بازدید 3072
۱

هشدار به مسافران سواحل خزر: دل به دریا نزنید!

در چهار روز گذشته چهار نفر از مسافرانی که به ساحل بابلسر و محمودآباد رفته بودند با نادیده گرفتن هشدارها و شنای شبانه، دل به دریا زدند و جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱ 14 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این چهار جوان بدون در نظر گرفتن سوت های هشدار ناجیان غریق مستقر در ساحل با شنای شبانه و شنا در منطقه ممنوعه جان خود را از دست دادند. یک مرد ۲۶ ساله تهرانی، مرد ۴۷ ساله فریدونکناری و جوان ۳۳ ساله قوچانی سه نفر از مسافرانی بودند که به صورت شبانه در دریای خزر شنا کردند و جان خود را از دست دادند.

همچنین یک جوان ۱۸ ساله قائمشهری و جوان ۲۰ ساله مشهدی با شنا در منطقه ممنوعه در ساحل بابلسر جان خود را در پنج روز گذشته از دست دادند.

این چهار مسافر غرق شده در وضعیتی دل به دریا زده بودند که هواشناسی طی صدور هشداری، شنا در خزر را ممنوع اعلام کرده بود. در اجرای طرح دریا در تابستان امسال با توجه به تدابیر اندیشیده شده آمار فوتی‌ها به شدت کاهش یافت و از طرف دیگر آمار نجات یافتگان در دریای خزر در تابستان سال جاری به یک هزار نفر رسیده است.

مسافران به هشدارها توجه نمی‌کنند

رئیس هیات نجات غریق بابلسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: متاسفانه در روزهای اخیر با توجه به مواج بودن دریا ناجیان تلاش مضاعفی را انجام می دهند اما مسافران به هشدارها توجه نمی‌کنند.

سید میثم طبری ادامه داد: در برخی از موارد مسافران که با هشدار ناجیان غریق روبرو می شوند با درگیری و بی توجهی دل به دریا می زنند و برخی موارد این درگیری ها کار به دخالت نیروی انتظامی و پلیس ۱۱۰ کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: خواهش ما از همه مسافران آن است که در مناطق ممنوعه و یا به صورت شبانه شنا نکنند.

رئیس هیات نجات غریق بابلسر با اشاره به اینکه در طرح دریای امسال در ساحل بابلسر ناجیان ۴۰۰ مسافر را از غرق شدگی نجات دادن بیان داشت : اگر مسافران به هشدارها توجه کنند ما هیچ فوتی در ساحل به خاطر غرق شدگی نخواهیم داشت.

هشدارهای هواشناسی جدی است

هواشناسی مازندران هم با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد، هرگونه فعالیت دریایی در آب‌های ساحلی این استان را در تعطیلات پایان هفته قبل ممنوع اعلام کرده بود.

هواشناسی مازندران اعلام کرده بود که با شمالی شدن جریان هوا، دریای خزر با وزش باد شدید مواج خواهد شد و برای فعالیت دریایی ناامن می‌شود.
هواشناسی مازندران با بیان اینکه سامانه ناپایدار جوی مناطق ساحلی و دور از ساحل را تحت تاثیر قرار می‌دهد اعلام کرد که بیشینه سرعت وزش باد نیز تا ۱۲ متر بر ثانیه خواهد رسید که این امر باعث شکل‌گیری امواج تا ۱.۶ متری می شود و برای فعالیت های دریایی مناسب نخواهد بود.

هواشناسی مازندران هشدار داد که این وضعیت جوی دریایی علاوه بر احتمال غرق شدن شناگران و قایق های تفریحی و شناورهای سبک، اختلال در فعالیت صیادی و شناورهای صیادی متوسط را نیز به همراه خواهد داشت.
در این اخطاریه به مسافران و علاقه‌مندان به دریا توصیه شده بود، در طی این مدت علاوه بر خودداری از فعالیت‌های تفریحی، جوانب احتیاط را در فعالیت های صیادی در نظر بگیرند.

نجات یک‌هزار مسافر از غرق شدگی در دریای مازندران

در این پیوند روح الله سلگی در جریان بازدید از سواحل مازندران از روند خدمت رسانی به مسافران دریا را مورد بررسی قرار داد و با بررسی چگونگی خدمات رسانی به مسافران، در خصوص نحوه خدمات رسانی واحد های امدادی و عرضه اجناس و مایحتاج موردنیاز مسافران با نرخ مصوب و نظارت بر قیمت ها ونیز مسائل فرهنگی تذکرات لازم را به فرمانداران ومسئولان طرح‌های دریا داد.
معاون استاندار مازندران همچنین در گفت و گو با مردم و مسافران تابستانی سواحل دریا از نزدیک در جریان کمبودها، مشکلات و نواقص این طرح ها قرار گرفت.

سلگی در ادامه گفت: با آغاز روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل از سال آینده امکانات و خدمات رسانی در طرح های دریا بهبود خواهد یافت.

این مسوول خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم مسئله مدیربت سواحل دریا را در دستور کار قرار داده است.

سلگی اظهار کرد: بدستور استاندار مازندران طرح های دریا به صورت پنج ساله به سرمایه‌گذاران واجد شرایط بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
وی افزود: امسال با تلاش ناجیان غریق هلال احمر در طرح های دریای مازندران بیش از ۱هزار و ۱۰۰نفر از غرق شدگی حتمی نجات یافتند.
معاون استاندار مازندران گفت: اجرای طرح های فرهنگی و تامین امکانات رفاهی در سواحل دریای مازندران دغدغه جدی دولت و مدیریت ارشد استان است.

به گزارش ایرنا، در سالهای قبل اخبار حوادث مازندران در تابستان همواره حول محور غرق شدن و فوت افراد در دریا بود و به اذعان کارشناسان، ‌مسوولان امر و حتی مردم ساکن در این استان روزهای فوتی بر اثر این حادثه کم نبودو هر روز خبری مبنی بر فوت فرد یا افراد بر اثر غرق شدن در دریا مخابره می شد. موضوعی که کابوس مسافران در مازندران به شمار می رفت و بسیاری در این سالها گرفتار جریان شکافنده دریای خزر شدند و جان خود را از دست دادند.

سابقه ایجاد ساحل امن برای شنای مسافران در مازندران به اوایل دهه ۹۰ بر می گردد به طوریکه طرح سالم‌سازی دریا از سال ۱۳۹۱ با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا و همچنین ارایه خدمات تجمیعی گردشگری و نظارت‌های اجتماعی در ۶۰ نقطه از سواحل مازندرانی دریای خزر به اجرا درآمد و هرساله این طرح از خردادماه شروع می شود و تا پایان تابستان ادامه دارد.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

تابستان امسال شرایط ایمن سازی سواحل دریا در مازندران به شکل و شمایل دیگری درآمده است و اکنون می بینیم برنامه ریزی هایِ تابستان امن در این نقاط اثر خود را گذاشته است. ابلاغ و معرفی استاندار مازندران مبنی بر انتخاب جمعیت هلال احمر به عنوان مسول پیشگیری از کاهش غریق در دریای خزر را می توان سرآغاز برنامه ریزی ها در این زمینه عنوان کرد. پیش از این و در سالهای قبل مسوولیت این کمیته برعهده اداره کل ورزش و جوانان بود که با تصمیم و نگاه تخصصی استاندار این مهم به هلال احمر به عنوان نهاد تخصصی در حوزه امداد و نجات سپرده شده است.

همسو با این ابلاغیه و دیگر تصمیمات مسوولان ارشد مازندران برای کاهش میزان غریق در دریای خزر گامهای بعدی برداشته شد و از جمله این اقدام به صف شدن ناجیان غریق زودتر از موعد مقرر اجرای طرح سالمسازی دریا است. به طوریکه طی سالهای اخیر ناجیان غریق از اول تیرماه در سواحل دریا مستقر می شدند اما این زمان به یک ماه زودتر تغییر کرد و ۶۰۰ ناجی غریق از اول خرداد ماه در سواحل مستقر شدند.

هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری مازندران و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام ساحل امن به سرانجام رسانده که به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های پایش ساحل و دریا به کار گرفته شود. این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شده، تاکنون در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و به همین دلیل مازندران را به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده است.

برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز هوشمند کنترل مرکزی در بابلسر ایجاد شده و مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار می‌گیرد متصل باشد و پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق به طور رسمی آغاز شود.

تمام این بسترسازی ها برای ایجاد ساحل امن و عاری از غرق شدن و فوت افراد در مازندران انجام شد و بنا به گفته رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران این اقدامات توانسته است اثرات پربار و چشمگیری داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
این غریق نجاتا
خب ۴ تا قایق بندازن تو آب نذارن بچه مردم بمیره:((((
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار