بازدید 5898
۱

ناسا موفق به تولید اکسیژن در مریخ شد

دستگاهی توسط مریخ‌نورد ناسا، برای اولین بار، آزمایشی جهانی در راستای تولید اکسیژن در مریخ را انجام و به پایان رسانده است. این ابزار به اندازه‌ای تولید شده است که بتواند یک فضانورد را برای چند ساعت زنده نگه دارد؛ ناسا به اندازه کافی اکسیژن در مریخ تولید کرده است تا یک فضانورد را برای چند ساعت در یک آزمایش جهانی حفظ کند.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹ 09 September 2023

به گزارش تابناک به نقل از برنا، مریخ نوردی که در فوریه ۲۰۲۱ روی سیاره سرخ فرود آمد، بیش از دو سال است که به صورت دوره‌ای دی اکسید کربن جو را می‌سوزاند تا مقادیر کمی اکسیژن تولید کند.

آن‌ها با استفاده از دستگاهی بزرگ‌‌تر از مایکروویو توانستند در مجموع ۱۲۲ گرم اکسیژن استخراج کنند که می‌تواند یک فضانورد را برای حدود سه ساعت همراهی کند.

حدود ۵ گرم برای یک فضانورد به مدت ۱۰ دقیقه کافی است و این امید را می‌دهد که تولید در مقیاس بزرگ‌تر بتواند از زندگی انسان پشتیبانی کند و سوخت موشک را در اکتشافات آینده تامین کند.

این دستگاه که MOXIE نام دارد، از زمان اولین تلاش در آوریل ۲۰۲۱ در ۱۶ نوبت جداگانه اکسیژن تولید کرد و به گفته پام ملروی، معاون مدیر، نتیجه آن بسیار فراتر از اهداف اصلی ناسا بوده است.

او گفت: «عملکرد چشمگیر MOXIE نشان می‌دهد که امکان استخراج اکسیژن از جو مریخ وجود دارد، اکسیژنی که می‌تواند به تامین هوای قابل تنفس یا پیشرانه موشک برای فضانوردان آینده کمک کند».

«توسعه فناوری‌هایی که به ما اجازه می‌دهند از منابع موجود در ماه و مریخ استفاده کنیم، برای ایجاد یک حضور طولانی مدت در ماه، ایجاد یک اقتصاد قمری قوی و به ما اجازه می‌دهد تا از یک کمپین اکتشافی اولیه انسان در مریخ حمایت کنیم».

MOXIE  در اوج خود ۱۲ گرم اکسیژن در یک ساعت تولید کرد که دو برابر هدف ناسا بود و حداقل ۹۸ درصد آن خالص بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
در ایران هم مسئولین موفق شدند به وفور CO2 تولید کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست