بازدید 2081

جوسازی با مصونیت آهنین

خبرگزاری فارس دیروز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد: «الهه محمدی و نیلوفر حامدی پس از مرخصی درمانی به زندان باز می‌گردند».
کد خبر: ۱۲۱۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲ 17 January 2024

به گزاشر «تابناک» به نقل از روزنامه هم میهن، این خبرگزاری در ادامه نوشت: «الهه محمدی و نیلوفر حامدی با درخواست خودشان وثیقه 10 میلیارد تومانی گذاشته‌اند تا یک هفته مرخصی درمانی دریافت کنند». جالب اینکه فارس جزئیاتی از مرخصی و وضعیت بیماری نیلوفر و الهه نقل کرده است که هیچ‌کس از آن آگاه نیست. فارس ادعا کرده، «حامدی برای دندانپزشکی و محمدی برای بیماری زنان به مرخصی آمده‌اند و پس از پایان مرخصی برای ادامه محکومیت به زندان بازخواهند گشت».

درباره این خبر عجیب خبرگزاری فارس، نکته مهم این است که رئیس دادگستری استان تهران یک روز پس از آزادی الهه و نیلوفر اعلام کرده بود که دادگاه انقلاب پس از رسیدگی به پرونده این دو فرد، با توجه به اینکه مرحله انجام تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات متقن در خصوص این دو پرونده مقداری طولانی شده بود و پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود، این دادگاه طبق قانون تصمیم گرفت که قرار بازداشت این دو نفر را فک کند.

در واقع خبری که فارس منتشر کرده است در نقطه مقابل خبر دستگاه قضایی است. با این توضیح که خبر فارس بازتاب بسیار زیادی در جامعه پیدا کرده و موجب تشویش و اضطراب در جامعه و زیر سوال رفتن دستگاه قضایی شده است و این سوال را به وجود آورده که چطور امکان دارد یک رسانه خبری را منتشر کند که در نقطه مقابل خبر رسمی مقامات رسمی قوه قضائیه باشد؟

خط خبری که فارس دررابطه با خانم‌ها محمدی و حامدی دنبال کرده، برای دستگاه قضایی هزینه‌زا است. مگر نه اینکه قوه قضائیه اعلام کرده دادگاه انقلاب پس از رسیدگی به پرونده الهه و نیلوفر، با توجه به اینکه مرحله انجام تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات متقن در خصوص این دو پرونده مقداری طولانی شده بود و پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود، این دادگاه طبق قانون تصمیم گرفت که قرار بازداشت این دو نفر را فک کند و در نتیجه آنها با قرار تامین وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

اکنون باید پرسید کدام درست می‌گویند؟ خبرگزاری فارس یا قوه قضائیه؟ خبر فارس یک تقابل با دستگاه قضایی به وجود آورده است. شاید به این دلیل که فارس خط خبری خبرگزاری قوه قضائیه را نمی‌پسندد و دستگاه قضایی هم نمی‌خواهد مطابق میل و خواست خبرگزاری فارس اطلاع‌رسانی کند، چنین خبرهای ساختگی‌ منتشر شده است. به‌خصوص که دو روز پیش مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه در توئیت‌هایی نوشت که جاسوس بودن الهه محمدی و نیلوفر حامدی برای دستگاه قضایی احراز نشده است. به نظر می‌رسد یک جریان خبری به دنبال فضاسازی برای ایجاد فشار بر قوه قضائیه است. این جریان‌های رسانه‌ای ابتدا اعلام کردند که مگر می‌شود کسانی که جاسوس هستند، آزاد شوند و چون این خط خبری جواب نداد، نوشتند که آنها موقتاً برای درمان بیماری آمده‌اند و به‌زودی به زندان بازمی‌گردند. به نظر می‌رسد این ماجرا خبر از اختلاف دستگاه قضایی با برخی جریان‌هایی می‌دهد که می‌خواهند قوه قضائیه را تحت فشار بگذارند.

درعین‌حال، داستان خیلی روشن و شفاف است، دو خبرنگار بیش از یک سال است که در بازداشت موقت به سر می‌بردند. آنها باید خیلی زودتر و حتی پس از اینکه بازجویی‌هایشان تمام شد آزاد می‌شدند. اما به هر دلیل مدتی طولانی‌تر از آنچه در نص قانون آمده در زندان به سر برده‌‌اند. بنابراین، دستگاه قضایی خیلی صریح و روشن اعلام کرده که طبق قانون تصمیم گرفته است قرار بازداشت این دو نفر را فک کند. اکنون علت اینکه خبرگزاری فارس برای کشور هزینه ایجاد می‌کند، روح و روان جامعه ملتهب و نگران را به هم می‌ریزد و با آبروی دستگاه قضایی بازی می‌کند، چیست؟

در سال‌های گذشته همواره مشاهده کرده‌ایم که بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران مستقل و البته غیرهمسو با خبرگزاری‌هایی چون فارس، بابت اطلاع‌رسانی‌هایشان با احضار و بازجویی و زندان مواجه شده‌‌اند. چرا باید برخی از رسانه‌ها بتوانند فراتر از قانون حرکت کنند، مصونیت آهنین داشته باشند و به‌راحتی بتوانند خبری که نگرانی در جامعه ایجاد می‌کند را منتشر کنند و برای کشور و دستگاه قضایی هزینه ایجاد کنند؟ 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست