امور بین‌الملل اتحادیۀ روزنگامه‌نگاران سوریه بود و سال ۲۰۲۲ به مدت سه سال به عنوان نایب رئیس اتحادیۀ روزنامه‌نگاران سوریه انتخاب شد.

دیو سیناوو امباجی کارشنا‌س‌ارشد ارتباطات، روزنامه‌نگار و خبرنگار اهل سنگال است. او در دانشگاه شیخ آنتا دیاپ در داکار درس خوانده است. دیو پیش‌تر در تلویزیون ملی سنگال کارگردانی میکرد. سیناوو اکنون مشاور رئیس رادیو و تلویزیون ملی سنگال و مسئول همکاری‌های بین‌المللی رادیو و تلویزیون این کشور است.

وداد محمد روزنامه‌نگار و خبرنگار اهل تونس است. او مجری-کارشناس و تحلیل‌گر رادیو ملی تونس است. او در خبرنگاری خود را وامدار خبرنگاران بزرگ تونس صالح جغام و نجیب الخطاب و بوروای بن عبدالعزیر و مکی کربول میداند که نزد آن‌ها درس آموخته و امروز به عنوان صدایی از وطن خود شناخته میشود.

مالنا سوفیا مونتُیا فرناندز مجری خبر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر رسانه از اکوادور است. او وکیل دادگستری است و به علاوه آن، در حوزۀ پوشش رسانه‌ای سیاست خارجی آمریکای لاتین فعالیت میکند. فرناندز اکنون یک چهرۀ رسانه‌ای مشهور و اثرگذار در اکوادور و مدیر یک شبکۀ رادیویی-تلویزیونی در این کشور است. او در مصاحبه‌ای در حاشیۀ جشنوارۀ خورشید گفت: "واقعیت زنان در نقاط مختلف جهان یکسان است و این نکته‌ای است که به آن‌ها اجازه میدهد برنامه‌های مشترکی برای کمک به رفاه زنان را ایجاد و با یکدیگر اجرا کنند".

فیورِلّا ایزابل خبرنگار، تحلیل‌گر حوزه‌های ژئوپلیتیک و مجری شبکۀ تلویزیونی راشا تودی است. این خبرنگار اهل روسیه مدیر شبکه تلویزیونی کُنوو کوچ است. او در حوزۀ ژئوپلیتیک اوراسیا و خاورمیانه فعالیت رسانه‌ای میکند و تحلیل مینویسد. او برنامه‌ای با عنوان.
"چگونه آمریکا به روسیه خیانت کرد؟ " را به صورت انیمیشن طراحی و گویندگی کرده است؛ و ژان لی مدیرکل خاورمیانه گروه رسانه‌ای چین.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی