بازدید 11501
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟

با گذشت شش ماه از سال، جدیدترین گزارش رسمی از تغییرات شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد رشد اقتصادی ایران تا پایان بهار، به بیش از ۶ درصد رسیده است. با این اوصاف، آیا می‌توان ادعا کرد که از رکود اقتصادی خارج شده‌ایم؟
کد خبر: ۱۱۹۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴ 22 September 2023

آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ به رقم ۳۸۰۲.۱ هزار میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱، به میزان ۶.۲ درصد رشد داشته است؛ این عدد بالاترین سطح رشد اقتصادی فصلی در دو سال اخیر به شمار می‌رود.

همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۵.۲ درصد بوده است؛ بنابراین، رشد اقتصادی ایران در سه ماهه اول امسال، معادل  ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت طی این دوره معادل ۵.۲ درصد بوده است.

همچنین باید توجه داشت؛ مقایسه ارقام سال جاری با رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نشان از افزایش بیش از سه برابری رشد اقتصادی کشور دارد. (عملکرد رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در فصل اول سال ۱۴۰۱ به ترتیب معادل ۱.۹ و ۱.۷ درصد بوده است.)

آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟

نقش مهم نفت در رشد بهاری اقتصاد ایران

همان گونه که در جدول بالا دیده می‌شود، گروه نفت در سه ماهه نخست امسال، رشد ۱۶.۴ درصدی را تجربه کرده است که در مقایسه با رقم ۳.۵ درصدی بهار ۱۴۰۱، افزایش قابل توجهی دارد. این رکورد قابل توجه در شرایطی است که در روز‌های اخیر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به اینکه رتبه ایران در اوپک در زمینه تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگشت، گفته بود: تا پیش از دولت سیزدهم، تولید نفت کشور ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه بود و اکنون به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است و تا ده روز دیگر به روزانه ۳.۴ میلیون بشکه می‌رسد.

وی همچنین ادامه داد: در دولت سیزدهم، بیش از یک میلیون بشکه تولید نفت را افزایش دادیم، زیرا معتقدیم تولید در کشور ثروت‌آفرین است. خجسته‌مهر تاکید کرد: تا هشت سال آینده، تولید نفت ۵.۷ میلیون بشکه خواهد بود و تولید گاز نیز به ۱.۵ میلیارد متر مکعب در روز افزایش یابد؛ بنابراین، با توجه به آمار‌های مذکور، به نظر می‌رسد گشایش‌های سیاسی به‌ وجود آمده و بازگشت نفت ایران به بازار موجب‌ شده تا رشد اقتصادی فصل بهار رکورد دو‌ ساله را بشکند.

آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟

 

از رکود اقتصادی خارج شدیم؟

این پرسشی است که در سال‌های اخیر به دلیل فشار‌های اقتصادی و تحریمی و افت نسبی نرخ رشد اقتصاد همواره در میان فعالان اقتصادی مطرح بوده است. حال با رونمایی از رشد اقتصادی بالاتر از ۶ درصد در ۹۰ روزه ابتدایی سال، معاون اقتصادی بانک مرکزی در این باره پاسخ داده است.

شیریجیان در گفت‌وگویی اظهار داشته است: در معدود دوره‌هایی از اقتصاد هستیم که رشد اقتصادی فصل اول سال از متوسط رشد اقتصادی سال و متوسط رشد اقتصادی بلند مدت بالاتر ثبت شده است. در سال‌های اخیر، اقتصاد کشور رشد‌های خوبی را تجربه کرده است و بر اساس اقوال معتبر اقتصادی، اگر اقتصادی بتواند رشد بالای ۳ درصد را در چندین سال متوالی تجربه کند، می‌توان گفت که از رکود اقتصادی خارج شده است.

معاون فرزین افزود: اقتصاد کشور رشد اقتصادی ۴.۱ درصد در سال ۹۹، ۴.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۴ درصد را در سال ۱۴۰۱ تجربه کرده و در حال حاضر نیز رشد اقتصادی کشور در فصل بهار امسال به ۶.۲ درصد رسیده که از متوسط سال گذشته نیز بیشتر است. هدفگذاری دولت در سال جاری ثبت رشد اقتصادی بالای ۳ درصد است و در فصل اول از هدفگذاری که انجام داده‌ایم جلوتر هستیم.

آیا اقتصاد ایران از رکود خارج شده است؟

 

پیش نیاز مهم برای تداوم رشد اقتصادی

کارشناسان و فعالان اقتصادی در این باره بر این باورند، هرچقدر سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی و سایر نهاد‌های مرتبط در راستای کنترل تورم تولیدکننده باشد، یکی از پیش نیاز‌های مهم برای ادامه رشد اقتصادی ایران در دسترس است.  معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز در این خصوص گفته است: یکی از دلایل اصلی تورم و کاهش رشد اقتصادی، تورم تولیدکننده است و دولت به خوبی توانسته این بخش را کنترل کند. وقتی تولیدکننده بتواند قیمت مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای خود را پیش‌بینی کند، این مساله بر افزایش تولید آن نیز موثر است.

اشاره این مقام مسئول در بانک مرکزی بر اهمیت کاهش نرخ تورم تولیدکننده در حالی است که در حال حاضر تورم تولیدکننده از رکورد ۱۰۳ درصدی در  اردیبهشت ۱۴۰۰ (قبل از دولت سیزدهم) به حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۸۲
به لطف کدخدا صادرات نفت زیاد شده... فقط همین!!!!
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
متاسفانه شماها هنوز در تفکر روحانی گیر کردید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
تنها چیزی که پیشرفت کرده : افزایش دروعگویی مسولان اقتصادی در اعلام رشد اقتصادی ۶/۲ درصد و کاهش نرخ تورم به ۳۰ درصد است و بس
اینها همه عدد سازی هست چیزی که در جامعه مشهود است وضعیت بسیار بسیار فلاکت بار کشور اشت
سوال: آفای رئیسی چرا و با کدام منبع هزینه همسر و دختر خودش رو به نیویورک برده؟
سید محرومان خانواده شما چه جایگاهی در سازمان ملل داشتن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
خب مشخصه هزینه کرد از بیت المال میباشد
این رشد اقتصادی ک دائم ازش صحبت میکنید کجاست که ملت در سفره خودشون نمیبینند
ما فقط تورم حس میکنیم و سختی زندگی و ارتزاق
وعده های دروغ. چ حبر از واردات حودرو؟
چ خبر از ۴ میلیون مسکن؟
چ خبر از کوهش تورم؟
چ خبر از ارزش پول ملی؟
60 در صد نبوده.آخه 6 درصد خیلی کمه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
مرسی
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
منظور رشد اقتصادی بوده نه تورم .
خبر خوشی برای کارگران و بازنشستگان بوجود ندارد تورم بیدادمیکنه نابود شدیم قشر متوسط جامعه فقیر شد وضعیت بورس نگاه کنین . کارخانه های شهرک صنعتی در مشهد زیر بیست در صد رسیدن رکود اقتصادی است .و در اخر انشا الله نفت و گاز ایران تمام بشه که شاید مشکلات واقعا حل بشه شاید یک روزی بفهمند نخبه ای هم هست برای پیشرفت و ساخت محصول دانش بیان جهت صادرات مثل ژاپن و فلاند و.....شاید بفهمند باید تولید غیر نفتی سرمایه گذاری کرد باید گسترش داد باید به صنعت توریسم نگاه ویژه کرد و...
خدا کنه
رشد اقتصادی 6 درصد ؟ ترا بخدا مگه شما با دسته کورها طرفید . قسمتان میدم به هر که می پرستید یا نمی پرستید بشعور ایرانی توهین نکنید .
درجواب سئوال شما ازفرموده سعدی علیه الرحمه کمک گرفته که فرمایدچودانی وپرسی سئوالت خطاست بایدعرض شودتااین تیم اقتصادی دولت مسئولیت اموراقتصادی کشوررا بعهده دارندشاهدیم که روزبروزوضع معیشت مردم بدترمیشودو تنگدست ترمیشوند پس براساس شواهد موجود بهیچ عنوان امیدی به بهبوداوضاع اقتصادی نخواهیم داشت لطفاً اینکونه سئوال نفرمائید که دل ماراخالی ترودردمان رابیشترمیکنید جونکه آنکه البته بحائی نرسد فریادشکم های گرسنه است
من رکود غیر رکود نمی دانم ولی تورم دارد جامعه را نابود می کند
هر موقع قیمت اقلام شهریور ۱۴۰۰ شد ان خبر خوش است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
آقا فقط گوشت رو بیارید زی 200 تومان بعد حرف بزنید
صد در صد از ركورد خارج شد
ی سری عدد سازی مسخره و بازی با اعداد و مردمی که یکی از فقیرترین های دنیان
وقتی وضعیت اقتصادی کشور و مردم فقط درآمارهای غیر واقعی مسئولان خوب است اما در واقعیت افزایش شدید تورم همراه با افزایش حداقلی حقوق ها است که نتیجه رکود می شود
اقتصاد ایران با سرعت خارق العاده در حال فرو رفتن در باتلاق تورم، گرانی، کاهش قدرت خرید مردم به ویژه مواد غذایی، کاهش صادرات، فرسودگی تمام زیر ساختها، فرار سرمایه گذاران و متخصصان و از همه مهمتر از نابودی امیدها برای بهیود شرایط است.
براساس آمارهای ساختگی بعله
باز هم بازی با آمار و کلمات!!!!

چه تحولی در این مملکت به وجود آمده که دم از بهیود شرایط اقتصادی می زنید؟

تنها یک نابینای ذهنی و بصری می تواند از گل و بلبل یودن شرایط مملکت صحبت کند.
خداروشکر
رشد رو به قیمت های ثابت محاسبه کردین یا جاری؟
از وضعیت بازار کاملاً مشهود است که از رکود خارج شدیم یا نه. با عددسازی نمی شود از رکود خارج شد.
آن چه برای من اهمیت دارد اعداد و ارقام نیستند چون با کمی دست کاری صورت و مخرج کسرها می شود عدد رشد اقتصادی را سه رقمی هم کرد. مهم این است که هر روز بیشتر از دیروز درآمدم از هزینه ها عقب می افتد! گاهی از شدت فشار زندگی آرزوی مرگ دارم
از تو خود دولت ی نفر آوردید که نظر بده که آیا از رکود خارج شدیم یا نه؟ خیلی تباهید. خودتون از این آمار و اعدادی که ارائه میدید خنده تون نمیگیره؟
سفره و بازار و صنعت و ... که گویای چیز دیگه اس
بعد هم چرا اینقدر دنبال برجام هستید
میگید نفت میفروشیم و پولش برمیگرده
عضو شانگهای و بریکس و ... هم شدید
با همین ها مملکت رو شکوفا کنید دیگه
فقط خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
با نگاهی به واقعیت بازار کنونی کشور که به شدت در رکود به سر می برد؛ این گونه آمار سازی ها را نمی توان پذیرفت. اگر نیک به مشاغل بنگرید؛ درصد بالایی از مشاغل کوچک نابود شده اند و توان کار و تولید ندارند. زیرا هم بازار به رکود رسیده است و هم نهاده های انرژی به دست خود دولت فخیمه به شدت گران شده اند.
این آمارسازی ها انسان را یاد معجزه هزاره سوم می اندازد. فکر کنم که این یکی معجزه هزاره چهارم باشد.
نخونده خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
به امارسازی ادامه بدهید...
انصافا دولت دکتر رئیسی، اقدامات موثری در تقویت اقتصاد کشور داشته است. ممنونم
آره شما راست میگی و اقتصاد از بس سرعت رشدش زیاد بوده از ریل خارج شده چپ کرده روی زندگی مردم
بله
از رکورد خارج شده و به دوران فوق رکورد ولرد شده‌ایم
خیر اقتصاد از رکود خارج نشده بلکه شرایط بدتر شده آمار دولتی واقعیت ندارد دلایل بسبار واضح است کاهش ۸۰ درصدي ارز پول پلی تورم سه رقمی در سبد معیشت خانوار و مسکن و اجاره بها افزایش نقدینگی بدون پشتوانه به حدود هشت هزار همت افزایش تمام شاخص های ضروری زندگی مثل خوراک دارو حمل و نقل بهداشت و درمان پوشاک
و سقوط پیاپی بورس و افزایش بی سابقه کسری بودجه البته باید کتابی نوشت در ناتوانی دولت
اگر بخواهیم جوک بگوٸیم؟اره خارج شده است!!؟؟
اگر تمام شرایط هم مهیا شود با گندی که به آن زده اند ، اقتصاد ایران تا 50 سال آینده هم از رکود و بحران خارج نخواهد شد.
گویا تر از اعداد و ارقام، وضع زندگی مردم و کاهش پیوسته قدرت خرید آنهاست!
در بهار سال 1400 و انتهای دوره روحانی هم بالاترین رشد اقتصادی فصلی بالای 4% را داشتیم و دولت رئیسی هم نتوانست آن را تکرار کند ولی آیا وضع مردم بهتر شد؟!!!!
دلتان با این آمارهای ساختگی خوش باشه
بیشتر شبیه جوک هست تا کی آمار دروغ
قدرت خرید من با حقوق بازنشستگی ، به گریز از بالا آوردن بدهی تبدیل شده است . بله اقتصاد شما از رکود خارج شده و تاراج داشته هایمان توسط سیستم افزایش یافته
خوبه میدونید گشایش سیاسی چه نقشی داره که موقع دولتهای غیر موافقتون موشک پرت میکنید تا توافقی صورت نگیره . مردم از شما جدا شدن . خودتون در رای گیری ها متوجه میشید . مثل همین رای گیری های مثبت منفی تون
هز چی ما هم حرف شما را تکرار می کنیم ....سفره ما هنوز حالیش نشده تورم اقتصاد کم شده ...آقای کارشناس بفرمایید با چه زبانی باهاش صحبت کنیم که بفهههههههمه
سوال : منبع این امارها کجاست ؟
?
آفرین. پس ما بیخودی فکر می کنیم که به حقوق ۳۰ میلیونی فقیر هستیم
کاملا رونق و رشد رو تو زندگی احساس می‌کنیم
دمتون گرم
مدت مدیدی است که اطلاعات آماری اعلام شده دولت از اعتبار ساقط است .
البته همه میدانیم که عدد سازی در ارگانهای دولتی به منظور جذب رضایت مدیران بالایی چیز جدیدی نیست.
مهم نتیجه نهائی است که متاسفانه اینگونه نیست.
چرا سر مردم رو شیره می‌مالید. امسال نسبت به پارسال قیمت دلار دو برابر شده، کجای محاسبات شما دلاری هست؟ اقتصادمون نصف شده، بعد میگید ۶ درصد رشد؟
پس چرا مردم احساس نمی کنند حداقل قیمت تخم مرغ را دو روز ثابت نگه دارید .
بقول بابا پنجعلی الکی میگه........................................
انها میدانند که دروغ میگویند ما هم می دانیم که دروغ میگویند ومیدانند که میدانیم دروغ میگویند با این حال دروغشان را با صدای بلند فریاد میزنند
اره بابا لوکوموتیو داره پیش میره ماشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
لطفا پارسی را پاس بدارید لکوموتیر و نه لکوموتیو
مشک آنست که خود ببوید
نه آنکه .....
مشخصا هر چه مردم بدبخت تر می شوند شاخص های اقتصادی دولت رشد می کنند
۶ درصد رشد اقتصادی با ۶۰ درصد تورم همخوانی ندارد! با این تورم باید حداقل ۵۰ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.
مذاکراتی با آمریکا انجام شده، بخشی از پول ها آزاد شده این می شود خروج اقتصاد از رکود؟ این آمار هم ساختگی هستند. به اینها دلخوش نباشید
دم رئیسی گرم
واقعا داره میترکونه
هم رشد اقتصادی، هم افزایش صادرات نفت، هم برگرداندن الواح هخامنشی، هم برقرار روابط با کشورهای عربی
دستمریزاد
صد در صد نمیبینی مرغ شده کیلو یی 1000 تومن
بخندم و خوشحال باشم که با این ارقام وضع مالیم خب میشه یا عصبانی باشم که ما ملت را .....فرض کردن
تابناک سوادت نم‌کشیده یک زحمت بکش قیمتهارو نگاه کن
زمانی از رکود خارج میشیم که ریال ارزش خودشو پیدا کنه و قدرت خرید مردم بالا بره و گرنه شعار درمانی به هیچ عنوان کار ساز نیست
همه آمارها و... عالیه!اینکه مردم نمیبینند مشکل خودشونه!!میگید نه؟؟از محمد و دوستاش بپرسید که همه چیو خوب و عالی میبینند،اگه هم کسی مثل اونا نبینه اوضاعو،یا از آلبانی هستند یا جنبش ...
از رکورد خارج شدیم به سجود افتاده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
دمت گرم عجب پاسخی
خجالت بکشید با تورم ۶۰ درصدی ۶ درصد رشد معنی نمیده ملتو چی فرض کردید البته تورم بالای ۵۰۰ درصده
اگر رئیس جمهور کدخداپرست رفته پس فلاکت و رکود نیز رفته
جم کنید این امار و ارقامه دروغی و ساختگی رو.راجبه کدوم کشور حرف میزنی؟!راجبه کدوم مردم؟!راجبه کدوم سفره؟! لامصب اخه وقتی هر روز قیمت اجناس میره بالا و مردم کمتر میخرن و یه سری چیزا که اصلا نمیتونن بخرن؛دیگه از کدوم رشد و از خارج شدن از کدوم رکود حرف میزنید.رشد و شکوفایی و بهتر شدن اوضاع ۵-۶درصد یا یا ۹۰ درصد؟؟؟اول تکلیف اینو روشن کنید که بدونیم راجبه کی اظهاره فیض میکنید !!!تابی نکن این کارهارو و نزن این حرفا رو.داری از دوست داشتن ما سواستفاده میکنی تابی جون.شرق و کیهان و همشهری و ......اینا نباش تابی.
هنوز نمی توان گفت که ما از رکود اقتصادی خارج شده ایم که احتمالاً این حالت برگشت پذیر است باید کمی صبر کرد و روند اقتصاد را رصد کرد
بله با بازی با اعداد و آمار سازی نه تنها میشه از رکود خارج شد بلکه میشه به رشد اقتصادی بیست درصدی رسید و قدرتمندترین اقتصاد دنیا شد.
به همین سادگی...
حباب روی پوست مرغ ترکید و مرغ در کانال ۷۹۰۰۰ تومان قرار گرفت
رشد اقتصادی ناشی از رونق تولیده و راه افتادن بازارهای مولد و پیشران من و خیلی از دوستان که در صنعت هستیم انصافا این دوسال همیشه از برنامه فروش و صادرات عقب هستیم واحد تولیدی ما که ضرر ده بود به مدد صادرات به روسیه و افغانستان و رونق و جون گرفتن بازار داخل در حوزه ساختمان در چند وقت اخیر خدا را شکر بسیار از برنامه تولید و فروش خود جلو تر هستیم البته تقریبا در صنف ما همه همین وضع رو دارن خدا رو شکر دست دولت هم درد نکنه
رشد اقتصادی قرار نیست یه شبه تو سفره شما اثر بزاره اقتصاد دان
اینقدر خود تحقیری و دروغ برای چیه نمیدونم
رشد اقتصادی از کجا اومد؟ اونم ۶ درصد!!! چین با اون ابهت اقتصادیش نمیتونه بیشتر از ۸ درصد رشد بده بعد ما ۶ ماهه ۶ درصد رشد دادیم؟ پس الان ارزش ریال باید ۶ درصد رشد پیدا کرده باشه! پس چرا باز همه چیز گرونتر شده نسبت به عید؟
فکر کنم به قهقرا رفته ...
برای همینه که قیمت مرغ و تخم و مرغ و لبنیات و......چندین درصد رشد داشته. خواهشا بگذارید در همان رکود بمانیم.
از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم/ مرحمت فرموده ما را مس کنید.
از تابلوی بورس کاملا مشهود بود نیاز به توضیح نبود .
مگر ایران اقتصاد هم دارد؟؟
این چیزهائی که رد و بدل می شود من را یاد داد و ستد 500سال پیش می اندازد. نفت بده برنج بگیر
مواد پتروشیمی بده گندم و کالای صنعتی بگیر
این که اسمش اقتصاد نیست بخور و نمیر است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست