بازدید 3086

سخنان متناقض درباره دو خبرنگار بازداشتی

دو روز مانده به تمام شدن یک سال بازداشت موقت الهه محمدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه هم‌میهن و در حالی که بعد از پایان این یک سال و براساس قانون، انتظار خبر آزادی این دو خبرنگار وجود داشت، دیروز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشستی خبری اعلام کرد هنوز رای‌ای برای پرونده آنها صادر نشده، پرونده این دو متهم در مراحل رسیدگی است و به خاطر ندارد که گفته باشد پرونده الهه و نیلوفر در مرحله انشاء رای است.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳ 27 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از هم میهن، او بیشتر پاسخش را به تبرئه نشدن این دو خبرنگار از اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا اختصاص داد و بخش سوال خبرنگار جماران را که مربوط به ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری بود، بی‌پاسخ گذاشت. خبرنگار جماران دیروز در این نشست خبری از سخنگوی قوه قضائیه پرسید که «وکلای الهه محمدی و نیلوفر حامدی اخیراً مصاحبه‌ای داشتند و با اشاره به ماده ۲۴۲ قانون آیین دادگستری کیفری که مقرر کرده قرار بازداشت برای جرایم غیرقتل نباید بیش از یک سال باشد، گفته‌اند هیچ مصداق و مستنداتی درباره همکاری این دو نفر با دولت آمریکا وجود ندارد و ابراز امیدواری کردند که به‌زودی شاهد آزادی آنها باشیم.»

اما ستایشی درحالی‌که تاکید این خبرنگار بر موضوع الزام قانونی الهه و نیلوفر بود و حرفی از تبرئه آنها نزد، از او پرسید: «یعنی گفتند تبرئه شدند، درست است؟» و خبرنگار پاسخ داد: «چنین مضمونی را گفته‌اند. شما در جلسه‌های قبل گفتید که رای این دو نفر در مرحله انشاء است، می‌خواستم بفرمایید این پرونده الان در چه مرحله‌ای است و اگر رای‌ای صادر شده، رای را برای ما بفرمایید.» سخنگوی قوه قضائیه هم در پاسخ گفت: «استناد شما چیست، می‌گویید وکیل پرونده گفته است، من چنین چیزی ندیدم اگر استنادی دارید، استناد را ارائه دهید. تاکنون از وکلای محترم این دو نفر این موضوع را نشنیده‌ایم اگر به آخرین نظراتی که در رسانه‌ها وجود دارد، مراجعه کنید مطلبی دال بر تبرئه شدن از عنوان اتهامی که ذکر کرده‌اید، نیامده و برعکس آمده است که اتهام مورد بحث در دادگاه به این دو نفر تفهیم شده است. در حال حاضر پرونده در حال رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است و لذا در صورت تبرئه این دو نفر توسط ریاست شعبه به صورت دقیق، روشن و ضابطه‌مند منعکس می‌شود و ما هم منعکس می‌کنیم.» او ادامه داد:‌ «آنچه از نظر قوه قضائیه واجد اعتبار است، اظهارات افرادی است که در فرایند رسیدگی ذی‌مدخل‌اند و آن هم رئیس دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده است و مطلبی از ناحیه رئیس دادگاه بیان نشده است. شاید شما این پرونده را با پرونده خانم الناز محمدی اشتباه گرفته‌اید که از اتهام‌ همکاری با دول متخاصم تبرئه شده است. این دو پرونده متفاوت است.»

ستایشی درباره وضعیت این پرونده نیز گفت: «به یاد ندارم که در جلسه گذشته گفته باشم که پرونده در شرف رای است. پرونده در فرایند رسیدگی است و نهایت بعد از رسیدگی حکم صادر خواهد شد اما فعلا در حال رسیدگی است.» اگرچه بعد از این توضیحات، خبرنگار مجدداً پرسید که وکلا گفته‌اند هیچ مصداقی برای همکاری موکل‌شان با دولت آمریکا در پرونده وجود ندارد و نگفته‌اند که تبرئه شده‌اند، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این توضیحات گفت: «این نظر وکیل است و این مربوط به دادگاه صادرکننده است که تشخیص بدهد هست یا نه و دادگاه در مقام رسیدگی و اتخاذ تصمیم است. این نه کار بنده است، نه شما، نه وکیل و کسی که باید تصمیم‌ بگیرد مرجع قضایی است که هر زمانی که تصمیم گرفت، فصل‌الخطاب است.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگار بازداشتی روزنامه‌های شرق و هم‌میهن به ترتیب در 31 شهریور و هفتم مهر سال گذشته پس از تهیه گزارش وعکس از موضوع جان باختن مهسا امینی بازداشت شدند. انتظار می‌رفت بعد از برگزاری دو جلسه دادگاه این دو خبرنگار با استناد به ماده ۳۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری، نهایتاً ظرف یک هفته رای صادر و به آنها ابلاغ شود اما تاکنون رای‌ای صادر نشده است و این دو خبرنگار به همراه خانواده‌هایشان بلاتکلیفند.

از زمان بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی یک سال می‌گذرد. در این مدت چندباری دلایل این بازداشت و وضعیت پرونده آنها در نشست‌ سخنگوی قوه قضائیه مطرح شده و هر بار پاسخ‌هایی نیز بیان شده است. در نشست خبری ستایشی که در 10 مردادماه امسال برگزار شد، او درباره آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی و اینکه آیا حکمی برای آنها صادر شده است، گفت: «موضوع اتهامی آنها ارتباطی با تهیه‌ گزارش از موضوع مهسا امینی ندارد و با حرفه خبرنگاری آنها هم ارتباط نداشته است و این اشخاص در مقاطعی با دولت متخاصم آمریکا همکاری داشتند که به زودی گزارشی کامل از این موضوع در اختیار عموم‌ ملت ایران قرار می‌گیرد.»

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: «در ۴ مرداد ۱۴۰۲ آخرین دفاع از متهمان اخذ شده و وکلای پرونده تقاضای مهلت سه‌روزه خواستند که برای ارایه لایحه دفاعیه و وکلای متهمان روز شنبه لایحه خود را تقدیم دادگاه کردند و پرونده در حال انشاء رای است و به محض صدور رای، ان‌شاءالله مطابق موازین قانونی و در حدود مقررات اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در صلاحیت دادگاه است که اتهامات وارده را تایید یا رد کند و اینکه سردبیر و مدیرمسئول نکاتی را مطرح کنند کار او نیست و در اختیار مقام قاضی رسیدگی‌کننده است. هر زمان حکم و محکومیتی نسبت به آنها صادر شد، آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.» 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار