بازدید 1950
۶

توان تولید نفت در ایران ۴۰ درصد افزایش یافت

بهره‌برداری از۵ حلقه چاه میدان نفتی کبود، جزئیات آخرین وضعیت آب رسانی مرزها و سهم ۳۰درصدی پتروشیمی از بازار صادرات غیر نفتی از مهمترین اخبار آب و انرژی درهفته جاری بودند.
کد خبر: ۱۱۹۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ 07 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، با بهبود کیفیت آب، اراضی کشاورزی به مدار تولید بازگشتند، برنامه‌ریزی تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه نفت خام، ۷۰ درصد آب شرب مصرفی تبدیل به پساب می‌شود، بهره‌برداری از ۵ حلقه چاه میدان نفتی کبود، جزئیات آخرین وضعیت آب رسانی مرزها و با بهبود کیفیت آب، اراضی کشاورزی به مدار تولید بازگشتند از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

جایگاه ستاد مدیریت مصرف سوخت به شدت تضعیف شده است

علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: در سال ۹۲ مصوبه هیئت وزیران تصویب کرد که ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت از نهاد ریاست جمهوری به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود که این اقدام در سال ۹۴ انجام شد.

احمدی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات که پس از انتقالات به وجود آمد آنکه برخی از موضوعات فرا بخشی با سرعت کمتری قابل پیگیری بودند اضافه کرد: ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت جایگاهی که به عنوان یک دستگاه فرابخشی در نهاد ریاست جمهوری داشت را از دست داد و در وزارت راه تقلیل پیدا کرد به همین دلیل نقصان‌هایی را پس از این ادغام شاهد بودیم مانند افزایش بی ریه مصرف سوخت ناشی از عدم هماهنگی دستگاه‌های مربوطه بود.

وی توضیح داد: متأسفانه اکنون با وجود تمام تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که می‌شود جایگاه این ستاد متمایز و ضعیف شده و دیگر امکان پیگیری مسائل مانند گذشته وجود ندارد.

افزایش ۴۰ درصدی توان تولید نفت ایران در دولت سیزدهم

جواد اوجی وزیر نفت گفت: با افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیمه‌تمام در دو سال اخیر ۴۰ درصد به توان تولید نفت کشور افزوده شده است؛ روزی که کارم را در وزارت نفت آغاز کردم تولید عملیاتی نفت خام روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود، اما امروز این رقم به روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ تا ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

برنامه‌ریزی تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه نفت خام

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: مناطق نفت‌خیز جنوب با تشکیل حلقه‌های فکری و پژوهشی درصدد آن است که با تولیدات بار اول و طرح‌های فناورانه، محصول‌های پایین‌دستی را بیش از پیش گسترش دهد.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خوراک همه پالایشگاه‌های کشور، گاز پتروشیمی‌های زیر مجموعه بندر امام و ۷۵ درصد صادرات نفت کشور را به‌عهده دارد.

دانشی از بهره‌برداری ۱۷ پروژه تا کنون و ۷۷ پروژه تا پایان سال خبر داد که در مجموع این پروژه‌ها نقش بسزایی در نگهداشت تولید و ارتقای توان عملیاتی خواهند داشت.

۷۰ درصد آب شرب مصرفی تبدیل به پساب می‌شود

حمیدرضا جانباز، مشاور وزیر نیرو گفت: در برنامه هفتم توسعه توجه توأمان به مصرف و تأمین آب شده است؛ به عبارت دیگر ضمن اینکه در لایحه به مدیریت مصرف آب در بخش‌های شرب و کشاورزی توجه شده است، همزمان نیز به موضوع تأمین آب نیز توجه کافی کرده‌ایم. بر اساس آن در بخش مصرف رعایت الگوهای مصرف، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در سامانه‌های آبرسانی و بخش مصرف و همزمان سرعت بخشیدن به طرح‌های انتقال آب را مدنظر قرار داده‌ایم که این امر نکته مهمی است.

وی موضوع استفاده بهینه از آب برای بخش صنایع و سایر مصارف تحت عنوان بازچرخانی پساب را نقطه برجسته و هوشمندانه طراحی شده در لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و افزود: ۷۰ درصد آب مصرفی در کشور تبدیل به پساب می‌شود و چنانچه به خوبی این بخش با تصفیه‌خانه‌های مدرن مدیریت شود، می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای بخشی از آب مصرفی از جمله صنایع باشد.

جزئیات آخرین وضعیت آب رسانی مرزها

هاشم امینی سخنگوی آب و فاضلاب کشور با اشاره به پایداری شبکه آب در مرزهای ۹ گانه کشور گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سال گذشته با هدف تأمین آب پایدار در مرزهای ۹ گانه خوشبختانه مشکلی در تأمین آب وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در شهرهای برنامه‌هایی که برای فاضلاب در دستور کار بود در حال انجام است و مشکل خاصی وجود ندارد.

امینی با اشاره به بازدید حضوری مدیر عامل آبفای کشور از مواکب کربلا، نجف، سامرا و کاظمین اضافه کرد: در بازدید مواکب در شهرهای کربلا نجف سامرا و کاظمین به همراه مدیر عامل آب و فاضلاب کشور و ارزیابی‌های صورت گرفته دو روز گذشته هم در مواکب و هم در جاهای مشخص خدمات به درستی در حال انجام است و مسئولین ستاد اربعین از این وضعیت در کشور عراق راضی بودند

سهم ۳۰ درصدی پتروشیمی از بازار صادرات غیر نفتی

احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: اگر در کشور تولید حمایت و موانع آن برداشته شود رشد اقتصادی به تبع آن افزایش پیدا می‌کند.

به گفته ابهری گفته می‌شود از تولید حمایت می‌شود اما شعار است که باید عملی شود زیرا صنعت پتروشیمی بنا بر آمار لوکوموتیو اقصادی کشور است.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بود که ۱۶ میلیارد دلار سهم پتروشیمی‌ها بوده یعنی ۳۰.۱ درصد که بدون در نظر گرفتن سهم بورس کالا است.

وی ادامه داد: نقش برجسته پتروشیمی در صادرات غیر نفتی و بازار سرمایه ملموس است که با نگاهی به بازار سرمایه پتروشیمی ۳۰ درصد از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

پروژه‌های سدسازی در کشور بدون کسب مجوزهای زیست محیطی اجرا نمی‌شود

محمد حاج‌رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو از اوایل دهه ۹۰ یک بازنگری در خصوص مبنای احداث سدها تحت عنوان «بازنگری تخصیص سدها» را صورت داد و با مصوبه و پشتیبانی شورای عالی آب تلاش کرد حتی در طرح‌هایی که در برنامه‌های گذشته نیز به تصویب رسیده بود با یک نگرش جدی‌تر به مسائل زیست محیطی فعالیت خود را ادامه دهد.

مشاور وزیر نیرو افزود: در همین راستا بسیاری از اهداف پروژه‌های پیشین با توجه به جابه‌جایی تخصیص و تغییرات منابع آب که به واسطه تغییرات اقلیمی رخ داده بود، از سرفصل‌های وزارت نیرو حذف شد و به نوعی مباحث و نیازهای زیست محیطی جایگزین آن شد.

وی ادامه داد: هم اکنون طرحی در وزارت نیرو وجود ندارد که مجوزهای زیست محیطی را کسب نکرده باشد و برخی از طرح‌ها به منظور دریافت تائیدیه‌های زیست محیطی نیمه فعال باقی مانده‌اند.

افزایش دما و لزوم همکاری مردم در مدیریت مصرف برق

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به وضعیت خدمت‌رسانی وزارت نیرو در پایانه و موکب‌های اربعین افزود: مشکلی در تأمین برق موکب‌های زائران وجود ندارد.

سخنگوی صنعت برق با درخواست از مواکب برای رعایت نکات ایمنی در مصرف برق، گفت: با همراهی و همکاری مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت نیرو مشکلی در تأمین برق موکب‌های اربعین حسینی وجود ندارد و روند خدمت‌رسانی به زائران به صورت بی‌وقفه و پایدار ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، ادامه‌داد: دمای اکثر نقاط کشور تا پایان هفته افزایش خواهد یافت و همچنان نیازمند همکاری مردم در مدیریت مصرف برق با وزارت نیرو هستیم.

بهره‌برداری از ۵ حلقه چاه میدان نفتی کبود

علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آئین بهره‌برداری از طرح توسعه میدان نفتی کبود در سالن اجتماعات سد کرخه اندیمشک، با قدردانی از تلاش همه کارکنان صنعت نفت جنوب گفت: از آغاز شکل‌گیری دولت سیزدهم، نگاه جدیدی در کشور حاکم شد و آن تلاش برای ایجاد تغییر به نفع کشور با اتکا به توان داخلی است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اهمیت پروژه توسعه ۲۸ مخزن گفت: متأسفانه در دولت پیش بعضی از پروژه‌های توسعه متوقف شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توسعه میدان‌ها به‌خصوص کمتر توسعه یافته در برنامه کاری قرار گرفت.

دانشی ادامه داد: میدان نفتی کبود با دارا بودن دو مخزن بنگستان و آسماری، از جمله میدان‌های کمتر توسعه یافته بود که با کمک پیمانکار داخلی و تجهیزات داخلی، در برنامه کاری قرار گرفت که در چارچوب این طرح حفر ۶ حلقه چاه جدید در دستور کار قرار گرفت که پنج حلقه آن عملیاتی شد و امروز شاهد بهره‌برداری از آنها هستیم.

وی درباره طرح توسعه میدان نفتی کبود اذعان کرد: نفت میدان کبود دارای کیفیت خوب و نفت سبک در هر دو مخزن است که با ارزش بالا نسبت به نفت دیگر مناطق، در استفاده از پتروشیمی نیز هزینه کمتری دارد.

با بهبود کیفیت آب، اراضی کشاورزی به مدار تولید بازگشتند

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به افزایش کیفیت آب پس از آبگیری سد چمشیر، گفت: در سد چمشیر همانطور که انتظار می‌رفت و به گواه بازدیدهای انجام شده کاهش آب را در آن شاهد نیستیم.

به گفته سخنگوی صنعت آب هم اکنون آب تعدیل شده و حتی طبق بازدیدهای میدانی شاهد بهبود کیفیت آب هستیم.

قاسم زاده توضیح داد: اراضی کشاورزی با بهبود کیفیت آب به مدار تولید بازگشتند و این موضوع به تولید محصولات کشاورزی کشور کمک می‌کند.

سخنگوی صنعت آب در خاتمه خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب در سد چمشیر وجود دارد که در تابستان پایین دست را از نظر کیفیت منابع آب کنترل خواهیم کرد تا بتوانیم با یک کیفیت مطلوب پایین دست را تأمین کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶
پولش کجاست؟!!!!
این موفقیت خیلی بزرگیه و باید تبریک گفت به اون هایی که ازش منفعت میبرن
تبریک به ملت رنج کشیده یمن
تبریک به ملت مقاوم لبنان
تبریک به ملت مظلوم فلسطین
تبریک به ملت شجاع بمن
یعنی با توجه به سخنان مسئولین که میگفتند دلیل افزایش قیمت دلار تحریم نفتی هست.....
الان با افزایش 40 % صادرات ، قیمت دلار 40% کاهش پیدا میکند؟ یا قرار نیست این پول بیاد تو سفره مردم
خبر خوش به فرزندان مسوولین تا میتونید خرج کنید
خوشا به حال کشورهای دوست و هم پیمانی که با تخفیف فوق العاده از ایران نفت میگیرند ( میخرند منظورم نیست) .
یا دروغ هست یا اینکه پولش جای دیگر خرج میشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی