بازدید 2559

بارزانی: به توافق امنیتی با ایران پایبند هستیم

رئیس منطقه کردستان عراق در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که اربیل به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸ 11 September 2023

به گزارش تابناک، «محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ظهر امروز (دوشنبه) با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش بخش عربی شبکه «رووداو»، در این دیدار دو طرف در خصوص راه‌های تقویت روابط میان ایران و منطقه کردستان، توافق امنیتی میان ایران و عراق و همچنین روابط اربیل و بغداد و گفت‌وگو برای حل مشکلات دو طرف تبادل‌نظر کردند.

بارزانی با تاکید بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران همسایه‌ای مهم برای منطقه کردستان است.

وی گفت: «منطقه کردستان به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است و ایران مطمئن باشد که اجازه نخواهیم داد امنیت این کشور از داخل این منطقه تهدید شود».

از سوی دیگر، سفیر ایران در بغداد بر اهمیت روابط تهران با منطقه کردستان تاکید و از کمک‌ها و حمایت‌های رئیس این منطقه در تسهیل تردد عبور زائران ایرانی برای مشارکت در زیارت اربعین تقدیر و تشکر کرد.

بر اساس این گزارش، دو طرف درخصوص مسائل کلی مناطق نیز رایزنی کردند.

«بافل طالبانی»، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز روز گذشته(یکشنبه) در راس هیاتی عالی‌رتبه از این حزب وارد تهران شد.

طالبانی با مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دیدار و رایزنی کرد.

اخیرا «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق نیز در سخنانی گفت: بغداد تلاش‌های زیادی را برای اجرای مفاد توافق امنیتی با ایران انجام می‌دهد.

مشاور امنیت ملی عراق ادامه داد: ما بر تمایل خود مبنی بر تقویت روابط میان دو کشور همسایه به صورتی که به نفع ملت و کشور باشد و ثبات و امنیت در منطقه را تقویت کند، تاکید می‌کنیم.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز (دوشنبه) در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به ایران و ارتباط آن با توافق امنیتی ایران و عراق گفت: سفر این مقام از اقلیم کردستان عراق به ایران در چارچوب همکاری‌های مثبت و دوجانبه ایران و این منطقه است و هیچ ارتباطی با موعد اجرای توافق امنیتی ایران و عراق و چانه‌زنی برای تمدید موعد اجرای این توافق ندارد.

وی افزود: «موعد اجرای این توافق امنیتی (۲۸ شهریور) تمدید نمی‌شود و ما این را به صراحت اعلام کرده‌ایم. اقدامات خوبی از سوی عراق برای اجرای این توافق انجام شده و نخست‌وزیر عراق نیز برای اجرای این توافق امنیتی تاکید کرده است».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی