بازدید 2851
۹

قیمت‌های نجومی اجاره مسکن در تهران و سایر کلانشهرها

برنامه دولت برای قیمت گذاری اجاره بهای مسکن که از دوران شیوع کرونا در کشور شروع شده همچنان در روند معاملات بازار کم تأثیر و ناکارآمد است.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ 06 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، در حالی که حدود دو هفته به پایان فصل نقل و انتقالات مسکن باقی مانده، تب اجاره مسکن همچنان بالاست، به گونه ای که شمار زیادی از مستاجران ناچار به نقل مکان به محلات حومه ای شهرهای بزرگ شده اند تا اجاره بهای کمتری بپردازند.

این گزارش به نقل از مرکز آمار ایران حاکیست: شاخص اجاره بهای مسکن در مرداد امسال نسبت به تیر ۳.۳‌ درصد و نسبت به مرداد پارسال (تورم نقطه به نقطه) ۳۸‌درصد رشد کرده است. البته صعود اجاره بهای مسکن در کلانشهرها به مراتب بیشتر از شهرهای کوچک و مناطق روستایی است.

در تهران اجاره بهای مسکن بطور میانگین ۶۵ درصد نسبت به پارسال بیشتر شده و در کلانشهرهایی نظیر مشهد، کرج، اصفهان و تبریز هم میانگین افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به پارسال حدود ۴۵ درصد است.

این آمار نشان می‌دهد رشد هزینه اجاره نشینی امسال به مراتب بیشتر از پارسال شده است، به گونه ای که رشد سالانه اجاره مسکن در تابستان پارسال نسبت به دوره قبل از آن حدود ۳۴ درصد بود ولی این رقم امسال به ۳۸ درصد افزایش یافته است.
از طرف دیگر برنامه دولت برای قیمت گذاری اجاره بهای مسکن که از دوران شیوع کرونا در کشور شروع شده همچنان در روند معاملات بازار کم تأثیر و ناکارآمد است.

بر اساس دستور دولت، سقف افزایش اجاره بهای سالانه مسکن در تهران نباید بیشتر از ۲۵ درصد و در سایر شهر بیشتر از ۲۰ درصد اجاره بهای سال قبل باشد، ولی تحقیقات میدانی ثابت می کند که این سقف قیمتی حداقل در ۷۰ درصد قراردادهای جدید رعایت نشده و هیچ مالکی حاضر به پذیرش قیمت های تکلیفی دولت نیست.

این سیاست قیمت گذاری پارسال هم در بازار با شکست روبرو شد و نتوانست صعود اجاره بهای مسکن را مهار کند؛ با این وجود میزان رشد سالانه اجاره بهای مسکن در تابستان پارسال حداقل ۴ درصد نسبت به تابستان امسال کمتر بود.هم اینک در محلات مختلف تهران کمترین نرخ اجاره بهای مسکن مربوط به مناطق ۱۵، ۱۶ و۲۰ شهرداری است که بطور میانگین نسبت به پارسال حدود ۴۰ درصد گران شده است. در سایر کلانشهرهای کشور هم میانگین رشد سالانه اجاره بهای ارزانترین محلات حدود ۲۵ درصد است.

بر اساس این گزارش، هم اینک با هزینه ای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان نمی توان در عمده محلات تهران واحد مسکونی با مساحت بین ۶۰ تا ۸۰ متر مربع اجاره کرد. این رقم در مورد واحدهای نوساز یا وسیع تر قطعاً بالاتر است.

در مشهد و کرج هم که جزو پرجمعیت ترین کلانشهرهای کشور محسوب می شوند، برای اجاره یک واحد مسکونی ۶۰ تا ۸۰ متر مربعی بالاتر از ۱۰ سال ساخت باید حداقل ۴۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت.

گرانی اجاره بهای مسکن حتی در شهرهای حومه ای کلانشهرها هم زندگی مستاجران را دشوار کرده؛ به عنوان نمونه در شهریار از توابع استان تهران بهای رهن و اجاره خانه نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
من اهوازم امسال صاحبخونه رهن رو صد در صد اضافه کرده. ۶ ماهه خواب و خوراک ندارم به بانک سپه هم مراجعه کردم با کلی کاغذ بازی و دوندگی سر آخر میگه باید برا ۷۰ تومن ضامن معتبر بیاری بازنشسته رو قبول نکرد اونوقت آقای وزیر میگه وام زیر ۱۰۰ تومن ضامن نمیخواد حساب هم کردم ۷۰ تومن رو هم ۱۵۰ تومن پس میگیرن.
بخدا دارم روانی میشم
پاسخ ها
بسیجی خط امام از تهران بزرگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
دولت و مجلس محترم اجازه ساخت و ساز در تهران را محدود به ۳ طبقه کند
دقيقاً دو ساله كه هر سال براي تمديد صاحب خانه من ، اجاره رو 100 درصد براي سال بعد داره افزايش ميده ...
و من چاره اي نداشتم و تمديد كردم و البته من هم تمام خدماتم رو 100 درصد افزايش دادم هر سال
مصوبات دولت محترم هم فاقد قابليت اجرايي و ضمانت درست حسابي هست ،
واقعاً ديگه قطع اميد كردم و دنبال روشي هستم كه بتونم خونه بخرم ....
اینها را به انها بگو که هی میگویند چرا وانان اذدواج نمی کنند
در فضای مجرایی میخوندم دولت عربستان برای شهروندانش که حقوق آنها کمتر از ۹۰ میلیونه خونه با تمام امکانات در اختیارشان قرار میده تا با آرامش خاطر زندگی کنند آن وقت در کشور ما..........!!!!!!!!!!!!!!!
فعلاحجاب وراهپیمایی اربعین ازهمه چیزواجب تره.اینامهم نیستند
دولت و مجلس محترم اجازه ساخت و ساز در تهران را محدود به ۳ طبقه کند
این مشکلات ناشی از کم شدن نرخ زاد و ولد است، مسئولین دلسوز ما برای همین اصرار میکنند که بچه دار شوید، اگر جمعیت به ۲۰۰ میلیون نفر برسد مشکلات مسکن حل میشود.
تمام طرحای دولت فقط عنوان قشنگی داره وگرنه با دستور و باید و نباید نمیشه مملکت داری کرد. نتیجه بی سوادی و نا کارآمدی دولت رو هم همه داریم میبینیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی